Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Sbo, waar op letten? Tips?

De knoop is vorige week doorgehakt. Mijn dochter uit groep 3 gaat naar het sbo. Ze heeft een gemiddelde intelligentie maar het lukt haar niet de leerstof te verwerken op het tempo dat nodig is in groep 3. 
Alles dat op school ingezet kon worden is ingezet (ook al in de kleuterklas) maar het is niet genoeg voor haar.

We gaan ons oriënteren op een school en ze zal vanaf na de zomer daar instromen. Ze maakt dit jaar af op de huidige school. Zoveel als mogelijk met de klas maar meer op haar eigen niveau, of vooral op haar eigen tempo. Ze is verder blij in de klas dus daar zie ik geen probleem in.

Het betreft dus puur een probleem met het verwerken van de informatie, automatiseren, vermoeden van dyslexie en er zijn kenmerken van dcd zichtbaar bij haar. Ze gedijt beter in een kleine groep met veel persoonlijke aandacht vandaar de keuze voor het sbo.

Wat zijn jullie ervaringen met het sbo? Heeft het jullie kind goed gedaan? Of ben je toevallig leerkracht op het sbo?

Waar moeten we op letten bij de keuze van een school?

Hoe lossen mensen dit op met bso, werk etc? De afstand is heel anders dan een school “naast” je huis. Bso zit ze nu op en heeft ze het enorm naar haar zin dat wil ik eigenlijk zo houden, maar ja hoe krijg ik dat rond met werk en halen en brengen. Ik zie veel beren op de weg zoals jullie lezen. Ik weet dat hier ook wel geldt komt tijd komt raad maar ik kan wel even wat praktische geruststelling gebruiken 😄

Als er nog andere dingen zijn die belangrijk zijn voor mij om te weten, ik ben overal benieuwd naar. Het is een hele nieuwe “wereld” voor me dus ik zie even door de bomen het bos niet meer. 


Ik werk op het SBO. We zien veel leerlingen binnenkomen waarvan ouders na een week al zeggen "ik heb een ander kind thuis gekregen". Eigenlijk vaak positieve ervaringen, kleine klassen, meer aandacht. Verder werkt het best wel hetzelfde als regulier onderwijs hoor, dagprogramma en methode's zijn hetzelfde.

Heel veel succes, komt vast goed.

Wat BSO betreft; bij ons kwamen  regelmatig kinderen met hun schooltaxi naar onze BSO ipv naar huis te gaan. Wij wachtten ze dan bij de poort op. Nu al een poosje niet maar op de andere locaties is het nog steeds zo.
 

mij zoon zit in een tussenklas tussen regulier onderwijs en sbo. We zijn zoekende naar een passende sbo school.
 Via de gemeente wordt het vervoer geregeld als dat nodig is. Zoon word elke dag met de taxi gehaald. Gaat daarna ook nog naar de bso, dit kun je met de taxi ook vaak afspreken dat ze je dochter daar afzetten.

Ik ben zelf ook nog zoekende want er ,ijn zoveel soorten sbo dat ik ook niet weet wat het beste past. Gelukkig helpen de mensen van de tussenklas hier goed bij mee die hebben allemaal ervaring in het sbo 
Voor nu nog niet echt tips voor je maar ik volg je post

Kleinduimpje schreef op 02-02-2023 om 21:40:

Ik werk op het SBO. We zien veel leerlingen binnenkomen waarvan ouders na een week al zeggen "ik heb een ander kind thuis gekregen". Eigenlijk vaak positieve ervaringen, kleine klassen, meer aandacht. Verder werkt het best wel hetzelfde als regulier onderwijs hoor, dagprogramma en methode's zijn hetzelfde.

Heel veel succes, komt vast goed.

Dat was inderdaad precies hoe mijn ouders het ook hebben ervaren. Ik was voor de overstap heel vervelend thuis, omdat het op school niet ging. Daarna werd ik een veel relaxter kind. 

Ik ken twee kinderen die op speciaal onderwijs zitten. De ene toevallig in ons eigen dorp dus die wordt gebracht door zijn moeder. Daar zitten nog 2 basisscholen op het terrein en een bso. 
De andere gaat met de taxi maar heeft bso behouden van voor speciaal onderwijs. Daar wordt hij dus terug naartoe gebracht na school.

Over van en naar de bso. Er is geen busje dat kinderen van scholen haalt? (dat was hier 25 jaar geleden wel zo). 

bij ons wel hoor busjes

Calathea

Calathea

24-03-2023 om 11:42 Topicstarter

sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Het schoot er bij in, maar ik waardeer jullie reacties! Dank jullie wel.

We zijn inmiddels wat verder in het proces. Zijn bij een school gaan kijken, maar die bleek eigenlijk amper instroom van jonge kinderen te hebben en ik wil uiteraard wel dat er leeftijdsgenoten zijn om mee te spelen en zich aan te spiegelen.

Verder merk ik dat ik er zelf toch wel moeite mee heb. Niet met de keuze wat het beste voor mijn kind is maar wel dat het allemaal ingewikkelder wordt. Het idee om haar in een busje te zetten staat me tegen. Niet terecht dat weet ik maar het doet me gewoon een beetje pijn. Ik wil dus eigenlijk proberen het rond te krijgen dat ik zelf kan halen en brengen maar of dat haalbaar is is nog even de vraag.

volgende week gaan we nog een andere school bekijken ik ben benieuwd hoe daar de indruk van is.

Mijn dochter zit op speciaal onderwijs. Praktisch gezien prima geregeld. Vervoer gaat met de taxi en die kunnen haar ook na school weer op de BSO in het dorp afzetten. Social gezien is het minder positief. Tuurlijk heeft ze wel vriendinnen maar dat is echt alleen op school. Omdat al die kinderen met de taxi gaan zit afspreken er niet in. Haar sociale leven speelt zich dus echt af buiten school in haar eigen dorp. De taxi vind ze overigens hartstikke leuk, ze heeft de grootste lol met haar taxivrienden.

Calathea

Calathea

24-03-2023 om 12:18 Topicstarter

RaSa schreef op 24-03-2023 om 11:59:

Mijn dochter zit op speciaal onderwijs. Praktisch gezien prima geregeld. Vervoer gaat met de taxi en die kunnen haar ook na school weer op de BSO in het dorp afzetten. Social gezien is het minder positief. Tuurlijk heeft ze wel vriendinnen maar dat is echt alleen op school. Omdat al die kinderen met de taxi gaan zit afspreken er niet in. Haar sociale leven speelt zich dus echt af buiten school in haar eigen dorp. De taxi vind ze overigens hartstikke leuk, ze heeft de grootste lol met haar taxivrienden.

Het sociale aspect vind ik erg lastig. Mijn dochter is al niet iemand die uit zichzelf buiten gaat spelen. Ze is wat terughoudend en speelafspraakjes zijn alleen als ik ze initieer. Dat wordt zoals jij al aangeeft alleen maar lastiger met de nieuwe school situatie.

Ik snap dat het lastig is maar het SBO kan je kind ook heel wat opleveren. Wat me niet duidelijk is, is of er SBO scholen bij jullie in de buurt zijn of dat ze allemaal verder weg zijn. Want dat scheelt natuurlijk veel in praktisch opzicht en ook in het sociale aspect. Bij een school in de buurt kan zelf brengen en halen wel en is er misschien alleen vervoer nodig van school naar BSO. 
Op de scholen kunnen ze vast meedenken over vervoer etc.
Neem er de tijd voor, ook om dit te verwerken en dan komt er vast wel een passende oplossing. 

Onze zoon (inmiddels brugklasser) ging in groep 5 over naar een SBO. Hier hebben we geen spijt van gehad. Bij ons was de verandering niet al binnen een paar weken/maanden zichtbaar. Ik herken dat “heel ander kind”-gebeuren niet bij onze zoon, maar kan dus achteraf wel concluderen dat hij een grote leergroei heeft doorgemaakt in de laatste twee jaren en dat het feit dat hij opeens in verhouding vaak het hoogste scoorde van de klas veel goed gedaan heeft voor zijn zelfvertrouwen. In ons geval hadden we 1 SBO-school in de gemeente (5 km afstand), dus we hebben geen scholen vergeleken, maar gekeken of we die ene vonden voldoen en dat was gelukkig zo. Als je wel meerdere opties hebt, dan zou ik vooral even bij het rondkijken op de scholen ook met een paar leraren praten, om te zien hoe zij tegemoet komen aan de extra behoeftes die de leerlingen in hun klas hebben. Iets om op te letten als je kind eenmaal op het SBO zit: blijf in gesprek met docent en IB-er over helpende maatregelen voor je kind. Ik merkte dat mijn zoon geen issues gaf op het gebied van gedrag en dat men het vaak nogal druk had met leerlingen die wel extra’s op gebied van gedrag nodig hadden en daardoor niet altijd zag dat hij cognitief nog wel wat “onderpresteerde”. We moesten er als ouders toen wel goed bovenop zitten.

Pleegkind gaat naar speciaal onderwijs. Hij gaat met de taxi naar school (20km verderop, is een regionale school) en dat is praktisch gezien echt heel erg fijn. Zo kunnen wij zelf in elk geval op tijd op ons werk zijn, dat zou anders niet gaan. 
Hij gaat ook naar een 'speciale' BSO, hij wordt door hen opgehaald van school op de dagen dat hij daarheen gaat, dus dat probleem hebben wij niet. 
Sociaal leven in het dorp waar wij wonen heeft hij opgebouwd doordat hij op een teamsport is gegaan in het dorp. Dat heeft zijn doel gediend, naast dat hij het sporten heel leuk vindt heeft hij daardoor ook vriendjes in de buurt.
Maar dat sociale is inderdaad heel anders dan op regulier onderwijs. Ik heb ook heel weinig idee (behalve van zijn verhalen uiteraard) van de kinderen die bij hem in de klas zitten en heel heel zeldzaam contact met hun ouders.

Mijn zoon heeft zijn hele basisschoolperiode op een sbo gezeten. Kon het goed vergelijken met mijn dochter op het reguliere. Inderdaad kleinere klassen en meer aandacht. Wel was er aandacht nodig om hem op het juiste niveau les te laten ontvangen, omdat veel vd kinderen wat lager uitstromen. Zou willen aanraden om te controleren of je dochter niet gaan onderpresteren door het lesaanbod.
Ondanks dat het SBO onder regulier onderwijs valt, zag ik een groot verschil in lesstof in vergelijking met het regulier. Dat maakt de evt. overstap naar regulier PO/VO moeilijker (niet onmogelijk). Tja, blijft dat de ene SBO school niet de andere is, netzoals bij de reguliere scholen. Ps. SBO laat wel de leerlijn beter volgen en er zijn kortere lijnen school/ouders.

Onze zoon (ASS/ADHD) is in maart van het derde leerjaar van regulier naar SBO overgestapt. En wat al gezegd werd: binnen een week een heel ander kind! Wij hebben een SBO en een SO school bezocht en besloten dat SBO passend was en SO een te zware inzet (hij zit ondertussen wel op het VSO). In de laagste klassen is het inderdaad zo dat er weinig leerlingen zijn, de meeste stromen in in groep 5/6 werd ons gezegd èn hebben we meegemaakt. Maar de grootste groep waar hij ooit ingezeten heeft was 13 kinderen.

Vervoer ging met taxibus, geregeld via de gemeente. Dat was voor hem belastend hoor, behoorlijk wat prikkels. Maar zelf dagelijks 4x18 km rijden was geen optie. Dus bij thuiskomst moest hij even flink 'ontprikkelen'. De tijd dat hij in de taxi zat was redelijk beperkt omdat ze allemaal naar dezelfde school gingen en 2/3 van de kinderen woonde in ons dorp. Dus geen grote omwegen of wachten bij een andere school.

Qua vriendschappen: hij heeft nog steeds contact met z'n vrienden van de lagere school, voornamelijk online omdat ze inderdaad in de wijde omtrek van de school wonen en ze behoorlijk verspreid geraakt zijn over de diverse voortgezet onderwijsinstellingen. Als ouder zul je dus behoorlijk wat tijd/moeite moeten doen om ze naar elkaar toe te brengen en te halen. Als je dat niet wil/kan doen houdt het bij elkaar spelen snel op.  Vriendjes van het reguliere onderwijs (groep 1, 2 en stukje 3) bleef hij zien en eigenlijk na z'n vertrek meer dan toen hij nog in de klas zat bij hen. Door z'n drukke gedrag waren ze hem na een schooldag moe (letterlijk en figuurlijk), maar omdat ze hem overdag niet meer zagen kwamen ze juist naar hem toe na schooltijd (hij was ook rond 15.30 thuis als zij uit school kwamen)

Al met al zijn wij heel blij hoe het gelopen is met zoons schoolcarrière (al stonden de tranen in m'n ogen toen m'n kleine manneke voor het eerst in het busje naar een school in de grote stad ging)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.