maxi1
26-05-2009 om 19:00
Problemen rekenen
Hallo,
Mijn zoon (groep 5) is een goede leerling, leert makkelijk en is snel van begrip v.w.b. alle vakken.(A/B scores) Behalve rekenen, dit geeft de nodige problemen. Hij heeft heel veel moeite met o.a rijtjes leren (tafels)en klokkijken. Met het gewone rekenen (plus/min sommen) is hij ontzettend traag. Ik kan dit niet zo goed rijmen omdat het zo'n contrast is tov zijn andere prestaties. Hij heeft er zelf veel last van omdat hij nooit zijn rekentaakjes op tijd klaar heeft. Nu heb ik op dit forum hierover ooit iets gelezen waardoor dit kan komen maar ik kan het niet meer vinden. Weet iemand toevallig wat ik bedoel?
Alvast bedankt.
Maxi
Brenda129
26-05-2009 om 21:00
Moeite met automatiseren.
Hier bleek het om beelddenken te gaan.
Bedoel je dat misschien?
Inge M
26-05-2009 om 21:34
Het kan ook een kloof zijn in verbaal-perfomaal
Als je IQ in de verbale kant en perfomale kant heel verschillend is, dan kun je daar last van hebben. Wat jij beschrijft past bij de kenmerken van een kloof (moeite met automatiseren, klok kijken, langzaam met rekenen). Het betekent uiteraard niet dat de kloof er is. Dat zou uit testen moeten blijken.
Google maar eens op een disharmonisch profiel.
Dropke
26-05-2009 om 22:43
Eens met inge
Een kloof !! Tussen verbaal en performaal. Er is geloof ik een aantal punten dat echte problemen bewijst. 12 verschil of zo ? Dochter had 35 punten verschil ...en dat is heel veel. Zoonlief 16 en dat was blijkbaar ook een enorm probleem. Dochter had enorme problemen met automatiseren.
succes, gr Dropke
Dees 68
26-05-2009 om 22:58
Hier ook v-p kloof....
En een beelddenker. Maar wat ik me nu afvroeg (Inge en Dropke) is over wat voor soort kloof jullie het nu hebben. Dochterlief heeft een hoger performaal dan verbaal iq (20 punten verschil) en gaat juist goed met rekenen en slecht met taal (groep 3). Is dat bij jullie toevallig andersom dan? Ben namelijk benieuwd wat ons nog te wachten zou kunnen staan.
Sorry maxi, dat ik je draadje een beetje kaap. Ik hoop dat jij ook nog wat aan het antwoord gaat hebben...
egberdien
27-05-2009 om 10:33
Hier ook,
Dochter kan (nog) niet goed automatiseren met rekenen. Ze heeft groep 3 grotendeels overgeslagen, dus de oefening daarin gemist. Verder zijn er geen problemen, in de kenmerken van een verbaal/performaal kloof en de kenmerken van beelddenken herken ik haar absoluut niet. Het gaat bij haar echt alleen om het rekenen, daar zijn we nu mee aan het oefenen. Ze maakt haar toetsen wel nagenoeg foutloos, had een B voor de cito maar zoooo langzaam. O ja, ze zit nu in groep 4.
Notya
27-05-2009 om 12:37
Cito a voor taal, cito e voor rekenen
Hier ook een kind in groep 5 met Cito A begrijpend lezen, Cito E rekenen. Op de rest van de toetsen zit hij in de C.
Klokkijken gaat matig, sommen maken gaat erg traag, tafels vergeet hij elke keer weer.
Hij heeft geen VP kloof en is geen beelddenker. Hij is heeft geen dyscalculie want dat is ook onderzocht.
Wel heeft hij een motorische achterstand en een minder ruimtelijk inzicht. Hierdoor kan hij op het schoolplein en in de gymzaal situaties minder goed inschatten.
Herken je hier iets in?
purk
27-05-2009 om 14:17
Notya
wat jij beschrijft is voor mij erg herkenbaar....onze oudste zoon is ook zo. Wij hebben laatst een vragenlijst ingevuld om te bekijken of we in de richting van NLD kunnen denken. Let wel...ik zeg niet dat daar sprake van kan zijn bij jouw kind, geef alleen een eventuele richting aan.
groetjes van Purk
p.s. rekenen gaat hier moeizaam moeizaam, gisteren kwam meneer wel thuis....getest op AVI niveau, beheerst nu AVI 9...groep 4. Begrijpend lezen is ook prima (is trouwens wel weer net niet NLD, daar is vooral het technisch lezen sterk, begrijpend zwak....zucht, het blijft zo lastig soms)
Inge M
27-05-2009 om 21:02
Dees 68
Zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar goed in taal en langzaam in rekenen (niet slecht in rekenen dus) maar wel slecht in automatiseren past bij een kloof met een hogere score voor het verbale.
Goed rekenen en slechter in taal past bij een kloof met een hogere score voor het performale.
Heb je geen tips/uitleg gehad bij de uitslag van de iq-test?
SuzanneB
28-05-2009 om 22:46
Ja, hier ook zoeentje
Maxi, wat herkenbaar. Ik heb een kind (groep 6) dat daar ook last van heeft. Verbaal zeer hoog IQ, performaal een stuk minder (bijna 30 lager). Rekent ook als een slak, terwijl hij het wel kan. Hij scoort overigens op cito's wel gewoon A. Hij geeft zelf aan dat rijtjes veel te saai zijn, daar kan zijn aandacht niet bij houden. Cito zijn puzzeltjes en die zijn leuk......
Wij hebben het als volgt opgelost: hij doet alleen een deel van het opgedragen werk in de klas (omdat hij verder heel slim is kan hij ook met minder oefening toe) om hem succeservaringen te geven. Als hij toch kans ziet om meer te doen dan zijn eigen minimum, kan hij daarmee computerminuten verdienen. Zo bouwen we het op met als doel dat hij eind van het schooljaar wel alles af kan hebben. Gaat niet lukken, maar het streven is goed.
Overigens heeft dit kind een dijk van een leerkracht die daar prima mee om gaat!
groet
Suus
maxi1
02-06-2009 om 23:12
Reactie
Allemaal bedankt voor je reactie. Ik bedoelde inderdaad een v-p kloof. Graag wil ik hem toch laten testen of dit inderdaad het geval is of dat er iets anders aan de hand zou kunnen zijn. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Maxi