Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wink

Wink

28-08-2010 om 11:28

Problemen met leren van provincies en hoofdsteden

Weet iemand een manier om iets sneller uit je hoofd te leren voor een kind die moeite met leren heeft?

Mijn kind heeft het op Sommige gebieden moeilijk op school. Ze wordt hier binnen kort voor getest.
Nu heeft ze voor het eerst huiswerk mee gekregen ze moet alle provincies van Nederland met de bijbehorende hoofdsteden leren.
We zij nu 3 dagen aan het oefenen maar het lukt haar niet om ze te onthouden en is heel bang voor een slecht cijfer.
We zijn begonnen met 3 provincies en doen er elke dag twee bij. Maar het lukt haar niet om ze te onthouden weet iemand een betere manier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stap in de trein/auto/fiets

Uit je hoofd leren zonder kapstokje is lastig.
Als een kind een plaatje heeft bij een stad/provincie of regio wordt het veel makkelijker.

Natuurlijk kun je nu niet met je kind door heel NL gaan reizen, maar een ezelsbruggetje of kapstokje kan je ook maken zonder te reizen.

Domweg uit het hoofd leren is voor veel mensen lastig en verspilde energie. Het verdwijnt ook weer heel snel.

Ik zou het dus anders aanpakken en eerst eens kijken waar jullie al geweest zijn of familie hebben wonen. Of waar pretparken liggen voor mijn part. De Efteling ligt in Brabant en de hoofdstad van Brabant is den Bosch. Klinkt raar maar probeer het maar eens! Je kunt ook op internet plaatjes zoeken bij die steden, of iets speciaals wat daarbij hoort. In Utrecht staat de Dom, Maastricht ligt aan de Maas, Assen ligt in de buurt van hunebedden.

Simone

Simone

28-08-2010 om 12:23

Mijn zoon heeft veel baat bij dit spel

http://www.dadsproject.com/provincierace/provincierace.php

Je kan een race doen, provincies slepen, hoofdsteden oefenen en memory

Simone

Wink

Wink

28-08-2010 om 13:28

Geweldig

Bedankt voor de reacties. Wat een goede ideeën. De spelletjes hebben we gelijk uitgeprobeerd en mijn dochter vond het erg leuk.
Kwam er nu ook achter dat als je eerst de naam van de provincie noemt ze zo kan aanwijzen waar die ligt.
Maar als ik de provincie aanwijst komt ze niet op de naam van de provincie.

Die foto's ga ik ook uitproberen.

Is een week om heel Nederland uit je hoofd te leren overigens niet een beetje kort. Of is dit de normale tijd die ze ervoor krijgen???

Inge M

Inge M

28-08-2010 om 21:26

Nog een tip

Laat kind de namen van de provincies in een vaste volgorde leren, dus bijvoorbeeld beginnen met Friesland en dan met de klok mee naar beneden, weer naar boven en eindigen met Noord-Holland. Een vast volgorde helpt voor het onthouden op de kaart.
En dan nog een tip: maak flitskaarten met op de ene kant de provincie en de andere kant de hoofdstad. Deze kaartjes kun je twee kanten op gebruiken. Kind leert stad en provincie met elkaar te koppelen. Als de vaste volgorde qua provincie er ook in zit, kan er niets meer misgaan.

Oh, en over die week om het te leren. De leerkrachten verwachten echt niet dat iedereen het dan beheerst. Dit gaat echt nog vaker terugkomen.
Dat is dan weer een mooie motivatie voor je kind. Je kunt het maar beter in één keer leren want dan ben je er vanaf.

Manier van rode beuk

haar manier hielp hier ook goed.

En om nog even op de eigen trommel te slaan...

Het is ook nog eens errug leuk en gezellig!
Moet je wel tijd hebben natuurlijk, als ik het te druk heb wil ik in het weekend niet de hort op. Dan blijven we lekker thuis.

En het hoeft ook helemaal niet positief te zijn. Stel je bent in Deventer geweest en het heeft de hele dag geregend, of in Lelystad kreeg je lauwe cola zonder prik - dat vergeten die kinderen nooit meer.

Hmmm... ik ruik een crossover draadje. Misschien kunnen we allemaal gaan stadssurvivallen, Tirza had al zoiets gesuggereerd... 2 vliegen in 1 klap!

Trouwens, die puzzels vond ik ook heel leuk. Die ga ik zeker aan mijn zoon (8, ook net met topo begonnen) laten zien.

Wink

Wink

29-08-2010 om 10:10

Iedereen bedankt ze doet haar best

Kan nu helaas niet heel Nederland rond. Volgende week heeft ze haar toets al.
Wel zijn we in veel provincies al geweest. Ik heb nu dus een soort powerpoint voor haar gemaakt met uit elke provincie een kaartje van de provincie zelf en een foto van iets wat ze kent. Dit en de spelletjes vind ze erg leuk
Ook die letters ga ik proberen.
Ik hoop dat het haar gaat lukken in een week want ze heeft waarschijnlijk problemen met haar werkgeheugen.
Maar anders zal ik kijken of ik bij haar juf wat uitstel kan regelen.

Tinus_p

Tinus_p

29-08-2010 om 12:45

Genoeg

Wink:
"Is een week om heel Nederland uit je hoofd te leren overigens niet een beetje kort. Of is dit de normale tijd die ze ervoor krijgen???"
Eén middag zou genoeg moeten zijn, een week zeker. Je schreef al dat je je kind wilde laten testen, dat lijkt me idd zinvol.

Mama

Mama

29-08-2010 om 13:14

Met tinus eens

Hier krijgen ze ook ca eens in de drie week een blad topo mee wat ze dan een week later moeten kennen. Het eerste blad was de provincies en de hoofdsteden. Die kenden ze volgens mij in een twee keer 10 minuten leren. De meeste provincienamen en hoofdsteden hadden ze wel eens van gehoord, dat scheelt.
Daarna volgden den waterwegen en meren , minstens 30. Kostte iets meer tijd.
Daarna van elke provincie een aantal plaatsen en waterwegen. Dit was al lastiger, want hierbij kwamen volstrekt onbekende namen voor. Maar ook dat zat er meestal met drie dagen herhalen, ca kwartier per keer, wel in.
En ik heb echt geen superintelligente kinderen. De oudste zit nu op het VMBO en de jonste nog in groep 8.
In groep 7 en 8 kwam op dezelfde manier Europa en de wereld aan de beurt, dit was met al die rare plaatsnamen nog moeilijker.
Ik denk inderdaad dat als jouw dochter alleen met de provincies en de hoofdsteden al zo'n moeite heeft je er goed aan doet haar te testen. Want dit is nog maar het begin ven het uit het hoofd leren.

Wink

Wink

29-08-2010 om 13:30

Een middag?

Ze zit in groep 6 Het is voor het eerst dat ze huiswerk mee krijgt en op deze manier iets uit haar hoofd moet leren.
Een middag lijkt me toch wel erg snel het zijn inderdaad wel 12 provincies en 12 hoofdsteden die ze ineens moet kunnen.

Mama

Mama

29-08-2010 om 14:26

Vraag het eens na bij klasgenoten en juf

Een middag is niet zo handig. Want je moet het een keer herhalen. Maar hier was het inderdaad een paar dagen achter elkaar 10 minuten ofzo. Maar qua tijdsinvestering lijkt een middag (4 uur oid) me echt meer dan genoeg. Alleen kan je het aantal uren beter verdelen over een paar dagen. Maar dan nog lijkt 4 uur voor de provincies en hoofdsteden me erg veel. Ik denk ook niet det juf ervan uitgaat dat je dochter er zo lang mee bezig is.Vraag het haar eens.

Uit je hoofd leren moet je leren

Ik zou wel opletten, maar zie geen reden tot paniek. Pas als de voorgestelde spelletjes helemaal niks uithalen lijkt testen zinnig.
Eerst maar eens uitsluiten dat het botweg een gebrek aan leerstrategie is.
Groet,
Miriam Lavell

Wink

Wink

29-08-2010 om 18:45

M lavell

De reden dat ze getest wordt komt omdat er vorig jaar al problemen waren op een ander gebied.

Wink

Wink

29-08-2010 om 18:50

Middag

Ik zit echt geen hele middag achter elkaar met haar te oefenen want dat zou ze niet vol houden. We doen een paar keer per dag 10 minuten en nu doet ze er ook nog de spelletjes bij.
Van vriendinnetje in groep 8 hoorde ik dat ze waarschijnlijk een lijst met de provincies en hoofdsteden krijgt en dat ze dan de nummers die erbij horen in de juiste provincies moet zetten als dit klopt dan gaat het haar wel lukken.

Tango

Tango

30-08-2010 om 09:55

Hier ook een week

Om alle hoofdsteden en provincies te leren en dan meteen de eerste schoolweek al. Vond ik persoonlijk erg snel. Ik ben nog naar school gestapt omdat ik de begeleiding niet best vond. Tangodochter kreeg een kaartje mee dat ze zelf gekleurd had (provinciegrenzen). Klopte echt van geen kanten. Was er blijkbaar doorheen geglipt. Juffen hebben het keurig opgepakt, want 2 dagen daarna moesten ze allemaal hun kaartje weer meenemen om het na te kijken. Provincies en hoofdsteden lukte wel om het in een week te leren, elke dag 5 minuutjes ofzo. In 1 middag was het echt niet gelukt, maar dat heeft dan meer met motivatie te maken.
Nu moet ze provincie Groningen: steden, wateren en gebieden. Ook weer zo'n kaartje waar ze niets van snapte. We zijn eerst maar eens begonnen met te kleuren wat ze moet leren. Het gaat namelijk in 3 delen en nu moest ze het eerste deel. Ik vind dus echt dat ze dat beter moeten begeleiden vanuit school als het voor het eerst is dat ze dit gaan leren. Of is het normaal dat je dat als ouder moet doen?

Vic

Vic

30-08-2010 om 10:32

Ouders

Ik begreep tijdens de informatie-avond op school dat het aanleren van studievaardigheden voornamelijk een taak is voor de ouders. Ik vond dat niet zo vreemd omdat de manier van leren natuurlijk per kind verschilt. Niet iedereen gebruikt dezelfde 'trucjes' en soms moet je wat uitproberen voordat je iets vindt wat werkt. Het viel me wel een beetje tegen wat er wat dat betreft van nature in zit bij een (mijn) kind. Woordjes leren gaat haar prima af, maar voor leerwerk met plaatjes als topo en het menselijk lichaam heb ik haar wel wat moeten begeleiden.

Appel

Appel

31-08-2010 om 10:46

Leuke link om te oefenen

Mijn zoon moest kort voor de zomer de provincies met bijbehorende hoofdsteden leren. Na enig googlewerk kwamen we op de volgende site: http://www.dadsproject.com/provincierace/provincierace.php
Leuke manier om te oefenen.

Cd rom

Ik heb een Edurom voor topografie. Is geloof ik wel oud, nu is er Digikidz zo te zien (zie link hieronder). Ideaal!

http://www.awbruna.nl/awbruna/educatief/?pagesize=10&sortpage=appearanceDate&articleListPage=2&productType=&authorid=

Tango

Tango

04-09-2010 om 22:50

En blijven hangen doet het niet....

Die provincies en hoofdsteden bij Tangodochter, bedoel ik. Vorige week moest ze ze kennen en vandaag de volgende situatie: Tangodochter chat met een meisje via hyves. Meisje vertelt dat ze mee gaat doen aan een wedstrijd die plaats vindt in de provincie Flevoland. Ik zeg: dus het meisje woont in Flevoland. Tangodochter: nee, ze woont helemaal niet in Flevoland, in Lelystad! Nou ja, zeg!

wink

wink

05-09-2010 om 08:43

Toets

Vorige week hebben ze de toets gedaan en ze had maar 3 fout.
Ze heeft er hard voor gewerkt en ik ben dan ook supertrots.
Alleen deze week kan ze er weer tegen aan want nu moet ze ook de rivieren kennen en nog wat grote plaatsen.

Wink

Wink

05-09-2010 om 11:14

Pelle

Ik weet het niet. Over een week hebben we een gesprek met haar juf en dan gaan we het zeker vragen.
Alleen heeft ze de topografie niet van haar eigen juf maar van een andere die ze maar 1 middag in de week heeft. Maar ik hoop niet dat het zo blijft want anders kost het haar elke week zoveel tijd.
Gelukkig blijven die rivieren iets beter hangen ze hoeft er ook niet zo veel.
En die extra plaatsnamen zijn er maar 3.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.