NaShA
02-08-2011 om 16:02
Rekbare boekenkaft tip!
Voor de liefhebbers van rekbare boekenkaft, op dit moment verkoopt de Hema ze ook, voor 1,95 per stuk, voordeliger dan van Dresz dus....Heb er 2 voor zoon meegenomen, hij moet er wel even aan wennen, vind het eigenlijk niks, maar goed, we zien wel...

Astrid
07-08-2011 om 22:11
Naar de 3e en ik kaft en koop nog steeds alles
Lekker boeiend of een kind kan kaften. Mijn zoon gaat naar 3 VWO en ik kaft nog lekker z'n boeken. Ze hoeven echt niet alles te kunnen. Ik vind gewoon dat het netjes moet. Heel veel kaften hoef ik niet meer want hij gaat voor 50% over op rekbare boekenkaften. Die mag hij zelf doen. Zoon heeft hier voor elk vak een andere kleur. Hij heeft 14 vakken, dus 14 kleuren. Helaas zijn die rekbare kaften er maar in een aantal uni kleuren. Dat die rekbare kaften vrij duur zijn boeit me niet zo. Het lijkt me wel makkelijk. Nu moet ik halverwege het schooljaar de hele handel nog eens kaften omdat zoon zo slordig met zijn boeken om gaat.
Schriften e.d. koop ik gewoon zelf. Zoon heeft nog nooit wat zelf uitgezocht. Boeit 'm ook niet. Schriften heeft hij nu nog liggen van de brugklas ook in dezelfde 14 kleuren. Er valt dus ook weinig leuks te kiezen. Alleen voor de nieuwe vakken moeten er schriften worden gekocht. Omdat kaft en schrift (bijna) exact dezelfde kleur moet zijn doe ik dat liever zelf. Liefst ook nog een snelbinder in exact die kleur. Voor mij is dat al lastig zoeken. Bijna alle kleuren hebben we al en of ik zie kaftpapier of ik zie schriften, maar zelden allebei. Daarnaast moeten het en grote en kleine schriften zijn, want hij weet nog niet welke hij nodig heeft en wil voor de zekerheid van alle beide soorten wat hebben. Die zoek actie klinkt bijna neurotisch....maar is ook wel weer leuk.
Passers, lijm, geodriehoeken, pennen, gummen e.d. koop ik altijd groot in. Ik wil van alles graag wat voor hem op voorraad hebben. Als hij wat kwijt is kan hij bij de algemene voorraad in de werkkamer kijken.
Hier verwacht ik elk moment de doos met boeken. Zaterdag kwam er al een doos, maar die bleek bij nader inzien voor het buurmeisje te zijn. Zelfde school, dus de zijne zal ook wel binnenkort komen.

NaShA
07-08-2011 om 22:21
die rekbare kaft zou in principe volgend jaar weer gebruikt kunnen worden, dus ik vraag me af of het dan zo duur is...

Elisa Gemani
07-08-2011 om 22:23
Astrid
Heel herkenbaar allemaal Ik heb me ook rot lopen zoeken naar allemaal verschillende kleurtjes kaften, schriften, snelhechters etc. We hebben nu 8 verschillende kleuren rekbare kaften dus er moeten er nog wel wat bij; ben druk bezig om op Internet te zoeken. De kaften van de Hema waren allemaal al op; hopelijk komen die nog binnen want er zat een kleur bij die we nog niet hebben.
De rest van dat schoolspul heb ik ook groot ingekocht; gewoon goedkoop basic spul bij de Hema en het Kruidvat (helaas geen Action hier in de buurt).
En natuurlijk overal zijn naam en adres in en op. Maar goed, we zijn er klaar voor; laat die doos boeken maar komen!

Janeway
07-08-2011 om 22:45
Geen lijst
Geen lijst alleen een datum waarop ze haar boeken kan halen.. Dat is dus 22 aug. Wel een kleine lijst met benodigdheden zoals etui, multomap, rek machine, Bosatlas enz. Maar qua boeken geen idee.
Nou ja dit jaar gewoon 3 rollen kaftpapier gehaald en dan zien we wel. Ik zie het nl ook gebeuren dat er op die kaften (en ook de rekbare) gekladderd gaat worden. Dochter kladdert op alles.. En ik weet niet wat dat doet met die rekbare kaften en wat er onder zit..

Digimum
07-08-2011 om 23:04
Hier
Hier zijn de boeken al weken in huis! En binnen 2 minuten waren ze -op de werkboeken na- allemaal gekaft. Lang leve de rekbare kaften. Van Dresz, voor 1,93 per stuk.
Boeken zaten in een doos die ik op de fiets wel had meegekregen (zoon niet). Viel me alles mee: 10 'normale' boeken, 5 werkboeken (dun maar groot). Ik denk dat ze zelfs allemaal in een flinke rugzak zouden passen. Maar dat verschilt uiteraard per school (een deel van de boeken heeft school in eigendom, die krijgen we dus niet via Iddink thuis).
Overigens vind ik het prima om zoons boeken te kaften. Is voor het behoud van het boek (en daarmee mijn portemonnee) wel het beste... Die rekbare kaften zijn een uitkomst, maar ook met papier en schaar had ik het graag van hem overgenomen. Hij doet ook klusjes voor mij die ik natuurlijk prima zelf kan of zelf zou moeten kunnen.
Kaften jullie werkboeken die niet terug hoeven naar school/Iddink ook?

Fiorucci
08-08-2011 om 08:10
Digimum
Hier zijn de boeken ook al een ruime week binnen. Werkboeken enzo die niet terug hoeven kaften we niet, maar er gaat wel een groot etiket op met naam en klas, voor het geval dat het eens per ongeluk op school blijft liggen.

Astrid
08-08-2011 om 22:28
Werkboeken kaften is handig voor als ze zoek zijn
Ik heb het eerste jaar wel de werkboeken gekaft in 1 van die 14 kleuren. Was wel makkelijk. Had hij Frans, dan ging alles wat rood was de tas in. Afgelopen jaar vond hij het niet meer nodig om de werkboeken te kaften. Bleek vooral onhandig te zijn als hij ze thuis kwijt was. Gebeurde slechts 3x per week. Iets met een paarse kaft vis je nl. zo achter de bank uit, maar iets ongekafts zie je zo over het hoofd. Ik denk dat die werkboeken dit jaar toch maar weer ga kaften. Nog genoeg kaftpapier in alle 14 kleuren uit de brugklas over. Komt dat tenminste ook nog op.
Ik zoek nog de lichtblauwe Hema rekbare kaft. Helaas is er geen legergroen en donker blauw verkrijgbaar.

albana
09-08-2011 om 08:20
Ik ben nog ontaarder
Ik laat ze álles zelf doen. Tot spullen kopen (schriften e.d.) en boeken ophalen en kaften aan toe.
En als de boeken niet op de fiets passen kan je ook prima 2 keer fietsen hoor...(kan hier wel in 1 keer).
Ze krijgen budget á 50 euro en daarmee mogen ze het uitzoeken, ik wil wel bonnetjes zodat ze het niet aan wat anders uitgeven. Ze mogen er ook b.v. een nieuwe tas voor gymles ermee kopen. Dat doen ze trouwens liever dan rekbare kaften, dan kaften ze liever zelf.
Doen we al járen zo....oudste heeft het ook altijd zelf gedaan, ging prima. Je krijgt toch van die leuke lijstjes van school wat je allemaal moet hebben? Nou makkie toch?
groeten albana

Tineke
09-08-2011 om 10:32
Ontaard? albana
Albana: "Ik laat ze álles zelf doen. Tot spullen kopen (schriften e.d.) en boeken ophalen en kaften aan toe."
Haha, hier dus ook, alleen vind ik dat niet ontaard, maar volstrekt normaal. Dat pamperen van pubers, dat hoeft toch helemaal niet?
Alleen toen zoon, vorig jaar, voor het eerst moest kaften, was oma er. En Oma vindt kaften het leukste werkje dat er bestaat. )

Tineke
09-08-2011 om 11:14
Waar het mij om gaat
Ik vind het niet belangrijk dat ze leren kaften, maar ik vind het wel belangrijk dat ze zélf verantwoordelijk leren zijn. Als je mama alles voor je blijft regelen, hoe moet je dan ooit uit huis, zelfstandig zijn?
Zo grappig, in het draadje 'speerpunten' bij algemeen, vindt iedereen zelfstandigheid zo'n belangrijk speerpunt. Hier is dat niet terug te zien, zelfstandigheid staat plots bijzonder laag in het vaandel.
Dus zélf kaften hoeft van mij niet, zelf regelen dat de boel gekaft is, dat absoluut wel. Uitbesteden aan oma is een prima optie, als dat maar door kind zo geregeld wordt, en niet door mij.
Ik heb geen probleem als de boeken niet op de fiets mee kunnen, kind heeft dat probleem en leert naar oplossingen zoeken. Daar worden ze groot van.

Tineke
09-08-2011 om 15:45
Zélf een oplossing bedenken
...is ook: "dat vraag ik aan mama"
Uiterlijk kan het er hetzelfde uitzien, namelijk dat de ouder bezig is met kaften. Maar ik vind het echt wat anders of moeke dat voor puber bedisselt of dat puber het zelf zo regelt.

Serwe
09-08-2011 om 16:06
Zelfstandigheid
Ik vind zelfstandigheid heel belangrijk maar ik vind elkaar helpen ook belangrijk.
Kaften bijvoorbeeld doen we altijd met z'n allen. Mijn man,de grote jongens, soms nog mijn moeder en ik. Natuurlijk gaat het om de boeken van de jongens maar wij kunnen toch ook even helpen. Dan gaat het veel vlugger. Gewoon met elkaar rond de tafel en dan is het ook veel minder werk dan als je in je eentje tegen zo'n enorme stapel aan zit te kijken. Hier gebruiken we deels ook van de kant en klare kaften. Ze zijn wel duur maar ze gaan ook meerdere jaren mee.
Boeken halen zouden ze zelf kunnen doen maar wat een gedoe en gesjouw. Het is veel makkelijker voor ze als een van ons even met de auto gaat. Dat spaart tijd uit en is veel aangenamer voor de kinderen.
Schoolspullen kopen we altijd samen. Dat is een soort traditie die ik erg zou missen als ze alleen die spullen zouden gaan kopen. We maken er een leuke dag van en gaan dan ook ergens wat eten.
Ik ben er een groot voorstander van dat kinderen zelf leren verantwoordelijkheid te nemen en dat ze zelfstandig worden. Tegelijk is het zo dat elkaar helpen hier ook belangrijk is. We wonen met elkaar in een huis en we doen dingen voor elkaar. De problemen van de een zijn ook de problemen van de ander. Ook als iets niet je verantwoordelijkheid is dan kan je alsnog mee helpen om het probleem op te lossen.
Kaften van boeken vind ik daar wel een goed voorbeeld van. Het gaat inderdaad om hun boeken en niet om mijn boeken. Het is ook een vervelend klusje (vinden de jongens, vind ik) en ik zou best mijn handen er vanaf kunnen trekken. Is het echter niet een veel beter voorbeeld dat ik samen met hun dat vervelende klusje aan ga pakken zodat het vlugger af is? Een andere keer helpen ze mij weer bij een moeilijke klus.
Zelfstandigheid is belangrijk maar samenwerken, elkaar helpen, iets voor een ander doen is ook belangrijk. We delen met elkaar de verantwoordelijkheid voor elkaar. De problemen van de een zijn ook de problemen van de ander. Dat klinkt natuurlijk heel zwaar voor zoiets simpels als boekkaften maar dat principe vind ik belangrijk.

Fiorucci
09-08-2011 om 16:33
Serwe
Ben ik helemaal met je eens, wij helpen onze kinderen met klusjes en zij doen dat ook voor ons.

Tineke
09-08-2011 om 16:40
Zelfstandigheid 2
Serwe, ik denk dat het hier in de praktijk gaat zoals jij omschrijft.
Maar "wil je me helpen?" of: "zal ik je helpen?" vind ik heel wat anders dan dat mama overal klakkeloos voor zorgt en alles bepaalt.
En dat is een beetje wat ik hier zie gebeuren, waarschijnlijk hangt puber op de bank te chillen achter de playstation terwijl mama stad en land afreist voor de juiste kleur rekbare kaft. Zo ook met de tassen-draadjes hier die ieder jaar zeker een maand eerder beginnen. Kind moet de eindcito nog maken en mama zoekt al naar de juiste boekentas. Het spijt me, maar ik zie graag iets minder bemoeienis van de ouder en iets meer initiatief van het kind hierin. En ik snap heus wel dat het reuzespannend is, de stap naar het VO, vooral voor de moeders ) maar het is wel het moment om steeds meer een stapje terug te zetten.
En ook: (voor de niet-autisten onder ons) het leven met vrienden en vriendinnen wordt steeds belangrijker. Dochters hadden bijv. vorig jaar de afspraak op school met een hele club jongelui om samen te gaan kaften. Iedereen nam wat kaftpapier mee, en ze gebruikten ook papier van elkaar. Het leverde een vrolijke stapel boeken op. En ik weet het zeker, ze waren beslist niet blij geweest als ik klaar had gezeten met mijn stapeltje rekbare kaften. Dat bedoel ik, die ruimte moeten ze krijgen, om het zelf te regelen, op hun manier.

Tirza G.
09-08-2011 om 16:56
Pelle
Offffffff zoon zegt zijn training af en kaft zelf. Wat is nou belangrijker? School toch?
Tirza

Yura
09-08-2011 om 17:05
Snel kaften
Zoon moest vorig jaar de boeken de laatste dag van de vakantie zijn boeken halen. Ik had wel even aan een buurvrouw gevraagd met een kind van een jaar ouder hoeveel dat was en die zei dat het wel lukte op de fiets. Het is gelukt om het thuis te krijgen in ieder geval. Daarna hoefde hij pas de woensdag echt te beginnen met de eerste lessen, hij had wel even tijd dus. Zelf had ik een begrafenis, dus ik was in geval van nood ook niet te bereiken. Ik ging er maar van uit dat ze dan wel een andere ouder zouden bellen ofzo. Toen ik eind van de middag thuis kwam hadden zoon en 2 vriendjes ijverig pogingen ondernomen te gaan kaften, hetgeen twee rollen papier had gekost en geen enkel gekaft boek. Vind ik toch wel zonde van het geld hoor. Dus toch maar samen met zoon aan de slag gegaan, ging bij mij ook pas bij het tweede boek goed, wist niet meer precies hoe het werkte. Dit jaar gaat ook dochter naar de brugklas. Dochter moet op dinsdag om half 9 de boeken halen en zoon om half 11. De volgende dag beginnen voor beiden de lessen al gelijk. Ik heb dus toch wel het streven om de boeken van dochter klaar te hebben voordat zoon thuis komt, het moet toch aan dezelfde tafel gebeuren. Hup gezamenlijk kaften dus en daarna gelijk door met die van zoon. Die heeft echt twee linkerhanden, hij heeft vorig jaar echt zijn best gedaan, maar in de tijd dat ik 2 boeken had gekaft had hij 1 etiketje geschreven, toch is hij ervan overtuigd dat hij serieus bezig is geweest met kaften. Dochter vindt dit soort dingen heerlijk, heeft vorig jaar ook al vrijwillig geholpen met die van broer, dus ik verwacht eigenlijk dat hij het volgend jaar uitbesteedt aan zijn zus (net als iemand hierboven aan oma). Maar ik vind 1 dag om te kaften wel kort dag, in geval van nood kun je ervoor kiezen om alleen die boeken te kaften die je de volgende dag nodig hebt, maar dat vind ik ook niks, blijf je bezig.

NaShA
09-08-2011 om 19:07
Ik voel me ook niet aangesproken
want ik heb alleen maar 2 rekbare kaften meegenomen voor zoon omdat hij er zo negatief over deed en ik hem alleen wilde laten zien hoe makkelijk het was. Verder heeft hij gewoon zelf dingen gekocht en aangeschaft, op zijn fietsje, naar de winkels, zonder paps en mams. Kan ie best...

NaShA
09-08-2011 om 19:26
Hadden wij ook niet
en we hebben de gok genomen zijn oude te gebruiken die hij ook al voor het op en neer reizen naar zijn oude school gebruikte...

NaShA
09-08-2011 om 19:27
en ik bedoelde ook vorig schooljaar, want dit jaar hoeft hij niet veel nieuw te kopen, behalve dan kaftpapier voor de overige boeken.

Serwe
09-08-2011 om 20:53
Samen kopen
Mijn kinderen vinden het gewoon leuk om samen de spullen uit te zoeken. Ze kunnen het best alleen maar ze gaan liever samen. Beide jongens zijn niet zo geinteresseerd in schoolspullen maar ze vinden een middag uit met elkaar en dan samen ergens wat eten wel gezellig. Daarnaast vinden ze het ook wel lekker makkelijk als ik mee gaan en alles bijhoudt. Echter ze doen regelmatig boodschappen of kopen iets dus ik weet best dat ze het kunnen. Toch geven ze de voorkeur aan een dagje samen. Ik vind nieuwe schoolspullen in tegenstelling tot de jongens wel leuk dus ik geniet ook van zo'n middag.

Tineke
09-08-2011 om 21:22
Trek het je niet aan
Ik zei: "waarschijnlijk hangt puber op de bank te chillen achter de playstation terwijl mama stad en land afreist voor de juiste kleur rekbare kaft"
Als dat niet op jou van toepassing is, dan is het niet op jou van toepassing; dat (schrik-)beeld geeft heel iets anders weer dan gezellig samen winkelen.

Tineke
09-08-2011 om 22:55
Pelle
Nee hoor, het eerste tassendraadje van dit jaar verscheen in februari en ik weet vrij zeker dat jij toen niet van de partij was )

Foo
10-08-2011 om 09:03
Zelfstandigheid en luxe
Tja, dat halen van de schoolboeken (brengen bij het inleveren is (meestal) niet nodig omdat de werkboeken gehouden worden) is eigenlijk de enige luxe die de kinderen hebben. Weer of geen wind, ze gaan verder altijd op de fiets naar school (5 km). Afgelopen winter met de gladheid is dochter als een van de weinigen hier uit de buurt steeds met de fiets naar school gegaan. Ze is zelfs een paar keer te laat geweest maar met permissie. Dat vond ze dan wel weer leuk want ze is verder nog nooit te laat geweest. Dus laat ik de kinderen lekker genieten aan het begin van het schooljaar van die luxe.
Verder zoeken ze de boel zelf uit muv zoon, hij gaat naar de brugklas. Hij is met mij de stad in geweest op zijn verzoek (zus zag hij niet zitten), hij heeft het lijstje afgewerkt en volgend jaar zien we wel weer. Samen ergens geluncht, hij vond het erg gezellig. De meiden regelen het zichzelf. En ja, ze hebben zichzelf ook rekbare boekenkaften geregeld want gemak dient de mens, toch?

Fransien
10-08-2011 om 11:49
Zwijmel
Achteraf is het leuk terugkijken op het kaften wat ik destijds zelf gedaan heb, op het moment zelf vond ik het maar niets.
Inkopen heb ik (oudste thuis) destijds samen met mijn ouders gedaan. Helaas stonden ze op dat ouderwetse saaie bruine kaftpapier, waar je dan ter bescherming van de hoeken nog een extra hoekje omheen moest vouwen zodat daar een dubbele laag zat. Als teken van coulance mocht ik er daarna wel gewoon kleurig kaftpapier omheen. Alles dubbel kaften dus.
Mijn moeder is nogal pietluttig, dus het moest absoluut netjes, en met het juiste plakband, van dat spul wat niet bruin werd. Bosatlassen en woordenboeken moesten met doorzichtig kaftplastic, en dat is een kunst op zich. Er was ook vrolijk kaftplastic, half doorzichtig, half gestreept, daar kon je dan je kleurige kaftpapier onder doen zodat het er redelijk leuk uitzag. Die kaften konden gelukkig hergebruikt worden.
Over een paar jaar is mijn oudste ook aan het kaften. Ik ben benieuwd hoe recht in de leer ik ga zijn. Destijds had ik al vriendinnen waarvan de moeder al het kaften op zich nam, maar ik ben bang dat mijn oudste die luxe niet zal hebben. Maar alles dubbel kaften, dat denk ik ook niet.