ayla
26-09-2011 om 13:24
Rekenen, tafels en delen
Dochter had dit weekend rekenhuiswerk mee, tafels en deelsommen. Het viel me meteen op dat ze de tafels totaal niet beheerst, nu kan ik dat van de tafel van 6, 7, 8 en 9 nog wel begrijpen want dat komt eigenlijk pas dit jaar maar ook die van 3, 4 en 5 gaan moeizaam en twijfelachtig. Ik heb me voorgenomen dat we die de komende weken echt erin gaan stampen, alleen nu heeft dochter een gloeiende hekel aan stampen, wat is de goede manier om die tafels erin te dreunen bij haar. Ik wil het op een beetje positieve manier doen want nu begint ze na 2 minuten al te huilen dat ze er niets van kan en het nooit meer goed komt, dramaqueen ten top.
Nu de deelsommen, ik kreeg het haar niet goed uitgelegd, ze gingen zo 20: 3=7 rest 1 of 15: 5=3 rest 0. de bedoeling is dat ze ze nakijkt en eventueel verbetert. Dochter begreep er helemaal niets van, zag de logica er niet van in. Ik maakte er een vermenigvuldiging van maar dat lijkt me ook niet de geijkte methode. Zeker niet als ze straks moeilijkere deelsommen krijgt.
Belangrijk voor dochter is dat er een logica inzit en niet te veel stappen.

Tihama
01-10-2011 om 11:22
Zonde van je tijd
Het klinkt wel leuk: snel uitrekenen, maar hoe snel je ook rekent: het kost je tijd én geheugencapaciteit. Dat merk je niet zolang de sommen simpel zijn. Maar naarmate het complexer wordt, kost je dat tijd. Nodeloze tijd. Tegelijkertijd kost het je geheugencapaciteit. Je moet meer getallen tegelijk onthouden. Als je 7*8 automatisch omzet in 56, dan hoef je alleen 56 te onthouden. Dat is 1 getal minder. Dat lijkt weinig, maar zeker onder tijdsdruk maakt dat uit.
Vergelijk het met autorijden. Natuurlijk kun je elke keer opnieuw in gedachten het schema voor de schakelpook aflopen. Bij rijles tel je vaak nog het patroon af. Als je later autorijdt, dan moet dat schakelen automatisch (!) gaan. Je hebt het namelijk al druk genoeg met de rest waar je hersens aan moeten werken.
Dochter hier vindt TImez Attack trouwens ontzettend leuk. Het is de allereerste keer dat ze bezigblijft met een rekenspel. Primavera: biedt de betaalde versie behalve robots en draken nog meer andere voordelen?
Tihama

Primavera
01-10-2011 om 20:09
Welke tijd?
Tja Tihama, welke tijd vindt je meer zonde, die fractie van het snel uitrekenen of die van het automatiseren. Ik heb het idee dat kinderen die voor de sneluitrekenmanier kiezen vaak zo verschrikkelijk slecht in automatiseren zijn dat juist dàt sloten van tijd gaat kosten zonder dat ze een cm op schieten. Met dikke kans op motivatieverlies.
Mijn hardnekkig tafeluitrekende 10-jarige heeft in ieder geval zulke problemen met automatiseren dat als het even kan hij een strategie verzint om dat te ontwijken. Dat stukje mist kennelijk in zijn hersenen, gelukkig compenseert hij dat weer ruimschoots met rekentalent, maar zijn hersenen hebben dus veel meer werk aan het proberen te automatiseren dan aan zijn leven lang tafels uitrekenen. Dus waarom zou hij daar al die moeite voor moete doen? Hij kan zijn tijd wel beter besteden.
De betaalde versie die ik gekocht heb indertijd is al weer jaren oud, maar het is de gewoonte van bigbrainz dat de betaalde versie alleen vooral uiterlijk veel gevarieerder is, maar verder geen extra functies heeft. Ik kan ook gratis de nieuwe update krijgen, maar ik ben bang dat de stokoude computer van de kinderen die misschien niet aan kan. De reden waarom ik hem heb aangeschaft is dat we na 1 kind dat gebruikelijke doolhof zo langzamerhand wel beu waren.
Groeten Primavera

Ely
01-10-2011 om 21:15
Automatiseren
Wat mij is verteld is dat leren automatiseren belangrijk is omdat het op VO een manier van leren is die ze nodig hebben bv bij talen. Klonk mij niet onlogisch in de oren maar heb me er verder niet in verdiept.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera
02-10-2011 om 00:42
Logisch?
Nou Ely, de tafels in groep 4/5 moeten automatiserwn zodat je later op het VO beter met de talen uit dw voeten zou kunnen klinkt me eerlijk gezegd volstrekt onlogisch in de oren.
Ze vertellen zoveel, ook dat een kleutertoets ordenen iets zou zeggen over de rekenkundige vermogens in hogere groepen of dat een kind moet hakken en plakken voor dat het kan lezen. Allemaal aannames die voortkomen uit weer een een of andere theorie hoe kinderen leren of zouden moeten leren, maar nooit echt onderzocht is en in de praktijk echt niet op die manier op blijken te gaan.
Groeren Primavera

Annet
02-10-2011 om 10:03
Talen en automatiseren
Woordjes leren is ook een soort automatiseren. Ik kan me voorstellen dat het helpt als je op de basisschool feiten/woordjes automatiseert. Topo valt hier ook onder.
Mijn oudste was goed in het automatiseren van tafels, topo werd op basis van de lessen al onthouden.
Op het VO blijken woordjes, vooral Grieks, erg moeilijk te blijven hangen. Zaakvakken zijn geen probleem, tafels kent ze nog steeds.

Primavera
02-10-2011 om 11:52
Verschillende soorten automatiseren
Ik denk dat er verschillende soorten automatiseren zijn en het kunnen van het één niet gerelateerd hoeft te zijn aan het kunnen van het anderen.
Ikzelf heb bijv. indertijd geen enkele moeite met tafels leren gehad, die waren leuk en logisch, maar woordjes op het VO leren is me nooit gelukt. Het is een volstrekt onnatuurlijke manier om een taal te moeten leren.
Groeten Primavera

Maylise
02-10-2011 om 11:53
Uit je hoofd leren
Goed dingen uit je hoofd kunnen leren is een belangrijke vaardigheid die je zelfs op de universiteit nog volop nodig zult hebben. Echter dat hoef je natuurlijk niet perse met tafels te oefenen. Een van mijn kinderen had enorm veel moeite de tafels uit zijn hoofd te leren maar heeft geen enkel problemen met rijen woordjes, topografie en hele gedichten. Waarom? Geen idee.
De tafels helemaal geautomatiseerd kennen is natuurlijk wel handig. Het maakt complexere rekensommen toch iets makkelijker. Maar als het echt niet lukt dan zal je een andere strategie moeten verzinnen.
Maar goed uit je hoofd kunnen leren is wel een belangrijke vaardigheid.

Tihama
02-10-2011 om 12:17
Als automatiseren echt niet lukt
ja, dan is het fijn als je ze wel kunt uitrekenen. Maar ik streef er toch echt naar om een manier te zoeken waarop het wél geautomatiseerd wordt. En uit je hoofd leren is gewoon verdraaid handig.
Natuurlijk kun je alles op je rekenmachine doen.
Natuurlijk kun je elk woord opzoeken in een woordenboek, maar dan ben je niet in staat een conversatie te voeren.
Tihama

Primavera
02-10-2011 om 23:36
Top-down leren
Tihama, ik heb nog eens over je antwoord nagedacht, maar volgens mij ligt het anders, want natuurlijk kun je een taal leren zonder eerst de betekenissen van rijen woordjes in je geheugen op te slaan.
Ik denk dat scholen uit gaan van een down-top methode. Eerst moet je de bouwstenen allemaal goed kennen en pas daarna kun je ze gebruiken.
Top-down-leerders kunnen daar helemaal niets mee. Ook al stop je de bouwsteentjes van een taal van het woordenboek in je hoofd, het blijft een berg steentjes, waartussen je de juiste moet zoeken. En terwijl ze in het woordenboek tenminste nog op alfabetische volgorde staan is het in je hoofd één chaotische brij zonder enige houvast welke je nou moet hebben. Betekenissen, voorbeeldzinnetjes, termen, ze zitten allemaal bij elkaar in een één of ander geheugenlaadje, waar ze in massa uitfloepen in willekeurige volgorde als je dat laadje durft open te trekken. Plus allerlei overbodige informatie als 'dat woord stond ergens op pagina 6 en op de pagina ernaast stond een plaatje, het voorbeeldzinnetje was drie regels lang, terwijl de termen erboven en eronder kortere voorbeeldzinnetjes hadden'. Maar de betekenis? Geen idee, die is ergens zoek in de rest van de informatie.
Voor kinderen die moeite hebben om tafels te automatiseren zal het wel net zoiets zijn. Waarschijnlijk krijgen die één grote getallenbrij zonder kop of staart in hun hoofd.
Maar je hoeft natuurlijk niet persé eerst zoveel mogelijk bouwsteentjes van nieuwe kennis uit je hoofd te leren voordat je aan de slag kan. Je kan ook gelijk met bouwen beginnen en op het moment dat je een nieuw steentje nodig hebt op zoek gaan naar wat er past. Dan heb je een structuur om het bouwsteentje aan op te hangen en desnoods zoek je het nog 5 keer op. Vroeg of laat blijft er wel wat hangen.
Nieuwe termen worden bijvoorbeeld geleerd door een boek te lezen. Achteraf weet je niet precies welke termen je er nou al lezende bijgeleerd hebt, maar toch is de woordenschat groter geworden.
Groeten Primavera

Maylise
03-10-2011 om 02:00
Strategie
Welke strategie je gebruikt maakt niet zoveel uit maar soms kom je er echt niet onder uit om bepaalde dingen uit je hoofd te leren. Of het nou gaat om een gedicht voordragen op de basisschool of het uit je hoofd leren van hele lappen tekst op de universiteit. Het zal niet voor elke studie gelden maar voor veel studies is uit je hoofd leren toch wel een belangrijk onderdeel van de studie.
Welke strategie je daarvoor gebruikt maakt niks uit natuurlijk zolang het eind resultaat is dat je de stof maar kent.
Kan je de tafels razend vlug uitrekenen dan verlies je misschien inderdaad een paar seconden per som maar in elk geval ken je ze wel en kan je dus een test halen.
Woordjes lijsten moeten soms gewoon als het proefwerk alleen over woordjes gaat. Dat heb je op de middelbare school regelmatig. Het is overigens maar beperkt nuttig aangezien ik van vroeger nog weet dat je 90% van die woordjes binnen een week weer vergeten was. Maar in elk geval had je dan weer een mooi cijfer binnen.
Wat betreft mijn eigen studie ben ik nog altijd blij dat ik bepaalde dingen gewoon uit mijn hoofd weet en niet alles op hoef te zoeken.
Voor studenten is het om goede cijfers te halen toch ook wel van belang om stukken tekst uit je hoofd te leren. Dat maakt het maken van een tentamen stukken gemakkelijker.
Maar iedereen heeft zijn eigen strategie daarvoor en dat maakt ook niks uit zolang het eind resultaat maar goed is.

Primavera
03-10-2011 om 11:05
Echt niet p
Ik weet nog dat we dan na 1 of twee weken zo'n woordjesproefwerk terugkregen en ik met stomme verbazing keek naar wat ik zelf had opgeschreven. Ik herinnerde me er echt niets van dat ik ze ooit geleerd had.
Jouw laadjes zijn kennelijk meer geordend dan die in mijn hoofd. Betekenis en woordje blijven bij mij niet bijelkaar. Wij moesten ook nog voorbeeldzinnetjes erbij leren en die wilden in mijn hoofd ook niet gekoppeld blijven aan het te leren woord. Stel je voor dat je zo'n woordenlijst neemt, alle woordjes los uitknipt en dat in een la stopt. Daar heb je toch niks aan? Het is alsof je het woordenboek door een grove papierversnipperaar hebt gehaald en dan de boel van woorden en betekenissen los in je hoofd weer bijelkaar moet zoeken.
Als die woorden weer opnieuw geleerd worden in andere contekst gaan ze in een helemaal nieuw laadje, dus worden die uit het oude laadje ook niet opgediept. Het is alleen maar ballast die nodeloos stukken van de geheugeschijven bezet houdt.
Niet iedereen leert op dezelfde manier. Sommige kinderen leren bijv. niet eerst hakken en plakken, maar leren gelijk lezen op woordbeeld. Hakken en plakken zegt ze niks, ze zullen het nooit gebruiken om te lezen. En zo zijn er ook kinderen die die tafels niet automatiseren, maar dat wil niet zeggen dat ze daardoor slechter kunnen rekenen dan andere kinderen. Hun geheugen werkt kennelijk anders. Gewoon een normale variatie in het proces van kennis opnemen, net zoals je linkshandigen en rechtshandigen hebt. Het gaat niet om HOE dingen gebeuren, het gaat erom DAT een kind in staat is om ze binnen een bepaald tijdsbestek te doen.
Automatiseren zal voor de meesten nuttig zijn, maar als het een kind echt niet lukt, heeft het geen zin op daarop te blijven hameren en loont het meer de moeite om andere leerstrategieen te zoeken die wellicht beter bij dat bepaalde kind liggen.
Ik denk dat veel ellende op scholen zou kunnen voorkomen als scholen nou eens zullen zich beperken tot WAT je precies moet leren ipv kinderen ook proberen te dwingen HOE je dat dan moet leren. Er zal nooit een methode zijn die echt voor iedereen geschikt is.
Groeten Primavera

Bianq
07-10-2011 om 18:53
Timez attack kopen
Hoi,
Ik las dat Primavera wel Time Attack heeft gekocht.
Hoeveel kostte dat en hoe heb je dat geregeld ?
Groetjes
Bianq

Primavera
08-10-2011 om 09:53
Gewoon online
Hoi Bianq , ik heb dat indertijd gewoon online gekocht via de site met download. Er was toen een aanbieding voor iets van $20,- en de dollar stond nog laag ook.
Maar kopen heeft dus alleen zin als je meer omgevingen wilt, de functie is hetzelfde.
Groeten Primavera

Tanja
09-10-2011 om 09:00
heb toevallig gisteren bij de Bart Smit een cd gekocht voor op de computer.
Rekentrainer, Taaltrainer en Tafeltjestrainer van Ambrasoft
voor 5 euro (afgeprijsd)
Misschien is dat iets?
Deze cd is voor groep 1 t/m 8.