Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-04-2011 om 22:55
Op maximaal tien basisscholen mogen ouders aan het begin van het schooljaar met de school afspreken wanneer ze met vakantie willen. Minister Van Bijsterveldt wil met deze scholen een proef gaan doen, die in september begint en drie jaar duurt.
Zomerperiode
Voorwaarde is dat de scholen niet afwijken van het minimale aantal lesuren van 7520 uur in acht jaar. Ze mogen dat ook doen door les te geven in de zomer, als andere scholen dicht zijn. Als de leerlingen aan het eind van de basisschool maar de kennis en vaardigheden hebben die de wet voorschrijft.
Van Bijsterveldt zegt: "Als ouders en scholen in goed overleg de zomerperiode willen gebruiken voor lessen dan moet dat kunnen, mits dat bijdraagt aan de prestaties van leerlingen."
Van deze tijd
"Ik wil scholen en ouders de mogelijkheid geven om het onderwijs dusdanig te organiseren dat dit past bij de wensen van deze tijd", aldus Van Bijsterveldt.
Bron Nos nieuws
Ik vraag me af: wat wordt dit: een zegen of vloek?
22-04-2011 om 10:05
Hachje (ot)
"Ik vind scholen hier altijd zo star in, leraren zijn altijd bang voor hun hachje lijkt het (lees lekker veel vrij)." schreef Speaker. Ik geef zelf les (HBO/Universitair niveau) en ik denk dat ik na twee weken kleuteronderwijs overspannen zou zijn. Ik vind de toon waarop over leerkrachten gesproken wordt soms echt beledigend, en ik ben zelf niet eens werkzaam in het basisonderwijs! Als je zelf geen leerkracht/docent bent, kun je echt niet inschatten hoe pittig het is om de hele dag "aan" te staan - je hebt nauwelijks echt pauze, er kan elk moment een vraag gesteld worden, je bent de hele dag ofwel geconcentreerd aan het uitleggen, aan het opletten/orde houden, of aan het voorbereiden. Bovendien zijn leerkrachten in het basisonderwijs veel langer aan het werk (voorbereiding, vergaderingen, bijscholing) dan de lln op school zitten. En tenslotte: leerkrachten worden onderbetaald, vooral als je bedenkt hoe belangrijk hun werk is: ze bereiden onze kinderen voor op een opleiding en werk. Daar mag, als er geen geld is voor salarisverhoging, best iets tegenover staan - bijvoorbeeld een lange vakantie waarin ze zich opladen voor weer zo'n pittig jaar. Ik vind het schokkend om te lezen met hoe weinig respect sommigen over leerkrachten spreken. Ga zelf maar eens een weekje 25 kleuters in toom houden EN iets leren.... Ik zou 't niet kunnen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
22-04-2011 om 19:14
Lange vakanties
Volgens mij hebben leerkrachten helemaal geen lange vakanties. In de niet-schoolvakantieweken werken zij meer en deze uren krijgen zij dan in de schoolvakantieweken terug.
Ik vind die lange vakanties helemaal geen probleem. Ik zie het ook niet als een cadeautje. Ik zie als een hele normale arbeidsvoorwaarde. En zelfs met die arbeidsvoorwaarde vind ik dat leerkrachten in het basisonderwijs niet rijkelijk beloond worden.
23-04-2011 om 07:52
Aanvulliing chippie
Zat leerkrachten spenderen in hun vakantie ook uren aan school. En de laatste week voor de school weer begint zijn ze al aanwezig, om het schooljaar voor te bereiden.