Sanne
22-03-2011 om 09:23
Pre-teaching thuis
Wie heeft het voor elkaar gekregen om thuis te pre-teachen? Hoe ging dat, hoe overtuigde je de school en wat was het resultaat?

Sancy
22-03-2011 om 10:04
Nou
Wat versta je onder pre-teaching?
Welke leeftijd heeft het kind?
Waarvan moet de school overtuigd worden?
Wat versta je onder resultaat?

Guinevere
22-03-2011 om 16:23
Ja hier
Jawel, dat doen wij met onze zoon. Niet direct met het doel zijn CITO scores op te halen, maar met als doel om hem te leren zelfstandig een opdracht aan te pakken, omdat hij in de les de uitleg niet oppikt.
Hij heeft thuis dus zijn taalboek liggen, en bekijkt vooraf de opdracht die hij de volgende dag krijgt. In het begin had hij veel hulp van ons nodig, nu laat ik het hem zelf bekijken en beschouwen. De bedoeling is dat hij *begrijpt* wat hij moet doen en hoe. Niet dat hij thuis vooraf de opdracht maakt.
En ik heb het zelf aangeslingerd op school, nadat we met de juf hadden besproken dat hij moeite heeft met het doorzien van de opdracht en de bedoeling ervan. Of hij een hogere CITO-score heeft gehaald? Geen idee, ik weet niet wat hij vorig jaar had maar dit jaar was het voldoende.
En aardbei, ik vind je reactie een beetje flauw eigenlijk. Er is niets mis met "preteaching", als je het met beleid toepast. Verder zou ik het persoonlijk graag tot 6 VWO volhouden, als het mijn kind in 6 VWO zou kunnen brengen. Het is het thuis bijbrengen van een vaardigheid die wat achterblijft, dat is altijd een goede zaak.

Fiorucci
22-03-2011 om 22:00
Pelle
Ik denk dat Aardbei bedoeld dat je een dergelijke benadering, hoe goed bedoeld ook, niet de gehele schoolloopbaan van je kind kunt volhouden.

josephine*
22-03-2011 om 22:02
Een oplossing voor welk probleem
Het is moeilijk om te beoordelen of een oplossing goed is als je niet weet wat het probleem is
Scholen hechten nogal aan eigen methodiek en uitleg en zijn lang niet altijd blij met de lessen die ouders geven. Ik denk dat dit staat of valt met de afstemming en samenwerking met school. In het slechtste geval brengt het je kind in de war en alleen maar verder van huis.

Annet
23-03-2011 om 09:05
Bij zoon in de klas
Op zijn vorige school kreeg een klasgenoot voor één vak het boek mee naar huis. Zijn moeder kreeg van tevoren door wat ze de dag erna gingen behandelen.
Ik heb begrepen dat dit heel goed beviel. De les was voor kind zinvoller. Blijkbaar werkte dit voor hem beter dan eerst in de klas iets leren en dan later apart nog eens uitleggen.
Ik vermoed dat de leerkracht hier zelf mee gekomen is (leerkracht kennende) maar zeker weet ik dat niet.
Als het werkt, dan werkt het. Niemand vind het toch raar als stof nog eens uitgelegd moet worden als een kind het de eerste keer onvoldoende begrepen heeft. Waarom zou het andersom dan niet kunnen. Lijkt me ook leuker voor kind.
Enne, op elke school in het VO zijn er kinderen die bijles krijgen, ook op het VWO

Guinevere
23-03-2011 om 10:33
Vooraf
Door vooraf uit te leggen wat de bedoeling is, geef je het kind kans op een succeservaring op school. Dat is heel goed voor het zelfvertrouwen. De resultaten hiervan zijn veel beter dan bij "bijspijkeren achteraf". De boodschap is wezenlijk anders, die verschuift van "je hebt het weer eens niet begrepen" richting "zullen we vooraf even snel kijken wat de bedoeling is".
Mijn ervaring is dat de inspanningen bij vooraf kijken veel geringer zijn dan bij "dweilen" achteraf.
En aardbei, "zelfstandig doorlopen van de school"? Dat is een illusie. Kun je alle bijlessen en uitleg van de leraar ook wel schrappen. Als ouder je kind nooit meer overhoren, want dat is niet zelfstandig de school doorlopen. Vooruitlopen op de tijd dat het kind volwassen is en zelfstandig aan het werk moet is onzin. Ten eerste weet je absoluut niet welk werk dat gaat worden, ten tweede is een schoolse situatie absoluut niet te vergelijken met een werksituatie. Je moet de kinderen trouwens de kost geven die door hun ouders of bijlesleraren door de school heen gesleept worden. Daar is in elk geval uitgehaald wat er in zat, en meer! Alles wat een kind leert, door wie dan ook bijgebracht, heeft waarde. Het is een investering in de toekomst van dat kind. Bij aardbei heb ik het vermoeden dat zij van die kinderen heeft die nog nooit tegen een leerprobleem zijn aangelopen.

vlinder72
23-03-2011 om 14:54
Uh, aardbei. niveau van het kind?
Volgens mij doen wij nu met onze zoon aan preteaching. Hij scoort A en B's voor zijn cito's. Leest op Avi 9 niveau. Zit in groep 5. Alles gaat prima. Behalve spellen. Hij haalt voor zijn cito spellen een D. En een echte dikke D. Niet bijna een C.
Wij zijn daarom als ouders ermee begonnen om de woordenlijsten van groep 4 te herhalen. Ook hebben wij zijn taalboeken van groep 5 gekregen. Wij weten waar ze zijn. Wij nemen dan alvast de opdrachten met hem door. Zo hoeft hij zich met taal alleen nog te concentreren op het schrijven en niet meer op de vraag "wat moet ik nou eigenlijk doen". Een van zijn problemen is namelijk inmiddels ook onzekerheid/zelfvertrouwen. Hij weet dat hij niet goed is in spellen dus gaat hij nog slechter spellen. Op school krijgt hij trouwens ook nog RT.
En volgens mij werkt het inmiddels best goed. Hij kan nog steeds niet goed spellen maar hij maakt steeds minder fouten met het oefenen van de groep 4 woordenlijsten.
Maar wat zou dan jouw idee zijn? Niets doen want zijn niveau is blijkbaar een D. Hij is er zelf ontzettend ongelukkig mee. Het is best een strebertje en die D voor spellen zit hem echt dwars. Zeker omdat hij wel een A haalt voor begrijpend lezen.
Oh, en wij hebben geen enkele illusie dat hij later naar het VWO gaat. Dat hoeft ook helemaal niet.

Laurier
23-03-2011 om 15:57
Vlinder
Onze zoon haalt ook altijd D's en E's voor spelling. (ondanks extra oefenen) Voor begrijpend lezen haalde hij meestal B's en voor rekenen A's. Technisch lezen is meestal een C.
Hij heeft wel een havo/vwo advies gekregen, met een vwo citoeindscore en goede hoop dat hij misschien toch vwo gaat redden. De tijd zal het leren.
Dus zeg niet te snel dat je niet de illusie hebt dat hij naar het vwo gaat.

laurier
23-03-2011 om 16:54
Pelle
Hoe bedoel je? Bij de eindcito?
Hij heeft bij taal tegen alle verwachting in 92 percentiel gescoord, bij Rekenen tegen verwachting in 72 (hadden we hoger verwacht) Studievaardigheden was super, iets van 97 of zo, ik weet het niet meer precies.
Dit klopte overigens redelijk met de entreetoets, maar het is al met al toch nog hoger uitgevallen.
Maar het advies was al gegeven voor de eindcito. Gebaseerd op de entreetoets, zijn werkhouding en ook een iq test die drie jaar geleden is afgenomen.

ayla
24-03-2011 om 09:10
Interessant
Ik vind het helemaal geen slecht idée dat pre teaching. Je neemt met je kind alvast de instructie van de klas door zodat het kind het de dag erna makkelijker kan volgen. Ik vroeg me echter af, hebben jullie uitleg van de leerkracht gekregen hoe bepaalde dingen worden uitgelegd? Dochter valt hier uit bij rekenen. Ze heeft voor de carnavalsvakantie extra begeleiding kunnen krijgen omdat er tijdelijk twee leerkrachten in de klas waren, ze kreeg bepaalde instructie dus 2 keer. Nu is er nog maar 1 leerkracht en wordt het dus spannend hoe het de komende weken zal gaan. Ik hou het pre teaching in mijn achterhoofd.

ayla
24-03-2011 om 10:23
Pelle
Ze had in september een C voor de E3 en nu een E voor de M4. kort gezegd zijn er 2 problemen, automatiseren en gebrek aan zelfvertrouwen. Op dit moment probeert school haar zoveel mogelijk bij te werken en het is de komende maanden kijken hoe ze dit oppakt maar mocht volgend jaar blijken dat haar achterstand alleen maar groter wordt ipv kleiner dan zou dit misschien geen slecht idee zijn. En nee, we doen er thuis niets mee, ik ben al erachter dat ik geen goede juf ben neig denk ik toch wat te veel richting tijgermoeder

Jolijt
24-03-2011 om 15:35
Vwo
Zoon haalde heel lage resultaten voor beta-vakken (in 3 vwo eerder was er geen probleem), terwijl hij dit wel nodig heeft voor het profiel dat hij wil kiezen. Heeft inmiddels bijles; stof wordt behandeld voordat het in de klas gedaan wordt en deze 1 op 1 aandacht en de ruimte om zijn vragen te (durven!) stellen levert inmiddels achten en negens op. Profielkeuze is nu geen enkel probleem meer.
Met onze derde hebben we jarenlang veegwagen gespeeld. Eind groep 3 liep ze bijna dat hele jaar achter. In groep 4 heeft ze 3 en 4 samen gedaan, maar het probleem was (en is nog steeds wel) dat ze veel dingen niet in 1 keer (of 5) onthoudt. Herhaling moet veel vaker en langduriger. In groep 6 werd ze op dyslexie getest en dit bleek in forse mate mee te spelen. Nu in groep 7 zijn we 'bij' en behandelen we van veel vakken de stof vooruit. Bij haar blijkt het heel goed te helpen. De uitleg van de juf is dan de 2e of 3e keer dat ze de stof hoort en daarna is ze dan veel beter dan zonder pre teachen zelf in staat om de opgaven te maken.
En dan is het cirkeltje echt rond... minder fouten, meer zelfvertrouwen, meer aandacht voor de dingen die nog niet goed waren.

Algebra
28-03-2011 om 13:52
Aardbei, wat zuur!
Jeetje aardbei, wat zuur zeg! En je maakt ook wel hele grote stappen. Van een (ws) basisschoolkind, naar 6VWO, naar werken als jongvolwassene. Kom op zeg!
Er lijkt me niets mis met een kind helpen met leren-leren. Met uitleggen hoe je dingen onder de knie kan krijgen. Of gewoon: dingen nogmaals uitleggen die niet direct begrepen zijn.
Je kan een kind toch niet opgegeven, onder het uitroepen van: je moet het zelf snappen hoor, en als je het niet kan dan is dat jouw niveau blijkbaar niet, en dan moet je dus maar omlaag -maar ik ga je niet helpen!
Er zit echt nog wel een grijs gebied tussen pamperen en tijgeren hoor! En het lijkt me voor een kind heel goed als een ouder manieren zoekt waarmee het op school (of daarbuiten) geholpen kan worden.
Ik heb echt het gevoel dat je een kind anders te snel opgeeft-jammer dan.
Algebra