Hea (heel erg annoniem)
02-06-2014 om 15:52
pesten ed, lang verhaal
Oww, ik moet even stoom afblazen hoor! Kind zit op een dorpsschool, niks mis mee, maar soms....
kind is lichtelijk een alternatieveling, wat wij totaal niet erg vinden. Zoekt in veel dingen zijn eigen weg, is anders dan de klasgenoten. Allemaal prima. Hij heeft zijn vriendjes wel, maar een deel van zijn klas heeft hij gewoon geen klik mee. En daar zit het hem, die pesten. En wat doet de leerkracht, zijn groepje waar hij nu zit in de klas (5e verhuizing in de klas dit jaar!) Bestaat dus uit 1 vriendje en 4 pesters.
wij waren hier niet zo gecharmeerd van en hebben dit aangeven bij de leerkracht. Krijgen we dus te horen dat het niet aan ons is om dat te beslissen en weet ik het allemaal.
Kind zit net lekker in zijn vel, na veel problemen het afgelopen jaar, wat we totaal niet van hem gewend zijn. Zijn cijfers zijn achteruit gegaan, terwijl hij het allemaal heel goed snapt. Alleen snapt de leerkracht niet dat je, als je gepest word, je wel wat anders aan je hoofd hebt, zelfs al 11 jarige
We willen een gesprek aangaan met de leerkracht, wie heeft er nog tips. Ik merk aan mezelf dat ik er heel emotioneel in sta, dat moet met het gesprek nog wel minder worden.
Even als aanvullende info, neefje heeft een zelfmoordpoging willen doen door gepest, vandaar dat ik er nog wel meer op zit....

Leen13
02-06-2014 om 17:12
informeer jezelf
http://www.bobvandermeer.info/index.php?option=com_content&task=view&id=297&Itemid=88
Pesten is een groot probleem waar veel kinderen ernstig onder lijden.
Vraag de directie wat ze van plan zijn te doen om te zorgen dat het veilig wordt voor je kind in de klas.
Neem je kind in bescherming en houdt hem zonodig thuis.
Het is wel aan jou om te zorgen dat je kind veilig is, en als de school dat niet kan bieden om je zoon dan in bescherming te nemen.
Het is vreselijk. Met mijn zoon stond ik elke week een paar keer in de klas. School deed haar uiterste best maar dan was het alweer gebeurt.
Zoon was de enige op de opvang die actief toestemming had om een dreun uit te delen, dat deed hij niet natuurlijk. Maar het was zeer geniepig, net als er even iemand niet keek was het weer zo ver.
Waren er net goede afspraken, hield de overblijfmevrouw er zich niet aan.
Zoon werd om de hoek in elkaar gestampt en kinderen kwamen haar waarschuwen. Nee, dan moest zoon toch echt eerst zelf naar haar toekomen. Dat soort. gekkenwerk.
Pas op de middelbare school was een effectieve aanpak. Daar werd ook nog weleens gepest maar nu kwam de school dat mij melden! In plaats van andersom moeders die voortdurend aan de bel hing.
En bovendien vertelden ze dan ook wat ze er aan deden en hoe zoon zich er onder hield. Het kan wel, maar men moet er zeer beslist mee om willen gaan.
Ik ben de middelbare school, speciaal onderwijs autismeklas, nog altijd zeer zeer dankbaar. Zoon had, samen met problemen met zijn autisme ook de opvatting dat hij er maar beter niet meer kon zijn.

Dalarna
02-06-2014 om 18:01
even los ervan
Hier is het normaal dat er na elke vakantie een nieuwe groepsindeling is. Ik begrijp even niet waarom je het vreemd vindt dat die alweer de vijfde verhuizing is? Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken en juist daarom wordt er regelmatig gewisseld.
Let op: ik zeg verder niets over het pesten en vier pesters aan een tafel!

Flanagan
02-06-2014 om 20:55
Hea
Ik hoop dat het gesprek met meester + directeur verhelderend is.
Voor je zoon heb ik de volgende tip. Het boek De Broederband van John Flanagan gaat over een iets wat aparte jongen (hij is heel technisch). Het speelt zich af in de tijd van de Vikingen en hoofdrolspeler moet met 8 andere "minder populaire" een team vormen en deelnemen aan een wedstrijd. De andere teamgenoten hebben ook zo hun eigen talenten en "gebreken" maar door gebruik van ieders talent worden ze toch groot. Ondertussen leert de hoofdrolspeler zich te verweren tegen de hoofd-pestkop.
Het mooie van dit boek is, dat als je je kind dit voorleest, je ook over de gebeurtenissen kan praten. De herkenning maar toch weer ver van zijn bed ( Noorwegen) maakt het verhaal minder bedreigend. Zo kan je iets voor het verdriet van je kind betekenen.
Onze kinderen (waarvan één erg gepest), genoten van de wijsheid in het boek. Het ene kind had gelukkig een grote portie eigenwaarde, net als de hoofdrolspeler.

Dalarna
02-06-2014 om 21:16
Flanagan
Je weet toch wel dat dit een deel van een trilogie is? Dit omdat je het over 1 boek hebt of gaat de rest niet over dit onderwerp?

Flanagan
02-06-2014 om 22:11
Dalarna,
Het is inderdaad een trilogie en een hele mooie trilogie, maar de levens van die jongens en hun tegenslagen komen in deel 1 uitvoerig aan bod. De gevoelens van elke jongen worden daar zo duidelijk beschreven, zo herkenbaar dat juist deel 1 prima materiaal is om pesten te behandelen.
Als deel 1 uit is, wilt een kind meteen aan deel 2 beginnen om te lezen of het goed komt met de jongens want een gepest kind wilt ook dat het met hem goed komt...
Het boek laat zien hoe de maatschappij in elkaar steekt, toen en nu. Machtsmisbruik, leugens, geld. De jongens hebben geen interesse voor geld maar gaan voor erkenning voor wie ze zijn.
@Henk, de grootste pestkop wordt een eenzame jongen omdat die bange meelopers eigenlijk geen echte vrienden zijn.

Flanagan
02-06-2014 om 23:33
Oeps.
@Henk is van het draadje van een slechte school.
@Henk moet @Hea zijn.

Hea
03-06-2014 om 07:16
reactie
@Flanagan, mijn zoon heeft die boeken al gelezen(en vond ze heel mooi)
@Dalarna, hier was het nooit zo dat de kinderen zo vaak een andere plek kregen. Hooguit 1x per jaar een andere plek, na de kerstvakantie en verder niet.
@Annej, ik ga je link eens rustig door lezen. Kind heeft ook al wel eens van zich afgemept en ik heb juf ook aangeven dat hij van ons geen straf zou krijgen. Je moet heel ver gaan om hem zo ver te krijgen en dat ze er niets aan gedaan heeft om het te voorkomen. Terwijl ze er van wist!
Vandaag eerst een ander probleem oplossen, woensdagavond hebben ze een viering op school, terwijl wij een feestje hebben en ze vind dat hij na de viering wel na het feestje kan!! Dacht het niet, haha.

Dalarna
03-06-2014 om 09:54
Hea
Toch vind ik dat erg weinig, een half jaar in hetzelfde groepje zitten. Dat zou alleen kunnen als het een heel gemiddelde klas is (niet met hele drukke kinderen die de boel afleiden) en waar iedereen tevreden is. Vaak moet je toch wat drukke exemplaren kwijt en je kunt het een kind toch niet aan doen om een half jaar naast zo'n kind te zitten. Dat moet je toch verdelen?

patrica1966
03-06-2014 om 10:04
Pesten
Ik lees niets ove hoe het pesten aangepakt wordt. Daar lees ik niets over.

Flanagan
03-06-2014 om 13:59
Patricia,
Dat gaat een ouder alleen meestal niet lukken. De leerkrachten die objectief zijn, hebben over het algemeen minder conflicten want de kinderen hebben dan goed in de gaten dat ze bakzeil halen. Oeps dat is meteen het cruciale punt; objectief reageren.
Door die eeuwige "werkdrukte" , is het vermogen om kalm de zaak te overzien afgenomen zodat de voedingsbodem tot pesten is toegenomen. (Dit is misschien een beetje kort door de bocht.)
Scholen die een klassikaal pestprogramma voeren vb Kanjertraining, kunnen pesten ook niet uitbannen maar ze hebben dan wel wekelijks ruimte in het rooster om over gebeurtenissen te praten zodat kinderen stil staan bij de schade door het pesten. Zulke momenten zijn als gereedschap voor de leerkracht; een voorval bespreken zonder persoonlijk iemand aan te vallen.
Maar wat als een school zo'n programma niet wenst? Dan kan je je kind wel weer op een andere school inschrijven maar als het pesten nog binnen een bepaald gebied blijft dat het kind niet wilt veranderen van school, kan het kind zijn gevoelens plaatsen door het praten over vergelijkbare situaties. (Broederband)
De actie ligt dus bij school, daar waar het kind de hele dag in de schoolbanken zit. Als ouder zou je wel zoveel willen doen, alleen zit er een muur tussen, (letterlijk en figuurlijk.)
Ps. zelf ben ik geen voorstander van individuele weerbaarheidstrainingen want daardoor wilt een kind nog wel eens het gevoel krijgen dat het aan hem ligt ipv aan de pestkop. Dus klassikaal veranderen.

creabea
03-06-2014 om 21:47
maar ook dat heeft een nadeel
Hier hadden we een vreedzame school, en een van onze kinderen zat in een tamelijk onrustige klas. Ons kind werd er poepchagrijnig van dat er bijna elke dag klassikaal 'conflicten' van andere kinderen besproken werden (het waren vaak ook dezelfde kinderen). Dat ging ook nog wel eens ten koste van leuke dingen als knutselen (dan werd het maar weer een filmpje op het digibord het laatste kwartiertje, want geen tijd meer voor knutsels) of zelfs van het reguliere lesprogramma.
Zoon was niet de enige, vriendjes/vriendinnetjes die meekwamen uit school gaven ook regelmatig aan dat het op school alwéér ging over de ruzie tussen Pietje en Miepje.
Ik ben wel voorstander van het klassikaal oplossen van een pestprobleem i.p.v. het bij het individuele (gepeste) kind neerleggen, want het is meestal een groepsgebeuren. Maar of het nu aan het vreedzame schoolprogramma lag, een ongelukkige groepssamenstelling of de invulling van het programma door de school, ik vond dat er wel érg veel aandacht uitging naar conflictbeheersing.
(Sorry, het wordt enigszins offtopic.)
Maar lastig Hea! Met wat voor verhaal/houding ben je naar de leerkracht gegaan om je kind in een ander groepje te krijgen? Ik kan me een stugge houding van de juf wel voorstellen als je met een kwaaie kop naar school bent gegaan. Aan de andere kant kan ik me ook niet voorstellen dat ze niet bereid zou zijn om je kind in een ander groepje te plaatsen, als je kind inderdaad altijd door deze kinderen gepest wordt. Hoe wordt het nu opgelost dan? Een dorpsschooltje klinkt niet alsof je makkelijk van klas of van school zou kunnen veranderen, mocht je er niet uitkomen!

Hea
04-06-2014 om 07:54
wat er gebeurt
Op dit moment is het zelfs al zo dat kind niet eens meer naar de leerkracht gaat als er gepest word, juf trekt de meisjes toch voor is dan zijn antwoord. En als het de jongens zijn dan gaat hij ze zo veel mogelijk uit de weg.
We hebben het er thuis wel geregeld over en hij snapt gelukkig wel dat we er thuis weinig aan kunnen doen. Als het echt te erg is geweest, wat dit jaar 1x is gebeurd, dan flipt hij compleet en hij heeft toen de ergste pester in elkaar gemept. Hij weet dat ik het niet goedkeur. Maar hij weet niet dat ik juf hierop heb aangesproken voor de tijd, omdat ik al aan hem merkte dat de limiet bijna was bereikt. Juf heeft hier dus niets op uit gedaan en toen ze dus kwam omdat kind dat had gedaan heb ik haar wel op ons gesprek van de week ervoor gewezen. Kind heeft dit in 6 jaar tijd 2x gehad, al ben ik bang dat het niet lang duurt voor het nog een keer gebeurt. Voorgaande leerkrachten hielden dit beter in het oog, ze waren het voor. Of als ik asngaf dat hij er tegenaan zat zorgden ze dat het niet escaleerde. In deze leerkracht heb ik gewoon geen vertrouwen meer.
Op school hebben ze verschillende dingen wat ze tegen pesten doen, maar de controle is een beetje vaag.
Kind zei gisteren zelf, gelukkig nog maar een paar weken school, dan ben ik van juf af!
We moeten maar kijken hoe we die laatste weken uitzingen.

Flanagan
04-06-2014 om 11:30
Hea,
Het voor zichzelf opkomen is een bewijs dat je kind een groot eigenwaarde bezit. Mijn kind begreep toentertijd de gevoelens van Tim Ribbink maar gaf aan dit niet te doen juist vanwege die eigenwaarde. Ook de huisarts gaf aan blij te zijn dat kind voor zichzelf durfde op te komen daar waar de juf de negatieve acties van anderen niet wilde zien, omdat zijzelf ook net zo verkeerd bezig ( vragenkaart passeren, protocol van privacy betreden etc).
De samenwerking tussen je kind en deze juf bespreken is bevinden op glad ijs, maar je moet wel indien je kind in groep 8 les krijgt van dezelfde juf. Dit jaar zijn de cijfers van je zoon al gekelderd wat invloed heeft op het schooladviezen. Dit kan een langer staartje krijgen als de gevormde leerachterstanden terug te zien is in de Cito-score. Zodat je je kind na groep 8 kan aanmelden bij een niveau wat hem kan demotiveren en hij zich niet thuis voelt.
Zelf hebben wij mogen beleven dat de directeur en het bestuur haar personeel net zo goed de hand boven het hoofd hield. Uit angst voor een officiële klacht, halen ze alles uit de kast om maar aan te geven dat het aan de ouders ligt. Als het probleem met je neefje bekend is bij school, kan dit juist gebruikt worden om aan te geven dat er wel meer aan de hand is in die familie, omdat de school een imago hoog te houden heeft.
Wanneer je kind volgend jaar een andere leerkracht heeft, kun je beter een vette streep onder dit jaar zetten en je focussen op evt. achterstand (bijles?). Excuses is toegeven dat ze fout zitten en dat zullen ze niet gauw doen.
Soms is verandering van school bevrijdend, maar kind zit op een dorpsschool en zal op straat die pestkoppen ook tegen komen. Het gaat en staat bij wie er voor de klas staat, of je in actie komt komen.
Daarnaast ;
Als moeder ben je een leeuwin en woedend, maar beleeft je zoon dit op dezelfde wijze? Mannen/jongens zijn vaak nuchtiger en willen geen diepgrondige analyse maar behoefte aan loslaten.
Vraag in het gesprek alleen wie de leerkracht is voor volgend jaar voordat je teveel zegt.

Marjolein
14-06-2014 om 11:50
Meppen soms toch de oplossing (helaas)
"Als het echt te erg is geweest, wat dit jaar 1x is gebeurd, dan flipt hij compleet en hij heeft toen de ergste pester in elkaar gemept. Hij weet dat ik het niet goedkeur."
Op de basisschool viel oudste bijzonder buiten de groep o.a. door gebrek aan zelfvertrouwen i.v.m. dyslexie, maar vooral omdat hij als enige jongen voetbal niet leuk vond. (blijkbaar bekend fenomeen ik zag het in het draadje van ixje "wat is er mis met juffen?")
We hebben jaren keihard gewerkt aan succeservaringen om zijn zelfvertrouwen omhoog te krijgen.
Hij werd door 1 jongen langere tijd gepest en wij keurden ook slaan af. School kreeg er geen vinger achter, want zo slim zijn ze wel, het gebeurt nooit in zicht.
Ergens in groep 7 heeft hij deze jongen uiteindelijk een flinke mep verkocht. Het was gelijk klaar.
En achteraf gezien is dat het turning point geweest voor zijn zelfvertrouwen. Hij zegt zelf: "Ik vind X nog steeds een klootzak, maar ik heb dankzij hem wel geleerd hoe ik met pesters moet omgaan." (niet dat hij sindsdien nog geslagen heeft, maar hij laat pesten niet meer toe.)
Dus ook al druist het tegen alle pedagogische principes, soms geldt het recht van de sterkste. En in dat licht bezien, zou ik niet te streng zijn voor de zoon als hij eens "flipt".
Verder zou ik het zeker bespreken met school en als de leraar het erbij laat zitten escaleren en met de directeur praten. Probeer daarbij zo min mogelijk emoties te tonen, maar vooral de situatie te schetsen en wat de gevolgen zijn voor jouw zoon.
Dan samen vaststellen dat "we" een gezamenlijk belang hebben, nl. je zoon goed in zijn vel en goede leerprestaties. Als dat is vastgesteld, dan de vraag neerleggen hoe gaan "we" daarvoor zorgen. En dan pas: Wat kan de leraar daarin betekenen?

Esmee
14-06-2014 om 16:02
Marjolein
"Dus ook al druist het tegen alle pedagogische principes, soms geldt het recht van de sterkste. En in dat licht bezien, zou ik niet te streng zijn voor de zoon als hij eens "flipt"."
Klopt. Soms kan een ferme mep uitkomst bieden. Ook bij onze zoon die continu gelagen, gekepen en met een potlood in zijn buik werd gestoken…uiteraard net als de juf niet keek. Zoon ging steeds naar de juf. In een gesprek met haar gaf ze aan dat zoon wel vaak naar haar toe kwam en het zelf moest oplossen. "Oke", zei ik, "dan lost hij het zelf op".
Ik heb tegen zoon gezegd dat als dat ventje weer begint, dat hij 1 waarschuwing moest geven. Doet hij het weer, dan moet hij kijken of de juf niet kijkt en dan dat ventje een flinke dreun/mep, schop of wat dan ook verkopen. Dat heeft hij dus gedaan en het gemep hield direct op.
Tja, soms is een flinke mep veel effectiever dan praten en waarschuwen. Sommige kinderen snappen die taal veel beter.

Dalarna
14-06-2014 om 18:33
Esmee
Ja, mijn oudste heeft ook eens een meisje een klap gegeven nadat die al maandenlang zat te pesten. Hij moest sorry zeggen van de juf en dat deed hij dus en vond dat erg grappig. Juf had heus wel door dat ze hem een strafje moest geven maar stiekem vond ze het ook fijn dat mijn zoon dat deed.
Probleem is alleen dat het voor kinderen die gepest worden en die niet kunnen of durven slaan het het probleem alleen maar groter maakt. Ze moeten dus van hun ouders de pester slaan maar ze kunnen het niet. Elke dag wordt gevraagd of ze al geslagen hebben maar het lukt niet, ze durven niet. Gevolg: ze worden niet alleen gepest maar er wordt constant tegen ze gezegd dat ze zelf het probleem vormen omdat slaan de oplossing is.
Zo heb ik dat zelf als kind ook ervaren.

Evanlyn
15-06-2014 om 00:00
Een ouder kan het soms ook afhandelen
Quote van een moeder tegen de pester uit zoon's klas: "Als je mijn dochter ooit nog aanraakt, breek ik allebei je benen." Dat was toen wel effectief, vooral omdat ze het echt meende. Maar ja, dat kan niet iedereen zomaar (ik ook niet).

Flanagan
16-06-2014 om 10:46
Persoonlijke confrontatie
Nadat hier school pesten negeerde ( alles is snel een plagerij), zelfs een foto met een tekst waar leerkrachten weken overheen gelopen hadden, afdeed als 'het stond niet bij de hoofdingang dus kunt u het mij niet kwalijk nemen dat ik geen actie had genomen' , begon het bonken op de deur. Een 'stevige' ex-pestkopslachtoffer gaf hulpvriendje hiertoe opdracht omdat hijzelf niet zo snel kon wegrennen. Toen manlief de jongen hierop aansprak met de mededeling volgende keer zijn vader op de hoogte te brengen, deed het kind het bijna in zijn broek en het gebonk was over. Dus persoonlijke confrontatie.
De reden dat ons kind de jongen geen knal mocht geven, had te maken met het feit dat door de ingehouden gevoelens, de kans groot was dat het kind dan weken door een rietje zou moeten drinken.
Wil je dat iets snel stopt, heeft een gesprek met de ouder in het algemeen meer effect dat de inzet van school.

Gerard
04-01-2016 om 21:32
Mijn kind wordt online gepest
hi allemaal,
Helaas werd mijn zoon van 12 online gepest via de sms of social media. Het erge is dat mijn zoon zich schaamt en het vervolgens bij mij en mijn vrouw niet meld.
Nu ben ik gaan zoeken of er een manier is om je kind te volgen op zijn mobiel. Er is dus een programma waarmee je je kind kan volgen op zijn mobiel of computer.
Helaas kost het wel wat maar wat maakt die 10 euro per maand uit als je je kind kan helpen. Ik heb vervolgens alles op zijn iphone geïnstalleerd om erachter te komen of hij nog vaker wordt gepest.
Na het installeren bleek ik inderdaad zijn sms te kunnen lezen of zijn Facebook geschiedenis te kunnen volgen.
Wat mij betreft zeker een aanrader. Nu weet ik alleen niet of het fout is wat ik doe. Wat vinden jullie?
[reclame verwijderd door forumbeheer]
Best,
Gerard
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.