Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Reclamepakket via school

Gisteren kreeg zoonlief (groep 1) een heel reclamepakket voor allerlei abonnementen mee in zijn rugzak; een Bobo, een Groter Groeien, een Rompompom, een folder van Loco en een van de Leesleeuw/Zwijsen (en volgens mij ben ik nu ook nog wat vergeten). Ik verbaas me hier elk jaar weer over; reclame via de school. Manlief vertelde me dat dit toch al jaren is en snapt mijn verbazing niet. En eigenlijk heb ik er ook wat moeite mee. Ik snap dat het voor de bladen handig is om via school reclame te maken; dan lijkt het net of het kwalitatief ook goed is, maar is natuurlijk niet automatisch zo.
Ik vroeg me af of dit op elke school zo gaat of dat een school 'daar voor' kiest; weet een van jullie dit? (Wordt het gewoon naar school gestuurd, of moeten ze zoiets aanvragen want dan voelt het alsof de school het aanmoedigt).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
heli

heli

27-08-2010 om 15:52 Topicstarter

Eehhh

nog even wennen; niet groep 1, maar 2

Puck

Puck

27-08-2010 om 15:55

Heli

Hier ook altijd zo'n zelfde pakket dat direct ook weer bij het oud papier verdwijnt. Je wilt niet weten wat school voor reclamemateriaal krijgt, maar ik kan me niet voorstellen dat een uitgeverij direct ongevraagd maar tig setjes stuurt voor alle leerlingen. Dat zal school denk ik dan toch vast moeten aangeven lijkt mij. En ook al zie jij het als een soort aanmoediging van school dan ben jij nog steeds degene die erover beslist. (Je vergat de gouden lijsters of zoiets)

heli

heli

27-08-2010 om 16:08 Topicstarter

Puck

Ik zie het niet als een aanmoediging hoor! Maar er zullen ouders zijn die dat misschien wel zo zien en ik weet niet zo goed of ik dat wel een goede zaak vind.
Die uitgevers zullen zich altijd verhullen in argumenten dat hun blad/spel/boek heel goed is voor de ontwikkeling (lees, motorisch, sociaal, opvoedkundig (die van de ouders dan) of weetikveel), maar of dat werkelijk altijd zo is.
Eigenlijk komt het er op neer dat ik me gewoon verschrikkelijk erger aan reclame maken via allerlei wegen, liefst via de kinderen, en dan ik vroeg me af of school hier ook actief aan meewerkt. Misschien moet ik voor volgend schooljaar een grote 'NEE-geen-reclamedrukwerk' sticker op de rugtas van zoonlief plakken.

Puck

Puck

27-08-2010 om 17:01

Ha ha heli

ik snap je ergernis helemaal.
En maak er dan een Ja/NEE sticker van, dan krijgt hij zijn schoolmededelingenbriefje tenminste nog wel

Chippie

Chippie

27-08-2010 om 17:28

Kan me er niet druk om maken

Hier liggen er in de eerste twee weken stapels tijdschriften op de tafels waarvan je mee kunt nemen wat je interesseert. Ik vind het wel leuk om zo'n tijdschrift thuis rustig door te nemen en kijken of het iets is.

"dan lijkt het net of het kwalitatief ook goed is, maar is natuurlijk niet automatisch zo."
Ik vind nergens dat de indruk wordt gewekt dat school wordt gebruikt om je zo'n blad aan te smeren en/of dat school dat zou stimuleren. Het is wel duidelijk dat je doelgroep op school zit.

Als je er echt heel veel moeite mee hebt, dan retourneer je het pakketje toch weer richting school?

Bastet

Bastet

27-08-2010 om 19:07

Heli

Oh dat is nog niks,mijn dochter zit in groep 7,dus ik krijg ook folders over typecursussen en ambrisoft pakketten....ik vind het ook wel veel hoor,en ik schaf maar zelden iets aan.Alleen dit jaar heb ik een pakketje engelse kinderboeken besteld,omdat het pakket van drie nog goedkoper is dan een 2ehands aanschaf via bol.com..
Bastet

Claudia B

Claudia B

27-08-2010 om 20:30

Wat ik

een aantal jaren terug begreep is dat de school een bedrag krijgt als ouders een abonnement/boek e.d. nemen.
Of dat nu nog zo werkt weet ik eigenlijk niet, toen was het wel zo. Heb toen ook wel eens wat besteld (werd toen via school geleverd).

Groetjes,
Claudia

Tango

Tango

27-08-2010 om 23:09

Da's toevallig

Ik wilde er ook al een draadje over starten. Ik kreeg gisteren 2 van dit soort pakketten, 1 van zoon uit groep 2, 1 van dochter uit groep 6. De laatste inderdaad inclusief typcursus.
Het grootste deel is al richting oud papier verdwenen. 2 tijdschrifen bewaard waarvan ik dacht dat die nog wel leuk konden zijn (Bobo en nog eentje) en een spel van Dolfje Weerwolfje, want ik heb nogal spelletjeskinderen, dus dat is altijd welkom.
Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een abonnement te nemen op Bobo of Leesleeuwen aan te schaffen. Boeken lenen we bij de bibliotheek wel.
Ik vind trouwens de opzet die genoemd werd: op school kun je kiezen wat je meeneemt, wel een goeie. Moeten ze hier ook maar invoeren, maar ja, dan blijft school w.s. zitten met de papiermassa.

Maxime.M

Maxime.M

28-08-2010 om 01:01

Al jaren toch

Goh, dit is al heel lang zo toch? Zelf kreeg ik ruim 30 jaar geleden ook al formuliertjes mee voor de okkie, taptoe en iets van een '.....juweel' ofzo, helemaal het einde vond ik dat om te krijgen, vaak vlak voor de vakantie.

Maxime

Dingesjuweel

Jeugdjuweel heetten ze
Die hadden wij ook, en hadden een christelijke inslag.

Gr. Poezie.

An

An

28-08-2010 om 13:22

Soms best handig/leuk

Hier hebben wij verschillende boektopperseries. 4 prentenboeken/boeken waar je in de winkel er 1 voor koopt. Al jaren veel plezier van. Ook wel een jaar taptoe gehad.
Het meeste verdwijnt in de prullenbak.

Groet, an

Jeugdjuweel

Jeugdjuweel was Rooms, vziw. Tenminste, bij ons werd het aan de man gebracht door een meneer die Pater de Prater werd genoemd. Volgens mij ging de opbrengst naar de missie.

Okkie is overigens ook Rooms van origine. Het was Okki, en dat stond voor Onze Kleine Katholieke Illustratie (maar dat was ver voor mijn tijd)

Groeten,

Temet

Toevallig

Ik werk op school, en wij kregen ook grote dozen troep binnen. Bij die folders zitten ook nog (gratis!) leesboeken, die weer leuk zijn voor de schoolbieb. Een collega heeft zich door de troep geworsteld en de leuke folders/tijdschriften meegegeven en de troep bij ons oud papier gemieterd. De folders komen trouwens van uitgeverijen waarvan wij ook onze materialen/methodes kopen, mischien kom je zo in het adressen-bestand? Groet Suus

Jeugdjuweel (temet)

Inderdaad, specifieker gesteld: Rooms-Katholiek. De Okkie hadden wij inderdaad ook. Ongelooflijk hè, dat ze al zolang bestaan .

Gr. Poezie.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2010 om 22:08

Bobo

Wij zijn via school lid geworden van de Bobo en dat vonden de kinderen heel erg leuk. Een boek van de bieb is altijd goed natuurlijk, maar een eigen tijdschrift is éxtra leuk. Reclamepakketten van typecursussen e.d. via school zal wel weer iets nieuws zijn, want dat ken ik niet van 'onze' basisschool. Mijn dochters zijn ook lid geweest van de Taptoe, die kun je niet in de winkel kopen. Ik vind het niet zo raar dat kinderen daar via school foldermateriaal van krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.