Saartje
02-12-2008 om 13:30
Profielkeuze natuurkunde, 2e moderne taal
Mijn dochter is bezig met de profielkeuze (3 VWO). Ze weet nog niet wat ze later wil worden. Ze wil waarschijnlijk het Natuur en Gezondheid profiel kiezen.
Maar bij haar op school heb je dan de keus tussen natuurkunde en aardrijkskunde. Ze vindt beide vakken niet zo leuk en natuurkunde ook best moeilijk. Zelf heb ik ook natuurkunde gekozen. Ik herinner mij dat het de laatste 2 klassen ineens veel moeilijker werd. Mijn cijfers voor natuurkunde daalde terwijl mijn cijfers voor de talen stegen. Ik zou graag willen weten of jullie een idee hebben hoe moeilijk natuurkunde tegenwoordig is. Zijn jullie kinderen hierover gestruikeld?
Verder heb ik ook een vraag over de 2e moderne taal. Mijn dochter wil graag spaans elementair doen. Ze heeft nl in Zuid Amerika gewoond en wil dit graag leren. Maar ze moet ook Nederlands, Engels en 2e moderne taal (Duits en Frans) kiezen. Kennen jullie voorbeelden van kinderen die vrijstelling hebben gehad van een 2e moderne taal zonder dyslexie omdat ze spaans wilde doen?
alvast bedankt
Saar
M Lavell
02-12-2008 om 14:05
Hoe zit dat dan?
Het is allemaal alweer een beetje veranderd sinds mijn kinderen de profielkeuze deden. Wat vragen dus.
Voor N&G doe je in principe wiskunde A (maar wiksunde B mag ook). Voor N&T doe je wiskunde B en natuurkunde. Wat is je dochter van plan te kiezen, wiskunde A of B? Mag je voor natuurkunde kiezen met wiskunde A? Of gaat het om de keuze voor het vak natuur, leven & technologie, of biedt de school dat laatste vak niet?
Dan over die 2e moderne taal: dat mag ook Spaans zijn (ipv Duits of Frans). Dan moet de school dat wel aanbieden natuurlijk. Op de school van mijn kinderen kon je alleen in de bovenbouw Spaans doen als je dat in de onderbouw ook al gedaan had.
Als je dochter niet voor wiskunde B kiest, dan zou ik ook niet voor natuurkunde kiezen. Als de school geen Spaans als moderne 2e taal aanbiedt en ze dus Duits of Frans moet kiezen, dan zou ik er geen Spaans bij kiezen. Dat worden veel te veel uren anders.
Groet,
Miriam Lavell
Saartje
02-12-2008 om 14:37
Wiskunde a/b, spaans
""Voor N&G doe je in principe wiskunde A (maar wiksunde B mag ook). Voor N&T doe je wiskunde B en natuurkunde. Wat is je dochter van plan te kiezen, wiskunde A of B? Mag je voor natuurkunde kiezen met wiskunde A? Of gaat het om de keuze voor het vak natuur, leven & technologie, of biedt de school dat laatste vak niet?
""
Ze zal Wiskunde B gaan doen als ze daar een positief advies voor krijgt (maar dat zal wel). Natuurkunde kan je niet kiezen zonder wiskunde B. Het vak natuur, leven en Technologie wordt niet aangeboden.
""Dan over die 2e moderne taal: dat mag ook Spaans zijn (ipv Duits of Frans). Dan moet de school dat wel aanbieden natuurlijk. Op de school van mijn kinderen kon je alleen in de bovenbouw Spaans doen als je dat in de onderbouw ook al gedaan had. ""
Bij ons op school wordt spaans elementair aangeboden. Dit wil zeggen dat er geen Spaans is aangeboden in de onderbouw. Het wordt aangeboden als vrije keuze vak en wordt niet gezien als 2e moderne taal. Maar ik wil graag weten of er mensen zijn dit dit voor elkaar hebben gekregen om dit wel als 2e moderne taal aangeboden te krijgen.
Geen Spaans kiezen is eigenlijk niet aan de orde. Het past prima binnen het aantal uren voor het profiel. Ze zou alleen graag duits laten vallen en ipv daarvoor kunst of informatica.
Nu ik me verdiep in de profielkeuze ben ik enigzins geschrokken van hoe inflexibel dit hele profielengedoe is in vergelijking met onze eigen keuzemogelijkheden vroeger.
groet
Saar
M Lavell
02-12-2008 om 14:50
Wel doen
Als ze wiskunde B doet, dan zou ik natuurkunde erbij kiezen. Dan heeft ze een dubbelprofiel (n/g +n/t). Aardrijkskunde vind ik zo'n zijweg.
"Ze zou alleen graag duits laten vallen en ipv daarvoor kunst of informatica."
Dat kan niet. Ze moet Engels doen + 1 moderne vreemde taal (mijn kinderen hadden er nog 2). Dat kan Duits/Frans/Spaans/Turks of zelfs Chinees zijn, afhankelijk wat de school aanbiedt. Op het gymnasium wordt de 2e taal vervangen door Latijn of Grieks (bij mijn kinderen kwam dat er naast: zoon deed dubbelprofiel N&T|N&G + fr, dui, latijn).
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
02-12-2008 om 16:08
Wiskunde
Ik heb een kind met een N-profiel en daar viel de wískunde vreselijk tegen in de bovenbouw. De natuurkunde niet. Ze is altijd gewoon gemiddeld tot goed geweest in wiskunde, maar men men men, wat viel dat tegen.
Biologie is ook een zwaar vak, verkijk je er niet op. Moet je veel voor doen, veel kilometers maken zeg maar.
Tirza
syboor
02-12-2008 om 21:52
Natuurkunde is wel veranderd
Een van de (vakinhoudelijke) doelen bij de tweede fase was, dat het vak natuurkunde ook voor leerlingen met wiskunde A goed te volgen moest zijn. Bij de examens zijn de berekeningen minder ingewikkeld dan vroeger, en leerlingen moeten vaker dingen uitleggen. (Het is een van de "problemen" voor docenten wiskunde B, dat hun leerlingen niet meer genoeg oefening krijgen omdat bij natuurkunde geen ingewikkelde specifieke B-wiskunde meer wordt toegepast: http://www.cevo.nl/9334000/d/2006niveauexamens-havovwo.pdf)
Gek dat de school dan om praktische redenen natuurkunde alleen maar in combinatie met wiskunde B wil aanbieden. Maar ja, scholen hebben volledige vrijheid hebben om de vakkeuze van leerlingen te beperken (mits het eindresultaat nog een "geldig" profiel is met voldoende studielast).
Saartje
03-12-2008 om 00:08
Natuurkunde+wiskunde a/b
Hoi Syboor
Ik heb het fout gezien bij het profiel N&G kan je wel wiskunde A met natuurkunde kiezen. Dit stelt me enigzins gerust. Ik ben pas net begonnen me te verdiepen in de profielen en ben vooral benieuwd hoe het gaat op andere middelbare scholen. Hebben de kinderen daar ook zo weinig keus? Lukt het om van deze voorgekookte profielen af te wijken?
alvast bedankt
Saar
Tirza G.
03-12-2008 om 15:24
Saartje
Dat was wiskunde B en dat is veranderd sinds de her-ijking 2007, dus wie weet hoe het vak er nu uitziet
Nee, je kunt niet of nauwelijks afwijken van voorgekookte profielen. De profielvakken liggen sowieso vast (zie site ministerie OCW) en wat je er in het vrije deel bij kunt kiezen verschilt per school. Het organiseren van al die verschillende pakketten is ook nogal een kluif
Zo heeft mijn dochter 2 vakken op dezelfde uren, het kon écht niet anders, ze wilde een combi die verder niemand heeft. Ze gaat nu naar eigen goeddunken naar 1 van de 2 en zorgt dat ze voor beide vakken de toetsen maakt. Maar ze zit dan ook in de 6e en heeft aangetoond dit ook echt te willen en te doen
Tirza
Tihama
03-12-2008 om 22:11
Syboor
"Een van de (vakinhoudelijke) doelen bij de tweede fase was, dat het vak natuurkunde ook voor leerlingen met wiskunde A goed te volgen moest zijn."
Meen je dit nu? Mijn hemel, als dit waar is, begrijp ik opeens een klacht van een collega.
Hij overhandigde me de brochure van een technische vakopleiding met de opmerking: "kijk, dit is het definitief failliet van ons onderwijs. Deze elementaire wiskunde moeten wij afgestudeerde bouwkundigen nog gaan leren".
Ik heb een tijdlang ongelovig naar de opsomming staan kijken. Hoe bestaat het dat iemand een NT-profiel kan hebben en níet kan integreren?
Nu pas begrijp ik het. Triest.
Ik geloof dat ik ook niet echt wil weten hoe sterk de inhoud van natuurkunde dan gedevalueerd moet zijn ;-(
Ik vind het helemaal niet gek dat een school dit gaat beperken. Op het VWO leg je de basis. En die moet gewoon goed zijn.
Tihama
ElvO
03-12-2008 om 22:52
De basis
15% van de 1e jaars studenten civiele techniek haalt in één jaar zijn propedeuse. Heeft alles te maken met het niveau van wis- en natuurkundeonderwijs op het VWO. Schokkend, niet waar?