Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ff zo

ff zo

28-12-2010 om 08:47

School als opvang?

Ik moet even mn ergenis uiten, want ik sprak een jonge moeder die nu een zoontje heeft van bijna 3. Het ging over de basisschool waar mijn zoontje op zit en ze hoorde dat ze eens in de maand een vrijdag vrij waren (de kleuters) Haar woorden waren letterlijk: "maar dan zorgt de school toch voor opvang?" Ze zei het echt zo dat ze het meer dan logisch vond, dat er op vrije dagen de school verantwoordelijk was voor opvang.
Ik kreeg het maar niet duidelijk dat ze dit zelf moest regelen.
Herkennen jullie dit, dat ouders steeds makkelijker dit soort dingen opschuiven naar school?
Ik vond het maar vreemd, deze gedachtengang van haar.
Stond er echt van te kijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Natuurlijk

Is het een zaak van de ouders om opvang te regelen en niet van de school want de school is dan dus dicht, niks te opvang. Maar onder ons: ik zal wel blij zijn als zoon van 6 wat groepjes hoger niet meer zoveel vrij heeft, want het is wel een geregel. Vorig jaar nog één keer in de twee weken bijna.

En ook

Moet ik eerlijk zeggen dat het wel eens voorgekomen is dat vriend voor een gesloten school stond met de kinderen. Had ik over het hoofd gezien dat... slechte, slechte moeder!
het is mijn taak om die opvang te regelen, maar nogmaals: het is wel een gedoe inderdaad.

Clo

"Moet ik eerlijk zeggen dat het wel eens voorgekomen is dat vriend voor een gesloten school stond met de kinderen. Had ik over het hoofd gezien dat... slechte, slechte moeder! "

Mwah, vriend is naar ik aanneem ook wel in staat zich op de hoogte te houden van de mededelingen die de school over vrije dagen en uren uitgeeft?

Begrijp me niet verkeerd, ook bij ons thuis ben ik degene die de logistiek in de gaten houdt, niet vriend, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat zoiets per definitie de taak van de vrouw zou moeten zijn en zij dus faalt als man iets niet weet. Hij kan zelf ook lezen.

Groeten,

Temet

theia

theia

28-12-2010 om 09:32

Bemoeizorg overheid

Gezien het feit dat de overheid steeds meer opvoedtaken neerlegd bij school en vindt dat ale ouders moeten werken is het geen vreemde gedachte, dat ouders op een gegeven moment mee gaan in die gedachte. Je zult steeds meer ouders krijgen die het normaal vinden dat de overheid de opvoedtaken van de ouders overneemt, omdat ze niet beter weten. En dat is een heel akelige gedachte. Maar voorbeelden van bemoeizorg zijn er voldoende kijk alleen maar naar het feit dat men ouders verplicht om de schoolarts te bezoeken als het kind ziek is. Men vertrouwd meer op de professionals dan op de ouders.

Temet

Jij hebt helemaal gelijk hoor. Maar vriend is zo'n rampzalig huishoudelijk manager dat onuitgesproken dit mijn taak is. Overigens is mij dit niet door hem verweten hoor, nadat hij over de eerste schrik heen was (dat zou dan een pot en ketel verhaal worden). We kunnen er om lachen

vlinder72

vlinder72

28-12-2010 om 09:51

Wennen

Toen mijn oudste vijf jaar geleden voor het eerst naar school ging moest ik ook ontzettend wennen aan school. Hij ging drie dagen in de week naar het kinderdagverblijf. Je wist dat ze altijd open waren. Je kon je kind dus altijd brengen en als je je kind ophaalde dan vertelde de leidster uit haarzelf wat je kind gedaan had en hoe het gegaan was die dag.

En dan school. Er zijn bepaalde schooltijden afgesproken. Die staan in de schoolgids. Dan heb je de reguliere vakanties. Maar dan heb je ook nog studiedagen, korte lesdagen, onverwachte vrije dagen. Allerlei uitjes waar je dan als ouders mee wordt verwacht als begeleider. Je kan er dus helemaal niet vanuit gaan dat je kind op de afgesproken dagen (zoals vermeld in de schoolgids) ook daadwerkelijk op school is. En dan haal je je kind op, je krijgt nooit informatie wat je kind gedaan heeft en hoe het gaat. Behalve als je er zelf om vraagt of tijdens een 10 minuten gesprek (twee keer per jaar of zo).

Ik moest er zo aan wennen. Ik weet nog dat ik het allemaal zo raar vond. Je komt ook zo van een warm bad (kinderdagverblijf) in een groot zwembad terecht. Maar het went gelukkig snel. Ik heb nu drie kinderen op school en eentje in het kinderdagverblijf. Nog steeds vind ik het op het kinderdagverblijf allemaal veel beter geregeld dan op school maar ja, je betaalt er natuurlijk ook veel en veel meer voor.

Onze school heeft gelukkig ook niet zoveel studiedagen. Onverwachte vrije dagen omdat leerkrachten ziek zijn, komen nog maar zelden voor en je hoeft je kind dan ook niet meer mee naar huis te nemen. Ze regelen opvang dan op school.

Ik snap de reactie van die moeder dus heel goed. School is echt ontzettend wennen als je kind van een kinderdagverblijf afkomt. Daar kan je dan wel neerbuigend over doen alsof die moeder gek is maar ik vind haar gedachtegang helemaal niet zo raar. Het is eerder raar dat iedereen het zo normaal vindt dat scholen naar willekeur de deuren kunnen sluiten en dan maar verwachten dat ouders het wel even regelen. Maar nogmaals het went. En manlief en ik hebben gelukkig flexibele werkgevers en onze kinderen hebben inmiddels genoeg vriendjes op school om opvang onderling te regelen.

mirreke

mirreke

28-12-2010 om 23:27

Onzin, ik vind het een taak van school

Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk ouderwets gedacht dat al die ouders op de meest vreemde dagen en tijden wel moeten komen opdraven omdat de school ineens een andere planning erop na houdt. Je moet ervan uit kunnen gaan dat je kinderen op vaste tijden op school zitten. Ik vind dat dat helemaal niets met op school afschuiven te maken heeft maar gewoon met een professionele regeling.

mirjam

Yvon Meijer

Yvon Meijer

29-12-2010 om 00:53

Mirreke

Het is niet zo dat de school plotseling en de hele tijd alles veranderd of zo. Wij krijgen aan het begin van het jaar een jaarrooster waar alle vrije dagen van de kinderen en bijzonderheden in staan.Dus daar kan je ruim van te voren rekening mee houden. De enige lessen die onverwacht uitvallen zijn die als de leerkracht ziek is. En dan regelt de school dat ze les krijgen van een andere leerkracht, tenzij de ouder het kind mee wil nemen naar huis. En ik vind (onze) school dan zeker ook niet ouderwets en onprofessioneel.

ff zo

ff zo

29-12-2010 om 06:25

Pelle

zo bedoelde ik het ook.
Hier worden ook alle dagan al ingepland en je krijgt een jaarkalender mee, om de zoveel tijd een brief met de dagen dat ze vrij zijn, tijden enz Allemaal goed geregeld.
Ik denk dat ik gewoon meer psz gewent ben, die gaan al aardig mee in het basisschool norm. Vrij tijdens vakanties, praten ook niet altijd veel over je kind enz. Dus voor ons klinkt dit gewoon een beetje "raar" als iemand zoiets zegt.
Het zal het "nieuwe" wel zijn waar ik aan moet wennen
Vind het wel fijn om te lezen hoe anderen op dit verhaal reageren, krijg zo een breder inzicht

Ik dacht

(ben al even uit het basisschool-gedoe) dat er een paar jaar geleden een wet aangenomen was dat school verplicht moet zorgen voor voor-schoolse-opvang en na-schoolseopvang, tussenschoolse en vakantieopvang als ouders daarnaar vragen. Dus van 8.00 uur tot 18.00 uur en dat 5 dagen in de week.
Hier (basisschool waar kinderen hebben gezeten) was dat wel geregeld. Bso zit in het schoolgebouw en is altijd open voor en na school en op vrije dagen. School heeft gewoon een overeenkomst met de bso gesloten dat zij dat regelen. Ook voor kinderen die normaal niet naar de bso gaan (dus voor ouders die onder schooltijd werken) daarvoor kan je 'vakantiedagen' inkopen. Geen heel ingewikkeld gedoe...je koopt een aantal dagen (dacht dat 10 het minumum is,geldig de hele basisschooltijd dus 8 jaar) en daarvan gaat 1 dag af als je gebruik maakt. Kan ook helemaal onverwachts...Dus als je á la minuut om opvang verlegen zit b.v. In overleg met de ouders kan zelfs de leerkracht kind voor zo'n onverwachte situatie naar de bso brengen.
Het gaat wel om een erg grote school (20 groepen/klassen) en om een school waarvan de meeste ouders beiden werken. Er zijn zelfs ouders uit andere wijken die speciaal naar deze school gaan omdat de opvang zo goed geregeld is.
Ik vind het zeker in deze tijd een pré is als een school het zo goed geregeld heeft. Ook voor ouders die normaal onder schooltijd werken.
groeten albana

Rosase

Rosase

29-12-2010 om 23:01

Klopt albana

Maar dat is niet voldoende.

Zo gaan mijn kinderen nooit op vrijdag naar de bso. Want ik werk alleen op vrijdagochtend. Geen bso nodig dus die dag.

En wat wil nu het geval: over een week of wat hebben ze zomaar vrijdagochtend vrij en worden ze om 12.00 uur op school verwacht. Nou dat is dus echt niet te regelen voor mij zonder (weer) te moeten schipperen op mijn werk.
BSO lukt namelijk niet, is alleen voor de kinderen die al een contract hebben voor de vrijdag (anders hebben ze namelijk last van een onvoordelige ratio pedagogisch medewerker - kind). Oppas lukt ook niet want die krijgt ze om 12 uur niet op school (logistiek probleempje) en mij lukt het ook niet want eer ik op mijn werk ben kan ik alweer naar huis. Dus moet ik of de baas lief aan kijken en vragen of ik weer eens mag thuiswerken, of weer een vrije dag nemen.

Komt op zich verder wel goed hoor, maar ik snap het gevoel van ouderwets en zo wel hoor. Terwijl ik weet dat er best veel ouders zijn die hier van balen. En van de sportdag, en van het kerstdiner en van de schoolreis, etc. etc.

Op een gegeven moment is de maat wel een beetje vol en ik heb ook serieus overwogen om nu eens een keertje aan de bel te trekken. Maar weet je, de aanleiding is gewoon zo leuk en dan wil ik ook niet vervelend doen. en ik denk dat dat bij veel ouders zo speelt.

Het afstandelijke gevoel ken ik ook. Op het kdv krijg je veel meer feedback en wordt je heel anders ontvangen dan bij de juf van groep 1. Daar heb ik bij mijn oudste erg aan moeten wennen. Wordt overigens alleen maar minder want per leerjaar neemt de betrokkenheid verder af heb ik gemerkt. Betrokkenheid is overigens denk ik niet het juiste woord. Het is meer een soort van maatwerk. In groep 1 willen ze nog wel eens een apart ietsje doen om een kind in het gareel te houden. In groep 8 is het gewoon: niet gedragen is eruit en nablijven. Niks geen beloningsstickers, -kralen en leuke-dingen-kist meer. Zit de gemiddelde groep 8er denk ik ook niet meer op te wachten.

Vic

Vic

29-12-2010 om 23:04

Och

Toen mijn oudste net op school zat (8 jaar geleden) moest ik heel erg wennen aan het extra regelwerk wat op je afkomt in vergelijking met het kdv. Tijdens vakanties ervaar ik nog steeds een beetje het ontspannen gevoel van het kdv, als ik de kinderen zonder broodtrommeltje, tienuurtje, 'oh ik moet vandaag een melkpak mee' e.d., aflever op de bso. Inmiddels ben ik er gelukkig aan gewend, en als school twee dagen van tevoren aankondigt dat de kinderen na het kerstdiner een half uur later mogen beginnen ga ik daar zonder morren in mee. Slapen we toch gewoon een half uurtje uit Er gaan wel een boel verlofuren op aan dat soort grappen, dus daar moet je rekening mee houden.

Rosase

Rosase

30-12-2010 om 10:40

Zelazny

Dat zeg ik toch ook helemaal niet. Ik zeg toch juist dat een gemiddelde groep 8er, er helemaal niet meer op zit te wachten om als een kleuter gepamperd te worden.

Maar dat wil dan nog niet zeggen dat je daar als ouder (moeder?) niet een beetje aan moet wennen? Ik vond de overgang gewoon best groot.

dihanne

dihanne

30-12-2010 om 10:43

Volgende stap: school ook als opvang

Toch hoop ik dat het onderwijs eens gaat erkennen dat ze ook opvang zijn. Het lijkt soms wel of het onderwijs neerkijkt op een opvangfunctie.

Je ziet dat veel vrouwen (meer) gaan werken als 'de jongste' naar school gaat, dus voor ouders heeft de school al lang een opvangfunctie.

Waarom wordt nou eens niet de volgende stap gezet....

Dihanne

vlinder72

vlinder72

30-12-2010 om 12:38

School als opvang

Nee dat hoeft ook niet. Ik zie school ook niet als een "dumpplek" voor mijn kinderen.

Ik werk onder schooltijden + de hele vrijdag. Die dag passen mijn ouders op. Ik maak dus geen gebruik van de BSO. Ik zou het ontzettend fijn vinden als de school gewoon alle dagen en uren zoals vermeld staat in de school open is. Met uitzondering van de officiële vakanties. Natuurlijk krijgen ook wij ieder jaar aan het begin van het schooljaar een overzicht waarin precies staat wanneer je kind om 12.00 uur uit is. Of een hele dag. Of wanneer ze een uur eerder klaar zijn. Of wanneer je mee verwacht wordt naar .......

Maar dat vind ik nou net zo irritant. Het kost zoveel vakantiedagen en tijd op dan opvang te regelen. En die vakantiedagen wil ik liever bewaren om samen met mijn man de vakantieperiodes zo goed als het kan te overbruggen. En mijn werkgever is heel aardig en flexibel maar ik vind het vervelend als ik steeds moet vragen of een uur eerder weg mag om mijn kinderen van school te houden.

Ik hou privé en werk aardig gescheiden. Als ik thuis ben dan ben ik er voor de kinderen en op mijn afgesproken uren dan ben ik op mijn werk. Maar alleen volgende maand al is er op school een studiemiddag (vrij vanaf 12.00 uur) en een studie ochtend. Gelukkig valt een van die dagen op mijn vrije dag en voor die middag heb ik vrij geregeld. Ik baal daarvan. Heb ik net al ruim een week vrij kunnen regelen voor de kerstvakantie en vrij tijdens de voorjaarsvakantie. Moet ik ook weer vrij gaan vragen om een studiedag te overbruggen.

Dus ja, school is voor mij wel degelijk een vorm van opvang. Namelijk tijdens de uren die in de schoolgids staan. Buiten die uren zijn de kinderen volledig mijn verantwoordelijkheid. En ik geef ze ook zelf 's morgens een ontbijt .

dihanne

dihanne

30-12-2010 om 14:58

Zelazny: jij werkt toch ook onder schooltijd

Beste Zelazny,

Als je geen tbm bent, dan werk je waarschijnlijk (ook) onder schooltijd? Of werk je alleen 's avonds en in het weekend?

Als je onder schooltijd werkt, dan is toch automatisch de school de opvang voor je kinderen?

Ik vind het dat basisonderwijs dat ook moet erkennen, en moet zorgen dat kinderen er terecht kunnen tijdens de uren die in de schoolgids vermeld staan.

Dat gaat absoluut niet ten koste van het lesgeven.

groet,
Dihanne

Aparte school (is verplichting!)

Ja,ja zéér aparte school! Die houd zich namelijk aan de wet. En niks modern hoor, opvang regelen is al een verplichting sinds schooljaar 2007/2008. En dat was in de jaren ervoor al bekend....Dát schooljaar moest het geregeld zijn. En we zijn ondertussen al bijna aan 2011 hoor!
Zie ook hier:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/kinderopvang-in-nederland/buitenschoolse-opvang
Die scholen waar jullie het over hebben proberen gewoon onder wettelijke regelingen, taken en plichten uit te komen.
Dát zijn pas aparte scholen lijkt me....
groeten albana

laat ze dat maar aantonen

Het is vrij eenvoudig. Het is gewoon een wettelijke verplichting...en als een ouder een klacht indient moet school 'aantonen' dat zij al het mogelijke hebben gedaan. Er zijn nog talloze alternatieven die ook voldoen aan de wettelijke voorwaarden (ze kunnen b.v. ook een gastouder inhuren) en als dat niet onderzocht is als alternatief is school fout bezig in principe en krijgt de ouder gelijk.
Daarom heeft de basisschool die ik bedoel het ook goed geregeld....ook omdat ze een mr hadden die nogal 'boven' op het bestuur zat en véél ouders die werken en nog een grote school ook. Dus minimum aantal kinderen is nooit een probleem.....er zijn er eerder teveel dan te weinig. Enkele kleinere scholen zijn al aangesloten bij deze vorm van opvang omdat ze klachten kregen over hun opvang en ze niet veel keus meer hadden (er wás een goed alternatief) nadeel voor die kleinere scholen is wel dat ze zich helaas qua vrije dagen nu moeten schikken naar die grote.
Het gaat me er ook niet om wat ik ervan vind of willekeurig wie dan ook, het gaat me er puur om wat verplicht is, waar je als ouder 'recht' op hebt.
Er is hier trouwens ook een 'gewone' ouderwetse BSO die hetzelfde draait als jullie aangeven. Daar hebben mijn kinderen ook altijd gebruik van gemaakt. Bij de invoering van deze wet zat mijn jongste al halverwege groep 7....beetje mosterd na de maaltijd dus voor mij en hun
groeten albana

dihanne

dihanne

30-12-2010 om 23:28

Zelazny: kip en ei

Tsja, een beetje een kip en ei-discussie, maar ook voor jou is school opvang voor je kind terwijl je werkt. Waarom zou je dat ontkennen, zoals scholen altijd ontkennen dat ze ook opvang zijn?

Als jouw mening is dat kinderen alleen op school hoeven te zijn als er les gegeven wordt, prima.

Ik zie om mij heen veel werkende ouders voor wie het heel veel stress oplevert om de lange schoolvakanties, af en toe eens een ziek kind, en dan ook nog studiedagen en allerlei middagjes-vrij op te vangen. Scholen denken daar te makkelijk over, naar mijn idee.

Dihanne

dihanne

dihanne

31-12-2010 om 11:22

Tijden veranderen.....

dit is mijn laatste berichtje in deze

Tijden veranderen en daar zullen we allemaal flexibel in mee moeten gaan.

Natuurlijk is onderwijs de primaire taak van een school, maar scholen worden wel door de overheid betaald, en de overheid investeert al jaren in het makkelijker maken van de combinatie werken-(schoolgaande) kinderen.

Dus ik vind dat scholen daar hun bijdrage aan moeten leveren, en rekening moeten houden met werkende ouders.

Dihanne

maan.

maan.

31-12-2010 om 14:58

School=school

Opvang is opvang en school is school. Dat lijken mij twee heel verschillende dingen. En wat ik hierboven gelezen heb zijn de meesten het daarmee eens.

Fijn als school zoveel mogelijk rekening probeert te houden, lang van tevoren studiedagen opgeeft en de mogelijkheid geeft om na een kerstavondviering de kinderen wat later te kunnen laten beginnen dmv een inloopuur.

Op school wordt bepaald wanneer er wel en geen les is. En ja dat komt weleens iemand niet uit. En ja dat kan lastig zijn. Een kerstviering die niet uitkomt met een sportles, een studiedag op je werkdag, of juist géén vrije dag voor het begin van de vakantie.

Schooltijden (en studiedagen)

>Vind jij dan niet dat scholen zich in ieder geval minimaal aan de schooltijden dienen te houden?

Maar als ze die afwijkende tijden in de schoolgids, of jaarkalender, vermelden en die aan het begin van het jaar aan alle ouders geven, dan houden ze zich toch aan de schooltijden?
Overigens, mochten wij op school eens, door onvoorziene omstandigheden, afwijken van de door ons aangegeven tijden, dan regel ik opvang voor de ouders die anders in de problemen komen. Vervolgens maakt nooit iemand daar gebruik van, maar het kan wel...

>meer dan 1 studiedag per jaar etc want daar gaat het de meeste mensen hier om.

Realiseren jullie je, da wanneer er veel parttimers op de school werken, de studiedagen de enige momenten in het jaar zijn, waarbij je het hele team aanwezig is. Op de gewone teamvergaderingen kunnen leerkrachten die die dag zijn ingeroosterd, niet verplicht worden om op te komen draven. Op de studiedagen wel. En sommige zaken moeten met het hele team aangepakt worden. Hoe gaan we om met hoogbegaafdheid? Wat is de lijn voor dyslexie. Welke rekenmethode gaan we aanschaffen en waarom... De term studiedag kan soms wat misleidend zijn. Het is een dag waar een cursuselement in kan zitten. Het kunnen ook vergaderingen zijn over bepaalde onderwerpen die binnen de school geregeld moeten worden op inhoudelijk vlak waarbij de aanwezigheid van het hele team van belang is...DIt zijn ook de momenten in het jaar dat ze de zaken bespreekt die meer tijd vragen dan je hebt op een dag waarin gewoon les wordt gegeven.
Afhankelijk van het aantal schooldagen in een jaar, hoe de feestdagen vallen en hoe de vakanties zijn ingedeeld door het VO (althans, zo werkt het bij ons) moet er gekeken worden hoeveel uren de kinderen naar school gaan. Alle uren die boven het wettelijk minimum aantal uren zit (plus een marge van 5,5 uur) kunnen gebruikt worden om studiedagen te organiseren, zij het met een aantal beperkingen zoals het maximum aantal schoolweken waarin een school, los van feestdagen, een vierdaagse schoolweek mag houden.
Binnen deze wettelijke kaders moet de schoolorganisatie de boel organiseren. Natuurlijk kan het lastig zijn dat de schooltijden hierdoor niet altijd regelmatig zijn. Ik wil daar graag rekening mee houden, binnen zekere grenzen. De schoolorganisatie en schoolontwikkeling zijn namelijk echt 'mijn probleem'. De opvang van de kinderen op de momenten dat de school dicht is, niet echt. Tenzij, zoals ik hier boven aangeef, het om incidenten gaat die niet van te voren in de schoolgids of jaarkalender, gecommuniceerd zijn...

Ach kom nou toch.

"Realiseren jullie je, da wanneer er veel parttimers op de school werken, de studiedagen de enige momenten in het jaar zijn, waarbij je het hele team aanwezig is. Op de gewone teamvergaderingen kunnen leerkrachten die die dag zijn ingeroosterd, niet verplicht worden om op te komen draven. Op de studiedagen wel. En sommige zaken moeten met het hele team aangepakt worden. Hoe gaan we om met hoogbegaafdheid? "

Als moeder die net met heel veel gezonde tegenzin na vijf steeds lastiger wordende jaren haar zoon van een klassikale school heeft afgehaald gaan hiervan echt mijn haren overeind staan.

Wij hadden zeven (7) studiedagen per jaar. Afgelopen jaar een speciaal project over hoogbegaafdheid. Maar mijn sociaal zeer aangepaste rustige, beleefde, vriendelijke zoon trok toch echt aan het kortste eind als het ging om een aangepast aanbod. Iedere moeite was er één te veel. Alles ging op routine. De kinderen werden gewoon door een standaard lopende band stampprogramma gehaald.

En dan zou ik dankzij die studiedagen hebben geboft omdat de part time werkende leerkrachten daardoor zo goed konden vergaderen en bijgeschoold konden worden?

Om het met jouw eigen woorden te zeggen:
realiseer jij je wel dat alle ouders die zelf in een andere sector werken allang gewend zijn om transparant en professioneel te werken, en dat die ouders soms met stomheid geslagen zijn over de mate waarin in de scholen de boel is vastgeroest, verkokerd en de cultuur totaal defensief is geworden?

Ik tel de jaren. Oudste nog 8,5 en jongste nog 11,5. Dan zijn wij weer van dit systeem verlost. De komende jaren echter hebben we twee verschillende scholen en daardoor niet overlappende studiedagen, uurtjes later beginnen en vieringen. Hoe was het ook weer? School was er voor school.
"schoolorganisatie en schoolontwikkeling zijn namelijk echt \'mijn probleem\'"

Zelany je loopt vreselijk achter

Zelany en al die anderen die het ermee eens zijn. Jullie lopen gewoonweg vreselijk achter....achter de feiten aan eigenlijk. Dit is een allang gepasseerd station. Scholen krijgen er zelfs 'speciaal' geld voor...(om de opvang te realiseren) en dat al jaren lang....jullie laten je gewoon voor de gek houden door school eigenlijk. En jullie mr heeft zitten slapen want die had op de uitvoering moéten toezien. De school had de ouders moeten informeren (hebben ze blijkbaar niet gedaan anders waren jullie niet zo onwetend) .
Hier zie je nog wat info (uit 2006!!!!!) voor ouders, dit soort matriaal moésten ze toen uitdelen aan de ouders (is blijkbaar ook niet gedaan).
http://www.bredeschool.nl/fileadmin/PDF/2007-05-02__NieuwsbriefBuitenschoolseOpvang.pdf
En hier het 'stappenplan' dat de tweede kamer toen heeft vastgesteld (vastgesteld!!!!!! dus vandaar dat jullie achter de feiten aanlopen).
http://www.bredeschool.nl/fileadmin/PDF/2007-05-02__NieuwsbriefBuitenschoolseOpvang.pdf
Vooral interessant daarin is het 'stappenplan' op blz. 9. Zie je heel overzichtelijk waarin jullie scholen en mr tekort schieten.
O,ja en voor de duidelijkheid de inpectie let er ook op en het levert een school negatieve punten op als er niks gerealiseerd is.
groeten albana

En mastergoat

Zeker ook een slapende m.r.?
groeten albana

En lantaarnpalen zijn ook van ijzer...

Heel vervelend voor je. Echt, ik meen het serieus. Maar hier gaat het niet om. Dat jouw school je kinderen niet de goede begeleiding geeft heeft niets te maken met de studiedagen die er georganiseerd worden op andere scholen.
>En dan zou ik dankzij die studiedagen hebben geboft omdat de part time werkende leerkrachten daardoor zo goed konden vergaderen en bijgeschoold konden worden?
Ten eerste beweer ik nergens dat je geboft hebt of dat je het zelfs leuk moet vinden. Sterker nog, je het hoeft het er niet eens mee eens te zijn. Ten tweede gaat het niet om de parttime leerkrachten maar om het feit dat het hele team aanwezig is. En ten derde, ja, dan kon er inderdaad goed vergaderd en bijgeschoold worden. Dat dat op die betreffende school dus volgens jou niet gebeurd is, kan ik ook niet helpen. Aangezien het hier een klassikale school betreft ben ik er vrij zeker van dat het niet mijn school betreft.

>realiseer jij je wel dat alle ouders die zelf in een andere sector werken allang gewend zijn om transparant en professioneel te werken, en dat die ouders soms met stomheid geslagen zijn over de mate waarin in de scholen de boel is vastgeroest, verkokerd en de cultuur totaal defensief is geworden?

Sorry, ik werk niet op zo'n school...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor de school waar ik werk. Die moet ik organiseren binnen de wettelijke kaders. Die heb ik niet verzonnen, en zodra ze aangepast worden moet ik me voegen naar de nieuwe kaders.
Dat jij kinderen hebt op verschillende scholen, dat is jouw keuze. Ik snap hem wel, sterker nog, ik vind het verstandig dat als de school een dienst biedt die je niet wilt afnemen, je dan een andere zoekt die deze dienst wel biedt. Maar zeker die nieuwe school kan dat tocht niet helpen?

Slapende mr?

Nee, hoe kom je daar nu bij? Prima MR, kritisch, weldenkend, meedenkend. Ik ben uitermate tevreden met de constructieve samenwerking met de MR.

Tinus_p

Tinus_p

31-12-2010 om 17:23

Evident triviaal

Het draadje begon als volgt:
Ik moet even mn ergenis uiten, want ik sprak een jonge moeder die nu een zoontje heeft van bijna 3. Het ging over de basisschool waar mijn zoontje op zit en ze hoorde dat ze eens in de maand een vrijdag vrij waren (de kleuters) Haar woorden waren letterlijk: "maar dan zorgt de school toch voor opvang?" Ze zei het echt zo dat ze het meer dan logisch vond, dat er op vrije dagen de school verantwoordelijk was voor opvang."
Ik verbaas me nog steeds dat iemand dit een verbazingwekkende opvatting vind -helaas is deze mening vooral onder leerkrachten nog wijdverbreid. Dat school verantwoordelijk is voor opvang heeft voor mij een enorm duh-gehalte; evident triviaal.

Kan wezen

>En het op tijd doorgeven van een studiedag zorgt er niet voor dat ik (en anderen) opeens een extra vakantiedag krijgen van onze werkgever.

Kan wezen en zal vast. Maar dat is niet iets wat de school aan gaat. Je hebt kinderen en als de school dicht is, dan moeten die opgevangen worden. Da's in het weekend ook zo. En zolang het geregeld is zoals het nu geregeld is, is dit niet het probleem van de school.
Dat hoeft een school er natuurlijk niet van te weerhouden om hier wel een oplossing voor te bieden. Dat kan ik me met zeker in het kader van klantgerichtheid, goed voorstellen. Als er op onze school een groep of groepje ouders zou zijn die ernstige problemen ondervinden, zou ik best samen met hen willen kijken of school hierin iets kan betekenen. Ik vraag ook het een en anders van de ouders, omgekeerd werkt het ook. Het feit dat het niet mijn probleem is, hoeft niet te betekenen dat ik niet wil meedenken en helpen om andermans probleem op te lossen. Ik heb er mijn beroep van gemaakt om anderen te helpen bij het oplossen van hun problemen Echter, in ons geval, wanneer ik opvang regel, maakt niemand er gebruik van. Men lost het hier liever zelf binnen de buurt op.

Huh?

>Ik verbaas me nog steeds dat iemand dit een verbazingwekkende opvatting vind -helaas is deze mening vooral onder leerkrachten nog wijdverbreid. Dat school verantwoordelijk is voor opvang heeft voor mij een enorm duh-gehalte; evident triviaal.

Als het onder leerkrachten volgens jou, het een wijdverspreide opvatting is dat dit niet zo is, dan is het toch niet evident triviaal? Dan lijkt het me dat het evident is dat hier verschillende inzichten over bestaan.

Als de school een overeenkomst heeft afgesloten met een organisatie die BSO aanbiedt dan heb je ouders die daar gebruik van maken en ouders die dat niet doen. Op vrije dagen kan de BSO de opvang regelen voor de mensen die hier gebruik van maken. Voor de mensen die hier geen gebruik van maken waarschijnlijk niet. Dat hoeft de school dan toch niet te gaan regelen. Die hebben hun deel dan toch al gedaan. orgen dat er een organisatie is die, tegen betaling opvang verzorgt mocht je daar gebruik van willen maken. Zo niet, ook goed... Maar dan regel je dus kennelijk de opvang zelf. Of begrijp ik je verkeerd?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.