Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ACJ

ACJ

15-12-2011 om 14:39

Passend onderwijs

Ik mis de verontwaardiging van ouders over de invoering van passend onderwijs.

Een mooie afleidingsmanoeuvre was de klacht van de minister dat ouders te weinig betrokkenheid tonen op school. Grote algehele ophef maakte zich deel van media en maatschappij. Helaas was er minder aandacht voor haar wetsvoorstel over het passend onderwijs dat ze tegelijkertijd naar de Tweede Kamer stuurde.

Ouders hebben vanaf volgend jaar veel minder te zeggen over de schoolkeuze voor hun kind, scholen kunnen kinderen met een (leer)probleem doorsturen naar een andere school. Ouders krijgen geen inspraak in het ontwikkelingsperspectief van hun kind. Klassen worden groter, kinderen met een 'rugzakje' en andere problematiek blijven zo lang mogelijk op de reguliere school, dus wordt er meer kennis en know-hoe verwacht van de huidige leerkrachten. Er verdwijnen 5000 leerkrachten (vooral leerkrachten uit het speciaal onderwijs die juist meer kennis van 'plus'kinderen hebben).

Waarom hoor ik hier toch zo weinig over, het gaat straks echt iedereen aan, niet alleen de ouders van kinderen in het S(O.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jawel hoor

Er zijn al veel draadjes over geweest op OO. Maar de veranderingen in het "passend onderwijs systeem" werden met een jaartje opgeschoven en misschien is de aandacht even verslapt.
Nu komt het weer volop in het nieuws door de ontslagen die er gaan komen en zie, hier weer een draadje. Maar de ontslagen in het onderwijs waren voor mij geen nieuws en ik denk voor veel mensen niet.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-12-2011 om 15:28

Op diverse andere terreinen

al mijn ongenoegen kenbaar gemaakt, maar ik denk dat de politiek er toch geen oor voor heeft. Maar ik hou mijn hart vast (in Zorgenkinderen hebben ook al veel draadjes gelopen hoor)

T&T

T&T

15-12-2011 om 19:40

2 nieuwsberichten vandaag...

Het eerste meldde dat er nog nooit zoveel kinderen in het speciaal onderwijs gezeten hebben, en dat dat er alleen nog maar meer worden.
Het tweede (paar uurtjes later) meldde dat er 5000 ontslagen gaan vallen in het speciaal onderwijs.
?????
Tja, waar blijven die kindjes dan? wie het weet mag het zeggen.
Tess
(die overigens al jaren zeer verontwaardigd is over alle toestanden en bezuinigingen in onderwijsland)

Annet

Annet

15-12-2011 om 20:30

En natuurlijk deze enquete invullen (ook voor ouders zonder zorg

http://response.questback.com/ouderscoo/passendonderwijsouders/

ACJ

ACJ

15-12-2011 om 21:49 Topicstarter

Wil

De bezuinigingen worden gespreid ingevoerd de komende jaren. De wet wordt gewoon per aug 2012 ingevoerd (als de minister op koers blijft).

Inderdaad de ontslagen komen niet rauw op mijn dak, dat was al een half jaar bekend. Wat me dan wel stoort .. dat de minister zonder veel aandacht de wet naar de tweede kamer stuurt zonder aanpassingen te doen aan de rechtspositie van ouders en leerlingen. Zelfs de adviescommissie van de Raad van State stelt daar vraagtekens bij. Waarom geen verontwaardiging bij ouders over deze rechtsachteruitgang?

Er zijn wel een paar draadjes geweest maar verder hoor ik in de media weinig verontwaardiging. Het was er genoeg toen het over de bliksemafleider 'ouderbetrokkenheid' ging maar hierover ... Ik vind het stil in de media en op het schoolplein....

Acj

De afgelopen jaren zijn er steeds meer kinderen naar het speciaal onderwijs gegaan. Dat kost enorm veel geld. Op alle terreinen moet bezuinigd worden,in alle takken vallen ontslagen, dus ook in het onderwijs.
Het wil niet zeggen dat nu massaal àlle kinderen met ontwikkelingsproblemen naar het reguliere onderwijs gaan maar misschien meer als nu gebeurt. Ook zijn er in het speciaal onderwijs mensen werkzaam die niets met het onderwijs op zich te maken hebben. Of wel, maar kunnen ouders die hulp ook prima zelf regelen met de hulp die er regulier al is.
Ik ben wel benieuwd hoe dat traject straks zal gaan verlopen in het reguliere onderwijs. Grotere klassen en steeds meer kinderen met ontwikkelingsproblemen. Maar ja, wat is een grote klas en hoe erg zijn de ontwikkelingsproblemen van het kind dat straks naar regulier gaat? Ik durf niet op voorhand te zeggen dat het een verslechtering voor het onderwijs gaat blijken te zijn. Dat er bezuinigd moet worden is wel een feit.

Evanlyn

Evanlyn

15-12-2011 om 23:20

Weet je wat erg is?

Dat ook de steunpunten autisme verdwijnen. Dat was nou een van de weinige plekken die ouders serieus namen en echt om het kind gaven, inplaats van alleen om het effectief runnen van een school.

Het probleem met passend onderwijs is dat niemand nog weet hoe dat gaat uitwerken in de praktijk. Alleen één ding is duidelijk: ouders (en dus kinderen) krijgen nog minder rechten dan ze hadden. ACJ, als je een petitie wil tekenen, kijk dan op de site van Balans. Er is dus wel degelijk beroering over. Ook vandaag weer een stuk in Trouw.

ACJ

ACJ

16-12-2011 om 07:26 Topicstarter

Ouderrechten

Wil, je reactie laat precies zien waarom ik me nu zorgen maak.
De discussie over het nut en de hoeveelheid geld dat naar het speciaal onderwijs gaat hebben we een tijd geleden al gehad.
Ik ben het niet met je argumentatie eens en ik denk dat er voor een groep kinderen straks een verschraling komt van het onderwijs. Let op, dat zijn de kinderen die nu gebaat zijn bij speciaal onderwijs. Kinderen die straks, omdat ze niet stuiterend door de klas schieten en het de juf niet vervelend maken gewoon blijven doormodderen.

Maar nu even los van deze groep kinderen.

Waarom hoor ik (oké bijna) niemand over het feit dat ouders hun rechten kwijt raken, ook ouders van kinderen in het reguliere onderwijs!
Je meld je kind straks bij school A en als deze school om wat voor reden jouw kind niet kan plaatsen dan zoekt deze school voor jouw kind een andere school binnen het samenwerkingsverband. Dan maakt het niet uit hoe ver je daarvoor moet rijden. let wel, je kunt je kind ook alleen inschrijven op een school van het samenwerkingsverband waar jouw postcode onder valt. En let op: dit geldt ook voor het voortgezet onderwijs.
Wordt er nu nog overlegd met ouders en is de handtekening van ouders nodig onder een handelingsplan. Straks hoeft dat helemaal niet meer, dat recht verdwijnt.
Ik denk dat ouders niet beseffen wat de consequenties van de nieuwe wet zijn. Men denkt dat het puur om het speciaal onderwijs gaat maar helaas de ingrepen vinden in het hele onderwijsstelsel plaats.
Als zelfs de adviescommissie van de Raad van State, de Ecpo (een adviescommissie van het ministerie) de minister wijst op het verdwijnen van de rechten van ouders en zij daar vervolgens niets aan doet, dan maak ik mij zorgen.

Er is nu veel drukte gekomen vanwege ouderparticipatie .... Ach, als de wet er is vermoed ik dat, dat nog de minste zorgen zullen zijn.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2011 om 08:52

Acj

Quote ACJ: "let wel, je kunt je kind ook alleen inschrijven op een school van het samenwerkingsverband waar jouw postcode onder valt. En let op: dit geldt ook voor het voortgezet onderwijs."
Zou je mij een plezier willen doen en even een linkje geven?
On topic: er moet bezuinigd worden, OOK in het speciaal onderwijs. Daar heeft wil40 gelijk in. Het is inderdaad niet wenselijk dat scholen zoveel macht krijgen dat ze mogen bepalen op welke school een kind wordt geplaatst, maar ACJ, in de praktijk is dat allang zo. En als je als ouder weigert om je kind naar de lokale, slecht bekend staande ZMOK-school te sturen (ik noem maar een voorbeeld), zit dat kind gewoon thuis en krijg je ook nog leerplicht op je dak. Ouders hebben al niet zo gek veel te kiezen. Ouders van reguliere leerlingen kunnen nog met de voeten stemmen, maar ouders van special needs-kinderen zitten nu al klem. Het wordt nu alleen officieler.
Groetjes
Massi

anna van noniemen

anna van noniemen

16-12-2011 om 09:33

Acj heeft wel gelijk

dat het straks voor alle leerlingen geldt. En dat je als ouders niks meer er over te zeggen hebt. Nu nog wel, in ieder geval meer. Maar als straks een leerling op wat dan ook uitvalt, kan een school inderdaad makkelijker zeggen, wij zijn handelingsonbekwaam, en binnen het samenwerkingsverband (wat dan ook buiten de gemeentegrenzen kan liggen overigens) op zoek gaan naar een school die in dat speciale probleem gespecialiseerd is.

Ik denk alleen dat veel niet-zorgen-kinderen-ouders dit nog niet door hebben....

ishtar

ishtar

16-12-2011 om 10:46

Annet

Bedankt voor de enquête!!
Invullen is een klus (moet je ook maar niet overal 'nee' invullen ) maar ik ben wel blij dat ik ergens mijn ongenoegen kan neerzetten

ACJ

ACJ

16-12-2011 om 11:40 Topicstarter

Massi

Een linkje, natuurlijk! http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/11/29/wetsvoorstel-wijziging-van-enkele-onderwijswetten.html
Link naar de aanpassingen in de wetstekst, toelichting en ( ook interessant) het advies van de Raad van State.

Als ouder van een 'speciaal' kind heb ik gelukkig nog wel de school zelf kunnen uitkiezen. Misschien niet voor iedereen mogelijk maar de grootste groep ouders van deze 'speciale' kinderen hebben nu wel zeggenschap. Dat verdwijnt helemaal! Ik kan niet eens de keuze maken om mijn kind in te schrijven op de voor hem beste plek, bijvoorbeeld een speciaal onderwijsschool.

Als je het niet wenselijk vind dat scholen zoveel macht krijgen waarom krijgen ze het dan nu wel!! Zelfs wettelijk! De (slechte) praktijk die niet overal plaatsvindt maak je dan toch juist niet de norm?

Maar echt zoals Anna al schrijft, ook voor kinderen in het regulier onderwijs gaat dit gelden. En dan gaat het opeens niet meer alleen om 'speciale' kinderen.

En mijn praktijk : ik heb tot nu altijd goed de best mogelijke scholen kunnen vinden voor mijn kind. Die mogelijkheid verdwijnt nu met de invoering van het passend onderwijs! echt, een VO school vinden voor mijn kind is nu een hele opgaaf en grootste puzzel ooit geworden!!

Kobalt

Kobalt

16-12-2011 om 12:39

Twee centen

Ik heb me verdiept in het Passend onderwijs en ik zie het met angst en beven tegemoet.
De hele regelgeving (wet en referentiekader) gaan uit van onware vooronderstellingen, die ervoor zorgen dat het geheel waardeloos zal uitpakken.
De ene vooronderstelling is, dat scholen goedwillende professionel organisaties zijn, die het belang van het individuele kind voorop kunnen en zullen stellen. De draadjes in deze rubriek vertellen ons dagelijks het tegenovergestelde.
De andere vooronderstelling is, dat ouders (met name de ouders van kinderen met gedragsmoeilijkheden) onmachtig en onkundig zijn, geen juiste beslissingen kunnen nemen over hun kind en geen gelijkwaardige gesprekspartners hoeven te zijn.
Deze twee vooronderstelling leiden ertoe dat de kartelachtige molochen die de samenwerkingsverbanden zullen worden, alle macht krijgen over de plaatsing van kinderen. Als een kind uitvalt op een school, of als een school een kind niet blieft, kan deze school binnen het samenwerkingsverband op zoek naar een andere school voor dit kind. In elk samenwerkingsverband zullen dus scholen ontstaan die gaan dienen als afvoerputjes. De scholen krijgen daarvoor extra financiering en de kinderen zullen grote afstanden af moeten gaan leggen om bij het afvoerputje te kunnen komen.
Als je je kind aanmeldt bij een school, zul je als ouder moeten tekenen, dat je akkoord gaat met informatieuitwisseling over jouw kind, tussen de verschillende scholen in het samenwerkingsverband en tussen school en ZAT-team. Wat gebeurt er als je niet tekent? Dat staat nergens beschreven, maar ik denk dat je dan naar het afvoerputje toe mag met je kind. Dit vind ik pricipieel onjuist, volgens mij mag het ook helemaal niet van de wet beschermings persoonsgegevens, maar ik geloof dat daar onderwijsadvocaten al mee bezig zijn.
Als jouw kind problemen maakt op school, wordt het automatisch aangemeld bij het ZAT-team. Dan komt het ZAT-team bij jouw, om te beoordelen of je wel goed opvoedt. Want daar gaan de wet en Bijsterveldt van uit. Kinderen met gedragsproblemen worden niet goed opgevoed. Er komt dus een gezellige Miep, met een ongedefinieerde opleiding (MBO spw of zo?), bij jouw aan tafel zitten, om te kijken of jij de aardappels wel op de juiste manier prakt voor je kind. En die gaat jouw dan vertellen dat je, laat me eens raden: 'Positief gedrag moet belonen en negatief gedrag moet negeren.' 'Een naughty-chair moet instellen.' 'Je een lijstje met regels en een dagprogramma met pictogrammen op de deur van je koelkast moet hangen.' We kennen ze wel, de standaard trukendoos van de gemiddelde 'opvoeddeskundige'.
En vervolgens rennen ze snel weer weg. Naar de volgende falende ouders.

Samenwerkingsverbanden krijgen alle macht. Ze krijgen alle informatie en kunnen onderling alle regels zelf opstellen. Dus als je in Noord-Holland woont, kan je kind misschien wel in het regulier onderwijs, omdat het afvoerputjeschooltje daar al vol is. Maar in Zuid-Holland is er nog plek dus hetzelfde kind wordt daar wel overgeplaatst.
In het referentiekader wordt steeds maar weer benoemd dat ouders een gelijkwaardige gesprekspartner zullen zijn. Hoe kun je een gelijkwaardige gesprekspartner zijn, als je alleen maar plichten hebt en geen enkel recht?
Dit gaat ook over kinderen die nu nog zonder problemen op een reguliere school zitten hoor. Want ook die kinderen die meer dan negen keer per jaar te laat komen, of die kinderen die niet mee mogen op het schoolreisje, of die kinderen die gescheiden ouders hebben, die zullen allemaal interessant zijn voor het ZAT-team.

Mijn enige hoop is, dat het een grote bestuurlijke chaos gaat worden. Scholen kunnen namelijk helemaal niet samenwerken en vooral als het om geld gaat, zijn scholen wanordelijk. Hierdoor zal het stuk gaan lopen en tegen de tijd dat Bijsterveldt haar opvolger alle kluwens ontward heeft, zit mijn kind hopelijk al bij een baas.

Kobalt

Kobalt

16-12-2011 om 12:41

Manifest

Het heeft hier al eerder gestaan, maar de ouderverenigingen zijn het dus niet eens met Passend Onderwijs en ze hebben een manifest opgesteld. Als je het ook niet eens bent, onderteken dat dan alsjeblieft.

http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2011/september/balans-vraagt-aandacht-voor-instemmingsrecht-tijdens-protestactie/

Anna

'Maar als straks een leerling op wat dan ook uitvalt, kan een school inderdaad makkelijker zeggen, wij zijn handelingsonbekwaam, en binnen het samenwerkingsverband (wat dan ook buiten de gemeentegrenzen kan liggen overigens) op zoek gaan naar een school die in dat speciale probleem gespecialiseerd is.'

Maar het is toch niet erg dat er naar een school gezocht wordt die gespecialiseerd is in een bepaald probleem? Je plaatst een doof kind toch ook niet op de dichterbij zijnde blindenschool? Een school is toch niet gespecialiseerd op alle terreinen? Een reguliere school die zich specialiseert in ADHD, en Autisme, en motorisch gestoorde kinderen en epileptische kinderen,is toch ook onmogelijk? Nu zijn de verschillende specialisaties toch ook gesplitst in Clusters en moeten kinderen toch ook vaak verder reizen om de juiste begeleiding te krijgen?
Als een school zegt;"Wij kunnen dit probleem niet aan, we gaan kijken voor een beter passende school, misschien wat verderop is dat toch juist goed? Liever dat, dan scholen die zelf wat aanmodderen, omdat ze het rugzakje bijvoorbeeld wel interessant vinden.

Kobalt

Kobalt

16-12-2011 om 13:56

Wil

Je hebt gelijk, maar dan ga jij er ook vanuit, dat die 'gespecialiseerde' school, professioneel en goed is.
Die school wordt het dan, je hebt geen keuze. Je kunt er dus niet voor kiezen om je kind ergens anders te plaatsen. Je kind moet dan. Ook als hij lang moet reizen, ook als de school een denominatie heeft die jouw helemaal niet ligt. Ook als er toevallig net op die school, dat ene kind zit wat jouw kind zo verschrikkelijk gepest heeft in het verleden, ook als....
En dat moeten, dat is mijn probleem.
Er zullen natuurlijk gespecialiseerde scholen komen, die dan echt deskundigheid zullen opbouwen. Maar er zullen ook scholen komen die gewoon tegen betaling, alle probleemgevallen van het samenwerkingsverband op zullen gaan vangen. En als ouder kun je dan geen kant meer op.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-12-2011 om 14:00

Sluit me aan bij kobalt

dat is inderdaad ook mijn vrees. Toen onze zoon naar speciaal onderwijs moest zijn wij op 2 scholen gaan kijken, beiden op zo'n 30 minuten reistijd! Maar wij hadden tenminste nog de keuze! Onze keus viel vervolgens op een kleinere school van die organisatie. De andere locatie was ook verbonden aan een kliniek met daarin kinderen die niet meer thuis konden wonen. Die extra problematiek boven op de problemen die zoon zelf al had vonden wij teveel. Als passend onderwijs straks een feit is, kun je die keuze dus niet meer maken. Als die ene lokatie met kliniek dus gezegd had beter te zijn in de problemen van zoon, dan had hij daarheen gemoeten.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-12-2011 om 14:01

>>Maar er zullen ook scholen komen die gewoon tegen betaling, alle probleemgevallen van het samenwerkingsverband op zullen gaan vangen. < <

Die angst heb ik ook. En wie controleert deze scholen???

Gespecialiseerd en goed onderwijs

Ja, dat zou ik voor ieder kind wensen. Maar dat is nu niet zo en zo romantisch kan ik het voor de toekomst ook nog niet zien. Ik begrijp dus heel goed de vrees van ouders dat er "niets meer te kiezen" is. Maar een feit blijft dat er bezuinigd moet worden, dat er steeds meer kinderen zijn met ontwikkelingsproblemen en dat dit nu en in de toekomst niet meer te betalen is.
Hoe moet het dan wel?

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2011 om 14:52

Nou....

Ik denk niet dat zo'n afvoerputjesschool lang standhoudt. Vind maar eens personeel dat het langer dan een paar maanden uithoudt. En er is altijd nog een inspectie die de vinger aan de pols houdt. Wat ik voorzie, is dat er gewoon speciaal onderwijs blijft en dat de normen om daarvoor in aanmerking te komen, verscherpt worden. Dat is niet het einde der tijden, maar vraagt wel meer van de gemiddelde leerkracht. En daar zit volgens mij het echte pijnpunt. Er zijn te weinig goed opgeleide en capabele leerkrachten en docenten. Ik pleit dus niet voor een terugdraaiing van de bezuiniging - ik denk dat dat onrechtvaardig is, er moet nu eenmaal overal bezuinigd worden - maar voor een fikse investering in de opleiding van docenten en voor het gemakkelijker maken van het ontslaan van mensen die ongeschikt blijken voor het beroep.
Vergeet niet dat het huidige speciale onderwijs nu niet bepaald succesvol is. Daar mag best eens van alles veranderen, desnoods maar onder grote druk.
En verder is er natuurlijk wel degelijk een direct verband tussen een groot percentage kinderen met gedrags- en leerproblemen en de thuissituatie. Dat mag hier op OO niet gezegd worden. Prima. Maar ik zit dagelijks in de praktijk van een zorgschool en ik zie heel wat schrijnende thuissituaties voorbijkomen. Wil niet zeggen dat het bij alle kinderen zo is, natuurlijk niet, en het wil ook niet zeggen dat die opvoedmiepen met hun pictogrammen enig praktisch nut hebben, maar laten we wel even realistisch blijven. Er zitten gewoon meer Wesleys en Dani's op het speciaal onderwijs dan Florissen en Amaliaatjes.
Groetjes
Massi

cqcq

cqcq

16-12-2011 om 15:35

Winst

Laat ik voorop stellen dat ik het ongelooflijk jammer vindt dat de invoering van het passend onderwijs gepaard gaat met veel te grote bezuinigingen.

Het nieuwe stelsel op zich lijkt me zeker niet alleen nadelen te hebben voor ouders en kinderen.
Het huidige stelsel is een open einde regeling: ieder kind dat voldoet aan de criteria krijgt een indicatie SO (en kan kiezen voor òf speciaal onderwijs òf een rugzak). In theorie tenminste. Vaak genoeg worden de lastige kinderen alsnog geloosd door de gewone school. Dat gaat dan gemakkelijk aangezien de indicatie voor speciaal onderwijs er al is.

De groei van het aantal kinderen met indicatie wekt de indruk dat er telkens meer kinderen komen met problemen. Ik geloof dat niet, ik heb geen onderzoek gevonden dat daadwerkelijk laat zien dat leer- en gedragsproblemen meer voor komen dan vroeger. (logischerwijs komt het juist minder voor, ook omdat behandeling tegenwoordig bijvoorbeeld voor ADHD mogelijk is).

Mijn conclusie kan dus niet anders zijn dat de 'gewone' school steeds strengere eisen stelt aan wat 'normaal' is. Dat steeds meer kinderen, juist door het huidige stelsel met perverse prikkels buiten de boot vallen.

Het nieuwe stelsel maakt een einde aan de open einde regeling. Scholen krijgen straks een vast budget om de zorg te leveren. Steeds meer kinderen etiketteren met steeds meer etiketten levert dan tenminste geen geld meer op.

(en dat etiketteren, ook zonder dat ouders direct een probleem zien, komt regelmatig hier in deze rubriek voorbij)

Kobalt

Kobalt

16-12-2011 om 15:55

Cqcq en massi

Hoe vinden jullie het dan, dat de ouders van kinderen die uitvallen geen beslissingsrecht meer hebben over de opleiding van hun kinderen?
Het is zo meteen echt zo, dat het samenwerkingsverband bepaald wat er met je gezin en je kind gebeurt. Vinden jullie dat niet een verschrikkelijk enge gedachte?
Ik wel.
Ik weet best dat er gezinnen zijn, die het niet voor elkaar krijgen om hun kinderen binnen acceptabele normen op te voeden. Maar ik weet ook dat er gezinnen zijn die dat wel kunnen, maar toch door scholen veroordeeld worden. Maar vinden jullie nu echt, dat hierom alle ouders van Nederland, of in ieder geval alle ouders met zorgenkinderen, hun beslissingsrecht moeten verliezen?
Op de oude school van mijn zoon, vonden ze ons ook slechte ouders. Het was onze schuld, dat onze zoon zich niet gedroeg zoals zij wilden. Wij zouden hem eens wat meer straf moeten geven. 'Je zou best eens kunnen proberen om hem te slaan', dat advies kreeg ik van de juf.
Ik had toen nog het recht om hierover te gaan klagen bij de directie en me er niets van aan te trekken.
Wat nu, als zo een school, zulke leerkrachten, werkelijk invloed gaat uitoefenen op mijn gezinsleven. Ik word echt onpasselijk bij dat idee.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2011 om 15:57

Eens met cqcq

Nu is het traject: diagnose (liefst meer dan 1)-RECbeschikking-overplaatsing. Ouders die denken dat het eindigt met de diagnose en wat hulp in de klas, schrikken zich vaak dood van stap twee en zeker van drie, maar scholen weten meestal al voor stap 1 wat de bedoeling is. Heel fout. Het is gewoon een verwijderingsprocedure geworden voor kindertjes die het juf Marloes te lastig maken. Terwijl ik dus vind dat juf Marloes, mits goed betaald en gesteund door een goed MT, in staat moet worden gesteld via extra opleiding en wat ondersteuning om zo'n kind in de klas te houden.
En echt, van een sbo wordt een gemiddeld kind niet beter. In mijn regio in elk geval niet. Het uitstroomniveau is beyond treurig, en dat is nog maar het topje van de ijsberg.
Groetjes
Massi

Kobalt

En verder is er natuurlijk wel degelijk een direct verband tussen een groot percentage kinderen met gedrags- en leerproblemen en de thuissituatie. Dat mag hier op OO niet gezegd worden. ............

Ik zou graag weten wat het verband is. Mag je van mij best zeggen hoor.

Overigens is de klas van mijn zoon van zorgenkinderen met etiketjes nagenoeg wit in een zwarte school.

Dus of je kind krijgt een etiketje of je bent als ouder de sigaar. Rare paradox.

Bovendien wordt de thuissituatie vanzelf wel schrijnend als je de gebruiksaanwijzing van je kind niet weet te vinden en de zogenaamde hulpinstellingen helpen niet maar gaan naar jou staan wijzen tot aan rechtszaken toe.

Rare paradoxen.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2011 om 16:09

Kobalt

Ik zei al, er valt al weinig te kiezen in het huidige systeem. Je kunt wel van school willen switchen, maar scholen hoeven je kind niet aan te nemen. En nee, ik vind het geen verbetering dat je straks helemaal aan de goden overgeleverd bent. Daar sta ik zeker niet achter. Ik vermoed dat er veel meer kinderen thuis komen te zitten door hooglopende conflicten tussen ouders en samenwerkingsverband. En dat is niet af te doen met 'gaan jullie nu maar weer fijn opvoeden in plaats van werken', zoals VB stelt.
Aan de andere kant moest het systeem nodig op de schop en zie ik nog wel mogelijkheden. Het is toch fijn als er straks minder snel etiketjes worden geplakt? Het is toch goed als de norm voor 'regulier' weer wat ruimer wordt? Wie is er nu bij gebaat dat er ZOveel kinderen op het s(b)o zitten en de Wajong instromen? Niemand toch? Laten die schoolbesturen maar eens van hun kont komen en andere oplossingen bedenken.
Ik denk trouwens ook (en ik krijg gelijk, let maar op) dat regel nummer 1 bij alle samenwerkingsverbanden selectie aan de poort wordt. Een lastigerd die je kwijt moet is veel erger dan een lastigerd die je gewoon niet aanneemt.
Groetjes
Massi

kobalt

kobalt

16-12-2011 om 16:16

Inderdaad

Anne J, ik ben het helemaal met je eens.
Zoals Ross Greene ook schrijft. Gedragsproblemen komen niet voort uit onmachtig ouderschap, onmachtig ouderschap is het resultaat van de gedragsproblemen van de kinderen.
Mijn zoon ging ook pas gedragsproblemen in de klas vertonen, toen hij een razende en tierende juf tegenover zich trof. Daarvoor was er (in de klas) geen centje pijn. Die juf heeft hem over de streep geholpen en gaf vervolgens mij de schuld. Lekker is dat.
En zulke secreten krijgen dan de toekomst van mijn kind (die ze met afschuw bekijken) in handen. De blik vol minachting, woede en wreedheid waarmee die vrouw naar mijn kind keek...
De enige kans die ouders hebben om voor hun rechten op te komen, is de gang naar de rechtbank. Uit persoonlijke ervaring kan ik jullie vertellen dat deze hoogopgeleide moeder daar echt niet toe in staat was, om die strijd aan te gaan. Ik durf te stellen dat dit voor bijna alle ouders in een vergelijkbare situaties gaat gelden.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-12-2011 om 16:21

Kobalt

Vreselijk, die juf. Ik zeg toch, er moet veel meer kwaliteit voor de klas komen. Zo'n mens moet snel iets anders gaan doen waarbij ze zo weinig mogelijk mensen tegenkomt, en al helemaal geen kinderen.
Neemt niet weg dat ik bij mijn standpunt blijf, er zitten teveel kinderen (misschien wel onterecht) op het so omdat er thuis veel mis is en de kinderen niet krijgen wat ze nodig hebben. Nogmaals, trek het je niet persoonlijk aan. Ik heb het niet over jou.
Groetjes
Massi

Kobalt

Kobalt

16-12-2011 om 16:33

Massi

Don't worry, ik trek het me niet aan.
Maar ook al heb je helemaal gelijk, zelfs al zou elk gedragsprobleem helemaal debet zijn aan falend ouderschap, dan nog vind ik het verwerpelijk dat scholen de beslissingsbevoegdheid gaan krijgen voor de scholing en ontwikkeling van kinderen.
Vooral en bovenal, omdat de ouders degenen zijn, die verantwoordelijk zijn voor de scholing en ontwikkeling. Ik vind dat de beslissingsbevoegdheid moet liggen bij degene die verantwoordelijk is.

Verschil maken

Mijn kinderen trekken niet alles en juist de afgelopen periode heb ik ze door omstandigheden een aantal keren af moeten melden.
Bij mijn zoon (speciaal) wordt dat begrepen en een eventueel ongeloorloofd door de administratie wordt door de mentor of de klassebegeleiding weer rechtgezet.
Bij mijn dochter (undercover regulier) begint de administratie direct te krijsen en is het allemaal ongeoorloofd verzuim. Dit jaar heeft ze helaas geen mentor die dit voor haar rechtzet. De mentor van vorig jaar zag de moeite die mijn dochter met haar informatieverwerkingsvariatie had om mee te kunnen komen en vroeg spontaan of mijn dochter niet in het klasje van zoon had gemoeten.
De huidige mentor laat haar wapperen, geen onaardig mens hoor, maar geen idee.
Mijn dochter moet zich maar aanpassen en dat kan ze niet. Van mijn zoon wordt begrepen dat hij zich niet aan kan passen en is het al geweldig dat het hem steeds beter lukt.
Ach ja, zonder etiketje hang je steeds meer af van het begrip van individuele leerkrachten en schoolleiding.

Kobalt-massi

Dat was dus voor Massi bedoelt.
Ik zou graag willen weten hoe je het verschil ziet tussen een kind dat verwaarloosd wordt en een kind dat een gebruiksaanwijzing heeft. En of de verwaarlozing door ouders EN school komt doordat ze de gebruiksaanwijzing niet kunnen vinden. Zo lang daar twijfel over bestaat ben je als ouder het haasje.
Zelfs de psychiater Rutger van der Gaag heeft weleens een onderzoekje gesuggereerd naar verwaarlozing als oorzaak voor autisme.
Ten hemel schrijend vind ik zoiets. Ik ga er vanuit tenzij je kinderen depriveert zoals in kindertehuizen in Roemenie of er andere staaltjes van opsluiting en vernedering mee uithaalt er gewoon gezocht moet worden naar mogelijkheden om het contact met dit kind passend te maken. En aan ouders en schoolleiding geleerd moeten kunnen worden hoe je met kinderen die niet standaard zijn op een handiger manier om kunt gaan.
En niet verwachten dat ouders of leerkrachten dat uit hun tenen gaan halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.