Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

26-09-2011 om 13:24

Rekenen, tafels en delen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

28-09-2011 om 13:43

Typisch (o.t.)

Even inhakend op Ishtar had ik van de week een mooi voorbeeld van een hb kind dat ineens ergens moeite voor moet doen. Dochter (12) moest Franse woordjes leren en bij overhoren bleek dat ze er nog weinig van bakte. Vervolgens klaagde ze dat het 'in de klas niet was behandeld', en 'hoe kan ik nu iets leren wat ik niet ken?'.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 14:05

Haha vic

Ik herken dat enorm bij dochterlief, stel je voor dat je moet nadenken. Dat wordt nog wennen, straks op het vwo..

ayla

ayla

28-09-2011 om 14:06

Onzin

sorry, ik hier ben ik het totaal niet mee eens. We hebben het hier over tafeltjes, dat heeft niets met inzicht of een spurt te maken maar gewoon met leren.
Veel ouders in groep 5 oefenen de tafels met hun kinderen, dat is echt geen kindermishandeling. Het feit dat een kind HB is geeft haar geen vrijbrief op oefenen, dat zal ze nog vaker moeten. Het feit dat ze voorloopt op veel gebieden is geen reden om de tafeltjes niet te kennen, net zoals ieder ander kind moet ze eind groep 4 de tafel tot en met 5 beheersen en halverwege groep 5 die tot en met 10. Beheerst ze die niet, dan oefenen, HB of niet.

MoederVan3

MoederVan3

28-09-2011 om 14:53

Tafels stampen: geen bezwaar

Als moeder van twee slimme kinderen en één kind die aanmerkelijk meer moeite er voor moest doen, zeg ik dat tafels stampen voor geen kind schadelijk is. Inderdaad vanwege het leren leren. Oudste die niet HB, maar wel slim en stront eigenwijs was, moest leren dat niet alles was op te zuigen door af en toe eem beetje aandacht in de klas. Nu, gevorderd HBO-student, is hij toch wel blij was dat wij hem in zijn jeugd achter de broek hadden gezeten. Jongste hebben we met tafels stampen geleerd dat hij er misschien wat langer over doet, maar dat hij ook resultaat kan halen.
Voor Ayla's dochter, die als ik het zo lees, vreselijk veel moeite heeft met alles wat niet leuk en saai is, lijkt me tafels stampen om die reden een goede oefening.
Overigens zou ik, als ik Ayla was, me verder ver houden van rekensommetjes, om twee redenen: het is niet nodig voor Ayla's dochter en het is Ayla's sterke punt niet.
Dus laat dat lekker over aan de school, zou ik zeggen.

ayla

ayla

28-09-2011 om 15:12

Moedervan3

over het algemeen waag ik me niet aan rekensommen, het is idd niet mijn sterke kant, dus alleen als dochter rekenhuiswerk krijgt dan help ik en verder niet

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 15:34

Ayla

Ayla, als je kind al gaat huilen bij de tweede tafelsom gaat er iets niet helemaal goed. Wat er dan mis is aan lekker even wat tafelspelletjes doen op de pc, is mij een raadsel. Mijn dochter deed het tien minuten per dag met snel resultaat,met plezier en zonder tranen.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 16:17

Ayla

Moet je toch eens doen voor de grap. Ik heb zelf vrij slecht rekenonderwijs gehad ( ik zat op een nederlandse rijksschool in duitsland) en door mijn kinderen te helpen heb ik het aardig bijgespijkerd..)
Ik vroeg hen het aan mij uit te leggen, waardoor ik hen weer kon helpen met die lastige som die ertussen zat. En soms viel bij hen het kwartje al, tijdens hun pogingen het mij uit te leggen.

Primavera

Primavera

28-09-2011 om 18:30

Ayla, probeer die timez attack nou eens

Ayla, waarom probeer je het niet met de computer? De hier al genoemde Timez attack - http://www.bigbrainz.com/ is echt heel leuk. Je moet al tafelende uit een doolhof ontsnappen en krijgt alleen die stukken van tafels weer voor je neus, die het kind te vaak verkeerd doet. Of ze de tafels nou snel uitrekent of stampt, maakt echt niet uit, als ze het tempo van het computerspel bijhoudt is het goed.
Voor kinderen waarbij alles meestal komt aanwaaien is het echt lastig als ze in dan plotseling ergens niet komen met alleen logica en begrip en moeten leren.
Tafels leren is verder ook niet bijster interessant en voornamelijk een saai en eentonig werkje. Ik zie niet in wat er erg aan is om dat wat leuker aan te kleden. Het grote voordeel van de computer is, dat JIJ als moeder er niet meer steeds achteraan hoeft te zitten.
Als aardsluie volledig ontaarde moeder heb ik al mijn 4 kinderen gewoon achter de computer geplant op het moment dat de tafels aan bod kwamen en als ze het spel uit hadden dan kenden ze de tafels. Klaar! Zij blij dat ze een legitieme reden hadden om er lekker lang op te mogen spelen en ik blij dat ze die tafels opstaken.
Het is zelfs zo dat toekijkende broertjes en zusjes het spel zo leuk vonden dat zij lang voor dat het op school aan bod kwam, de tafels al onder de knie hadden. Nou ja, nummer twee heeft ze niet geautomatiseerd, die rekent ze alleen maar heel snel uit, want hij heeft zo wie zo moeite met automatiseren van wat-dan-ook. Aangezien hij in de overgang naar groep 7 nog steeds een 8 op zijn rapport heeft, maken we ons daar verder geen zorgen over.
Groeten Primavera

Tihama

Tihama

28-09-2011 om 23:05

Wow, primavera

Wat een gaaf programma!! Dochter hier is tamelijk weg van Mindcraft, maar ik denk dat ik deze maar eens ga proberen. Een grote partij opblazen via tafels. Bedankt voor de tip.

Oja: dochter hier kent de tafels wel (groep 7), maar ze heeft het idee dat je na het halen van je tafeldiploma (jaren geleden) dit allemaal gewoon weer mag vergeten.

Tihama

Thursday Next

Thursday Next

28-09-2011 om 23:29

Timez attack...

ook bekeken, dat ziet er leuk uit!

Primavera

Geweldige tip, bedankt

ayla

ayla

29-09-2011 om 08:52

Geweldige tip

ga het vanavond eens proberen met haar

margje van dijk

margje van dijk

29-09-2011 om 11:23

Tihama (o.t.)

Mijn kinderen spelen alledrie graag Mindcraft (heet het zo? Ik dacht dat het 'Minecraft' was. Dat versta ik altijd als ze het erover hebben. Ik dacht ook dat het iets ondergronds was. Ah. Typisch een gevalletje 'kwartje valt'). Hele dagen brengen ze er op door. Alledrie met een eigen wereld. Al wel eens een akkefietje gehad dat zoon 2 boos was op zoon 3 omdat die 'iets nagemaakt had wat ik bedacht had', waarna hij de wereld van zoon 3 gedelete had. Toen mijn man daarachter kwam moest hij ook zijn eigen wereld deleten. Nogal heftig allemaal, maar intussen hebben ze allemaal weer een wereld op poten.

On topic: rekenen komt mijn kinderen aangewaaid, tafels hoef ik er hier niet in te stampen. Maar wel een grappige tip van Primavera! Ik zal ze er toch eens op wijzen.

Margje

Tihama

Tihama

29-09-2011 om 11:42

Minecraft

Je hebt gelijk, Margje. Het was laat en dan ga ik rare typfouten maken

Het grappige van Minecraft vind ik dat je er verdikkie OOK voor moet rekenen. Het is namelijk een soort Catan waarbij je door allerlei onderdelen samen te voegen weer andere onderdelen kunt bereiken. Hebben die van jou de youtube-instructiefilmpjes al gevonden? Ik kan de stem van die maker inmiddels wel dromen.

Hier spelen de kinderen met andere kinderen in de straat. Komen ze eerst aanbellen om te vragen of ze willen Minecraften en daarna loggen ze in.

Het is overigens een van de zeldzame samenwerkingsmomenten dat dochter advies van haar broer ook accepteert

Tihama

Sancy

Sancy

29-09-2011 om 11:52

Ook hier (o.t.)

wordt Minecraft fanatiek beoefend, en wordt het uitgesproken als Mindcraft Tot zoons ergernis is het even niet mogelijk om het hier te spelen ivm gecrashte videokaart (wel bij zijn vader). Dus hier worden alle instructiefilms bekeken op youtube en later wordt het nagespeeld. We bekijken nu 1.9 prerelease

Minecraft vraag

Zier er leuk uit, vanaf welke leeftijd spelen jullie kinderen het? En hebben jullie de betaalde versie, of kom je met het gratis gedeelte ook een eind?

Sancy

Sancy

29-09-2011 om 12:08

De favo youtube filmpjes komen van Yogscast

Kobalt

Kobalt

29-09-2011 om 13:36

Minecraft is echt heel leuk en verslavend, volgens mijn pubers, maar ik heb tot nu toe niet gemerkt, dat ze niet tussentijds konden stoppen. Het is niet te vergelijken met Wow bijvoorbeeld, waarin je afspraken met anderen maakt, die je wel na moet komen. Ze spelen het soms wel elke dag, maar soms ook dagen niet. Net hoe het uitkomt. Soms spreken ze af met anderen, maar mijn kinderen vinden het vooral leuk om zelf dingen te doen en mooie gebouwen te maken.

Tihama's zoon

Tihama's zoon

29-09-2011 om 15:23

Pauzeren

Er zijn 2 modes in minecraft:

Singleplayer: druk op escape (in-game menu) en het spel pauzeert.

Multiplayer: pauzeert alleen als iedereen is afgemeld of als de server het spel afsluit. De server kan ook afmelden zonder dat het spel stopt. Dus als je even naar beneden gaat voor avondeten, is de rest al veel verder (ze hebben bijvoorbeeld een diamondmijn gevonden en jij hebt niets.).

Tihama

Tihama

29-09-2011 om 15:26

Ja dus

Het kan dus verslavend zijn
Maar in singleplayer heb je dat probleem niet. Ik hoor hier trouwens ook afspraken met het kleine clubje dat ook al ga je naar bed: de anderen blijven wel van jouw spullen af.

Ik merk trouwens geen verslavingsgedrag. Dochter is nu fanatiek met een vriendin aan het lego-en (herontdekt) en zoon vergezelt me zo in de tuin met een boek en een ijsje.

Maar ik moet bekennen dat ik eigenlijk nooit verslavingsgedrag merk. Wij hebben geen schermlimieten en dat gaat altijd prima.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

30-09-2011 om 07:16

Namens fioruccidochter

Eindelijk een leuk rekenspel,bedankt!

kras

kras

30-09-2011 om 09:15

Vraagje minecraft

De site die ik heb gevonden, daar moet ik, voordat ik kan kijken of het inderdaad leuk is, eerst 14,95 betalen.

Doe ik iets fout of moet ik inderdaad betalen voor ik kan kijken of het iets voor ons is?

Kras

Jesse_1

Jesse_1

30-09-2011 om 10:15

Timez attack

Ik moet zeggen dat de jongens hier Timez Attack niet allemaal even leuk vonden Het kan best eng zijn om door dat monster geslagen te worden en onder druk van dat enge beest de goede antwoorden in te moeten typen (dus niet alleen het goede antwoord bedenken, maar ook nog intypen voor je geslagen wordt!).
Jesse

Yvon Meijer

Yvon Meijer

30-09-2011 om 11:56

Hier ook geen succes

Timez Attack is hier tot nu toe ook geen succes; dochter vindt de tijd om te antwoorden te kort en wil het niet doen. Zou ze er te jong voor zijn? (over 2 maand wordt ze 8)

Hibiscus

Hibiscus

30-09-2011 om 13:55

Yvon

dochter hier wordt volgende maand 8, zij heeft het gisteren gespeeld en vond het erg leuk. Na een half uur is ze gestopt. Ik ben wel de eerste 5 minuten bij haaar gaan zitten om het spel samen te verkennen.

Dochter automatiseert overigens ook liever niet maar rekent iedere som uit. De herhaling in het spel is goed voor haar.

Hibiscus

Primavera

Primavera

30-09-2011 om 14:35

Niet te jong

Yvon, ik denk niet zozeer dat je dochter er te jong voor is, maar meer dat ze moeite heeft met tijdsdruk en het persé gelijk goed wil doen. Als ze eenmaal overtuigd is dat fout maken niet erg is en je dan gewoon die fouten weer mag oefenen zonder dat je alles opnieuw hoeft te doen gaat het misschien beter.
Verder is het gewoon één manier om tafels te oefenen en hoeft niet persé dè manier te zijn. Een ander kind vindt misschien flitskaarten leuker of zingen of oefenen met traptreden. Ik las de tip van dit spel tijden geleden op dit forum en voor mijn kinderen bleek die wel erg geschikt te zijn. Ze beginnen er met een jaar of 6 al mee, gewoon omdat ze het leuk vinden.
Voor de variatie heb ik uiteindelijk ook de betaalde versie gekocht waar behalve monsters ook robots en draken verslaan moeten worden. Het is niet zo duur en met 4 kinderen loonde de investering wel
Groeten Primavera

Annet

Annet

30-09-2011 om 14:48

Spellen om tafels te leren

Bij kinderpleinen vind je veel spellen. Je dochter kan ze allemaal uittesten. Misschien een soort beoordeling maken per spel, welke wel of niet werkt voor haar en waarom niet
http://www.kinderpleinen.nl/showPlein.php?plnId=8

Wij hadden het meest aan deze: http://www.teachingtables.co.uk/timetable/tgame1.html
Tafels oefenen op tijd, 1 minuut lang, in een heel simpele vorm. De norm qua tijd ligt vrij hoog, dus uitrekenen lukt niet meer.

Timez attack heeft jongste ook gedaan (toen hij 7 was, versneld naar groep 5). Die vond hij al snel saai.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

30-09-2011 om 16:57

Klopt helemaal

Ja, wat je zegt Primavera klopt helemaal; tijdsdruk vindt ze lastig en ze vindt het vreselijk om fouten te maken. Ik hoopte dat ze met dit spelletje zou wennen om iets binnen een bepaalde tijd te doen (moet op school tenslotte ook) maar helaas Ze heeft ook een boekje met sommetjes waar een cdtje met liedjes bij zit. Dan kan je de tafels zingen- dat vindt ze wel helemaal leuk dus ik ga die maar weer eens op zetten.

Chippie

Chippie

30-09-2011 om 20:23

Automatiseren is leuk....

Maar niet noodzakelijk. Als een kind het snel uit kan rkeken is het meer dan prima.

Ik heb het net even aan mijn zoon gevraagd, hoe hij jou som zou uitrekenen.
Ik zet hier zijn antwoord neer:
58:8=

40:8=5
16:8=2
2:8=0,25

Binnen enkele seconden maakt hij zo ook sommen ver boven de 100 of 1000, geen probleem. Alles uit zijn hoofd. De tussenstapjes van 5+2+0,25=7,25 hoeft hij niet te maken. De cijfers staan in zijn hoofd al achterelkaar gerangschikt.
Hij heeft dus toch wèl de tafels geautomatiseerd (zegt hij zelf) maar gebruikt ze anders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.