Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Respecteer het schooladvies van de leerkracht? Standpunt.nl


Huidig gebruik van de term

Overigens is de suggestie niet nieuw, op internet kun je hem al vinden uit 2004.
Scholen die nu de term gebruiken bedoelen er heel veel verschillende dingen mee, soms een samentrekking van VMBOT en HAVO, soms een tussenjaar, gericht op een goede voorbereiding op het HBO etc.

Het zou mij gaan om de vervanging van de term HAVO.

Tsjor

Bosbes

Bosbes

08-04-2018 om 10:18

Niet vormend, Tsjor

Je betoog vind ik kloppend en kan ik helemaal volgen.
Alleen er klopt iets niet:
Het HAVO is: Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs (en niet 'vormend onderwijs').

Iemand moet het zeggen 🙂

Triva

Triva

08-04-2018 om 12:05

ach

Ik denk dat er weinig mensen zijn die perse willen dat het havo blijft heten en niet vhbo maar vhbo zoals in maastricht is wel weer wat anders;
https://www.trouw.nl/home/geen-havo-maar-vhbo~afae48a3/

In de jaren 90 was het nog weer anders: Is het vhbo terug van weggeweest?

Zo halverwege de jaren negentig waren er ruim twintig vhbo's in Nederland. Hier konden lbo- en mavo-leerlingen die hogerop wilden, worden klaargestoomd voor het hbo met een vakkenpakket op havo-niveau. Het vhbo duurde na lbo of mavo nog eens drie jaar. Maar minister Ritzen van onderwijs schafte het vhbo in die tijd af. De mbo's moesten er voortaan voor zorgen dat leerlingen goed voorbereid op het hbo belandden. Momenteel bieden agrarische mbo-opleidingen (aoc's) ook vhbo aan. Het Bonnefanten College geeft er een nieuwe invulling aan: leerlingen met vmbo-t/havo, havo en havo/vwo-niveau krijgen er een 'ondernemende' vooropleiding die direct toegang geeft tot het hbo.

Dus havo gewoon vhbo noemen is niet handig aangezien vhbo iets anders is en/of was.

Bosbes

Bedankt voor de correctie. Je hebt gelijk.
Trivia, die benaming van VHBO is dus inderdaad iets anders dan HAVO. en het is toch geen probleem als je zegt dat je na VMBO VHBO gaat doen ter voorbereiding op het hoger beroepsonderwijs (dus geen 5 jaar, maar 3 of 2 jaar)? Net zo goed als HAVO-leerlingen doorstromen naar VWO en dan gewoon zeggen dat ze VWO doen (de laatste twee jaar).
VHBO omvat dan alles wat voorbereid op het HBO. Net als de HAVO nu. Dus daarom is VHBO een betere benaming voor HAVO.
HAVO heeft overigens altijd al HAVO geheten sinds de mammoetwet (1968).

Tsjor

Triva

Triva

08-04-2018 om 14:04

Tsjor

Nou het is wel een probleem als je dat zegt als het om een gewone havo gaat. De naam vhbo is dus al gereserveerd voor iets anders als havo. Dat bedoel ik te zeggen.

Nee, geen reservering

Hij wordt voor van alles gebruikt, maar dat is maar net hoe iemand het wil noemen. Hij is dus niet gereserveerd. In de mammoetwet wordt HAVO genoemd (geen VHBO) en daar zou dus de verandering moeten komen (Mirjam weet ongetwijfeld welke wetten daar nog meer over gaan). Dat kan heel goed samengaan met de alternatieve varianten die er nu al zijn, want dat zijn ook een soort voortgezette HAVO's ten einde iemand op het HBO te krijgen. Je krijgt gewoon weer eenheidsworst: zelfde benamingen voor zelfde soorten onderwijs met hetzelfde doel, namelijk voorbereiden op het HBO.

Tsjor

Triva

Triva

08-04-2018 om 16:08

ja ok

maar welk probleem lossen we hier nu eigenlijk mee op gezien het feit dat het al zolang havo heet? Volgens mij is er een groter probleem op het VMBO, laten we dat aanpakken?

De onterechte kloof

Het probleem dat je oplost is dit: bij de benamingen van het VMBO en het VWO is duidelijk waarop het gericht is: middelbaar beroepsonderwijs of wetenschappelijk onderwijs. Bij de benaming van HAVO is dit niet zo, terwijl de vraag naar de beroepsuitgang (wat wil je dan later worden) even relevant is als op het VMBO, zij het dat je er een jaar langer over mag nadenken.
Door de benaming te veranderen komt het beroepsperspectief in beeld en verdwijnt de gedacht dat het nog algemeen onderwijs is.
Daarmee verandert ook het perspectief waarmee kinderen voor een HAVO gaan kiezen: willen ze wel een HBO-opleiding doen, wat voor beroep willen ze dan gaan uitoefenen, kan dat ook al op het MBO, of kan een MBO-4 opleiding een goede voorbereiding zijn op de latere HBO-opleiding, zodat een VMBO-advies niet meer als een drama wordt gezien.
Het voorkomt wellicht dat ouders hun kinderen met 'geweld'(tussen haakjes) naar de HAVO sleuren en daarvoor allerlei hulpmiddelen in gaan zitten, en ook van de middelbare school vragen, zoals extra begeleiding, etiketjes, meer individuele aandacht, voortijdige ontheffing van vakken, IQ-scores als leidraad etc. De vraag wordt dan ook vele directer: maar kan het kind daarna wel een HBO-opleiding doen?
Het is een relatief kleine, maar zeer logische wijziging, die als gevolg kan hebben dat er een verandering in mindset optreedt. En dat komt de kinderen ten goede, denk ik.

Tsjor

Negatieve beeld

Het grootste probleem op het VMBO is -afgezien van de logistieke problemen die er zijn en die zeer irritant zijn- vooral de beeldvorming en dan vooral de beeldvorming bij ouders, waardoor ook goede VMBO-klanten met kunst en vliegwerk buiten het VMBO worden gehouden: die moeten naar de HAVO, minimaal. Om daar weer allerlei kunst- en vliegwerk nodig te hebben om dat te volbrengen.
Gevolg is dat er wordt neergekeken op kinderen voor wie dat niet gelukt is en ouders die dat niet voor elkaar gekregen hebben : geen betrokken ouders, geen geld voor huiswerkklassen etc.

Tsjor

havo vs vmbo

Deels is het een imago probleem (waar de vroegere mavo minder last van had), deels komt het ook omdat lager gezien wordt als minder gewenst en dat is altijd al zo (vroeger waren vbo en lts en zo ook geen opleidingen met spetterende imago's. Ik zat op een mavo/havo/vwo school en had had nauwelijks een idee dat er nog andere schooltypes waren).
Deels is het logisch dat ouders hun kinderen liever naar de havo willen.
Via de havo kan je namelijk naar het mbo en naar het hbo (en eventueel naar het vwo).
Natuurlijk kan je via vmbo en mbo ook naar het hbo maar die overstap is vaak moeilijker. Meer mbo'ers stranden op het hbo dan havisten. Dus de bredere vooropleiding heeft echt wel zin.
Ik vind het absoluut geen ramp dat mijn zoon op het vmbo zit maar ik had het hem gegund dat hij havo had kunnen doen. Dan had hij nu een vrijere keuze qua opleidingen en had hij ook water later kunnen kiezen.
Gelukkig heeft hij wel enig idee wat hij wil doen maar hij heeft ook vrienden die echt geen idee hebben en maar voor een mbo opleiding kiezen die okay klinkt. Een deel daarvan gaat vast stranden omdat ze er niet echt uit overtuiging voor kiezen. En een aantal gaan ook opleidingen volgen die ook op mbo niveau bestaan (waaronder pleegzoon waarschijnlijk) waardoor de kans groot is dat ze later op de arbeidsmarkt moeten concurreren met de hbo' ers en dus moeilijker aan een baan zullen komen. of ze moeten via mbo naar hbo wat een lastiger overstap is.

Ano Niem

Ano Niem

09-04-2018 om 13:34

havo vs vwo

Ik zou voor Havo kiezen: 'hoger' klinkt toch beter dan 'voorbereidend'.

Nee, ik denk dat het beter is om het VMBO niet op 1 hoop te gooien, nu denkt iedereen dat het 'laag' is terwijl het gewoon middelbaar niveau is en alleen de basis en kader 'laag' zijn. Als ze dit weer zouden splitsen, worden VMBO-T'ers weer op waarde geschat. Wat dan wel sneu is voor de kader en basis leerlingen, daar ben ik me van bewust, maar er zal nou altijd een groep het laagst zijn en laten we dat nou niet 50% van de leerlingen opplakken.

Met dank

Mijn VMBO-kader-dochter sluit dadelijk haar MBO-4 af. Met een baan overigens.
Ik denk niet dat zo'n onderscheid helpt om het imago te verbeteren.

Tsjor

Van HAVO naar MBO

Je ziet het al aankomen, dat iemand die met alle moeite naar een HAVO-diploma is gesleept vervolgens op een MBO-opleiding terecht komt, echt niet.
Er zijn heel wat HBO en universitaire opleidingen die rechtstreeks naar een baantje als cassiére of postbezorger leiden.
Goede VMBO-kadidaten die tegelijk zwakke HAVO-leerlingen zijn zouden beter het VMBO kunnen doen, zodat de kwaliteit en het imago van het VMBO beter is, vooral ook in de ogen van ouders.
Ja de overgang van MBO-4 naar HBO is groot, wellicht te groot. Maar dan zou je daarnaar kunnen kijken: wat is er nodig om mensen succesvol te laten zijn op een HBO-opleiding?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.