Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
raaf

raaf

12-02-2010 om 16:03

Raventest

Kan iemand mij vertellen wat de raven test precies inhoudt. Kan je naar aanleiding van deze score ook iets zeggen over een advies voor het vervolgonderwijs. Zo als wij het begrepen hebben is de Raventest een beperkte iq test. Maar wat zegt deze test nu precies???
Deze test hoorde bij diverse testen die ze hebben afgenomen n.a.v van een onderzoek naar dyslectie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
raaf

raaf

13-02-2010 om 13:33

Beemer

Die site had ik ook al gevonden maar ik werd er niet veel wijzer van. Wel wat de test inhoudt maar niet hoe ik de score kan interpreteren.
Ons kind heeft een onderzoek laten doen op advies van de rt-er. De score op de raventest was 106.We wisten dat hij al dyslectisch was maar de rt-er kon hem niet echt goed peilen. Het advies van de basisschool was basis terwijl wij en de rt-er denken dat er meer in zit. De Raventest zo vertelde men is een verkapte iq test. Een dochter van mijn vriendin heeft deze test ook laten doen en scoorde hier 98 op en heeft ook de nio toets gemaakt(105) en heeft vmbo-t advies. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om hun met elkaar te vergelijken. (die dochter heeft dyscalculie) maar kun je naar aanleiding van deze resultaten stellen dat er bij ons kind meer inzit dan vmbo basis???
Wie o wie heeft er verstand van deze raventest?
Als het nodig is laten we hem natuurlijk nog verder testen (iq test)

Alleen performaal

Hallo Raaf,

Zelf heb ik een wat verder verleden )ongeveer 10 jaar terug) regelmatig gewerkt met de Raven. Waar je goed op moet letten is dat de Raven slechts een beperkt deel van de intelligentie meet, namelijk wat we nu de performale intelligentie zouden noemen. Raven gaat uit van een 'algemene intelligentie' terwijl het tegenwoordig meer geaccepteerd is om het onderscheid tussen performale ne verbale intelligentie te maken. In mijn eigen werkpraktijk gebruikten wij de Raven vooral voor kinderen die nog maar kort in NL waren of bijvoorbeeld zeer slechthorend/doof zijn. Overigens is de Raven volgens mij in 2000 voor het laatst genormeerd. Terwijl een soort boerenwijsheid onder de gogenpopulatie is 'dat de bevolking steeds slimmer wordt'. De normering kan dus niet helemaal meer up to date zijn.
Wat mij vooral belangrijk lijkt is dat er ook een meer verbaal onderzoek gedaan wordt, bijvoorbeeld door het afnemen van de verbale onderdelen van de WISC of een logopedische test die daar meer een beeld van geeft. Een kloof tussen verbale en performale intelligentie komt toch redelijk vaak voor en wordt gelukkig steeds vaker onderkend. Pas als je een compleet beeld hebt kan je, naar mijn mening, iets zeggen over een schooladvies.
Maar goed, het is de vraag of je je wilt wagen aan verdere onderzoeken. Wie weet geeft de uitslag van de CITO op korte termijn ook wel meer duidelijkheid?

Succes, MarV

raaf

raaf

15-02-2010 om 21:40

Nog even afwachten

We wachten nog even de cito-uitslag af. Waar we trouwens erg benieuwd naar zijn. Indien blijkt dat de cito toch de uitslag is die de school verwacht, dan weten we het. Indien niet dan gaan we misschien toch nog verder met testen.
bedankt voor de reacties.

marloes

marloes

15-02-2010 om 23:47

Verbaal/performaal verdwijnt ook

dwz, de WISC-IV (nog niet hier uitgebracht dacht ik) maakt dat onderscheid niet meer.
http://www.testresearch.nl/wisc/wisciv.html

Voor het Flynn-effect kan gecorrigeerd worden. Bij mijn kind heb je bijv een totaal IQ en een IQ* . Bij dat IQ* zijn punten afgetrokken voor het Flynn-effect (circa 5 punten; SON-R).

Flynn

Volgens de laatste onderzoeken is het flynn-effect aan het verdwijnen.
zie ook wikipedia:
Het Flynn-effect kan in sommige landen al geëindigd zijn. Teasdale & Owen (2005) rapporteerden dat de testresultaten van 500.000 jonge Deense mannen, getest tussen 1959 en 2004, aangeven dat de prestatie eind jaren negentig piekte, en dat sindsdien de resultaten gedaald zijn naar het niveau van eind jaren tachtig.
Een andere recente studie door professor Philip Adey en Michael Shayer laten zien dat het Flynn-effect geëindigd kan zijn in Groot-Brittannië. Volgens professor Abbey is in de afgelopen twee decennia de intelligentie van 11-jarigen gedaald naar het niveau van kinderen die 3 jaar jonger zijn. [1] De studie vergeleek de resultaten van IQ-tests door 11-jarigen in 2005, midden jaren 90, en 1976.

Oh-ja erlebnis! (o.t.)

Het Flynn-effect... In al die jaren dat ik geen onderzoeken meer doe (ben helemaal uit het diagnostiek-werkveld) was ik die term helemaal vergeten. En nu ik hem hier weer lees, denk ik hoe ik dat ooit had kunnen vergeten. Het bijstellen van testresultaten leidde namelijk regelmatig tot discussie. Bedankt voor het oppiepen vab mijn kennis!

MarV

freline

freline

16-02-2010 om 14:30

Marv - alleen performaal?

hallo Marv. Mijn dochter (10 jr) is getest met de wisc III. verbaal 129 en performaal 92. Raven >130.
Dus ik weet niet hoe ik dat dat moet interpreteren?
freline

freline

freline

17-02-2010 om 18:57

Beemer

Maak je geen zorgen hoor! alles is duidelijk uitgelegd, en we kunnen er ook veel mee. De uitleg is gedaan op basis van Wisc en andere onderzoeken. De Raven stond er in 2 regeltjes tussen, ik heb daar niet zoveel waarde aan gehecht.
maar ik raak dus in de war van de uitleg door Marv.

freline

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.