Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ruimtelijk inzicht en rekenen?

De titel zegt niet zo veel, maar ik wil jullie idee eens horen.
Vandaag zegt juf (van zoon van 6 in groep 2) in het loopje door tegen me, "zijn ruimtelijk inzicht is nog steeds niet veel".
euh..ok...is dat zo??

Wat was het geval. Zoon moest van mozaikblokjes, die gekleurde driehoekjes en vierkantjes etc een auto maken, en vervolgens de zelfde auto "naplakken" van papieren mozaikstukjes. Kunnen jullie me volgen?
Dat had ie niet echt super gedaan volgens de juf. Ik heb zijn eigen gemaakte plakwerk wel gezien, leek idd niet echt op een auto, maar kan dus niet beoordelen of hij wel zijn eigen voorbeeld correct had nageplakt.

Zij vertelde er terloops bij dat ruimtelijk inzicht en rekenen erg nauw met elkaar in verband staan, en dat dat dus problemen kan opleveren.
Nu kan hij naar mijn idee best aardig sommetjes maken, onder de 20 uit zn hoofd optellen in elk geval.
ook (speel)kaarten met getallen onder de 10 kan hij, een aantal bijelkaar optellen.
NU weet ik niet wat normaal is voor een 2e groeper, maar ik zie nu in elk geval nog geen grote problemen.

MOet ik me nu zorgen maken om zo;n opmerking? moet ik als een bezetene thuis gaan mozaiken??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

13-01-2009 om 16:14

Ik vind het raar

dat een juf zomaar even tussendoor zo'n opmerking maakt. Vind het ook behoorlijk negatief klinken, maar goed misschien had ze haar dag even niet. Ik kan me voorstellen dat je je toch een beetje zorgen maakt. Misschien kun je er nog een keertje op terugkomen met de juf en dan evt. vragen wat je zelf zou kunnen doen.
Ik heb zelf niet het idee dat je je er nou heel veel zorgen over moet maken. Je hoort ook wel eens dat als kinderen niet bouwen met blokken ze later slecht zijn in rekenen. Is echt zo'n consultatiebureau-opmerking volgens mij. Mijn oudste (bijna 8) speelde nooit met blokken o.i.d. maar kan prima rekenen tot nu toe.

Mijn wiskundeleraar

Mijn wiskundeleraar in 6 VWO had ook absoluut geen ruimtelijk inzicht. Maar hij kon wel prima rekenen hoor, anders had hij die baan echt niet gekregen!
(enige probleem was dat we op verschillende manieren een antwoord kregen, ik heb blijkbaar wel ruimtelijk inzicht, ik begreep zijn manier niet en hij die van mij niet. Maar eht antwoord was hetzelfde)
Ik ben natuurlijk geen onderwijzer in het basisonderwijs, maar ik geloof dus niet dat je je echt zorgen moet maken. Zeker omdat je zegt dat hij al wel wat kan rekenen.

Tja

Het verband is er inderdaad wel, maar er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen bij het leren rekenen. Bovendien is het wel erg kort door de bocht om op basis van een zo'n taakje te constateren dat het ruimtelijk inzicht van je zoon niet goed is. Juf is er ook helemaal niet voor opgeleid om dat vast te stellen. Ik zou me er maar niet al te veel van aantrekken.

hesi

hesi

14-01-2009 om 22:05

Mozaïeken

mijn dochter deed die mozaiekopdracht ook niet goed. Dwz, in dit geval had de juf de stoomboot gemaakt en moest zij hem namaken. Was grotendeels goed, alleen ze vond andere kleuren vlaggetjes leuk, woehahaha!
en een paar andere dingen waren niet goed nagemaakt. Ze had gewoon op een zeker moment gedacht, ik vind dit leuker ofzoiets.
Maar ruimtelijk inzicht? zij is hier degene die het sintcadeautje van pappa heeft ingepikt hoor. Een soort 3 d tetris. Afhankelijk van het niveau moet je eea neerleggen van een voorbeeld en de rest zelf invullen. Nu wil ze dit spelletje meenemen op de dag voor de vakantie (spelletjesdag) en dat vind ik helemaal niet erg haha.
Ik zou er denk ik ff op terugkomen bij de juf, haar laten uitleggen wat ze in de wandelgang ff zegt.

kaatje43

kaatje43

17-01-2009 om 16:32

Kwala, bij mij ging het precies zo..

Zoon moest in groep 2 een spinnenweb maken en zag maar niet hoe je dat voor elkaar moet fröbelen. Juf zei dat ze zich toch ernstig zorgen over zijn ruimtelijk inzicht maakte. Toen ik zei dat niet iedereen even handig is aangelegd, zei ze ernstig dat dit veel grotere gevolgen kon hebben in groep 3 met rekenen en later met wiskunde. En liet nog doorschemeren dat überhaupt een normale basisschool nog wel eens moeilijk kon worden, want het ging veel verder dan dat. Vooral omdat het mijn eerste was schrok ik mij rot. Eénmaal in groep 3 met angst en beven naar het eerste 10-minutengesprek en wat bleek: hij deed het fantastisch. In de hogere klassen moest hij nog wel eens extra uitleg hebben in rekenen, maar zo bijzonder is dat nu ook weer niet.
Hij zit nu in 2 Havo met een 7.5 voor wiskunde. Dus maak je niet zo veel zorgen over dit gebeuren. Ik kan er nog steeds kwaad over worden n.l. over datgeen wat de juf toen zei en wat voor impact dit gehad heeft.

Geen zorgen en... verband?

Mijn kleuterzoon uit het draadje hierboven maakt graag krastekeningen en dat is dan of vuurwerk of huizen. Zijn kopvoeters lijken sinds kort op een insekt: kop-borststuk-onderlijf en benen. Erg simpel allemaal. Maar hij maakt hele bouwwerken met verdiepingen van duplo. bouwt met lego dingetjes na uit een boekje. Verder zijn huttenbouwen en knexen favoriet.

Hij tekent dus maar matig, maar bouwt fantastisch.

ik maak me geen zorgen. Gevoelsmatig denk ik wel dat er een verband is tussen inzicht en tekenen, maar weet niet. Is er iemand die dit weet?

Schoorsteen en ontwikkeling volgens vervat

Ook leuk:
Ik heb vorig jaar wat gelezen over de ontwikkeling van een kind en hoe je dat kunt zien in werkjes/tekeningen.

Gaat niet puur over ruimtelijk inzicht, maar volgens Vervat was er een testje om te kijken of een kind 'rijp' is om te leren lezen en schrijven.
Gaat zo: teken een huis met een puntdak en laat kind er een schoorsteen op tekenen, op het dak dus. Als kind 'rijp' is tekent het de schoosteen netjes recht omhoog en niet schuin op het dak.

Ik heb toen Oudste - toen eind groep 3 en vroeg jarig - en ook aan vriendje (idem in klas en jarig) gevraagd om dit te doen. Beide kinderen konden goed lezen en schrijven en je voelt het al..... beide kinderen tekenden schoorsteen hartstikke scheef op het dak hahaha.

Ik heb laatst kleuterzoon (nazomer 2003) dit gevraagd en die tekende schoorsteen keurig recht! Oudste was daar niet bij, die zal ik ook nog eens vragen, benieuwd wat dat oplevert...

Kortom:

kaatje43

kaatje43

19-01-2009 om 19:46

Mamamic, nou ik weet het niet hoor

Maar ik twee jongens thuis die nog steeds koppoters tekenen en wel ruimtelijk inzicht hebben. Ik kon zelf vroeger goed tekenen (ahum al zeg ik het zelf) en ik snapte niets van wiskunde,natuurkunde etc. Misschien zijn wij de uitzondering wel, dat kan natuurlijk.

groene specht

groene specht

21-01-2009 om 11:54

Verschillende manieren

Erg kort door de bocht hoor, om op grond van een niet zo geslaagd mozaiekwerkje te stellen dat het ruimtelijk inzicht niet veel soeps is. Kijkt juf wel naar ander ruimtelijk werk: hoe bouwt het kind met lego, blokjes of K'nex?
Ik zie hier in de kleutergroep allerlei nerd-achtige jongetjes heel leuk bouwen maar van het namaken van zogenaamd creatieve werkjes bakken ze weinig. Volgens mij gaat dat mozaiekplakwerk meer over goed kunnen kijken en vertalen in een exacte kopie. Juf had een stoomboot voorgemaakt, die niemand als stoomboot herkende.
En hoe een kind tekent, dat is ook niet eenduidig te vertalen naar hoe hij zich voelt, hoe hij denkt, hoe hij de wereld ziet of hoe fijnmotorisch ontwikkeld hij is. Ik heb daar pas eens wat boeken over bij de bieb gehaald, met heel verschillende (onwetenschappelijke) duidingen en beweringen. Ik kon het niet seriues nemen.
Het een (rekenen) heeft wel met het ander (ruimtelijk inzicht) te maken, maar de manier van testen kan op verschillende manieren. De bekendste manier is die test met 4 tekeningen van uitgevouwen doosjes en 1 gevouwen doosje met op alle 6 zijden verschillende motieven, en dat je zo'n doosje dan in je hoofd moet kunen vouwen. Is het uitgevouwen doosje A, B, C of D?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.