effe anoniem voor een keertje
09-06-2009 om 14:40
Rolstoeltoegankelijkheid school voor ouders?
Hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet het echt effe niet meer ...
Mijn dochter zit in groep 2 en deze school heeft 2 verschillende locaties. Één van deze locaties is geheel rolstoeltoegankelijk en de andere locatie (een oud gebouw) helemaal niet. Nu heb ik onlangs een (algemene) brief gehad van school dat mijn dochter komend schooljaar in groep 3 geplaatst zal gaan worden op de rolstoel-ONtoegankelijke locatie. Dit lopende schooljaar hebben ze wel degelijk rekening gehouden met mijn rolstoelafhankelijkheid door mijn dochter te plaatsen op de rolstoeltoegankelijke locatie maar dit jaar dus helaas niet meer.
Ik ben hier uiteraard erg boos over want nu ben ik, komend schooljaar, natuurlijk niet meer in staat mijn dochter naar school te brengen of te halen. Ook het feit dat ik niet meer bij de dansoptredens en 10 minuten gesprekken aanwezig kan zijn of niet meer voor of na schooltijd even snel iets met de leerkracht kan overleggen is natuurlijk niet leuk en dit is nog zacht uitgedrukt.
Natuurlijk zou ik mijn dochter van school kunnen halen en kunnen inschrijven bij een andere basisschool maar mijn dochter heeft het erg naar haar zin op school en heeft veel vriendjes en vriendinnetjes waar ze graag mee speelt dus dat vind ik eigenlijk niet echt een optie.
Nu is mijn vraag dus eigenlijk : mag dit zomaar ?
Mag de school voorbij gaan aan het feit dat ik nu niet meer de school in kan om mijn dochter te halen en of te brengen e.d. ?
Zeker gezien het feit dat er wel degelijk een alternatief voor handen is in de vorm van een gebouw dat wel degelijk rolstoeltoegankelijk is ?
Tuurlijk begrijp ik best dat het niet altijd mogelijk is om een oud gebouw aan te passen zodat het rolstoeltoegankelijk is maar er is immers een alternatief !?
De school heeft nog niet schriftelijk gereageerd op mijn bezwaren maar ik begreep van een leerkracht dat de directie niet van plan is om mij tegemoet te komen door mijn dochter op de rolstoeltoegankelijke locatie te plaatsen het komend schooljaar. Dit zou om 'organisatorische redenen' niet mogelijk zijn omdat de school graag alle groepen 3 in één locatie willen plaatsen.
Naar aanleiding van dit alles ben ik me nu een beetje aan het orienteren over wat mijn rechten hierin zijn en of ik uberhaupt wel rechten heb natuurlijk ?
Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen ...
Alvast heel erg bedankt voor de moeite !
effe anoniem (al ben ik waarschijnlijk al herkenbaar genoeg met mijn verhaal)

Speurneus
09-06-2009 om 15:06
Wat naar
Wat ontzettend naar voor je. Ik ben er helemaal niet in thuis, maar gevoelsmatig denk ik niet dat school juridische gezien plichten heeft jegens een ouder in een rolstoel. Op onze school hebben twee kinderen in een rolstoel gezeten en daar werd wel rekening mee gehouden. Ik denk dat de school daar ook geld voor krijgt. Ik denk dat het uitsluitend van de beleefdheid van de school afhangt of ze rekening houden met de thuissituatie. In dit geval een ouder in een rolstoel, maar ken zelf een situatie van nabij met een overleden ouder, ook daar wordt geen rekening mee gehouden.
Ik vind dus de directie van de school van je dochter zeer onbeleefd. Stel dat in elke klas een ouder in een rolstoel zat zou het wat anders zijn, maar ik vermoed dat je de enige bent of hooguit misschien nog een. Dus het moet mogelijk zijn om je dochter in het toegankelijke gebouw te plaatsen, zelfs alledrie groepen 3 als je die bij elkaar wilt houden. Dan plaats je gewoon 3 groepen 4 bij elkaar. Hoe is verder je verhouding met de school? Ben je een zeer kritische ouder? Heb je vaak je mond opengetrokken de afgelopen 2 jaar? Best mogelijk dat ze het met opzet doen. Doe niet te moeilijk over het switchen van school, zeker niet als ze naar groep 3 gaat. Dat is een ideaal moment, dan komen verschillende groepen 2 bij elkaar en dan worden pas de vriendschappen gevormd. Wij wonen in een nieuwbouwwijk en bij mijn zoon in de klas is tnt elk jaar na de grote vakantie wel een kind erbij gekomen en dat is altijd heel goed gegaan. Zelfs komend jaar in groep 8 krijgt hij nog een nieuwe klasgenoot. De school is duidelijk: ze zijn niet van plan je tegemoet te komen. En je moet nog 6 jaar, dat belooft nog wat.

Tinus_p
09-06-2009 om 15:18
Lastig
"Mijn dochter zit in groep 2 en deze school heeft 2 verschillende locaties. Één van deze locaties is geheel rolstoeltoegankelijk en de andere locatie (een oud gebouw) helemaal niet. Nu heb ik onlangs een (algemene) brief gehad van school dat mijn dochter komend schooljaar in groep 3 geplaatst zal gaan worden op de rolstoel-ONtoegankelijke locatie. Dit lopende schooljaar hebben ze wel degelijk rekening gehouden met mijn rolstoelafhankelijkheid door mijn dochter te plaatsen op de rolstoeltoegankelijke locatie maar dit jaar dus helaas niet meer."
Wat is de reden dat groep 3 op de rolstoelontoegnakelijke lokatie zit?
Officieel heb je wel degelijk rechten -opnebare gebouwen moeten rekenign houden met gehandicapten (in nieuwe treinen wordne zlefs rolstoelvriendelijke wcs ingebouwd op grond van dit soorten rechten). De vraag is, of het opeisne van dit soort rechten je ergens gaat brengen, vooral als er zware redenen zijn om groep 3 te plaatsen waar ze zit.

mar-ank
09-06-2009 om 17:11
Anoniem
Het lijkt me vreselijk als je de school van je kind niet in kunt! Ik kan je gaan oplossing bieden, maar leef wel met je mee, en hoop dat de school wil meedenken over een oplossing. IK vind dat het gewoon niet kan dat een ouder de school niet in kan, maar of daar regels over zijn? Geen idee.
Succes!

Amati
09-06-2009 om 18:40
Gemeente bellen
Vriendin van mij heeft hetzelfde probleem gehad. In eerste instantie kwam ze ook de school niet in vanwege een grote drempel. Het was een openbare school, ze heeft samen met school de gemeente benaderd. Die zijn verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van openbare gebouwen, dus ook school. School heeft toen verder meegewerkt, door de klas van haar kind altijd op de begane grond te hebben. Gemeente heeft toen voor een ramp gezorgd.
Moet mogelijk zijn om iets te verzinnen zodat jij het gebouw in kan.

purk
09-06-2009 om 20:10
Anoniem
ik ga er eigenlijk vanuit dat er bij het besluit dat er genomen is om alle groepen drie bij elkaar te plaatsen simpelweg geen rekening is gehouden met het feit dat er een kindje is met een rolstoelafhankelijke ouder.
Mijn advies is om met open vizier de directeur tegemoet te treden en een gesprek aan te vragen. Onderwerp van gesprek is dan hoe gaat het mogelijk worden voor jou om volgend schooljaar jouw kind naar school te brengen, even de juf aan te schieten etc.
Laat dit niet alleen jouw probleem zijn, maar een gezamenlijk probleem.
De gemeente waar je woont is inderdaad verantwoordelijk om de toegankelijkheid van het schoolgebouw te regelen. Maar zoals Pelle al vraagt, wat maakt dat het gebouw voor jou niet toegankelijk is?
Kortom: gezamenlijk probleem en laat school actief meedenken. Niet laten afscheppen met dat het hun probleem niet is of dat zij geen oplossing weten.
Succes!
Groetjes van Purk

rugby
10-06-2009 om 13:25
Wel verplicht voor openbare school
ik heb dat ook gehad. Mij werd verteld ook naar de gemeente te gaan, net als bij Amanti. Desnoods de wethouder/inspectie van school. Als openbaar gebouw is men het verplicht. Uiteindelijk mocht ik met de dienstlift; bij mij was het probleem dat ik niet naar boven kon,de trap op..Ik kan niet steeds de sluetle voor de dienstlift vragen, maar zit mn dochter nog steeds boven. Ik breng haar naar school, tot waar ik kan en dan nemen we daar afscheid. Ik laat al haar werkjes naar beneden brengen, en bewonder het beneden. Ik laat n andere moedr/kind/juf naar boven gaan en laat dan naar mijn kind vragen, of ze naar beneden kan komen (als ze bv. onder schooltijd naar de tandarts moet).
Ik hoop dat het je lukt, maar zo niet, hoop ik dat je met creativiteit kan mss. toch nog ver komen.
Wat vind je dochter ervan...hoe belangrijk is het voor haar dat je er veel werk van maakt?
Sterkte, dit soort dingen maken je bepreking erger dan nodig.

MariekedePieke
10-06-2009 om 17:31
Openbaar
Maar ook al is het een openbare school, dan is het toch nog geen openbaar gebouw? (als in; de bibliotheek, het gemeentehuis, om maar wat te noemen?)De school is toch niet voor zomaar iedereen toegankelijk?
Hopelijk komen jullie er uit, evt. met hulp van de gemeente. (of misschien kan de mr iets voor je betekenen?)

MariekedePieke
10-06-2009 om 17:38
Correctie
gelijk een correctie; inderdaad, de school is wel degelijk een openbaar gebouw, weer wat geleerd.

bertje1
11-06-2009 om 20:47
Belachelijk
ik vind het belachelijk, je moet je kind toch naar school kunnen brengen! nou zeg. laat ze er maar iets voor bedenken. ik zou op mijn strepen staan.

purk
12-06-2009 om 13:23
Inderdaad
ik ben ook wel benieuwd hoe het gesprek is gegaan en of er al een oplossing is.
groetjes van Purk

Millenia
12-06-2009 om 18:01
Rolstoeltoegankelijk maken
is soms heel eenvoudig. Hier een stokoud gebouw met een trap naar de voordeur. Ze leggen gewoon een brede houten plank over die trap en dat werkt prima. Dus inderdaad: hoe ontoegankelijk is het gebouw?