ff zo
28-12-2010 om 08:47
School als opvang?
Ik moet even mn ergenis uiten, want ik sprak een jonge moeder die nu een zoontje heeft van bijna 3. Het ging over de basisschool waar mijn zoontje op zit en ze hoorde dat ze eens in de maand een vrijdag vrij waren (de kleuters) Haar woorden waren letterlijk: "maar dan zorgt de school toch voor opvang?" Ze zei het echt zo dat ze het meer dan logisch vond, dat er op vrije dagen de school verantwoordelijk was voor opvang.
Ik kreeg het maar niet duidelijk dat ze dit zelf moest regelen.
Herkennen jullie dit, dat ouders steeds makkelijker dit soort dingen opschuiven naar school?
Ik vond het maar vreemd, deze gedachtengang van haar.
Stond er echt van te kijken.
albana
31-12-2010 om 20:06
Sorry en slapende m.r.
Sorry voor 2 keer dezelfde link...hier komt de 2de link (hernieuwde poging):
http://www.bredeschool.nl/fileadmin/PDF/2007-05-02__stappenplan_BSO_nav_vAartsen_Bos.pdf
Interessant is de schematische weergave op blz. 9
Dan zie je ook dat die mr bij mastergoat gewoonweg niet doet wat ze moeten doen (toezicht houden dat het bestuur en de directie hun wettelijke taken uitvoeren) en dus hebben zitten slapen.
Ik snap wel dat mastergoat enthousiast over ze is trouwens.....
Dus voor alle ouders die opvang nodig hebben of het nu tijdens studiedagen (dat óók!!!), naschools of voorschools of vakantie is: Stap naar de leiding van de school en vraag naar hun "(eigen) model waarin de aansluiting met buitenschoolse opvang geregeld is" Die hadden ze namelijk al af moeten hebben eind 2007.
groeten albana
albana
01-01-2011 om 02:07
Nee jij leest selectief
Die wet is er gekomen om: (ik citeer nu even uit het wetsvoorstel!) "De wetswijziging heeft als doel dat
scholen de aansluiting tussen onderwijs en kinderopvang gemakkelijker maken als ouders dit wensen.
Werkende ouders met schoolgaande kinderen tot 12 jaar hebben voorzieningen nodig voor het
combineren van werk en zorg. Dit zal makkelijker worden als bestaande organisatorische problemen
voor ouders worden opgelost. Deze ouders zullen dan meer tijd hebben voor betaalde arbeid en hun
arbeidsdeelname mogelijk willen en kunnen verhogen.
De vraag van ouders is dus leidend. Hoe scholen hier invulling aan geven, is aan de scholen in overleg
met de ouders."
Dus b.v. die studiedagen waar ouders hier b.v. om vragen, daar is niks selectiefs aan. Het gaat om de vraag van de ouders!! Dáár moet de school zich voor inzetten, een plan voor maken en oplossingen zoeken en desnoods alternatieven zoeken.
Die vraag hád de school al jaren geleden zélf moeten stellen aan de ouders....Dat staat in dat wetsvoorstel en die is aangenomen en in werking gegaan in 2006. Dat ouders daar nu nóg naar vragen is omdat scholen zich niet houden aan de wet en 'm dus niet uitvoeren. Geen plannen paraat hebben en vragen van ouders wegwimpelen met zulke smoesjes als jij hier ook houd. En dat nog wel terwijl jullie eigen bazen op het ministerie dit uitgevoerd willen zien binnen wettelijke kaders (daar hield jij toch zo van?). En jullie daar allemaal bij in dienst zijn. De m.r. had daarop moeten toezien. Maar dat is dus ook al niet gebeurd....vandaar dat ik het een slapende m.r. noem.
Of wil jij mij wijsmaken dat die scholen wél de ouders naar hun wensen hebben geïnformeerd en al het mogelijke hebben geprobeerd om de opvang aansluitend te krijgen? Ook op studiedagen en de hele ratteplan?? Er van alles over op papier hebben staan, overleggen hebben gehad met meerder opvangorgaisaties en gastouders etc.? En dat de oplossing er dus is,maar die ouders weigeren zich in te schrijven en te betalen?
Want ik geloof niet dat dat het euvel is.
Er is een wet, een kader dat allang in werking is getreden. Er is flink wat geld naar alle scholen gegaan hiervoor...en scholen strijken het leuk op en zetten het in voor andere doelen (joost mag weten wat,misschien nog meer studiedagen?) en doen vervolgens niks met die wet. Die vertellen de ouders niet eens dat die wet er is. Die doen net of ze er nooit van gehoord hebben.En laten ouders maar aansukkelen om alles rond te breien.
Terwijl het WETTELIJK nu al 4 jaar een 'GEDEELDE VERANTWOORDELIJKHEID' is van school én ouders om die opvang te regelen. Sterker nog de eigen werknemers (onderwijskrachten+bestuur dus) ontkennen nog steeds die gedeelde verantwoordelijkheid.
Nou dat vind ik nogal wat........
groeten albana
M Lavell
01-01-2011 om 09:35
I know nothing, i'm from barcelona
MG"Dan lijkt het me dat het evident is dat hier verschillende inzichten over bestaan. "
Ja. Die bestaan er ook over de vraag waar Barcelona ligt. Het verschil van inzicht ontstaat uit koppige, slordige of ongeinteresseerde onwetendheid.
MG:"Op vrije dagen kan de BSO de opvang regelen voor de mensen die hier gebruik van maken. Voor de mensen die hier geen gebruik van maken waarschijnlijk niet. Dat hoeft de school dan toch niet te gaan regelen."
Wel. Zie de verwijzingen van albana.
Het soort roosterwijzigingenw aar ff zo naar verwijst -hoorde dat ze eens in de maand een vrijdag vrij waren- mag bovendien niet plaatshebben zonder daarvoor _alle_ ouders te raadplegen en dan met name over de vraag hoe deze wijziging zich verhoudt tot de opvang.
MG:"Die hebben hun deel dan toch al gedaan. orgen dat er een organisatie is die, tegen betaling opvang verzorgt mocht je daar gebruik van willen maken."
Dat is een te minimalistische uitleg. De school moet op verzoek voor opvang zorgen. Daarmee is niet gezegd dat de school ook feitelijk zelf aan die opvang vorm moet geven, maar een verwijzing van school naar een marktaanbieder met naam en toenaam is niet genoeg. School is werkelijk verantwoordelijk voor de mogelijkheid en moet om die mogelijkheid te scheppen rekening houden met het lesrooster. Ook bij losse vrije dagen of uren.
Groet,
Miriam Lavell
albana
01-01-2011 om 10:58
Thnks miriam
Ik mistte je al.......(en de mist is hierbuiten ook opgetrokken in het nieuwe jaar)
Nog druk met verhuizen of ben je eerst oud en nieuw aan het vieren of zit je er al in? (dit is pure nieuwschierigheid, ik beken).
groeten albana
MasterGoat
01-01-2011 om 11:42
Nietus...
>Dan zie je ook dat die mr bij mastergoat gewoonweg niet doet wat ze moeten doen (toezicht houden dat het bestuur en de directie hun wettelijke taken uitvoeren) en dus hebben zitten slapen.
//Schoolbesturen hebben een (eigen) model waarin de aansluiting
met buitenschoolse opvang geregeld is//
Maar dat hebben we... We hebben een BSO in het gebouw. We hebben er drie buiten... Die willen aan het begin van het jaar weten welke studiedagen en andere bijzonderheden we gepland hebben. ZIj krijgen ook onze jaarkalender en organiseren opvang op die dagen. Echter, alleen voor hun klanten.
Daarbij hebben we tussenschoolse opvang die in handen is van de ouders. Deze is ook beschikbaar voor de incidentele opvang die niet van te voren gepland was, mocht daar behoefte aan zijn. En dat dat was er tot nu toe, nooit...
>Ik snap wel dat mastergoat enthousiast over ze is trouwens.....
Geloof het of niet, ik wil het daadwerkelijk goed geregeld hebben.
albana
01-01-2011 om 13:54
De vraag van de ouders......
Het gaat om de vraag van de ouders! Dáár gaat het om. En als ik het even goed resumeer is er erg behoefte aan incidentele opvang (die studiedagen b.v.). Welk plan heeft jullie school daarvoor Mastergoat???
Welke 'oplossingen'staan daarvoor in dat eigen model? Ik bedoel ook...die m.r heeft toch een investarisatie gehouden onder de ouders (was verplicht namelijk) en die school en m.r. weten dus ook dat dáár nu juist erg behoefte aan is, toch?
Het lijkt me gewoon zeer onwaarschijnlijk dat jullie een geweldig plan hebben voor incidentele opvang en dat ouders weigeren daaraan mee te betalen of adminstratief een handeling uit te voeren en ondertussen wél klagen.
groeten albana
MasterGoat
01-01-2011 om 16:09
Het is 2011
>Het gaat om de vraag van de ouders! Dáár gaat het om. En als ik het even goed resumeer is er erg behoefte aan incidentele opvang (die studiedagen b.v.). Welk plan heeft jullie school daarvoor Mastergoat???
Op die dagen is de BSO in ons gebouw open (brede school) en die verzorgen opvang. Er is maar een heel klein deel van onze ouders die gebruikt maakt van de BSO. En nog kleiner deel maakt gebruik van een andere BSO die de kinderen met een busje komt halen.
Het totaal aantal gezinnen dat gebruik maakt van een vorm van BSO is op onze school erg klein.
>Welke \'oplossingen\'staan daarvoor in dat eigen model? Ik bedoel ook...die m.r heeft toch een investarisatie gehouden onder de ouders (was verplicht namelijk) en die school en m.r. weten dus ook dat dáár nu juist erg behoefte aan is, toch?
Zie boven. Die inventarisatie moest in 2007 plaatsvinden. Inmiddels is het 2011. Of die inventarisatie heeft plaatsgevonden weet ik niet. Ik denk het wel maar dat was voor dat ik op deze school werkte, het is drie directeuren geleden en twee besturen. Inmiddels is een deel van de gezinnen die in 2007 op onze school zat, van school en zijn er nieuwe gezinnen bijgekomen. Die inventarisatie is op dit moment niet meer zo relevant. Veel interessanter is de huidige vraag van de huidige ouders.En die is in ons geval heel gering. Voor ouders met de behoefte aan opvang is het geregeld met de BSO-organisatie. De andere ouders regelen het op een andere manier. En wanneer we het als school aanbieden, maakt niemand hier gebruik van. Ouders brengen de kinderen liever onder bij buren, vriendjes, famillie.
Me nu verdiepend in de materie zou het kunnen dat er een omissie in het model zit. Ik weet namelijk niet zeker of ouders die geen gebruik maken van de BSO, er wel incidenteel terecht kunnen voor studiedagen. Hierbij vraag ik mij af of dit ook onder de wettelijke verplichtingen van de school valt. Ik dacht het niet maar ben er niet zeker van. In de wet staat:
**Het bevoegd gezag van een basisschool draagt op daarvoor met ouders afgesproken dagen, zorg voor de organisatie van kinderopvang in de zin van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, voor leerlingen, op doordeweekse niet-schooldagen, niet zijnde algemeen erkende feestdagen en op schooldagen gedurende de voor- en naschoolse periode, tussen 07:30 uur en 18:30 uur, indien een of meer ouders hierom verzoeken. **
Vallen de studiedagen onder de noemer 'afgesproken dagen', of niet? En vallen de studiedagen onder 'voor- en naschoolse uren' indien er die dag geen was? De wet geeft in ieder geval aal dat ouders hiervoor eerst een verzoek moeten doen bij de school. **
Hoe het ook zij, ik weet niet zeker of ik ertoe verplicht ben, maar dat maakt me niet zo heel veel uit. Als er ouders zijn die geen gebruik maken van de BSO maar wel graag opvang willen tijdens studiedagen e.d. en zij komen met die vraag, hetzij rechtstreeks, hetzij via de MR, dan regel ik de opvang zoals ik dat ook doe wanneer de studiedagen niet ingepland waren. Misschien is onze school wat betreft de vraag aan opvang wel een zeldzaam exemplaar. Ik weet het niet maar volgens mij hebben we het wel aardig geregeld.
>Het lijkt me gewoon zeer onwaarschijnlijk dat jullie een geweldig plan hebben voor incidentele opvang en dat ouders weigeren daaraan mee te betalen of adminstratief een handeling uit te voeren en ondertussen wél klagen.
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar volgens mij beweer ik dat ook niet.
albana
01-01-2011 om 16:39
Onmisie in model
Juist dat bedoel ik. Ik zie dat véél ouders wel met die vraag zitten. Bij de invenstarisatie toendertijd kwam dat ook duidelijk naar voren als zijnde 'vraag' van ouders. Een béétje m.r. zou dat ook moeten bijhouden, zij zijn de wettelijke vertegenwoordigers van de ouders en zouden het moeten aankaarten bij de directie.
Toen de wet werd ingevoerd zát ik in de m.r. vandaar dat ik het nog weet. Maar wij hebben wel de ouders eerst ingelicht en er is een inventarisatie gehouden. We hebben later nog meegedaan aan een congres over deze materie en daar werd duidelijk gemaakt dat de 'vraag van de ouders' leidend is. Ook eigenlijk wel logisch...het is gewoon een comerciele insteek. Om b.s.o.'s zover te krijgen dat ze ook opvang aanbieden op minder winstgevende dagen/manier. Zoals een commercieel bedrijf dat ook wel doet...iets verkopen dat niet zoveel winst opbrengt om zo potentïele klanten te lokken over de drempel te komen zodat ze misschien toch overwegen om áls ze die dure aankoop doen, dat ook bij jouw doen.
Maar omdat zowel b.s.o.'s als ook scholen bepaald niet commercieel denken is er een wetsvoorstel ingediend,dat daarin voorziet.
Een grote school heeft een voorsprong daarin. Die kan onderhandelen met een kinderopvanginstelling en 'eisen' stellen omdat ze zo'n groot aantal 'klanten' hebben (kinderen dus). Een kleinere school heeft minder te eisen, zo simpel is het. Hun onderhandelingspositie is kleiner.
Dat geeft de wet ook aan, dat ze dat voorzien.
Maar daar is ook wel weer wat aan te doen. Een kleine school kan samen gaan werken op dit gebied met andere kleine scholen, of met 1 grote school en zo dan toch die betere onderhandelingspositie bereiken dat je daadwerkelijk 'eisen' kan stellen. Daarvoor zullen ze wel wat moeten inschikken...samen dus die studiedagen b.v. op dezelfde dag laten vallen, idem vrije dagen of vakanties. Of (andere optie) die studiedagen zo laten vallen dat de b.s.o. wel bereid is er opvang voor te regelen, of ze in een vakantie doen
Of gastouders ervoor regelen, b.v. 10 gastouders die wel incidenteel een kind erbij willen hebben.
(noem maar wat).
Deze grote school waar mijn kinderen toen opzaten had geen enkel probleem om de organisaties die kinderopvang aanbieden zover te krijgen dat ze ook incidentele opvang willen gaan uitvoeren (groot potentieel aan mogelijke klanten). Wij als m.r. hebben dat gewoon als 'eis' gesteld omdat dat de vraag van de ouders was. Er zijn verschillende opvangorgansisaties gevraagd hun plannen/ideeën offertes hieromtrent in te dienen (niet alleen de 2 plaatselijke ook van buiten de plaats) en alleen 1 van die plaatselijke organisaties gaf aan niet bereid te zijn tot incidentele opvang. Die viel dus meteen af. En met de anderen is door onderhandeld tot het beste resultaat. Buiten dat grote aantal klanten had deze school ook nog 2 lokalen tot z'n beschikking ( er was net verbouwd en hier al op voorzien) én een 'speelzaal' en als de school dicht was nog een gymlokaal+grote hal+ lerarenkamer/vergaderrruimte+computerlokaal. Dat was niet niks, ze hadden behoorlijk wat in de aanbieding tenslotte.
2 kleinere scholen zijn later (jaar erna pas) ook aangehaakt omdat de ouders er daar wel om vroegen, maar ze de opvangorganisaties niet zover kregen. Die kleinere scholen hebben zich wel moeten inschikken na studeidagen enzo, maar naar ik begrijp verloopt dat allemaal nu naar ieders tevredenheid.
groeten albana
Leen13
01-01-2011 om 18:13
Aansluiting opvang en scholen
De scholen van mijn kinderen heb ik uitgezocht op oudervriendelijkheid. Er was een school waar mijn vraag hoe het met de overblijf zou gaan beantwoordde met 'dat is een zaak van de ouders daar bemoeien we ons niet mee'. Dat werd em niet. De school die meldde dat er elke dag overblijf was en dat je met een strippenkaart naar wens mee kon doen die werd het.
Neemt niet weg dat het nog een heel gedoe bleek. Grootouders moesten ook weleens voor een uur overbrugging helemaal uit stad uur verderop komen omdat school de data niet tijdig had doorgegeven voor opvang of onverwachte uren liet uitvallen en school nog opvang van wijken wilden weten.
En natuurlijk betaal je voor de BSO maar dat wil niet zeggen dat je bedje dan gespreidt is. Samenwerking tussen school en BSO is blijkbaar lastig en dan dragen ouders nog steeds het risico dat het niet lukt. Daar valt nog een wereld te winnen.
rodebeuk
01-01-2011 om 18:53
Ik reageerde nogal gepikeerd
..omdat ik de toon van MG vervelend vond. "Realiseren jullie je wel..."- die toon schept verwachtingen.
Wat het onderwerp zelf betreft: als moeder van 2 schoolgaande kinderen heb ik me natuurlijk allang neergelegd bij het dictaat van school om naar gelieven aangekondigd of onaangekondigd de kinderen naar huis te sturen. Anders heb je geen leven als werkende ouder. Ik kijk nergens meer van op en regel het. Ik denk dat ik een contract voor vier uur meer in de week zou nemen op mijn werk als een en ander vlekkeloos geregeld zou zijn. Met 12 weken reguliere vakantie en nog 2 weken aan studiedagen, kerstvieringen en andere ellende heb ik die flexibiliteit nodig om alles op te kunnen vangen. Dat is dus 10% van de maximale volledige werkduur per week, en nog een groter percentage van mijn parttime werkduur.
Het is nog niet eens dat ik al die tijd bij voorbaat kwijt ben, het is de ellende van alle kleine dingetjes die er later bijkomen.
Overigens presteren ze het op school ook vaak om de kinderen op vrijdagmiddag voor een discutabel slechte film te zetten, flutknutselwerkjes voor te schotelen of zeer ondoorzichtige projectjes te draaien. Dat lijkt mij nou opvang. Met onderwijs heeft het niets van doen.
Wat mij betreft gaan scholen het dus serieus oppakken. Ik zou het voor kinderen ook veel rustiger vinden om alles geïntegreerd te hebben. Een uurtje bij die buurvrouw, een middagje oma, dat is voor mijn kinderen echt te onrustig. Daarom werk ik minder.
Maar goed, dit draadje laat duidelijk zien dat NL er nog niet klaar voor is.
albana
01-01-2011 om 19:39
Wereld te winnen
Er is zowel voor de bso alsook voor scholen een wereld vol potentiële klanten te winnen. Het zal niet lang meer duren en dan zijn scholen die de houding aannemen van : "opvang is de verwantwoordelijkheid van de ouders" uitgespeeld op het veld. Die gaan gewoon falliet. Krijgen geen leerlingen meer. Einde verhaal.
Gewoonweg omdat er steeds méér ouders komen die beiden werken en die behoefte hebben aan die 'goede aansluiting' van opvang en school. En er dus maar weinig ouders overblijven die hun kinderen nog willen inschrijven op die scholen die die houding maar volhouden en volhouden.
Een aantal scholen realiseren zich dat allang(zoals de school die ik goed ken), die krijgen nu al een heleboel kinderen waarvan de ouders zich bewust zijn dat die aansluiting wel eens een probleem kan worden (zie ook b.v.de reactie van rode beuk...die er zelfs op uitgezocht heeft al jaren geleden). Zelfs kinderen die eerst op andere scholen zaten (waar nog steeds niks geregeld was, zoals die scholen die aansluiting hebben gezocht...daar liep het leerlingenaantal drastisch terug...) werden om die reden naar een andere school gedaan.
B.s.o. vaart er ook wel bij. De concurent die de incidentele opvang weigerde te organiseren voor deze grote school mist nu een behoorlijk aantal kinderen van ouders die daar wel heen gingen voor hun dagelijkse/wekelijkse opvang. Omdat het adminstratief gezien gewoon lastig is je kind op 2 opvangorganisaties te hebben waren ze al snel overgestapt naar de concurent toen dat beviel.
Laatst hoorde ik dat die concurent (die ooit dus weigerde) nu wel incidentele opvang wil aanbieden...ook aan andere scholen. Ze moeten wel w.s.....kwestie van marktwerking. De vraag bepaald het aanbod.
Maar zolang scholen en b.so.s de vraag maar blijven ontkennen zal het aanbod er ook niet komen. Totdat ze gedwongen worden omdat anderen in deze potentiële markt stappen(misschien zelfs van verder weg)...Eigenlijk zou ik het eens erg vinden dat ze dan de boot missen. Kwestie van eigen schuld, dikke bult.
Dat geld wat mij betreft ook voor scholen met die instelling.
groeten albana
bibi63
01-01-2011 om 20:39
Nieuwe en oude scholen
Lastige discussie. Ik denk dat het zeker goed is, dat nieuwe scholen anders opgezet gaan worden. Zorgen dat alle fasciliteiten mbt opvang gerealiseerd kunnen worden.
Nu zitten wij op een 'oude' school. D.w.z. oud gebouw, middenin een woonwijk, totaal ingebouwd. Hoe moet je dat als 'oude' school dan gaan realiseren? TSO is al een probleem: er is geen aparte ruimte beschikbaar, dus eten in de klas. Het schoolplein is te klein om alle groepen tegelijkertijd buiten te laten spelen (lees: grote groepers lopen kleuters omver). En dan? Dan komt er een wet dat school verplicht is TSO te regelen. Dus een stichting wordt ingeschakeld. Wat verandert er? Nou uiteindelijk niets (alleen een verplichte VOG en een cursus voor de overblijfouders), maar de school blijft de klein, de situatie dus hetzelfde, maar de kosten 2x zo hoog ivm de ingeschakelde professionele stichting. Fijn, wat heb ik daaraan? En zo dus ook de BSO. School is verplicht contracten af te sluiten. Doet dat ook. Kids worden braaf met busjes opgehaald naar diverse BSO locaties. Prima, maar welke rol moet onze school daar zonodig in spelen? Het schoolgebouw heeft geen enkele mogelijkheid hier een rol in te spelen. Dus het is alleen een verplichting om contracten af te sluiten. Een farce dus. Kunnen ouders en/of gemeente ook zelf regelen.
Gr. Bibi
ijsvogeltje
01-01-2011 om 22:26
Vakantie/studie-uren contract bso
Ik lees sommige reacties hier met verbazing. Een paar mensen schrijven dat de BSO wel open is bij studiedagen etc., maar alleen voor 'klanten'. Misschien is onze BSO een uitzondering (kan het mij eigenlijk niet voorstellen), maar hier kun je ook een contract sluiten voor alleen vakantie- en studiedagen. Is dat bij jullie BSO's niet het geval?
Verder lees ik nu een paar keer 'we hebben geen opvang nodig, maar door de vakanties...'. Dan reken je zelf toch gewoon niet goed? Als je de studiedagen + vakanties niet als ouder kan overbruggen, dan heb je dus wel degelijk opvang nodig. En laten daar nou BSO's voor zijn.
MasterGoat
02-01-2011 om 08:30
Eisen aan het gebouw
>Bibi:Ik wil niet zeggen dat het ideaal is, maar waarom zou tijdens de schooltijden het gebouw wel geschikt zijn voor het onderbrengen van kinderen, en na schooltijd niet meer? Het zijn er vast nog minder ook dan tijdens de schooltijden.
Toen er op mijn vorige school BSO georganiseerd werd binnen de school, toen moest er verbouwd worden. De veiligheidseisen voor opvang waren veel strenger dan voor de school. Wonderlijke situatie want de kapstokken die tot 15:00 uur veilig genoeg waren konden na 15:00 uur niet meer. Bleek een redelijk ingrijpend geheel te zijn.
albana
02-01-2011 om 11:18
Gewoon praktisch denken
Bijna alle scholen hebben een plein, een computerplek, een centrale hal en soms ook nog een speelzaal of gymzaal. De lokalen waar les word gegeven kunnen qua inrichting aangepast worden. Als je praktisch denkt zie je al snel dat de kleuterlokalen daarvoor het eerst in aanmerking komen (voor gemeenschappelijk gebruik),die zijn het meest 'aangepast', kinderen hebben niks in hun tafeltje en er is speelgoed in overvloed. En als je per sé een b.s.o. in leegstaande ruimtes wil hebben kan je ook als uitbreiding op die plek niet kan een huis kopen/huren ernaast en die als b.s.o zijnde aanpassen aan de eisen (hebben wij zelf gezien toen we voor info nog op zoek waren hoe andere scholen dat regelen). Er schijnen genoeg b.s.o.'s te zijn in aangepaste (ex) woonhuizen. Woningcoöperaties zijn hier zeer meedenkend in want die hebben een maatschappelijke 'plicht'. Een hal of overkapping ertussen en klaar. Niet het hele gebouw hoeft aangepast te worden, alleen de ruimtes die gebruikt worden, tussendeuren kun je soms ook afsluiten(of je laat er sloten opzetten). Als het aantal nooduitgangen maar genoeg blijft voor het aantal kinderen.
Er is meer een omschakeling in denken nodig dan in bouwkundige aanpassingen. Het is een andere manier van werken. Voor de leerkrachten ook. En voor de leerlingen ook (geen spullen meer laten liggen dus). Er zijn verschillende vergoedingen en subsidies voor de verbouw mocht dat nodig zijn en voor de aanpassingen. Een kinderopvangorganisatie weet dat precies. Dat hoeft de school (nu) geen daadwerkelijk geld meer te kosten.
En als de leerlingen er wel bij varen (wat ze zeker gaan doen, als alles zo goed geregeld is) en ouders erg tevreden zijn en het leerlingenaantal groeit worden die leerkrachten vanzelf wel enthousiast.
groeten albana
M Lavell
02-01-2011 om 13:42
Inspanningsverplichting
Pelle, het regelen van opvang door de school is een inspanningsverplichting. Dat betekent dat resultaat niet af te dwingen is: het is inderdaad mogelijk dat er wachtlijsten zijn.
Maar het betekent wel dat de school inspanning moet verrichten om opvang te regelen. Ook bij incidentele vrije uren/dagen. Als de school daar geen plan voor heeft of er helemaal niet over nagedacht heeft, dan is die inspanning niet geleverd.
De aanvangsstelling van ff zo 'dat moeten ouders zelf regelen' klopt niet. De school moet het regelen. Pas als na inspanning opvang niet lukt en de vrije dag ook niet anders kan worden opgevangen, dan kan het niet anders dan dat de ouders zelf opvang regelen.
Groet,
Miriam Lavell
Fiorucci
02-01-2011 om 14:21
Tso/bso
TSO is hier bewust buiten de lokalen, in de aula. Bij mooi weer zoveel mogelijk buiten, ook het eten.
BSO vindt hier plaats in de aula die is aangepast aan voorschriften voor een BSO.
Is hier heel bewust voor gekozen, kinderen zitten al genoeg in een lokaal, en komen makkelijker in contact met kinderen uit andere klassen. Daarbij wordt er soms door enkele leerlingen na 15.30 nog wel eens even doorgewerkt, en door leerkrachten zowiezo regelmatig.
bibi63
02-01-2011 om 14:35
Nou tops
Ik denk dat de leerkrachten de volgende ochtend de klas wel in dezelfde staat willen zien zoals ze hem achtergelaten hebben. Wat wil je nou met een klas die volledig is ingedeeld met tafeltjes? De kinderen nog eens een paar uur braaf aan tafeltjes laten spelen als het regent? Dacht het niet. Is dat een vorm van BSO? Lijkt me toch niet. En spelen ze dan alleen met de 'schoolse' artikelen. Ik neem aan van niet, ze gaan toch ook wel wat anders doen na schooltijd. Waar laat je die spullen? Geen optie m.i.
Gr. Bibi
bibi63
02-01-2011 om 14:47
Fiorucci
Op onze school IS geen aula. Aula op een basisschool?
Nogmaals, nieuwe scholen moeten anders ingericht worden, maar oude scholen hebben beperkingen.
PS: Hoe wil je 350 kinderen op een piepklein schoolpleintje (met geen mogelijkheid tot uitbreiden ivm ingebouwd) tijdens TSO laten buitenspelen. Geen optie wat mij betreft.
Nogmaals wat betreft BSO: Ik vind dat Gemeenten en ouders hun inspanning hiervoor moeten leveren. Gemeenten om gelegenheid te geven BSO's op te richten, te regelen dat bij alle scholen de betreffende kids worden opgehaald en op de BSO locaties het BSO gebeuren te laten plaatsvinden. Verder dienen de scholen dan de Gemeente te informeren over hun jaarplanning vwb studiedagen e.d. BSO's worden dan bij toerbeurt opgesteld op deze verschillende dagen en dan kan het dus zo zijn, dat je kind op een studiedag naar een andere BSO gaat. Ouders door te kiezen welke BSO en zich in te schrijven.
Gr. Bibi
Fiorucci
02-01-2011 om 16:23
Bibi
Ja, onze basischool heeft een riante aula. Sterker nog, ik denk dat ik in deze stad moet zoeken naar een school zonder. Ik heb laatst recente nieuwbouw gezien, waar zelfs nog meer gemeenschappelijke ruimtes waren. De Brede School gedachte zeg maar. Er wordt met kleine groepjes apart gewerkt, je zit er ook als je even uit de klas wordt gezet
En natuurlijk alle uitvoeringen, kerstmarkten etc.
Buiten spelen en bij mooi weer ook eten is hier normaal.
We hebben zo'n 250 leerlingen en drie schoolpleinen.
Fiorucci
02-01-2011 om 17:53
Ps bibi
Het huidige schoolgebouw is overigens 40 jaar oud, ik heb er zelf nog op school gezeten.
bibi63
02-01-2011 om 20:05
Fiorucci
Hoi,
In zo'n situatie is dat prima te regelen. Maar in een situatie die anders is (zoals bij onze school) is dat een totaal ander verhaal. M.a.w. je kunt niet alle scholen over een kam scheren en dezelfde dingen eisen/verwachten.
Gr. Bibi
bibi63
02-01-2011 om 20:17
Pelle (in 2 delen buiten spelen)
In 2 delen buiten spelen is natuurlijk allang geopperd en overdacht, maar dat werkt ook niet. Immers een deel van de kinderen gaan tussen de middag naar huis. Dat betekent dat het vanaf 12:00 uur (einde ochtend school) tot ca. 12:15 wemelt van de kinderen en ouders die naar huis gaan, nog even spelen op het plein, hekken die open staan enz. enz. Totaal niet te overzien voor de overblijfouders. En geloof me, het plein is echt klein, dus die optie is er niet.
Gr. Bibi
albana
02-01-2011 om 22:23
Muggeziften
Ik vind alle argumenten gewoon compleet muggezifterij. Uitvluchten. Als er overdag gewerkt kan worden met dat aantal kinderen kan je mij niet wijsmaken dat dat 's na schooltijd niet kan, hoogstewaarschijnlijk zijn het er dan zelfs véél minder. Als het overdenkt is het zelfs te belachelijk voor woorden....die argumenten.
Het is gewoon omdat jullie niet 'willen' en daarvoor smoesjes zoeken.
Dat is de enige reden.
Maar is prima....het zal niet lang meer duren en dan zal jullie leerlingenaantal beginnen terug te lopen. Zeker als er in jullie omgeving wel een 'compleet' aanbod word geboden. Nou prima toch?
Zo ziften de eigenwijze en verstokte schoolleidingen en leerkrachten er vanzelf uit.
Klaar toch?
groeten albana
Fiorucci
03-01-2011 om 07:17
Pelle?
Neenee, de nieuwe scholen hier worden juist met grotere gemeenschappelijke ruimtes gebouwd, vertelde ik al, de Brede school gedachte.
M Lavell
03-01-2011 om 08:40
Nog vanzelfsprekender
Zelany:"Als ik de posting van ff zo lees, dan komt die op mij over alsof haar vriendin er vanuit gaat dat de school zelf standaard de aanmelding bij de BSO doet."
Oh. Dat komt misschien omdat je het nog veel vanzelfsprekender vindt dat er in ieder geval opvang is.
"Maar regelen dat een individueel kind ook op die BSO ingeschreven wordt (en de rekening betalen!), dat ligt toch echt op het bordje van de ouders."
Daar gaat het dan ook niet om. Het gaat erom dat er opvang is: dat kinderen die extra dag terecht kunnen bij de BSO en/of dat er op school iets geregeld is waar kinderen terecht kunnen en hoe en waar ouders ze daarvoor kunnen aanmelden.
En ja, dan is het vervolgens aan de ouders om te besluiten daarvan gebruik te maken.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
03-01-2011 om 10:03
Zo eenvoudig nou ook weer niet
Tja Pelle, de school heeft ook alleen maar een inspanningsverplichting als het over onderwijs gaat. Datzelfde toneelstukje kun je dus schrijven over les, de kwaliteit van de lessen, het aantal lesuren en de vraag of er überhaupt een school is die je kind wil hebben.
Er zijn er werkelijk die zonder school zitten en geen poot hebben om op te staan.
Maar toch, deze vlieger gaat niet op "Ohja, ik begrijp het. Das jammer ja. Helaas."
Zoals albana terecht aangeeft is de vraag van ouders bepalend voor de inspanning die de school moet leveren. Dat betekent feitelijk dat er elk jaar, dat kan zelfs elke maand zijn als er in die frequentie nieuwe opvangvragen komen, opnieuw inspanning geleverd moet worden om opvang te regelen.
Dat betekent dat de school bij voorbaat voor het nieuwe schooljaar rekening moet houden met de reeds bestaande opvangvraag: Over het rooster moet overeenstemming zijn met de BSO, de MR en alle ouders moeten geraadpleegd zijn.
Over veranderingen in het rooster moet opnieuw een raadpleging van alle ouders en overleg met BSO plaatshebben. Nieuwe opvangvragen moeten opnieuw tot overleg met BSO leiden.
Al die bureaucratische dansjes leveren niet per se resultaat op, maar met een telefoontje en 'oh jammer dan' komt de school er niet af.
Het betekent dus vooral dat een school niet zomaar vrije dagen buiten het bekende rooster om kan inroosteren (tenzij er opvang geregeld is) noch dat het schoolrooster als geheel en zonder rekening te houden met opvangproblemen veranderd kan worden.
Mevrouw-Bijna-moeder-van-kleuter kan dus inschrijven op die school en kan rekenen op een degelijke reactie als het kind eenmaal op school zit en zij een opvangvraag stelt. Narmate er meer mensen zijn met een vergelijkbare vraag is de kans op feitelijk resultaat groter.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
03-01-2011 om 10:13
De school
Dat hoeft zij niet te bewijzen. Dat moet de school doen. Een school die lukraak en zonder overleg met BSO of raadpleging van de ouders losse vrij dagen in de agenda plempt, heeft veel uit te leggen.
Een school die dat overleg wel pleegt, de vrije dag aankondigt mét aanmeldlokatie voor vervangende opvang, doet het goed. Dat wil overigens niet zeggen dat die vervangende opvang aan _alle_ kinderen een plek biedt.
De school kan er in het schrijven, de aankondiging van de vrije dag, op wijzen dat ouders verzocht worden zoveel mogelijk voor een andere (eigen) opvangvorm te kiezen omdat er maar beperkt plaats is.
Dat is bij incidenten niet zo erg.
Het wordt vreemd als dat een structurele oplossing is. Dan zal school toch beter de best moeten doen om het rooster zo op te stellen dat opvang niet zo'n groot probleem is.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
03-01-2011 om 11:12
Structureel vraagt om een oplossing
Pelle:"Waarschijnlijk bestaan die vrije vrijdagen al jaren (net zoals andere scholen) en die worden wrs gewoon in overleg met de MR vastgesteld. Voldoende overleg met ouders dus."
Nee. Voor consequenties van het rooster met betrekking tot opvang moeten _alle_ ouders geraadpleegd worden.
Scholen die vaste vrije roosterdagen hebben, moeten bij die vrije dagen ook een oplossing voor opvang bieden, tenzij er naar die opvang geen vraag is.
Zodra die vraag wel ontstaat, moet de school dat alsnog regelen.
Door de wettelijke verantwoordelijkheid die scholen hebben mbt opvang kan juist niet volstaan worden met 'dat doen we al jaren zo'.
De school is verplicht op de vraag in te spelen. Dat betekent per defintie dat veranderende vraag om nieuwe maatregelen vraagt.
Groet,
Miriam Lavell
albana
03-01-2011 om 13:18
En vooral ook
Omdat school die inspanningsverplichting heeft en verplicht de ouders hebben moeten raadplegen (en de m.r. ook) moet er e.a. op papier staan. Een 'plan' of een 'plan van aanpak' en daaruit voortvloeiend een 'overeenkomst' met een b.s.o. of wat voor oplossing dan ook.
Vraag daarnaar. Eerst bij de directie/bestuur en als die er niet mee over de brug komen, naar de m.r.
Als dat alles geen soelaas bied en kan je naar de geschillencommisie voor de medenzeggensschap.
Zie ook hier in het wetsvoorstel:
"Als de school en de ouders er onverhoopt samen niet uit komen, dan kunnen zij zich wenden tot de
bestaande, onafhankelijke geschillencommissie voor de medezeggenschap. Mocht dit niet leiden tot
een oplossing, kunnen de partijen in beroep bij de rechter. Individuele ouders kunnen bovendien
gebruik maken van de bestaande klachtenregeling die erin voorziet dat klachten zorgvuldig behandeld
worden door een onafhankelijke klachtencommissie. Overigens blijven ouders de mogelijkheid houden
om zelf opvang te regelen zonder tussenkomst van schoolbestuur of school."
Hierbij meer info:http://www.onderwijsgeschillen.nl/over-ons/over-onderwijsgeschillen/
Dat scholen zeer wel varen bij een goede opvang kan iedereen mijns inziens zelf wel op z'n vingers uittellen.
De huidige manier van voor-tussen en naschoolseopvang dateert uit een tijd dat er maar enkele kinderen per school naar de bso gingen. Dat werd dus 'centraal' geregeld, de kinderen van al die scholen werden gezamelijk opgevangen op 1 centrale plek. Mijn oudste was toendertijd 1 van die eersten hier ter plaatse en die ging met 1 meisje sámen op de achterbank van de groepsleiding mee in de auto, voorschoolse en incidentele of vakantieopvang was er nog niet. Dat is 13 jaar geleden en bij diezelfde school met nog steeds ongeveer hetzelfde leerlingenaantal staan nu 2 toerincars (53 zitplaatsen hebben die) om alle b.s.o kinderen op te halen. En 's morgens word er ook een volle touringkar afgeleverd.
Omdat er zoveel groei is geweest in deze opvang is het nu ook niet meer praktisch om het centraal te regelen. Het is uit de tijd,het is verspilling van mankracht en energie en het gezeul met kinderen is onmens toegenomen. Het is dus ook véél aantrekkelijker geworden om het lokaal (op scholen dus) te organiseren. Deels door de toename van het aantal klanten, deels door veranderde inzichten.
Het inzicht dat het 'zonde' is om schoollokalen maar na schooltijd 'leeg' te laten staan is ook toegenomen. En door de 'lupsum'financiering van scholen, varen ze er ook financiëel wel bij als ze dat doen (ze strijken huur op, voor lokalen die anders niks opbrengen).
De opvang zal alleen maar groeien dat kan iedereen wel bedenken en de vraag en eisen van ouders ook.
En ik krijg nog genoeg 'aanbiedingen' van wat commericiëler ingestelde b.s.o. ondernemingen uit alle windhoeken van het land in mijn m.r. mailvakje (dat nog steeds bestaat ondanks dat ik al een half jaar m.r. lid-af ben) om te weten dat dit ook is doorgedrongen tot de meeste b.s.o. ondernemingen.B.s.o's die dus maar blijven weigeren incidentele opvang of vakantieopvang te doen zullen zich op den duur uit de markt prijzen. Scholen ook.
Er hoeft alleen maar 1 basisschool ter plaatse het initatief te nemen en de rest kán dan niet meer achterblijven.
Dus voor Pelle, vraag naar het plan, en de overeenkomst die ze hebben. Stap anders naar de m.r. en als laatste dien je een onderbouwde klacht in bij de geschillencommisie. Dat laatste kan je ook eens zo tussen neus en lippen door laten vallen in bijzijn van directie of m.r. leden (kan ook helpen), print ook alle info uit en laat merken dat je het hebt (of bij je hebt) verwijs er desnoods naar.
groeten albana