Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

12-02-2010 om 16:15

Prinses amalia had nooit vrij mogen krijgen voor de winterspelen

AMSTERDAM - Prinses Amalia had nooit vrij mogen krijgen van de schooldirecteur om met haar ouders mee te gaan naar de Olympische Spelen.

Dat stellen leerplichtambtenaren volgens het Noordhollands Dagblad.

De ambtenaren worden gebeld door ouders die het oneerlijk vinden dat hun kind geen vrij krijgt voor een vakantie en de prinses wel vrij krijgt om naar de Winterspelen in Vancouver te gaan. De leerplichtige Amalia kreeg toestemming van haar directeur omdat ze al een klas heeft overgeslagen.
Aan de wet houden

Een leerplichtambtenaar uit Heemskerk zegt in de krant dat de schooldirecteur eigenlijk een foute beslissing heeft genomen door Amalia vrij te geven. 'Een klas overslaan is helemaal geen reden om het verzuim toe te staan. Je hebt je gewoon aan de wet te houden'.

Formeel kan de leerplichtambtenaar niet ingrijpen omdat het verzuim nog geen tien dagen duurt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aan de wet houden

Als die leerplichtambtenaren zich nou eens aan de wet gaan houden en zich niet bemoeien met kwesties waarin ze niet bevoegd zijn. Dat zou zoveel narigheid schelen!
Prinses Amalia mag gewoon vrij voor de wintersport. Net als jan, piet, of carolientje trouwens. Als het maar binnen die tien dagen blijft.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

12-02-2010 om 16:21

En f

Amalia heeft helemaal geen klas overgeslagen, waarom zeggen ze dat toch steeds

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-02-2010 om 16:31

Omdat...

"Amalia heeft helemaal geen klas overgeslagen, waarom zeggen ze dat toch steeds"
Omdat de betreffende school het nu eenmaal als 'overslaan' beschouwt als een hersftkind kort kleutert. Net als een heleboel andere scholen trouwens. Dat is iets wat de afgelopen jaren toch wel duidelijk is geworden op dit forum.

Twanny

Twanny

12-02-2010 om 17:05

Waarom niet?

Waarom zou Amalia niet vrij mogen krijgen? Ze zit nou eenmaal in een bijzondere situatie en dat lijkt me genoeg reden voor wat flexibiliteit.

Bijzonder?

"Ze zit nou eenmaal in een bijzondere situatie en dat lijkt me genoeg reden voor wat flexibiliteit."
Welnee. Amalia kan vrij krijgen omdat de wet daarin voorziet. Die wet voorziet daarin voor _iedereen_. Niet alleen vor Amalia's.
Het bijzondere is dat leerplichtambtenaren hardnekkig wensen vol te houden dat de wet niet in dit soort verlofmogelijkheid voorziet.
De praktijk is daardoor dat Amalia het wel krijgt. De dochter van Balkenende ook. De kinderen van Linda de Mol dito met een ster en noem nog maar een hele rij op. Klassejustitie dus.
Dus piet of carolientje krijgen het niet. En precies dat is onjuist, onrechtmatig en noem de hele rij maar op.
De vraag blijft waarom leerplichtambtenaren zo graag doen alsof de wet niet voorziet in dit soort verlof. Waarom liegen ze?
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

12-02-2010 om 17:38

Gokje

Waarom liegen ze? Omdat dan de ouders van Mohammed vragen of ze een week langer in Marokko kunnen blijven? Omdat Kevin en Melissa dan in november op skivakantie willen, als het goedkoop is? Het is een verdachtmaking, absoluut, maar ik krijg hier een sterk heffe-des-volks gevoel bij. We leven tenslotte in een verkapte kastenmaatschappij.
Groetjes
Marieke (politiek gezien altijd zonnig)

Vic

Vic

12-02-2010 om 17:41

Piet en carolientje

Wie zegt dat Piet en Carolientje het verlof niet zouden krijgen als hun ouders voor hun werk naar het buitenland moeten? Het is geen vakantiereisje.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

12-02-2010 om 18:09

Koningshuis

Het is nogal raar om er enerzijds als land een koningshuis op na te willen houden, een ouderwets instituut met uniformen en prinsessen en baljurken, dat per definitie ongelijkheid in zich draagt,
en anderzijds te willen dat dat koningshuis zo normaal mogelijk doet. Met boodschappen op de fiets en kinderen op een gewone school.
Natuurlijk doen die mensen van alles wat gewone mensen niet mogen en kijken oom agent en wie dan ook daar anders naar. Af en toe een snelheidsboete om te benadrukken dat het heus ook hele gewone mensen zijn, en voor de rest van de tijd zijn ze dat helemaal niet.
Dus het is ook gek dat de NL bevolking in meerderheid voor het koningshuis is, en tegelijkertijd vindt dat de royals zich net zo dienen te gedragen als de rest van NL.

De LPA's komt dat wel goed uit. Als ze nú roepen dat dit niet had gemogen, kunnen ze straks tenminste ook nog tegen de ouders van Pietje zeggen dat luxeverzuim niet mag. Als ze nu niks zeggen gaan de ouders van Pietje straks nog protesteren 'waarom Amalia wel en Pietje niet'.
Het is veel prettiger als iedereen gewoon blijft geloven dat niemand mag. Zelfs de koningin niet.

Minet

Minet

12-02-2010 om 18:22

Pelle?

Heb jij inzicht in de agenda van Amalia?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2010 om 22:09

Man en ik

vroegen ons vandaag af of hier een draadje over opgestart zou worden en ja hoor!
Ik vind het zóóóó kinderachtig dat ouders hierover klagen. Misschien ben ik in dit opzicht niet modern genoeg, maar Amalia is nu eenmaal geen gewoon burgerkind en als burgerouders daarover mauwen geeft dat weinig blijk van decorum.
Trouwens, die ouders die nu klagen over deze uitzonderingspositie... eisen die ook persfotografen op de eerste schooldag, of de eerste vakantiedag.

Nasha 1st

Nasha 1st

12-02-2010 om 23:05

Het wordt

natuurlijk ook flink uitgemeten in de pers nu....op de school van mijn jongste 2 zijn al vanaf de kerstvakantie kinderen niet meer op school geweest....ik begrijp dat ze momenteel in Marokko verblijven en daar naar school gaan....Ze zullen dit ook wel aangevraagd hebben neem ik aan? Hoe dan ook, het verschil is dat de prinsesje nu eenmaal in een glazen huis leven en dat Marokkaanse gezin van onze school niet....

Vic

Vic:"Wie zegt dat Piet en Carolientje het verlof niet zouden krijgen als hun ouders voor hun werk naar het buitenland moeten? "
De leerplichtambtenaren, zie de start van dit draadje. Maar de crux is dat ze er helemaal niks over te zeggen hebben. Ook niet voor piet en carolientje.
Ondertussen is 'luxeverzuim' de drukste bezigheid van lpa's. Het zou prettig zijn als ze zich op belangrijker zaken concentreren.
Groet,
Miriam Lavell

Foutje

Kaaskopje:"Ik vind het zóóóó kinderachtig dat ouders hierover klagen."
De leerplichtambtenaren klagen Kaaskopje. Zie het eerste bericht. Die hadden hun grote mond moeten houden. Ze hebben er niks mee te maken. En wat ze erover zeggen (het mag helemaal niet) is een leugen.
Groet,
Miriam Lavell

Wel vakantie

Vic, de prins is het niet met je eens. Het is wel vakantie. "Prinses Amalia gaat met haar vader mee naar de Olympische Spelen. Ze zou volgende week vier schooldagen missen. Volgens de prins kan dat, omdat ze dit jaar geen tijd hebben voor wintersport."
Zie "http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/02_februari/12/binnenland/prins-begrijpt-ophef-om-amalia-niet.xml"
Maar goed, het doet er helemaal niet toe, het mag. Het mag omdat het schoolhoofd toestemming heeft gegeven. En die mag dat. Die mag dat gewoon volgens de wet en hoeft daarvoor niet naar een prinsessenbehandeling te grijpen.
Elk schoolhoofd mag jou ook toestemming geven.
Groet,
Miriam Lavell

even zo

even zo

13-02-2010 om 10:36

Wij

wij zijn helaas niet van koninklijke stand, maar hebben de afgelopen jaren al een aantal keren vrij gekregen om buiten de schoolvakantie (of verlengd) op vakantie te gaan. We bleven - op 1 keer na- binnen de 10 dagen. Er waren speciale omstandigheden, maar ik begreep van ouders met kinderen op andere scholen dat dat bij hun op school niet had gekund. Ook dit jaar willen wij aan de junivakantie (die onze school als enige in de stad heeft) een extra week koppelen om als gezin weg te gaan. In de zomervakantie gaat dat niet lukken en we twijfelen er niet aan dat we gewoon weg mogen.

Ofwel, er hangt veel van de directeur van de school af en wij hebben blijkbaar mazzel.

We krijgen wel eens scheve blikken van andere ouders, maar die hebben ook nooit een verzoek ingediend.

Jessica O

Jessica O

13-02-2010 om 11:26

Even erop in haken (vraagje aan m. lavell)

Je mag dus meerdere dagen vrij vragen begrijp ik?

Zit nml met het feit dat we over een tijdje 12,5 jaar getrouwd zijn en zoonlief daar 1 dag voor krijgt. We willen een weekend weg en zoon krijgt alleen de maandag vrij. Graag zouden wij op vrijdagochtend al weg willen, liefst rond een uur of 9. Maar dat mag dus niet, hij moet tot 12 uur naar school.
Uit jou verhaal begrijp ik dat hij wel vrij zou kunnen krijgen. Hij gaat verder altijd naar school wanneer het moet, dus nooit eens een dagje extra vrij zeg maar.

Liefst kom ik natuurlijk goed voorgelicht bij de directeur, aangezien het volgens hem pertinent niet mag.

Alvast bedankt
Jessica

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2010 om 12:22

Miriam

Het eerste berichtje: "De ambtenaren worden gebeld door ouders die het oneerlijk vinden dat hun kind geen vrij krijgt..."

Tihama

Tihama

13-02-2010 om 14:18

Schooldirecteuren

Precies: daar zit de crux. Onze schooldirecteur is relaxed. Vraag je vrij, dan krijg je het vrijwel altijd. De directeur is echter een tijdje terug door de LPA op de vingers getikt, waardoor het beleid rondom aansluitend verlof aan schoolvakanties wat strenger is geworden.
Maar netjes formulier invullen en dat krijg je de volgende dag netjes afgetekend terug. Ik maak er elk jaar wel een keertje gebruik van. Ik weet dat ik uit de buurt van de schoolvakanties moet blijven, maar 1 of 2 dagen aan een weekend koppelen is geen probleem. Aangezien wij zelf onze snipperdagen op moeten sparen voor de schoolvakanties, heb ik ook niet de neiging om het vaak te doen. Voor het suikerfeest geeft ze zelfs zonder briefje vrij. Ze plannen dan de lessen er al op in. Geen nieuwe instructielessen en zo, zodat het geen probleem is als de helft van de kinderen het mist.

Elke directeur kan er zo mee omgaan. Helaas gaat niet elke directeur er zo mee om.

En wat Amalia wel of niet mag: ik onderschrijf Ellens mening. Niet zeuren, het koningshuis mag dingen die wij niet mogen. Staat tegenover dat ze ook dingen moeten die wij niet hoeven. Iets met lusten en lasten.

Tihama

Ik zie het probleem niet

Ik ben blij dat mijn zoon later zijn eigen beroep kan kiezen. Amalia, het arme kind, weet nu al wat haar voorland is. en dat is een hard gelag

mirreke

mirreke

13-02-2010 om 14:50

Verbaasd (weten jullie nog, stad van de liefde?)

Nog niet zo lang geleden was er een bericht van iemand die een verzoek tot verlof had ingediend wat niet was toegewezen. Zij wilde met kind op de tiende verjaardag naar Parijs. Iedereen viel over haar heen, en vond het logisch dat het niet was goedgekeurd. Nu ben ik toch een beetje verbaasd, jullie lijken nu precies andersom te reageren.
Waar het (toen) om ging (en nu ook gaat) is dat het idd mag. Je schooldirecteur mag je vrij geven. Dat iemand iets zelf niet zou doen (zie Pelle, die het vreemd vindt dat iemand in juni extra dagen aan de junivakantie plakt) maakt toch niet uit? Wat voor de één een mijlpaal is, en het vieren waard, daar gaat een ander weer heel anders mee om. Het gaat erom dat er mogelijkheden voor vrije dagen zijn, die het voor iedereen leuker en gemakkelijker maken, maar waar dus blijkbaar met willekeur mee wordt omgesprongen. Verder weten blijkbaar zelfs de LPA's niet dat dit mag, of willen ze doen alsof het niet mag.
Het maakt mij persoonlijk allemaal niet uit wat iemand verzint of wilt. Ik kijk ook niet met scheve ogen naar anderen en verwacht eerlijk gezegd dat anderen dat ook niet naar ons doen. Ik ga er alleen van uit dat iedereen dezelfde mogelijkheden krijgt, als die er in principe toch al zijn.

Twanny

Twanny

13-02-2010 om 16:05

Klassejustitie?

Misschien wel. En ik vind dat terecht: voor Amalia, voor de dochter van Balkenende (in mindere mate, maar toch), maar niet voor de dochter van L. de Mol bijvoorbeeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2010 om 17:00

Verschil is niet erg

Ik wilde zeggen ´verschil moet er zijn´, maar het moet niet uiteraard. Ik zit er niet mee dat ik lager op de ladder sta dan Amalia en dat ik als minder belangrijk wordt gezien dan Balkenende. Wat is dat toch in dit land dat niemand meer een bepaalde status mag hebben met bepaalde voorrechten? Zélfs al zou dat betekenen dat prinsesjes vaker vrij krijgen. Dat staat wat mij betreft los van hoe rechtvaardig directeuren omgaan met verzoeken van 'de gewone man'. Verzoeken van 'de gewone man' zouden niet met natte vingerwerk van een moeilijke of makkelijke directeur behandeld moeten worden, maar gewoon met duidelijkheid. Dan mag het wel en dan niet, keurig opgesomd in de schoolgids, klaar, dan krijg je ook geen scheve blikken.

mirreke

mirreke

14-02-2010 om 08:34

Nou doen jullie het weer!

Pelle: "Daarbij vonden we dat je zoiets prima kan doen in een vakantie. Draadstarter meende recht te hebben op een weekend in de stad der liefde OMDAT dochter 10 werd." (ik lees ook je opmerking erachter hoor )
En Didi: "Parijs verdwijnt niet na maart. Daar kun je ook in het weekend voor of na die verjaardag heen. Of in de eerstvolgende vakantie."
Nou gebeurt het wéér: zelf invullen, nou ik vind niet dat die en die 'recht' heeft, want het kan ook anders, of: ik vind die reden niet belangrijk genoeg. Het doet er niet toe wat een ander ervan vindt. Je mag gewoon vrij vragen, en zo'n directeur zou ook gewoon vrij kunnen geven.
Kijk, ikzelf heb bijna een aversie tegen sport. Ik vind het zelf persoonlijk zo ongeveer iets weg hebben van pesterij om een kind van zes op een tribune te zetten om te kijken naar de vijf kilometer. Ik kan me in geen lang-zal-ze-leven voorstellen dat iemand een kind daarvoor vrij zou willen geven. Maar in dit geval gaat het niet om mij.
Kortom, dit draadje vind ik geneuzel. (En bovendien las ik ergens dat het 'verlof' van Amalia al ruim vantevoren is overlegd en aangevraagd.) En het lijkt zelfs een beetje op kif.
Niet doen, is zonde van je tijd, gewoon goed onthouden dat die tien dagen mogelijkheid er is, je kunt hem wellicht zelf ook wel eens gebruiken.

Persoonlijke omstandigheden

Tihama:"ik onderschrijf Ellens mening. Niet zeuren, het koningshuis mag dingen die wij niet mogen. Staat tegenover dat ze ook dingen moeten die wij niet hoeven. Iets met lusten en lasten."
Het gaat even om de wijze waarop de mopperende lpa's 'de wet' er bij halen. 'Een klas overslaan is helemaal geen reden om het verzuim toe te staan. Je hebt je gewoon aan de wet te houden'.
Dit is een onjuiste voorstelling van de wet. Het doet alsof de wet, regel is regel, dit soort uitsptapjes per definitie verbiedt en dat is niet waar. De kwestie is juist dat het schoolhoofd de ruimte heeft om individuele afwegingen te maken. Daarin zijn schoolvorderingen wel degelijk cruciaal. Kan _dat_ kind die schooldagen missen? Juist vanwege de onderwijskundige afweging is het schoolhoofd bevoegd om hierover te beslissen. Die weet wat er onderwijskundig speelt. De lpa weet dat niet.
Bij de afweging door het schoolhoofd komen ook de persoonlijke omstandigheden kijken. Dat Amalia meer zou mogen dan 'gewone burgers' mag daarin geen rol spelen (geen rechtsgrond voor). Maar dat er van haar en haar gezin nu eenmaal verwacht wordt dat ze op de tribune meezwaaien, wel. Dat wordt niet van ons allemaal op dezelfde manier verwacht.
De uitkomst van dergelijke afwegingen zijn per definitie ongelijk omdat onze persoonlijke omstandigheden verschillen.
Mirreke:"Het doet er niet toe wat een ander ervan vindt. Je mag gewoon vrij vragen, en zo'n directeur zou ook gewoon vrij kunnen geven."
Dat is iets te kort door de bocht. Van het schoolhoofd wordt wel verwacht dat hij 'zuinig' met het verstrekken van verlof omgaat (daar zijn beleidslijnen voor). Nu mag hij zijn eigen invulling van 'zuinig' hebben, maar zoals je kunt beredeneren waarom het redelijk is dat Amalia mee mag naar de spelen, zo kun je beredeneren waarom het redelijk is geen toestemming te geven voor het vieren van een 10e verjaardag in Parijs.
Alle kinderen worden 10, niet alle kinderen zijn kind van de nationale mascotte van de spelen. 10 worden is geen bijzondere persoonlijke omstandigheid.
Groet,
Miriam Lavell

Jessica

Jessica:"We willen een weekend weg en zoon krijgt alleen de maandag vrij. Graag zouden wij op vrijdagochtend al weg willen, liefst rond een uur of 9. Maar dat mag dus niet, hij moet tot 12 uur naar school. "
Tja, nou, kijk.... daar zou ik dan weer geen punt van maken.
Maar principieel heb je wel een punt, al vrees ik dat je te laat bent met bezwaar.
Je hebt twee dagen vrij gevraagd voor gewichtige omstandigheden. Je hebt er maar ééntje gekregen. Dat is gek. Of het schoolhoofd erkend de gewichtige omstandigheden niet en geeft geen vrij, of hij erkent het wel een geeft de dagen die nodig zijn om de omstandigheid bij te wonen.
In de discussie met Märthe is dat principiele punt uitgesponnen en ze heeft haar zin gekregen. Lees het helemaal. Alle details worden besproken. Die details spelen in jouw geval misschien ook.
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=jubileum&thread=119983&forumsel=23&forum=23&post=1895936
Voor jou: bezwaar tegen het besluit van het schoolhoofd moet binnen 6 weken. Als je te laat bent, moet je het laten zitten. En eigenlijk: ik zou het sowieso laten zitten. Je hebt het feitelijk over 3 uur. Er zijn belanrijker kwesties om alles voor uit de kast te halen.
Groet,
Miriam Lavell

even zo

even zo

14-02-2010 om 10:03

Pelle -junivakantie

Het vastplakken van een week aan de junivakantie is de meest handige oplossing. Een ander alternatief is gewoon 2 weken buiten de vakanties te plannen. En dan mist je kind 2 weken school (niet dat dat voor haar problemen op zou leveren). De school heeft dus ook liever dat je het plakt aan een vakantie, dan nog ergens extra weken vrij neemt.

Als je zoals in ons geval medische zorg op vakantie nodig hebt, het aantal mogelijke bestemmingen daardoor beperkt is én het hoogseizoen daardoor afvalt omdat dat niet meer te regelen is, heb je weinig andere opties. En voor alle duidelijkheid ; de meivakantie valt af door medische behandelingen. Zo overdreven lijkt het mij dus niet

even zo

even zo

14-02-2010 om 10:12

Gewoon-didi

Eigenlijk zeg je het zelf al: ze worden zo gewoon mogelijk opgevoed. En daar horen dus uitzonderingen bij. Het prinses zijn heeft voordelen maar ook nadelen. En het is heel leuk dat ze prinsesjes mee mogen naar Vancouver, maar hoogstwaarschijnlijk waren ze liever in de sneeuw gaan spelen, dan op een tribune gaan zitten.

Ik vind in alle verwijten naar WA een soort van afgunst zitten. Maar ik denk dat er weinig mensen zijn die met hem zouden willen ruilen.

Chippie

Chippie

14-02-2010 om 11:45

Didi

De prinsesjes worden zo gewoon mogelijk opgevoed. Zo gewoon mogelijk als mogelijk is. En dat is niet altijd mogelijk. Amalia gaat gewoon naar school, hangt haar jas op haar haakje, legt haar (prinsessen?)lunchtrommeltje in de lunchkrat, is ook wel eens het hulpje van de dag, neemt Flip de Beer ook wel eens mee naar huis, gaat straks vast op een sport, etc.
Maar... het is nooit zo gewoon als bij andere kinderen. Er gaat altijd 2 man beveiliging mee. De school is vast extra beveiligd. Etcetera.

Paps en mams hebben een bijzonder beroep. Samen moeten ze twee weken in Vancouver verblijven. Dat moeten ze verschillende keren per jaar. Ze doen dat niet puur voor hun lol. Dus de kinderen gaan, deze keer, mee! Dat is toch niet zo gek? Bovendien gaan er kindermeisjes mee (ongetwijfeld met minimaal een PABO opleiding) die wel wat leertaakjes met haar kunnen doen).
Ik zie dit als een 'gewichtige omstandigheid'. en ja, WA verkeert wwat vaker in 'gewichtige' omstandigheden. Logisch.

De vergelijking met 'stad van de liefde' gaat niet op. Die draadstartster vond het onterecht dat ze geen toekenning kreeg omdat ze eerlijk was geweest. Als ik dat doortrek naar deze situatie. Als Amalia vrij had gekregen om haar tiende verjaardag in het buitenland te vieren, dan had ik dat ook dubieus gevonden. Maar deze situatie is geheel anders. Ze verzuimt 4 dagen school (ze is zelfs later dan de rest van het gezin vertrokken!) zodat ze twee weken bij haar ouders kan zijn die een belangrijk werkbezoek afleggen. Bovendien bereidt het haar ook voor op haar taak. Want hoe gewoon ze ook wordt opgevoed, ze wordt geen kassiere bij AH of postbode.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-02-2010 om 12:04

Ik vind

de situatie van WA en zijn gezin totaal niet vergelijkbaar met die posting van onlangs voor de 10 jarige dochter nee! WA en Max zijn heel vaak langere tijd weg van hun gezin....en nu hebben ze aangevraagd hun dochter mee te nemen....so what? Laat ze lekker genieten man! Zag gister beelden en Amaliaatje keek niet diepongelukkig hoor dat ze heel de middag schaatsen moest kijken!

En nee, ik zou niet willen ruilen met ze...altijd in de spotlight....en nu dus weer....

En dan het gezemel over een klas overslaan.....Amalia is gewoon keurig, zoals het hoort, naar groep 3 gegaan, ze is van hetzelfde geboortejaar als mijn tweeling....

Tirza G.

Tirza G.

14-02-2010 om 12:53

Hoe noemen we een land

wat wetten alleen laat gelden voor bepaalde groepen mensen en dan ook nog eens volgens een ondoorzichtig systeem?
Juist.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.