Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

12-02-2010 om 16:15

Prinses amalia had nooit vrij mogen krijgen voor de winterspelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2010 om 13:19

Ortho

Als bezoek aan de ortho tot ongeoorloofd verzuim zou behoren hebben wij al flink vaak ongeoorloofd verzuimd en zijn daar nooit voor op de vingers getikt. Zowel op de basisschool, vmbo, vwo, havo, mbo niet.
Hetzelfde geldt voor de dokter en de tandarts. We doen ons best het buiten schooltijd te houden, maar soms moet je wat.

Omgekeerd

Kaaskopje:"Als bezoek aan de ortho tot ongeoorloofd verzuim zou behoren hebben wij al flink vaak ongeoorloofd verzuimd en zijn daar nooit voor op de vingers getikt."
Het is geen wet of landelijke regel. Het is per school verschillend. Het staat of valt allemaal bij toestemming van het schoolhoofd.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

18-02-2010 om 14:30

Beetje ervaring

Ik ben ook weleens op mijn vingers getikt dat het veelvuldige doktersbezoek van kind nu toch echt als ongeoorloofd verzuim aangemerkt zou worden. Dat gebeurde, want ik kon niets aanpassen, en algauw op het matje geroepen bij de LPA. Deze had gelukkig alle begrip, en eigenlijk was ik dat hele incident vergeten tot dit draadje.

Ook oneerlijk

Pelle, ik vind het ook oneerlijk.
"Het is gewoon niet zo dat een basisschool je gaat verbieden dokters- tandarts en weet ik veel te bezoeken onder schooltijd. Het bestaat niet. Je kunt er als basisschool gewoon niet onderuit."
Zie wat Katrien schrijft. Ze snapt het.
Pelle:"Hoezo bekend? Ik ken ze niet.... "
Je hoeft niet alles te weten?
Groet,
Miriam Lavell

Waar staat dat?

Pelle, een schoolgids is geen wet.
Kennelijk meen jij dat doktersbezoek niet onder die tien dagen valt. Motiveer dat eens. Waar valt het dan wel onder?
Pelle:"Katrien zegt nog iets: "Je zou ook als regel kunnen stellen dat doktersbezoek tijdens schooluren nooit als ongeoorloofd verzuim kan beschouwd worden, eventueel mits voorlegging van doktersattest (dat kind in kwestie inderdaad daar geweest is op dat tijdstip). Is toch veel gemakkelijker en duidelijker voor iedereen? " En zo is het gewoon. Niet anders, ook niet voor Miriam Lavell! "
Waar staat dat dan Pelle?
Groet,
Miriam Lavell

Katrien

Katrien

18-02-2010 om 17:07

Een paar dingen

Het voorbeeld van K. Heksenvet toont m.i. net aan dat doktersbezoek NIET per definitie geoorloofd verzuim is. K. Heksenvet schrijft immers dat de LPA begrip had. Dit suggereert op z'n minst dat het niet zomaar klaar en duidelijk in de wet staat dat doktersbezoek geoorloofd verzuim is. Anders was er geen begrip nodig, enkel wet.

Verder ben ik uit nieuwsgierigheid eens gaan googelen. Eerst naar schoolgidsen. In de meeste schoolgidsen staat inderdaad dat doktersbezoek net als ziekte geoorloofd verzuim is. Het mag, met andere woorden. In één schoolgids stond wel expliciet vermeld dat doktersbezoek tijdens schooluren enkel kon als er aangetoond werd dat dit niet plaats kan vinden buiten de schooluren. Dat suggereert dan weer dat doktersbezoek toch niet per definitie geoorloofd verzuim is. In die school hangt er in ieder geval al een voorwaarde aan vast.

Dan nog maar wat verder gaan zoeken tot ik op jullie leerplichtwet stuitte. Daarin staat een lijst van gronden voor vrijstelling van geregeld schoolbezoek. Dit betekent volgens mij dan toch dat in die lijst de redenen staan waarom iemand school mag verzuimen zonder dat dit als ongeoorloofd verzuim kan worden beschouwd.

Ziekte staat in die lijst. Doktersbezoek niet. Als je dit naar de letter volgt, lijkt het mij dat je doktersbezoek dan toch in die restcategorie moet plaatsen, zijnde het verlof om gewichtige omstandigheden waarbij er vooraf toestemming moet gevraagd worden.

Overigens is dit louter een denkoefening (een mens moet toch wat doen tijdens de vakantie als het rustig is in huis). Het gaat er dan ook niet om om mijn gelijk te halen.

Katrien

Katrien

Katrien

18-02-2010 om 19:52

Pelle

Euhm, de linkjes naar alle schoolgidsen die ik heb bezocht, heb ik niet meer zo bij de hand. Ik heb gewoon gegoogeld op geoorloofd schoolverzuim en ben dan naar alle links gaan kijken die leken te verwijzen naar een schoolgids.

De leerplichtwetartikelen heb ik hier gevonden:http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/geldigheidsdatum_18-02-2010

En al googelend vond ik daarnet ook nog dit terug: http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarchief/GR/20091217/GR_GMTE-GR3_091217_1.pdf

Beetje naar beneden scrollen en daar vind je een artikel; Informatie over de leerplichtwet. In de middelste kolom staat oa meer uitleg over de "andere belangrijke omstandigheden" waarover de directeur beslist. Daar staat als voorbeeld "doktersbezoek" bij; "Bij ‘andere belangrijke omstandigheden’,
(punt g) kunt u denken aan: doktersbezoek,
verhuizing, huwelijk van naaste familieleden
van de leerling enz." Als ik het goed begrijp, beslist de directeur of hij wel of niet toestemming verleent voor die andere belangrijke omstandigheden?

Katrien

Goed geoefend katrien

Zie je wel, Katrien snapt het. Het is zo logisch als lego. Met wat denkoefening ben je er zo.
Groet,
Miriam Lavell

Katrien

Katrien

18-02-2010 om 23:07

Geen tandartsbezoek tijdens schooluren

Uit een schoolgids: "Tandartsbezoek mag niet onder schooltijd gepland worden." (http://www.ebsdemorgenster.nl/upload/a/schoolgidsmetfoto.pdf)

Nog een schoolgids: "Bezoeken aan tandarts en dokter moeten buiten het lesrooster of in schoolvakanties worden afgelegd. Als dat absoluut onmogelijk is, moet – indien mogelijk – minstens één week van tevoren schriftelijk verlof bij de afdelingsleider worden aangevraagd. Dit verlof kan niet verleend worden als er op het moment van het verzuim een toets of schriftelijke
overhoring wordt afgenomen." (http://www.damstede.net/uploads/Algemeen/Damstede_jaargids_09-10.pdf)

Nog een schoolgids: "Verlof voor bezoek aan huisarts, ziekenhuis, therapie of tandarts.
Een dergelijke omstandigheid dient u schriftelijk aan te vragen bij de directie. Deze verleent
dan al of niet toestemming m.b.v. een schriftelijke beschikking." (http://www.dedrossaert.nl/documenten/schoolgids20092010.pdf).

Deze voorbeelden lijken toch ook aan te tonen dat doktersbezoek niet per definitie geoorloofd verzuim is of per definitie mag van de school. Ze lijken ook aan te tonen dat scholen inderdaad zo'n doktersbezoek tijdens schooluren kunnen verbieden op straffe van melding bij de LPA.

Bovendien wordt in veel schoolgidsen vermeld dat ieder buitengewoon verlof (waartoe doktersbezoek dan toch onder lijkt te vallen) dat niet tijdig werd aangevraagd/gemeld, onder ongeoorloofd verzuim valt.

Daaruit zou je kunnen besluiten dat, als je geen verlof vraagt voor dat doktersbezoek of als je aanvraag geweigerd wordt (die kans lijkt in sommige scholen te bestaan) en je gaat toch, dit gemeld kan worden, ondanks doktersattest.

Allemaal wel interessant als je het gaat bestuderen en beredeneren...

Katrien

Katrien

Katrien

18-02-2010 om 23:59

Kijk, pelle

Mij kan het weinig schelen, ik woon niet eens in Nederland en ik wéét dat ik gewoon een doktersattest moet binnenbrengen en daarmee gewoon in orde ben, als mijn dochter tijdens de schooluren naar de dokter zou moeten.

Volgens mij hoeft een school in Nederland helemaal niet in haar schoolgids te schrijven dat een doktersbezoek ongeoorloofd verzuim is, ze hoeft enkel te verwijzen naar hetgeen in die leerplichtwet staat en kan dan nog wat eigen aanvullingen geven.

Overigens heb ik nooit gesproken over een schoolgids die dat zou vermelden en ik hoef ook Miriam's opzoekwerk niet te doen. Dus naar die specifieke vermelding ga ik niet op zoek.

Ik denk dat je uit de wet duidelijk kan afleiden dat doktersbezoek onder die ene restcategorie valt, dat er dus in principe verlof voor aangevraagd moet worden en dat dit geweigerd kan worden en dat dit in theorie als ongeoorloofd velof kan beschouwd worden. Ik denk ook dat veruit de meeste scholen daar geen probleem van maken en het, mits attest van de arts, gewoon als geoorloofd verzuim beschouwen.

En nu is het voor mij genoeg geweest. Het was een leuke denkoefening en nu heb ik genoeg gedacht. Iemand anders mag het overnemen.

Katrien

Katrien

Katrien

19-02-2010 om 07:41

Ach

Als jij wil geloven dat ik dat doe om Miriam te helpen, doe maar. Maar zij is een grote meid en heeft mijn hulp heus niet nodig.

Zoals ik al schreef, het was een leuke denkoefening. Meer niet.

Katrien

Woordgebruik

Er zijn van die dagen Pelle dat er geen gesprek met je mogelijk is. Laat ik nu al die tijd gedacht hebben dat het je om de inhoud ging. Ik vermoed dat Katrien dat ook dacht, anders was ze niet zo diepgravend op zoek gegaan naar onderbouwing van die inhoud.
Me dunkt dat ze die heeft gevonden.
Maar het gaat je kennelijk om het woordgebruik? Kinderachtig. Ik denk niet dat er een schoolgidstekst bestaat die letterlijk overeenkomt met de tekst die ik gebruikte. Maar inhoudelijk maakt dat niet uit natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Wat helpt

"waarbij het dus niet helpt om een briefje van de huisarts mee te nemen."
Wat jammer nou. Het antwoord op de vraag 'wat helpt' is al gegeven.
Zie Beemer (non discussie) en mijn reactie daarop (zorgplicht versus leerplicht). In uiterste zin, als verzuim door doktersbezoek een melding lpa wordt, de lpa er een zaak van maakt en jij het voor de rechter laat komen, kun je wel degelijk gelijk krijgen.
Wel schuldig aan verzuim zonder toestemming, maar geen boete.
Overigens geven dokters in Nederland geen briefjes mee.
Groet,
Miriam Lavell

Wat een theoretisch geneuzel

Maar ik denk dat ook als er in de schoolgids staat dat er toestemming moet worden verleend enz bla bla, dat dat - op een basisschool - alleen maar theoretisch is. Kijk maar, ik zie het al voor me:
Moeder: "woensdag moet Jan naar de tandarts, het kon echt niet onder schooltijd, sorry. We moeten er kwart voor 9 zijn, ik breng hem daarna meteen weer terug,oké?"
Juf: "Nou, dit moet u schriftelijk aanvragen bij de directie, want het blijft een tandartsbezoek en in onze schoolgids staat dat dat schriftelijk aangevraagd moet worden. Dus hier heeft u een formulier. Houdt u er rekening mee dat het verzoek ook geweigerd kan worden."
Hahahaha zo gaat het helemaal niet in het echt!

Theoretisch?

Geerke, zie Kaatje. Haar doktersbezoek is door het schoolhoofd heus als ongeoorloofd verzuim doorgegeven aan de LPA. Of de juf het daar mee eens was, doet er niet toe. Juf gaat daar niet over.
Groet,
Miriam Lavell

Katrien

Katrien

19-02-2010 om 10:05

Tja

Misschien lijkt het theoretisch geneuzel, maar het punt is dat als in de schoolgids staat dat het aangevraagd moet worden en er toestemming voor verleend moet worden, de school dat ook ineens kan gaan eisen. Bijvoorbeeld als ze vinden dat Jantje toch wel erg vaak verzuimt, ook al geeft de moeder altijd een geldige reden (ziek, doktersbezoek, tandarts, ...).

Of als de school in de cijfers ziet dat het verzuim lijkt te stijgen. Even de teugels wat strakker aantrekken. Dat soort dingen.

Nogmaals, zoals met zoveel wetten en regels zal hier in het algemeen wel met soepelheid mee worden omgegaan. Maar het is m.i. niet slecht om in het achterhoofd te houden dat dit dan goodwill is van de school. En goodwill kan wel eens omslaan in kwade wil. Zomaar.

Hmm, laat ik me toch nog verleiden tot het verder mee discussieren.

Katrien

Miriam

Dat klopt wel, maar dat was frequent doktersbezoek begrijp ik. Hoewel ik van school in dat geval begrip zou verwachten! Maar gewoon een keertje ortho, tandarts of dokter, daar gaat geen juf werk van maken.
Het kan niet zo zijn dat ik daarin een uitzonderingsjuf ben, dat geloof ik nooit.

Ja katrien

Dat kopt wel. Het is wel zo dat als het in de schoolgids staat dat de school er werk van kán maken inderdaad. In de praktijk zal dat weinig gebeuren, als we het hebben over dokter- en tandartsbezoek. Verzuim ergert de school veel meer als er elke korte vakantie weer een middagje wordt weggesnoept door hetzelfde gezin.

Juf gaat er niet over

Geerke:"Maar gewoon een keertje ortho, tandarts of dokter, daar gaat geen juf werk van maken. "
Ik durf te wedden dat de meeste juffen ook geen punt zouden willen maken van een dagje efteling. Ze gaan er niet over. Formeel bepaalt het schoolhoofd wat er als ongeoorloofd verzuim doorgegeven wordt. In de praktijk is het toch nog de lpa die zich ermee bemoeit. Zo is het praktijk dat verzuim dat al is afgehandeld (nablijven), alsnog (maanden later) vervolgd wordt.
Ik weet zeker dat heel veel juffen het daar niet mee eens zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Begint bij de juf

Als de juf geen werk maakt van een tandartsbezoek, komt dat dus helemaal niet eens bij de directie terecht. Dus de lpa komt al helemaal niet in beeld. Het begint toch echt bij de eerste actie van de juf.
Dagje Efteling onder schooltijd zonder jubileumfeest of zo, daar doe ik wel moeilijk over. Het is gewoon iets ánders dan dokter/tandarts, dat onderscheid is voor mij zo logisch.

Zolang dat je gegund wordt

Geerke, dat kan alleen waar zijn als jij het verzuim voor de dokter niet doorgeeft als verzuim. Zodra het in de administratie komt, is het vatbaar voor optreden van schoolhoofd en lpa.
Dat heel veel verzuim niet in de administratie belandt, is de reden dat lpa's steeds vaker scholen onverwacht bezoeken en botweg leerlingen gaan tellen. Wie er niet is, krijgt een schrijven van de lpa. En bovendien: de juffen die verzuim niet hebben doorgegeven, krijgen een standje.
Het kan zijn dat jij of jouw school met dit soort optreden nog niet te maken hebt gehad. Maar in de regio Amsterdam is het eerder regel dan uitzondering. Juffen geven alles door. Zelf vijf minuten te laat komen. Anders krijgen ze straf van de baas (de directeur of het overkoepelend bestuur).
Groet,
Miriam Lavell

Ja dat klopt wel

Het is er wel vatbaar voor, dat klopt, want ik noteer het wel. Wij hebben die ervaring met lpacontroles idd niet.
5 minuten te laat komen meld ik trouwens weer niet. Op het moment dat het kind er nog niet is, kan het ook ziek zijn, dus wacht ik even af. Als het kind na 5 minuten komt, ga ik het niet alsnog melden, dat slaat nergens op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.