ff zo
28-12-2010 om 08:47
School als opvang?
Ik moet even mn ergenis uiten, want ik sprak een jonge moeder die nu een zoontje heeft van bijna 3. Het ging over de basisschool waar mijn zoontje op zit en ze hoorde dat ze eens in de maand een vrijdag vrij waren (de kleuters) Haar woorden waren letterlijk: "maar dan zorgt de school toch voor opvang?" Ze zei het echt zo dat ze het meer dan logisch vond, dat er op vrije dagen de school verantwoordelijk was voor opvang.
Ik kreeg het maar niet duidelijk dat ze dit zelf moest regelen.
Herkennen jullie dit, dat ouders steeds makkelijker dit soort dingen opschuiven naar school?
Ik vond het maar vreemd, deze gedachtengang van haar.
Stond er echt van te kijken.
M Lavell
03-01-2011 om 13:27
Huh?
Pelle:"Het staat hier gewoon vanaf dag 1 in de schoolgids: gr 1-4 heeft 7 roostervrije vrijdagen per jaar. "
Ja. Nou en? Waarom is dat een argument?
Groet,
Miriam Lavell
albana
03-01-2011 om 17:42
Nee bso is niet verantwoordelijk pelle
Nee de bso is niet verantwoordelijk om het te regelen. Dat is de taak van school...En het is ook de taak van school om voor dagen dat er vraag naar is (is die er nu wel of niet pelle? want ik kan het niet meer volgen) óók een opvang te regelen. Een overeenkomst met een b.s.o. die niet aan incidentele opvang wil doen én vol zit lijkt me niet bepaald een 'gedegen' onderzoek en alle mogelijkheden onderzoeken.
Er zijn zat alternatieven...er kan een organisatie van verder weg bij worden betrokken (als alle b.s.o. 's vol zitten lijkt me dat een goed alternatief, heb je daar ook meteen geen 'last' meer van), gastouders etc. etc.
School hoort dat te doen, als jij (of een andere ouder daarom vraagt) en ook als ze het niet voormekaar kunnen krijgen, moeten ze zeker wel terdege kunnen aantonen (aan jouw of die andere ouder) dat ze er alles aan hebben gedaan.
Je hebt volgens mij wel een probleem met school. Volgens de wet wel. School neemt in deze zijn verantwoordelijkheid niet en schuift het op de ouders af. Idem de m.r.
En volgens mij spreek ik wat dat betreft ook in het algemeen.
Er is een mogelijkheid. School kan aan het geld komen, kan de initatieven ontplooien en druk uitoefenen (veel leerlingen) om de b.s.o. 's zover te krijgen, het kan zelfs nog leuk geld opbrengen.
En als ze dat allemaal niet doen kan je ook nog naar de klachtencommsie, die dat kan ik je beloven zeker serieus zullen oppakken.
Wat een onproffesionele scholen zeg....ik ben blij dat mijn kinderen basisschool af zijn.
Brrrr....
groeten albana
albana
03-01-2011 om 17:58
Zalazny
Ach,laat me raden, zeker een nieuwe wijk erbij gebouwd?
Als ouders opeens minder kritisch worden qua schoolkwaliteit is het meestal zo'n reden. Dat komt wel weer terug....
groeten albana
albana
03-01-2011 om 18:01
Welk model?
Ik wil alles wel uitleggen, maar heb geen idee wat je precies bedoeld.
Als je geen idee hebt wat er gebeurd als je aan school opvang vraagt, moet je het misschien eens proberen? Misschien is het wel zeer constructief...en leid het tot nieuwe mogelijkheden.
School had het trouwens al lang aan jouw moeten vragen, dat dat niet gebeurd is, is wel een teken aan de wand.
groeten albana
albana
03-01-2011 om 23:14
Die ken je wel.........
Ik b.v.! Toen oudste b.s.o af was (ging naar v.o.) hebben wij jongste er ook af gehaald. Ook omdat bij ons op het werk flexibel-werken werd ingevoerd. Wij kregen dus geen 'vast rooster' meer.Geen vaste dagen dus, waarop je een dag b.s.o. kan plannen, je kan alleen 1 vaste dag in de week opgeven dat je niet ingepland word (b.v. elke maandag). Ik ben meer weekenden gaan werken (deed ik daarvoor niet,hoefde ook niet, moest nu wel) Maar mijn werktijden (die staan dan weer wel vast) waren wel dusdanig dat het te combineren was met de kinderen. Ik hoef nooit voor 9.00 uur te werken (zijn de kinderen naar school) en ben dan om 12.00 uur of 13.00 klaar. Soms een hele dag 9tot 17.00 uur) maar dan begon man een half uurtje eerder en was dan om 15.30 thuis. Als ik 'laat'moet werken moet ik beginnen om 16.00 uur of 17.00 uur, ook dan is man thuis. Vakantieopvang bestond wel. En omdat ze altijd naar de b.s.o. is geweest was ook dat zo geregeld (dat bestond wel). Alleen die studiedagen dus, of rare vrije middagen (kerstdiner b.v.) die waren een probleem. En omdat je ook nog wel eens samen op vakantie wil en soms meemoet naar een dokter ofzo met ze, kwam daar het knelpunt.En ik werk best veel (27 uur) dus de kans dat ik ingepland stond was best groot.En het zal wel zijn omdat het bij ons een probleem was...en je dan een beetje gaat leuren bij vriendinnetjes en bekenden,maar op een gegeven moment hadden we een soort oplossing gevonden door met een paar andere ouders (die hetzelfde probleem hadden) een soort roulatiesysteem te maken. En als ik dan die dag toevallig thuis was kwamen die andere 3 (waarvan de ouders ook een probleem hadden) bij mij, en soms als een ander toevallig vrij was bij 1 van de anderen. Maar het bleef een soort carousel van toevalligheden en er waren ook talloze keren dat ik me in allerlei bochten moest wringen om te ruilen met collega's om het op te lossen of man alsnog vrij moest nemen (wiens dagen we liever reserve houden voor als er 1 ziek is).
Dus toen die verplichte raadpleging van ouders kwam hebben wij als m.r. die vraag 'bewust'gesteld aan de ouders, er was nog een m.r. lid (met nog jonge kinderen) die hetzelfde probleem had. En de reacties op die vraag was zodanig dat de schoolleiding het wel mee 'moest' nemen in de onderhandelingen met de b.s.o. Op die vraag antwoorde namelijk 50% van de ouders positief. En de vraag van de ouders in leidend in deze. Nou heeft een school met meer dan 600 l.l. natuurlijk wel wat meer te 'eisen'dan een kleine school van een b.s.o.. En het resultaat ken je.
Tegen de tijd dat mijn kind in groep 8 zat kon ik dus eindelijk tevreden achteroverleunen en was die incidentele opvang een feit. En ging ook zij daar heen. De b.s.o. heeft er beslist geen spijt van...buiten de kinderen die op 'vaste dagen' komen of alleen vakantieopvang afnemen is de animo van ouders voor die studiedagen zeer groot. Het zijn de enige dagen dat de b.s.o. gebruik hoeft te maken van 'echte' klaslokalen in het jaar, voor de rest volstaan de gemeenschappelijke lokalen en die 2 b.s.o. lokalen. Op die dagen zijn er nog 4 lokalen in gebruik bij de b.s.o.
En moeite om het rond te breiden qua personeel hebben ze ook niet...ze weten al ruim vantevoren welke dagen dat zijn en kunnen het in hun planning opnemen. Ook staat de b.s.o. garant voor opvang bij plotseling ziekte van leekrachten...(in eerste instantie zorgt de school voor een oplossing, maar als dat écht niet lukt door overmacht b.v. griepgolf ofzo dan hoeven de kinderen dus nog niet naar huis, maar mogen ze of blijven bij de b.s.o. of worden de ouders thuis gebeld voor overleg).
Of dat het doel was? Er staan geen echte 'doelen'vermeld, het gaat om de 'vraag' van de ouders. Maar als je bij een verplichte raadpleging dat niet doet en de ouders niet informeert zullen ze ook niet weten wat ze kúnnen vragen. En waar ze dus eigenlijk recht op hebben. En zul je dus ook geen antwoorden krijgen.
Dat veel meer ouders er problemen mee hebben moge wel blijken uit dit draadje b.v.
En qua concurentie, als jij mag kiezen tussen verschillende scholen die qua prestaties en sfeer en pestprotocol en afstand niet voor elkaar onder doen en 1 springt eruit met een zeer goed georganiseerde b.s.o.-opvang, welke kies je dan?
En áls je wel een probleem hebt met die studiedagen en nou net jouw school doet er 'niks' mee en de school om de hoek wel...wat is dan de meest voor de hand liggende oplossing?
Nou juist,zo dus.
groeten albana
M Lavell
04-01-2011 om 10:21
Elke vraag een nieuwe afweging
Pelle:"Mijn argument is dat je in dat geval echt niet alle ouders hoeft te raadplegen of dat wel mag."
De overgangsregeling is voorbij. Die raadpleging had op zijn minst al een keer plaats moeten hebben (in feite inventarisatie van de opvangvraag).
Daar komt bij dat elke nieuwe opvangvraag opnieuw moet leiden tot het vinden van een oplossing. Dat hoeft geen roosterwijziging te zijn. De school mag ook aanbieden dat ene kind voor die ene dag in een andere klas op te vangen. De school kan op die vraag niet volstaan met het antwoord 'het staat in de schoolgids dusss'
"Bij mijn weten worden die vrije vrijdagen voor de onderbouw (je mag er max 7 per jaar) gewoon in overleg met de MR vastgesteld en ze horen bij het rooster omdat ze anders teveel uren maken. "
Dat kan. Maar het betekent niks als er voor die vrije dagen opvangvraag ontstaat. De school is wettelijk verplicht om op elke opvangvraag een antwoord te formuleren.
Teveel uren maken bestaat niet trouwens. Te weinig kan weer wel. De school kan voor toenemende vraag naar opvang ook besluiten om alle klassen voortaan dezelfde schooltijden toe te kennen. Dat zou een roosterwijziging betekenen.
Daarvoor is opnieuw overleg met BSO en raadpleging van alle ouders nodig.
Nee, dat hoeft niet elk jaar. De school zou wel een maximum vast kunnen leggen, we doen het bij veranderende opvangvraag maximaal 1 x per jaar. Blijft dat de school verplicht is om op verzoek van een ouder, je leest het goed, het hoeft er maar ééntje te zijn, een afgewogen antwoord te formuleren op een opvangvraag.
Dat is bij elke vraag een nieuwe afweging.
Ad-hoc gemorrel en geschuif is het beste te voorkomen door een opvangplan te hebben dat anticipeert op veranderingen. Zoals Albana dat beschrijft.
Overigens: nee, ik ben niet overtuigd van de 'aantrekkende kracht' van een school die het goed geregeld heeft. Daarvoor zijn ouders te afhankelijk van onderwijs en opvang. Er is geen sprake van een vrije markt.
Groet,
Miriam Lavell
albana
04-01-2011 om 17:56
Nee verwijzen kan niet.
De school heeft een 'overeenkomst' met de b.s.o. organisatie, de opvang op 'onze' school staat alleen open voor leerlingen van dié school. En die studiedagenopvang is ook in de overeenkomst (contract dus eigenlijk) vastgelegd. En die overeenkomst/contract word stilzwijgend elk jaar verlengd. Een andere school kan dus niet verwijzen naar de b.s.o. omdat ze contractuele verplichtingen hebben naar óns toe...en naar andere scholen hebben wij niks mee te maken.
Daar hebben ze ook geen contract mee.
Er is een overkoepelende organisatie, willen scholen dat, dan zouden ze zich tot hen moeten wenden en tot hetzelfde resultaat kunnen komen.Of de kinderen daarheen laten gaan.
Wel hebben (na 1 jaar) 2 scholen uit de buurt besloten zich 'aan te sluiten' bij onze opvang. Dit is gebeurd na overleg en onze toestemming...de studiedagen van die andere scholen zijn nu aan de onze aangepast. Mochten ze besluiten alsnog op een andere dag een studiedag te organiseren,dan is het helaas pindakaas, maar niet in onze school. Ook dat is contractueel vastgelegd, met ons én met de b.s.o. De andere scholen hebben geen inkomsten van de b.s.o. (qua huur b.v.) en moeten zélf zorgen dat de kinderen bij onze school komen, dat wilde de b.s.o.niet regelen (dan moesten ze maar naar de centrale b.s.o-locatie, het was al lastig zat om daar alle leerlingen te krijgen).
Het is loopafstand, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee of ouders dat zelf doen of de leraren of de ouderraad.
Verder 'liften' ze dus mee op ons succes. We hadden overigens ook kunnen weigeren. En het is maar op proef nog. Dus ik weet niet hoe het word voortgezet, w.s. komt er weer een tijdelijke overeenkomst. Als het té vól word b.v. zouden ze het zo weer kunnen stopzetten, zowel de b.s.o. alsook de school (en m.r.) Die andere scholen zijn dus deels 'afhankelijk' van deze school.
Maar het word per jaar bekeken. Het staat gewoon op de jaaragenda/planning. Als vaststaand overlegmoment, kijken hoe de aantallen zijn, overleg met b.s.o., mening van leerkrachten peilen, van ouders etc.etc.
groeten albana
lennest
07-01-2011 om 14:56
Geen school, extra bso, extra kosten
Want dat is de consequentie: is er geen school, dan gaat de bso open bij zes kinderen of meer en het zijn wel extra kosten. Tuurlijk, ook deze kosten vallen onder de kinderopvangregeling, maar een deel betaal je toch zelf. En als er minder dan zes kinderen zijn, mag je 't zelf regelen. Gelukkig heeft onze basisschool drie studiedagen per jaar, iedere vrijdagmiddag vrij (Hoorns model), geen verkorte lesdagen en tot nu toe nog nooit een dag uitval gehad wegens ziekte van de leerkracht (heb nu kind in groep 7)omdat de school altijd iets weet te regelen. De bso is op school en de lijntjes tussen school en bso zijn kort. Heerlijk dus. Ik ken uit mijn familie- en vriendenkring ook wel andere verhalen: tot groep 5 eenmaal per maand de hele vrijdag en maandag vrij, of sommige kleutergroepen de hele woensdag vrij, groep 1 en 2 zijn op woensdag en vrijdag om 12.00 uur uit en de rest om 12.30; leuk als je kinderen in groep 2 en 5 hebt, en meer van dat soort dingen. Bij de keuze van de basisschool had ik hier niet bij stilgestaan, maar ik ben blij dat er hier niet veel vrije dagen zijn, anders dan voorspelbaar en de studiedagen voor schooljaar 2010/2011 waren in mei 2010 al bekend!