Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lukke

lukke

04-05-2009 om 22:12

Praktische overblijfvraag

Hoi,

Mijn dochter gaat straks naar de overblijf. Tasje mee, bekertjes (ook voor de ochtendpauze) en broodtrommel. Maar nou vraag ik me af: hoe doen we dat met melk en fruit? Melk of yoghurt lijkt me niet echt meer lekker als het een paar uur in de warme gang heeft gestaan en hoe zorg ik dat het fruit niet helemaal bruin uit slaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Schoolmelk

Heeft jou school geen mogelijkheid voor schoolmelk? Een landelijk bekende melkfabrikant (geen reclame!) is daarmee een jaar geleden ofzo mee gestart. De kinderen krijgen dan pakjes melk op school. Lekker vers en koel. Ik vind het voor de overblijf een uitkomst.
Fruit geef ik niet mee (wordt alleen bruin en vies), dat eet hij hier thuis. Of je moet een ongeschilde appel meegeven

Bruin fruit is niet nodig

Ik geef altijd fruit mee voor het 10-uurtje. Een banaan met de naam erop is geen probleem. Voor ander fruit gebruik ik een curverbakje. Appel of mandarijn geschild erin. Aangezien het bakje luchtdicht is geen probleem met bruin worden. Zelfs als er na een lange dag (met BSO) nog stukjes inzitten zien die er nog redelijk fris uit. Eventueel kun je er wat citroensap indruppelen.
Melk geef ik meestal niet mee op de overblijfdagen, maar je zou houdbare melk kunnen meegeven, die heb je ook in kleine pakjes met een rietje. Mijn zoon drinkt 's ochtends melk en neemt 's avonds een toetje, daarom vind ik het niet nodig ook nog melk mee te geven naar de overblijf. Misschien kun je uit school een beker melk geven en bij de overblijf wat anders? Ik doe gewoon aanmaaklimonade in een beker voor bij de overblijf. Schoolmelk is op de meeste scholen niet, de fabrikant wil dit pas doen bij een bepaalde gegarandeerde afname. Maar misschien wil de school een koelkastje plaatsen? Dat is bij ons het plan. Werkt voor mijn zoon niet, die gaat geheid vergeten dat er wat in die koelkast staat!

Mamba

Mamba

04-05-2009 om 22:49

Op sommige scholen

heeft de overblijf koelkasten aangeschaft. Per 2 klassen staat 1 curverkrat in de gang, hier gaan alle spullen in. De overblijf haalt dit om half negen op en zet het in de koelkast. Vlak voor de lunch wordt het er uit gehaald. Ideaal!

amk

amk

04-05-2009 om 23:51

Bizzy; schoolmelk

De eerste schoolmelk werd uitgedeeld in 1935.

Andere tijden heeft er zelfs een uitzending over gehad:
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/36086604/items/36558058/

In Belgie is schoolmelk in 1937 gestart.

angel3

angel3

05-05-2009 om 10:32

Ijsblokjes

fruit voor 10 uurtje is geen probleem. Gewoon geschild in een bakje met een vorkje. Nooit klachten over gehad van kind. Zeker aardbeien of druiven gaan prima. Of een banaan. Ook een geschilde peer geef ik mee.
In de lunch trommel soms wat tomaatjes of druifjes en brood.
Qua melk vries ik wat melk in ijsblokjes in. Ik doe dan 2 of 3 melk/ijsklonten in de beker melk en dat is dan nog prima koud genoeg.
groet
ps ik heb geen melk drinker dus ik doe meestal om de dag melk en om de dag iets van soja aarbeid drank of optimel ofzo, daar doe ik geen ijs bij dat vind ie zo lekker dat drinkt hij zo ook wel

Amk

euh, ja, tot 1975 ofzo en toen is het afgeschaft. Dat was de echte schoolmelk die iedereen verplicht voorgeschoteld kreeg.
Een jaar geleden is een start gemaakt met het leveren van pakjes melk aan scholen, die de ouders bestellen/betalen. Wordt ook schoolmelk genoemd, maar is niet hetzelfde als de schoolmelk die jij aanhaalt.

De school van Mamba heeft het goed voor elkaar zeg. Wat een goed idee met die kratten, geweldig!

Bastet

Bastet

05-05-2009 om 12:51

Welnee bizzy

Ik kom al 12 jaar op dezelfde basisschool,waar al 12 jaar schoolmelk te bestellen is!Nee,niet elk kind inderdaad,maar ook niet pas sinds een jaar!
Groetjes,bastet

amk

amk

05-05-2009 om 13:22

Idd bastet

ik heb zelf geen schoolmelk gedronken, want ik lustte geen melk, maar de halve klas dan weer wel, dit was eind jaren 70, mijn overbuurmeisje dronk wel schoolmelk in de jaren 80 en ook de kinderen van mijn vriendin hebben altijd schoolmelk gehad.

Volgens mij is het nooit gestopt en heb je altijd kunnen kiezen.
Maar het is wel aan de scholen om hier aan mee te werken. Als die het niet aanbieden heb je niets te kiezen en lijkt het of het gestopt is.

Tirza G.

Tirza G.

05-05-2009 om 15:33

Vroeger

Was de schoolmelk volgens mij gratis. Omdat het goed voor je was. Tegenwoordig is het gewoon een goeie PR van een bedrijf. Ik snap er geen bál van dat scholen zich daar mee inlaten.

Tirza

Tirza

Vergeet niet: er zijn nog massa's mensen (ouders) die geloven dat melk GEZOND is..... Als de school het niet heeft en er genoeg ouders zijn die er om vragen.... Dan komt het er wel... Gr Suus (Blegh, melk)

Wilma

Wilma

05-05-2009 om 18:27

Melk voor de ochtend kan best

Tenminste, als het niet al te warm weer is. Voor de overblijfpauze zou ik 't niet meegeven, dan is 't lauw en niet zo erg lekker meer.

Hier op school krijgen ze trouwens melk van school. Ze kunnen kiezen uit melk, fristi of chocomelk (twee dagen per week 't ene en twee dagen 't andere) en thee. Dit wordt gewoon in pakken gekocht en ingeschonken in bekers. De overblijfkrachten wassen ook af aan het eind van hun overblijftijd.

Groetjes,
Wilma

Annet

Annet

05-05-2009 om 21:15

Mini koeltasje

Pauze in de morgen is geen probleem. Die is vroeg genoeg, meestal ergens tussen 9.30 - 10.00 uur. Ook fruit in een bakje gaat prima.
Overblijf is lastiger als je bederfelijke dingen wilt meegeven. Onze kinderen hebben een minikoeltasje voor de zomermaanden. Daar kan ook een mini coolpack voor een fles wijn in (door midden geknipt) of zo nodig een gewoon koelelement. Dat is koel genoeg tot aan de lunch om 12.00 uur. Nu kunnen ze ook vleeswaren op brood meenemen, wat ze graag willen.
Melk drinken ze thuis wel maar nemen ze nooit mee. Wel zo handig.

lukke

lukke

05-05-2009 om 22:16

Geen koelkast en geen schoolmelk

Bij ons is geen koelkast en geen schoolmelk. Ik vind dat wel een beetje jammer, en het is niet eens dat er maar een paar kindertjes over blijven, maar bijna alle kinderen.

Maar bedankt voor alle antwoorden, ik ga stukjes fruit in een curverbakje doen voor de ochtend, en wat melk ijsklontjes in de melkbeker.

Vandaag zag ik ook de cheesedippers in de winkel, dat zal ze ook lekker vinden voor zo nu en dan.

lukke

lukke

05-05-2009 om 22:17

Annet

Wat een goed plan van dat mini koeltasje. Mijn dochter wil geen zoet op brood, en zo hou je het toch lekker.

amk

amk

05-05-2009 om 22:54

Invriezen

met beleg en al, is het tegen de lunch prima ontdooit en heerlijk vers.
Doe ik al jaren voor mijn eigen lunch. Werkt prima met kaas en worst. Niet zo goed met suikerbeleg, maar appelstroop gaat daarentegen weer prima.
De plakjes komkommer of tomaat leg ik er dan later weer op.

Eigenlijk absurd,

dat overblijven op school de normaalste zaak vd wereld is, maar dat er oha geen koelkast-plek is om je meeneem-lunch min of meer eetbaar te houden op een hittegolfdag in juni.

Ingrid

sidneysheldon

sidneysheldon

08-05-2009 om 14:58

Melk etc

hier wordt alle eten+drinken smorgens bij de klassen opgehaald door de concierge die het netjes in de koelkast zet, het wordt er pas weer uitgehaald als er gegeten wordt dus je kan gewoon melk mee geven.
Schoolmelk wordt hier smorgens in de klas gegeven, je kan het volgens mij ook 2 x per dag bestellen maar dat gebeurt hier bijna nooit.

kaatje43

kaatje43

10-05-2009 om 11:45

Conciërge?

Wat een luxe!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.