Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jan

Jan

06-05-2011 om 21:18

Regels school en gescheiden ouders

Ik ben vader van een zoon en ben gescheiden van mijn ex-vrouw. Onze relatie is zeer slecht. De rechter heeft uitgesproken dat ik mijn zoon op vrijdagmiddagen op school mag ophalen. Dat scheelt een slecht contact met mij en zijn moeder. Nu is mijn zoon net op een andere school en mijn ex haalt toch mijn zoon op. Omdat ik geen toestanden bij de school wil, haal ik hem toch maar bij haar op. Ik moet dan zo twee uur voor haar deur wachten en dat laat ze hem bij mij.

Nu vroeg ik mij af of de school mijn zoon wel mag meegeven aan zijn moeder op die vrijdag. Is de school verplicht om mijn zoon alleen aan mij mee te geven of mag de school mijn zoon zomaar meegeven aan zijn moeder, terwijl de rechter heeft uitgesproken dat hij met mij mee kan.

Ik heb volgende week een afspraak met de school en wil graag weten wat de regels en zijn.

Jan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leandra

Leandra

06-05-2011 om 22:26

Zo lang jullie allebei ouderlijk gezag hebben, mogen jullie allebei elke dag jullie zoon ophalen (qua recht dan). Een school heeft niets te maken met een omgangsregel, gelukkig niet. Alleen als 1 van de ouders uit de ouderlijke macht is gezet kunnen ze weigeren, maar dan nog bij dreiging van geweld zullen ze het kind meegeven. Tenminste, zo handelden wij in de opvang. Veiligheid voor kinderen en personeel gaat dan voor. En (meestal) moeders die aangaven alleen zelf het kind op te willen halen, kregen nul op het request als ze geen uitspraak van de rechter hadden (intrekken ouderlijke gezag). Een kind heeft gewoon 2 ouders die mogen halen en brengen en beide ouders hebben ook recht op informatie. Onafhankelijk van omgangsregelingen. Daar heeft een school (en opvang) niets mee.
Kun je niet gwoon zelf op vrijdag (ook) bij school gaan staan? Jij haalt toch op vrijdag? Kun je niet zeggen dat jij gewoon op vrijdag weer haalt zoals afgesproken? Of ben jedan bang voor een conflict op het schoolplein? Moet je ook niet hebben natuurlijk. je kan oo je kind de uren die zij van jetijd neemt later terug brengen. Maar misschien geeft dat nog meer conflicten. vervelend hoor, sterkte!

School

Het lijkt mij verstandig om de school zo min mogelijk met omgangsproblemen te belasten. Het is mij niet duidelijk waarom je ex je zoon eerst mee naar huis neemt. Kan het gewoon een eenvoudige reden hebben? Bijvoorbeeld dat ze denkt dat jij nog niet weet waar de school is?
In elk geval zou ik haar een korte mail sturen dat je weet waar de school is en dat je de vrijdag zelf je zoon ophaalt op school.
Als er andere zaken spelen heb je kans dat ze dan zoon ziekmeld of iets dergelijks. Dan zou ik familie inschakelen of als dat kan de wijkregisseur om met haar te bespreken wat hier de bedoeling is en dat er afspraken zijn gemaakt.
Ik wens je veel succes en hopelijk lukt het om het gedoe klein te houden. Het is heel naar voor alle betrokkenen.

Afspraak met de school

Wat je wel kunt doen is vragen waar ze in de klas van zoon mee bezig zijn en of er nog werkstukken en spreekbeurten zijn en wat het niveau van lezen van zoon is en of ze nog advies hebben voor leesboekjes en wat je zelf kunt bijdragen aan het plezier van zoon in school. Wie weet kun je zoon gaan helpen met zijn huiswerk oid als je hem regelmatig bij je thuis hebt. En of er een kampweek aankomt en wat zoon dan nodig heeft zodat je dat vast met zoon kan aanschaffen. En mischien zelfs jezelf aanbieden als zwemvader of leesvader als je daar tijd voor hebt. Dat zijn goede manieren om betrokken te zijn bij je zoon. En laat je vooral niet verleiden tot negatieve opmerkingen over moeder. Als zij dat zelf wel doet komt het voor haar rekening.

Transsexualiteit

En als dat aan de orde is Jan dan zou ik zeer pro-actief zijn en overwegen om samen met zoon een spreekbeurt te houden daarover zodat kinderen weten wie de ouder is die kind komt ophalen. En dat bespreken met de school wat je van plan bent zodat zij in de gaten kunnen houden of het een reden kan zijn dat zoon gepest wordt oid. Juist openheid naar de kinderen op school, uitleg, en vanzelfsprekendheid daarover kan pesten voorkomen. En ja, dat vereist veel moed, maar kan een breuk hopelijk voorkomen. En jezelf op school laten zien als leesmoeder of zwemmoeder kan vertrouwdheid wekken bij de kinderen. Hoe normaler je het zelf presenteert hoe meer kans dat het ook normaal opgepakt wordt. En dan wens ik je veel sterkte, dat is pas opboksen tegen vooroordelen en gedoe. Maar kinderen begrijpen meer dan je denkt. Mijn zoon werd pas goed geaccepteerd in zijn klas toen hij een spreekbeurt had gegeven over Asperger en met klasgenootjes de zaken opzocht op internet. Dat kan met jou zoon ook. Per slot wil hij zijn vader toch niet kwijtraken, hoe moeilijk moeder het er ook mogelijk mee heeft.

http://www.genderstichting.be/nl/files/Het_ouderverstotingssyndroom_en_de_%20transseksuele%20ouder.pdf

Puck

Puck

09-05-2011 om 13:44

Huh anne?

Weet jij iets dat wij niet weten. Voor zover ik heb kunnen lezen gaat de vraag van Jan over het ophalen van school van zijn kind. Hoe kom je nu ineens bij transsexualiteit uit????

Puck

Lees even de ondertiteling van het bericht van Jan.

Oeps

dat is gewijzigd zeg. Er stond toch echt Janine! Afijn, zal wel een goede reden hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.