Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
doremi

doremi

21-03-2011 om 23:16

Plaatsing vo: havo of havo/vwo

Pfff wat een moeilijke keuze zeg! Dochter wordt door school van keuze in homogene Havo klas geplaatst. Wij willen graag Havo/VWO brugklas gezien NIO score (114). Advies leerkracht is ook: Havo zeker haalbaar, dus Havo/VWO brugklas proberen! Cito's van afgelopen jaren allemaal meestal B soms C maar ook A's. Rekenen VWO niveau, taal/spelling wat minder. Onze insteek: dan komt er in de brugklas wel uit of ze Havo blijft doen of ook VWO aankan (denken wij zelf wel). Als ze in homogene Havo klas komt kan ze evt. wel naar 2 VWO maar dan wisselt weer de hele klas. Mijn insteek is: als ze in de brugklas op VWO niveau les krijgt en 't blijkt te hoog dan kan ze makkelijker "afzakken" naar 2 Havo. Maar als ze in de brugklas Havo-niveau les krijgt, dan is dat vrij makkelijk voor haar wordt ze minder uitgedaagd. De VO school zegt: Havo advies betekent plaatsing in Havo-klas. Wijziging is niet mogelijk. Wat zouden jullie doen? Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
doremi

doremi

22-03-2011 om 14:25

Cobi

Ze heeft de drempeltoets onder haar niveau gemaakt en vnl. daardoor komt er Havo uit. Uit de NIO komt VWO, dus mijn gedachte is, als ze op VWO-niveau les krijgt moet ze dat aankunnen. Ze heeft nu prima rapport (van vorige week) 2x vold. en de rest rv of hoger. Daar hoeft ze nu weinig moeite voor te doen. Wij denken dat als ze uitgedaagd wordt op VWO niveau dat dat gaat lukken. Als het echt niet gaat kan ze naar 2 Havo. En de scholen maken maar reclame: "wij halen het beste uit uw kind", maar ze gaan uit van wat ze al goed kunnen (scoort goed bij de inspectie) en niet van wat er in zit. Daar zit een beetje mijn probleem. Komt nog bij dat mijn stekels al overeind zijn gaan staan bij de manier waarop het gesprek plaatsvond: wij als VO-school bepalen in welke klas uw kind geplaatst wordt.
Ik kan nog tot 1/4 inschrijven op andere school waar alle brugklassen Havo/VWO niveau zijn.

Pelle

Pelle

22-03-2011 om 14:40

Ik denk....

.. omdat ze de drempeltoets onder haar niveau gemaakt had en de NIO hoog scoorde, er Havo uit kwam. In het adviesgesprek zei hij ook: havo/vwo brugklas is het beste dan komt er vanzelf uit wat ze aankan. Dus dat heb ik bij inschrijving ook aangegeven, dat er op het briefje inderdaad havo gedrukt staat, maar dat het advies van de leerkracht ook havo/vwo brugklas is om te zien wat ze kan. Hij ging vandaag ook nog bellen met VO school om te horen hoe of wat. Ik weet straks om 15.30u meer.... wordt dus vervolgd!

doremi

doremi

22-03-2011 om 15:53

Sorry

voorgaande bericht was ook van mij, niet van Pelle!

Net leerkracht groep 8 gesproken. Hij kon er bij VO school ook geen speld tussen krijgen. Ze wordt zeker een VWO leerlinge zegt hij. Dus vraag ik: waarom kan ze dan niet in een havo/vwo klas geplaatst worden? TJa, zegt hij dat begrijp ik ook niet.... daar kom ik ook niet achter. Dus ik ga nog één keer bellen met VO school en that's it.

Marjan

Marjan

22-03-2011 om 17:18

Huh?

Leerkracht groep 8 zegt ze wordt zeker een VWO leerling en ze krijgt een havo advies mee? Het is de basisschool die zit te rommelen, niet het VO. De insteek een havo-advies is een havoplaatsing is niet zo gek, een VWO leerling een havoadvies geven wel.

doremi

doremi

22-03-2011 om 19:45

Waarschijnlijk....

...was dit te voorkomen geweest als hij inderdaad havo/vwo erop gezet had. Maar nadat wij en ook hij nog eens gebeld en gevraagd hebben waarom niet havo/vwo brugklas, komt er een suf verhaal van ja er staat toch echt havo. Ja dat wist ik al. Ik voel me gewoon niet gehoord dus we hebben al besloten dat deze VO school het niet wordt. We gaan voor een nieuwe ronde op een andere school. Dank voor jullie reacties!

Fiorucci

Fiorucci

23-03-2011 om 08:31

Nou ja!

Wat is die leerkracht van de basisschool vreemd bezig zeg....de fout ligt toch echt bij hem hoor.
Ik voorspel je dat het moeilijk zal worden een school te vinden die hier in mee gaat.
Overigens hier worden geen dubbele adviezen meer geaccepteerd door VO scholen, het is of havo of vwo, niet allebei. Bij een stevig havo advies kan evt. een havo/vwo klas overwogen worden, op voordracht van, daar is ie weer,de leerkracht van de basisschool.

Fiorucci

Fiorucci

23-03-2011 om 12:42

Cobi ot

Hier worden ook in groep 8 geen cijfers gegeven.

Sneeuwklokje

Sneeuwklokje

23-03-2011 om 15:12

Cobi

Echt niet alle VWO-ers hebben een tomeloze werklust en daardoor halen ze vaak niet wat er op grond van de intelligentie verwacht wordt.

Fiorucci

Fiorucci

24-03-2011 om 07:02

Cobi

Ik denk dat het maar net is wat je gewend bent, al jaaaaren gaat het hier zo en we weten niet beter..

Digimum

Digimum

24-03-2011 om 09:15

Cobi

Hier tot en met de 3e van het VO letterscores en pas in de vierde m'n eerste cijfers. Ik heb dat nooit als verwarrend ervaren. Het was gewoon zo, die cijfers waren alleen maar nodig omdat die meetelden voor m'n eindexamen.

Mijn oudste zit in groep 8 en krijg ook nog gewoon letters. Voor subjectieve beoordelingen als een spreekbeurt, werkstuk of boekbespreking vind ik een cijfer sowieso onzin. Dat suggereert een nauwkeurigheid die er helemaal niet is (op basisschoolniveau). Dát is pas verwarrend.

Emmawee

Emmawee

24-03-2011 om 21:33

Ha! mijn stokpaardje! (o.t.)

Cijfers, letters, het maakt niet uit. Zolang niet duidelijk is waaraan de resultaten worden afgemeten, maakt het allemaal niks uit en kun je net zo goed een kleurtje geven. Of een stempel. Of een snoepje, aai over de bol... whatever.
Groeten, Maw.

doremi

doremi

25-03-2011 om 00:02

Laatste update..

Om het verhaal even af te maken: ik heb woensdag ingeschreven op een andere VO-school. Bij het ophalen van de papieren zag ik dat in het ORK stond: "havo zeker haalbaar, plaatsing in Havo/VWO klas heeft de voorkeur". Tuurlijk was het e.e.a. te voorkomen geweest als groep 8 leerkracht meteen havo/VWO had ingevuld als advies.... Maar goed als je dan als VO-school even verder leest en zelfs dan niet e.e.a. ook maar enigszins bespreekbaar wil maken, dan zegt dat toch ook iets over de school.
En Pelle om dan te zeggen als je je hierover al druk maakt dan zul je nog vaak van school moeten wisselen, zie ik anders. Haar VO-school "loopbaan" moet juist nog beginnen, en als dat nu al op deze stroeve/stugge manier gaat dan zie ik dat de komende 5 à 6 jaar somber in.

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2011 om 12:16

Cobi

Niet zo scheutig, die ervaring heb ik niet hoor.Als je een Zeer Goed verdiend krijg je die gewoon!

Tirza G.

Tirza G.

25-03-2011 om 14:43

Hhahahhaha nou inderdaad

Dochterlief had altijd alles goed bij topo. Kortom: voor elke toets een tien. Toch had zij op haar 1e rapport in gr 6 voor topo een 8. Op mijn verbazing reageerde docent met: zo zit er nog ruimte voor groei. Pardonnez-moi? Rapport 2 een 9 en rapport 3 een 10. So far voor objectief cijferen.

Tirza

bibi63

bibi63

25-03-2011 om 15:40

Hoe ze het bij ons doen

Bij ons geven ze per vak (de 3 cijfers c.q, g/v/o). Bijv. rekenen. Dat is onderverdeeld in een cijfer voor de toetsen die je gemaakt hebt. Als dat een 9 is, dan krijg je ook een 9, daarnaast een cijfer voor werkverzorging. Dat hoeft dus niet perse een heel hoog cijfer te zijn, dan kan ook een 6 zijn als je bijv. heel slordig je sommen opschrijft of zit te kliederen op je werk o.i.d. Een cijfer voor inzicht. Dat zou in dit voorbeeld meestal ook hoog zijn, maar hoeft niet. En dan nog een cijfer voor inzet.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.