Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Manoniem

Manoniem

16-05-2020 om 20:13

School eist betaling ouderbijdrage

Ik ben hier gekomen via de zoekterm "ouderbijdrage" en heb een topic over dit onderwerp gelezen met 130 reacites, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

In 2018 is er in het inkomen van mijn man en ik het een en ander veranderd. Mijn man is volledig arbeidsongeschikt geworden en ik heb daarna, na een reorganisatie, een baan met een minder hoog salaris gekregen.
Het is krap maar het lukt ons wel om rond te komen, we hebben in ieder geval tot nu toe niet hoeven lenen en willen dit ook in de toekomst voorkomen. (Ik werk in de vitale sector)

Onze kinderen zitten in groep 6 en 7 van een basisschool die ik verder niet bij naam wil noemen. In 2018/2019 hebben we al eens met de school besproken dat we erg krap zitten en momenteel niet de ouderbijdrage van de kinderen kunnen betalen. (Totaal 150 euro)

Helaas is de toon van de school dit jaar veranderd. Ze willen dat we zowel voor dit jaar als vorig jaar de ouderbijdrage betalen. Wij hebben aangegeven dat we hier echt problemen mee hebben. De school veegt dit van tafel omdat wij (volgens hen) het makkelijk kunnen betalen van de kindertoeslag en het kindgebonden budget en diverse subsidies. Voor potjes als Stichting Leergeld komen we niet in aanmerking omdat ons verzamelinkomen te hoog is.

Nu is er bij de oudste ook nog sprake van een schoolreis naar Duinrell die niet door gaat door de Corona maar die wel inbegrepen is bij de ouderbijdrage. Ik heb gevraagd of het mogelijk is om dit gedeelte ervan af te trekken en dan te kijken naar wat er dan wel betaald kan worden.
De school zegt dat de schoolreis allang betaald is en we dit toch moeten betalen.

Over de rest van het bedrag wordt vooral gezegd dat als het niet betaald zou worden er dan geen geld zou zijn van spullen zoals "mooie potloden" voor de kinderen.
Ook, wat in dat topic dat ik had gelezen ook al genoemd zag, is er sprake van een bedrag voor een vereniging. Ik heb eigenlijk jaren geen weet gehad van deze vereniging, nu ik zie waar de ouderbijdrage voor wordt betaald zie ik het pas.

Los van waar het geld naar toe gaat vraag ik me af hoe ik het beste van dit gedram van de school af kom...?
Mijn man en ik hebben al gesprekken met de school gehad over de ouderbijdrage, we hebben zelfs onze maandelijkse uitgaven verantwoord, de school kent onze situatie maar toch vinden ze dat wij moeten betalen en dreigen ze met een deurwaarder.
Ik ben echt radeloos


Manoniem

Jullie zijn al veel te ver gegaan in het 'bewijzen' dat je het echt niet kunt betalen. Daar gaat het niet over. De bijdrage is vrijwillig. Alleen als het gekoppeld is aan bepaalde activiteiten (duinrell) kan het zijn dat je kind niet mee kan en dan moet de school een alternatieve dagbesteding organiseren.
School wordt betaald uit de algemene middelen. Je betaalt er al voor via de belastingen.
Je had ze simpelweg kunnen verwijzen naar deze pagina van de onderwijsinspectie: ttps://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/primair-onderwijs/ouderbijdrage-in-het-basisonderwijs

Laat je niet intimideren door een deurwaarder. Mocht zoiets toch komen, zorg dan de je de media bij de hand hebt. Noem de naam van de school hier, waarschuw de lokale krant, zoek hart van Nederland op etc. etc. Bel de inspectie, de wethouder die over onderwijs gaat. Maak kabaal. Richt je niet zozeer op 'zielig doen'(arme mensen kunnen het niet betalen) maar vooral op het recht van alle kinderen op gratis onderwijs als de school betaald wordt uit algemene middelen.

Als de school het reisje al betaald heeft en als ze daar geen verzekering o.i.d. bij hebben afgesloten, dan hebben ze pech. zoals mensen ook wel eens pech hebben, als ze hun vakantie al betaald hebben en niet kunnen gaan vanwege corona en niet het geld terugkrijgen; of zoals mensen arbeidsongeschikt worden etc. etc. Geef ze een papieren zakdoekje, zodat ze kunnen uithuilen, troost ze: volgend jaar wordt het wel weer beter.

Tsjor

Manoniem

Manoniem

16-05-2020 om 20:35

tsjor

Ik ben het met je eens met dat mijn man en ik te ver zijn gegaan met aantonen dat we het echt niet kunnen betalen. Dit hadden we niet moeten doen. Het zijn niet de zaken van school of wij een vrijwillige bijdrage kunnen of willen betalen. Zoals je terecht zegt heeft ieder kind recht op gratis onderwijs. Maar wij zouden volgens school verplicht zijn om de vrijwillige bijdrage voor o.a. goede potloden te betalen. (en nog wel meer spulletjes)
Het is dus vrijwillig en verplicht tegelijk.

De school doet wel meer activiteiten dan Duinrell. Kaartjes voor het museum zitten ook in de bijdrage. De oudste is dit jaar ook (op de fiets) naar een kaasbedrijf geweest. We hebben nooit gehoord dat hij of andere kinderen niet mee mogen, ook al hebben we zelf niet betaald.
Ik weet niet of de school het geld voor Duinrell en de bus ernaar toe terug krijgt. Wij hebben het in ieder geval niet betaald en eisen dat niet-betaalde geld dus ook niet terug.

Tot op heden heb ik nog geen deurwaarder gezien, en gezien er meer schulden zijn door de coronatijd verwacht ik die ook niet zo snel. Die deurwaarder kan mij dus ook niet verplichten om het te betalen? Ik vraag me af of de school dan echt de gok wil nemen om die in te huren, dat is duurder dan dat wij er niets meer over horen.

Adelaide

Adelaide

16-05-2020 om 20:55

Geen deurwaarder

De school gaat geen deurwaarder inhuren omdat ze weten dat dat niet kan. Ze proberen het met intimidatie en tot nu toe is dat bij jullie gelukt. Jullie hebben zelfs je inkomen aan hun laten zien.
Niet bang zijn, gewoon de tekst uit de link van Tsjor kopieren en terugsturen als ze weer beginnen.

Manoniem

Manoniem

16-05-2020 om 21:26

Mooie link trouwens, tsjor

Hier is het "verplichte overblijven" gratis, maar het voorbeeld over het lidmaatschap is hier dus verplicht en vrijwillig en dus verplicht? Plusklassen heb ik niets mee te maken, ik weet wel dat hiervoor betaald moet worden.

Ik heb ook al eens gekeken naar andere scholen wegens het gedram van deze school, maar daar is of de ouderbijdrage exponentieel veel hoger, of komen er kosten voor het overblijven bij.

Je zou toch denken dat als het zo duidelijk op de website van de onderwijsinspectie staat scholen weten wat wel en niet mag?

Duidelijkheid schudt deurwaarders af

"de school kent onze situatie maar toch vinden ze dat wij moeten betalen en dreigen ze met een deurwaarder."
Om van deurwaarders af te komen moet je een briefje schrijven naar de school waarin het volgende zinnetje voorkomt: Wij betalen niet, tenzij de rechter ons daartoe dwingt.

Door dat zo duidelijk te stellen wordt het voor de school oninteressant om deurwaarders in te schakelen. De rechter zal namelijk bepalen dat kosten voor de deurwaarder niet op jou verhaald kunnen worden - zelfs als de rechter zou menen dat je wel iets verschuldigd zou zijn -.. Jij was al duidelijk. Als de school werkelijk wil dat jij betaalt, dan zal de school meteen naar de rechter moeten.
Het inschakelen van deurwaarders als tussenstap is overbodig en komt daarom voor rekening van de school.

De kans dat de school naar de rechter gaat is alweer een stuk kleiner.
Maar die bestaat wel.
Ik denk dat je een procedure met vertrouwen tegemoet kunt zien.

Het is inderdaad een vrijwillige bijdrage.

Adelaide "De school gaat geen deurwaarder inhuren omdat ze weten dat dat niet kan."
Dat kan wel. Er zijn legio scholen die dat ook gewoon doen en helaas veel ouders die dan maar betalen.
Of de vordering rechtmatig is, wordt niet door de deurwaarder uitgemaakt, maar door de rechter. Zo ver komt het zelden.

Ouderbijdrage

Als penningmeester van een Ouderraad kan ik je zeggen dat ouderbijdrage echt vrijwillig is, basisonderwijs is gratis in Nederland! Minister Slob heeft laten weten dat kinderen niet buitengesloten mogen worden van schoolreis en andere activiteiten die daarmee gefinancierd worden. Hij wil dat ook per wet regelen maar ik weet even niet of dat er al door is.

Overblijven mag alleen verplicht betalend zijn als ouders het recht en de mogelijkheid hebben om het niet af te nemen door kinderen niet te laten overblijven op school. Is overblijven verplicht door het continurooster dan moet het gratis.

Voor minima is er trouwens in veel gemeenten stichting Leergeld of een andere regeling vanuit de gemeente zelf die eventueel kan bijspringen. Het is een misverstand dat dat alleen voor uitkeringsgerechtigden is. Je zou daar ook eens kunnen informeren of je daar recht op hebt.

Ik vind het bedrag van € 150,00 voor 2 kinderen trouwens behoorlijk hoog. Hier betalen ouders € 25,00 per kind (ongeacht groep) en dat is inclusief schoolreisje naar Toverland/dierentuin (kleuters), Sinterklaas, kerstviering, verjaardagskadootje etc. Schoolmateriaal zoals potloden worden er niet van betaald, wel spullen of traktatie die voor een activiteit nodig zijn. Action en Lidl zijn hofleverancier... De verhoudingen zijn hier echt heel goed tussen ouderraad, school en ouders. Veel ouders helpen ook bij activiteiten om de kosten zo laag mogelijk te houden. Hier gaat het schoolreisje ook niet door. Er is nog geen ouder geweest die daar iets over heeft gevraagd aan mij of school.

Adelaide

Adelaide

16-05-2020 om 23:14

Ik bedoelde eigenlijk

Dat ik denk dat een deurwaarder het geld niet kan komen ophalen, omdat niemand een vrijwillige bijdrage kan opeisen.

Meriam, waarom zou een rechter menen dat ouders wel iets verschuldigd zijn aan school? De ouderbijdrage is toch vrijwillig?

Bregje

Bregje

16-05-2020 om 23:35

zelf penningmeester OV

Ik ben zelf penningmeester van het OV, we betalen hier 22.50 euro per school jaar. We doen nooit moeilijk als er iemand met een goede reden niet betaald. Het is ook een vrijwillige bijdrage.

Dit jaar is het schoolreis niet doorgegaan en nog meer activiteiten, ik heb dit met de directeur besproken en hij vond het niet meer dan normaal dat het geld dat niet uitgegeven is aan het eind van de schooljaar aan de ouders wordt terugbetaald.

Elise

Elise

16-05-2020 om 23:41

Reageren

Ik zou reageren:

Wij betalen niet, tenzij de rechter ons daartoe dwingt.
De rechter zal ons daar niet toe dwingen, aangezien een ouderbijdrage vrijwillig is, zie deze link van de onderwijsinspectie: (en dan de goede link van hierboven)
U/je kunt dus de kosten van een deurwaarder besparen, want we zullen niet betalen.

Met vriendelijke groeten,
....

Verder stoppen met reageren op mails en telefoontjes. Steeds weer afkappen en kort zeggen: een ouderbijdrage is vrijwillig, we betalen niet, zie onze mail van .... (zodra je die verzonden hebt).

Zonde van je tijd en energie.
Laat je niet verder intimideren.

Sterkte ermee.

Bregje

"We doen nooit moeilijk als er iemand met een goede reden niet betaalt."

Nou, reuze coulant van jullie. Maar een vrijwillige ouderbijdrage mag je ook zonder goede reden weigeren te betalen, of gewoon helemaal zonder reden.

skik

Eventueel

Als de school zegt dat ze de potloden daarvan moeten betalen zou ik inzage eisen in hun boekhouding en financieel overzicht: waar gaat het geld van de overheid dan wel naartoe.
De tip van Mirjam vind ik super, die ga ik onthouden. Dat is handig in alle situaties waarin je geïntimideerd wordt om iets te betalen, waarvan je vindt dat het onrechtvaardig is.
Een beroep doen op de stichting leergeld is eigenlijk verdoezelend, daarmee omzeil je het prinicipiële punt. De middelen zouden beschikbaar moeten blijven voor relevantere zaken.
Mocht er een koppeling zijn tussen de fietstocht naar de kaasboerderij en de ouderbijdrage, dan zou dat vooraf bekend moeten zijn en dan had je de kans moeten hebben om die fietstocht te weigeren voor je kind. Om de omissie goed te maken kun je altijd nog zeggen: sorry, ik heb het even nagekeken, de fietstocht kostte 0,0 en de toegang tot de kaasboerderij was gratis. Bij deze heb ik het bedrag overgemaakt.
Kruip niet in je schulp, maak het verhaal bekend als het lastig blijft, in je eigen omgeving, desnoods in de media (ik vergeet facebook etc. altijd, maar dat is veel effectiever). Ik vind dat de intimidatietechniek van deze school echt geen gezonde praktijk.

Tsjor

Wat ook kan

Ja, ik word vreselijk recalcitrant van zoiets. als duidelijk is dat de school inbindt zou ik naar de action gaan. Wat kost een pakje met gewone zwarte potloden? Hoeveel kinderen zitten in de klas? Als het geen noemenswaardig bedrag wordt zou ik de school een pakketje geven met voor elk kind een potlood! Zijn ze toch geholpen in deze moeilijke tijden.

Tsjor

Adelaide

Adelaide

17-05-2020 om 08:32

Bregje

“Met een goede reden” zeg je. En wie bepaalt wat een goede reden is? Bepaal jij dat als andere ouder van de school? Dus dan moeten ouders hun financiële problemen met jou bespreken? Zou ik dus nooit doen.

Rutte geeft het voorbeeld

Adelaide "Ik bedoelde eigenlijk
Dat ik denk dat een deurwaarder het geld niet kan komen ophalen, omdat niemand een vrijwillige bijdrage kan opeisen."
Dat kan ie wel. Een deurwaarder kan eisen wat ie wil en blijft intimiderend langs komen. Dat is voor de meeste mensen genoeg, zelfs als de claim onterecht is.

Premier Rutte gaf laatst een perfect staaltje weg van hoe dat werkt in Nederland met zijn commentaar op de vouchers in de reisbranche. Compleet met een huilerig "we moeten solidair zijn met de reisbranche".
Ondanks dat de EC al heeft gezegd dat met de vouchers een overtreding van de rechten van burgers wordt begaan, riep Rutte doodleuk dat 'we rustig door kunnen gaan met die vouchers want er was toch geen procedure gestart'.

Die houding is exact zoals de vrijwillige ouderbijdrage wordt geïnd en exact zoals duizenden ouders door de belastingdienst jarenlang onrechtmatig worden gekort.

De juridische werkelijkheid, burgers staan in hun recht, verdampt bij het gedrag dat instanties - met onze premier voorop - vertonen.

TS is bang voor de stress van de deurwaarder. Ze heeft gelijk.

"waarom zou een rechter menen dat ouders wel iets verschuldigd zijn aan school?"
Ik gebruikte die zin om te illustreren dat zelfs als er wel wat verschuldigd is (of dat nu aan school is of aan iemand anders) dat de rechter de kosten van de deurwaarder niet ten laste van de schuldenaar zal laten komen als deze bijtijds aangeeft een uitspraak van de rechter af te wachten.

Maar ondertussen: er kunnen kleine dingen zijn die wel betaald moeten worden. Dat hangt helemaal af van de afspraken die er op school zijn en de kosten die er gemaakt zijn.

En dan is er nog de theorie van de overblijfkosten. Je moet natuurlijk de uitleg die de Inspectie hanteert stampvoetend onderschrijven (continurooster = gratis overblijf), maar een rechtelijke uitspraak is er nog niet over. Het zou mij niet verbazen als de rechter tot een ander oordeel zou komen.
Maar het voert te ver om dat uit te diepen.

Triva

Triva

17-05-2020 om 10:12

Tsjor

Volledig ot maar potloden vd action zijn géën goede potloden. Er is echt een groot verschil tussen die en echte merkpotloden en dat verschil zit niet alleen in de prijs.

Guera

Guera

17-05-2020 om 11:40

Inzage

Ik heb ook inzage gevraagd in boekhouding van ouderbijdrage. Heb ik gekregen. Ik heb daarover wat kritische vragen gesteld waarom bv bepaalde culturele uitjes er voor bepaald bedrag opstonden terwijl ik vanuit werk wist dat daarvoor gemeente financiert. Ik heb toen uitgerekend waar mijn kinderen aan meededen met nog iets erbij voor kinderen die het niet kunnen betalen. En dat overgemaakt. Hier was ouderbijdrage 70 per kind incl schoolreis. Kinderen mogen altijd met alles mee ook als er niet betaald is.

ElenaH

ElenaH

17-05-2020 om 11:53

Rutte

'Ondanks dat de EC al heeft gezegd dat met de vouchers een overtreding van de rechten van burgers wordt begaan, riep Rutte doodleuk dat 'we rustig door kunnen gaan met die vouchers want er was toch geen procedure gestart'.'

Ja, daar kwam Rutte snel van terug. Want dan hoef ik me pas aan de corona-maatregelen te houden als er een BOA of politieagent begint te schrijven ...

Leergeld

Leergeld is inderdaad verkapt, als penningmeester zie ik wie via Leergeld betaald en eigenlijk wil ik dat helemaal niet weten. Wel ben ik blij dat ze het doen, met name schoolreisjes met een bus zijn enorm duur. Leergeld maakt het mij wel makkelijker om de begroting rond te krijgen. Bij een school die te maken heeft met regionale krimp, heb je minderende inkomsten maar niet automatisch een bus minder nodig dus elk tientje is welkom. Veel scholen gebruiken met name deelname aan het schoolreisje als druk. Ik vertik dat, ik wil ook de reden niet weten waarom er niet betaald word behalve als je vindt dat er wanbeleid of wanbeheer wordt gevoerd met de ouderbijdrage. Dan kan ik er eventueel iets mee. Ik vind het daarnaast wel prettig om te weten of iemand niet zal betalen. Dan kan ik er rekening mee houden met begroting en herinneringen.

Voor wat betreft het schoolreisje van dit jaar, we zijn aan het kijken met de juf van groep 8 of we voor hen nog dit schooljaar als afscheid een activiteit kunnen organiseren en betalen. Voor de overige groepen kijken we volgend schooljaar of er wat extra kan of dat we komend schooljaar geen ouderbijdrage vragen. Dat is zeker ook een optie. Maar daar heeft de huidige groep 8 niets meer aan vandaar dat we voor hen nog niet wat leuks willen doen.

Triva

De kwaliteit van de potloden maakt toch even niets uit! Tsjor

AnnaNiem

Bij het maken van plannen is het altijd goed om je te realiseren dat je de leuke plannen maakt met de beurs van een ander. Wellicht is het beter om een vast bedrag te noemen, dus niet op basis van een (nieuwe) begroting) en daar moet het dan ook van gedaan worden.
Of mensen wel of niet deelnemen kun je inderdaad simpelweg vragen: in oktober een reminder sturen: u heft niet betaald. Wilt u niet betalen? Geen probleem.Wilt u wel betalen, maar kunt u dat niet: stichting leergeld. Bent u het vergeten, dan graag alsnog. Dan hoeft niemand te verantwoorden waarom iemand wel of niet betaalt.

Tsjor

Es

Es

17-05-2020 om 13:51

Wat een raar verhaal

De school eist dus al een jaar of 2 dat jullie de ouderbijdrage gaan betalen. Intussen hebben ze wel geld genoeg om voor jouw kind alvast de schoolreis naar Duinrell te betalen.
Daarnaast geloof ik ook niet dat er zulke dure potloden worden gekocht worden dat de ouderbijdrage met tientallen euro's boven het gemiddelde moet uitsteken.
Mijn ervaring is dat de potloden en dergelijke elk jaar voor de zomer de prullebak in gaan en dat het jaar ernaar de kinderen allemaal nieuwe potloden krijgen. Dat is natuurlijk compleet onnodig als de potloden van vorig jaar nog prima te gebruiken zijn. (Kind kwam wel altijd elke eerste schooldag enthousiast thuis met een grote glimlach wegens de "nieuwe spullen")
Als geld een probleem was had de school ook voor een goedkoper schoolreisje (dichterbij) kunnen kiezen en genoegen kunnen nemen met minder dure potloden.

Je geeft aan dat je de ouderbijdrage niet kunt/wilt betalen, omdat je wil voorkomen dat je in de schulden komt. De school vindt dat je toch maar moet betalen.
En als je door het betalen van de ouderbijdrages in de problemen komt, gaat de school dan ook helpen met het oplossen van iets wat zij zelf hebben veroorzaakt?

Ik weet niet wat voor een soort school die van Manoniem is, maar hier hebben we een verenigingsschool die 800 euro per kind per jaar wil zien als ouderbijdrage. De school presenteert zich als een sociale school met veel vieringen, kleinere klassen, een sterke groepsvorming, vakdocenten en gebruik van mooie materialen.
Intussen gaan er elk jaar kinderen "met een vlekje" naar de "scholen voor arme mensen" zoals die inmiddels worden genoemd, omdat de "school voor rijke mensen" geen raad weet met kinderen die net iets van het gemiddelde afwijken. Vervolgens gaat het met deze kinderen in de meeste gevallen op hun nieuwe school erg goed.
Wellicht speelt dit ook, in mindere mate, op de school van Manoniem?

Manoniem

Manoniem

17-05-2020 om 14:35

Kosten ouderbijdrage

De kosten zijn hier 75 euro per kind per jaar inc. het schoolreisje.
Als ik de websites van andere scholen bekijk lijkt me dat geen afwijkend bedrag. Elders is het vaak ongeveer 35 euro ouderbijdrage en het schoolreisje komt apart, dus dat zal ook wel 75 euro zijn. Maar de ouderbijdrage zelf is vaak ook hoger dan 75 euro, zelfs bedragen in de 100 euro heb ik gezien.
Ik kan hier geen scholen vinden waar de ouderbijdrage 22,50 inclusief schoolreisje is?

Ik kan me helemaal vinden in de opmerking van tsjor dat de school leuke plannen maakt met de beurs van een ander. Van mij hoeven de kinderen helemaal niet naar Duinrell, meerdere musea en een kaasbedrijf. De school heeft ook nooit gevraagd of wij suggesties hebben voor een schoolreisje. Zij bedenken het zelf. De kinderen hebben thuis weleens gezegd dat ze met school naar Walibi of de Efteling gaan maar dat blijkt dan achteraf iets te zijn wat de kinderen onderling hebben bedacht.

Voor de kaasboerderij heb ik gevonden dat daar subsidie voor bestaat dus ik twijfel aan of de school überhaupt voor het "kaasbedrijf" heeft betaald.

Dees

Dees

17-05-2020 om 15:52

Wel herinneren niet verplichten

Hier eigen bijdrage van 50 euro per kind. Dat is inclusief schoolreisje, Sinterklaas, kerst, Pasen, nieuwjaar, afsluiting schooljaar, disco feest en diverse versieringen, kosten afscheid groep 8 etc etc.

Er zijn genoeg ouders die niet direct betalen we hebben een stuk of wat momenten dat we ouders eraan herinneren en dan geven we aan dat ook voor hun kinderen kosten worden gemaakt, echter we verplichten niemand.

Vraag is of iemand iets echt niet kan betalen of wil betalen, mensen die (voor corona) wekelijks naar de bios gingen en jaarlijks naar een tropisch land op vakantie gingen en aangeven dat ze het niet kunnen betalen. Ik vind daar wel wat van maar doe er niets mee

Bosbes

Bosbes

17-05-2020 om 20:42

ouderbijdrage..zou afgeschaft moeten worden. En meer wensen

Wat ik goed zou vinden, is als alle scholen zo'n 100 euro per kind per jaar extra zouden krijgen van de overheid, jij en ik betalen daar dan dus voor via de belastingen.
En daarnaast wordt scholen dan verboden om zelfs maar een euro aan ouders te vragen. Gewoon geen enkele (door de overheid gefinancierde) school.

Met het idee:
- al dat sinterklaas/ kerst/pasen/moederdag - gedoe heel karig houden. Een school doet er wel wat aan, maar met name t/m groep 4 of zo, en versiering is niet of nauwelijks aanwezig. Het is geen kinderopvang, maar scholing he...blijkt in deze tijd ook weer (naar mijn idee).
- museum / kaasboerderij bekijken en dergelijke: goed idee! Mooie educatieve uitjes. Kan ook nog wel een bos bij met opdrachten, of ander natuurschoon (vlierbessen plukken en er op school jam van maken als mooi uitje, ..). Gewoon met een schoolbus en niet dat gedoe met 'we hebben niet genoeg ouders, anders kan de school NIET naar dit educatieve/leuke uitje!!'.
- doe ook maar wat meer klassenassistenten en nóg minder moeders (soms vaders). Ouders grotendeels de klas uit dus.

Volgens mij wordt mijn wensenlijstje zodanig dat 100 euro per kind per jaar niet volstaat, maar ik ben hiervoor bereid meer belasting te betalen. Al zijn mijn kinderen al bijna klaar met de middelbare school. Op naar een goede start voor ieder kind en niet meer dat getut à la De Luizenmoeder (al was de serie erg grappig).

Bosbes

Bosbes

17-05-2020 om 21:00

en Dees, ik heb het vaker gemerkt

ik heb vaker gemerkt dat ik het op dit onderwerp niet met je eens ben.

"schoolreisje, Sinterklaas, kerst, Pasen, nieuwjaar, afsluiting schooljaar, disco feest en diverse versieringen, kosten afscheid groep 8 "

Een deel is overbodig, of overbodig om er wat voor te betalen (wat moet er voor Pasen betaald worden?? Paasei-versieringen in school, kunnen de kleuters toch doen van het op school aanwezige crepe-papier?), discofeest: waarom? Wat heeft school hiermee van doen, als ze willen feesten organiseren ouders dat maar onderling zou ik zeggen.
Kosten afscheid groep 8, wat voor kosten dan?
Alle scholen doen ook wel een groep-8-kamp, laat dat ook tot schoolkosten behoren en niet door ouders.

Het geeft zulk gedoe, al die vage kosten. Je kunt als ouders eigenlijk niet onder school voor je kind uit (maar goed ook), maar je vindt geen school zonder divers frutselversiering en uitje naar een pretpark dat uit de Ouderbijdrage moet worden betaald en ouders in de commissie die er wel wat van vinden maar weten wie het zijn en weten dat die ouders wel vaak naar de bioscoop gaan. Jemig.

Karig

Wij komen met 25 euro rond inclusief schoolreis en een karig Sinterklaas, kerst etc. gedoe. De excursies vanuit onderwijskundige wensen gaan via school, al slaan we soms de handen in een. Een schoolreisje kan ook naar een museum of dierentuin ipv een pretpark of speeltuin. Het hoeft niet groter. Kinderen herinneren zich niet de dure uitjes, maar wel of het gezellig was.

Wel vragen ze hier soms vrijwilligers om te rijden en zitten er ouders in werkgroepen. Maar ik hoor niemand mopperen daarover. Veel ouders vinden het ook leuk om zo bij school betrokken te zijn. En school maakt dankbaar gebruik van dit netwerk. Dat geldt ook voor de lokale bedrijven, deze zijn nooit te beroerd voor een rondleiding, uitlenen van materialen etc. Maar dat is misschien ook iets typisch voor een dorp.

Juist daarom

Dees: 'Vraag is of iemand iets echt niet kan betalen of wil betalen, mensen die (voor corona) wekelijks naar de bios gingen en jaarlijks naar een tropisch land op vakantie gingen en aangeven dat ze het niet kunnen betalen. Ik vind daar wel wat van maar doe er niets mee.'
Dat is juist het probleem als je uit iemand anders portemonnee leuke dingen wil gaan betalen. Jij gaat er dan iets van denken als ouders zelf of met hun kinderen naar de bioscoop gaan of op vakantie en je vindt er iets van, namelijk dat ze dat geld moeten besteden aan de leuke dingen die school bedacht heeft.
Daarom is het zo verkeerd. Je gaat daar helemaal niet over, je hoeft er niets over te denken, het is helemaal jouw pakkie an niet.
Via de ouderbijdrage neem je zo ongegeneerd een kijkje in iemands portemonnee en uitgavenpatroon en vorm je daar gedachten, meningen over.
Ik vind het echt zo fout. Al was het maar een tientje.

Tsjor

Dees

Dees

17-05-2020 om 21:29

Bosbes

Er wordt bij onze ouders jaarlijks een enquête gehouden en die enquête geeft aan dat dit de activiteiten zijn die zij en hun kinderen heel leuk vinden en willen behouden.

Afscheid groep 8 kost veel geld, voor het afscheid wordt een theaterzaal afgehuurd dat kost geld, ouders betalen er graag voor.

escalatie

Dreigen met een deurwaarder is een hele grote escalatie en uit juridische zelfbescherming zou je eigenlijk alle communicatie met school over dit onderwerp moeten stoppen. De kans is reëel dat verdere communicatie door school misbruikt wordt om een handtekening van jullie te krijgen onder iets misleidends, of om een claim van "mondelinge overeenkomst" te fabriceren. Het probleem is dat school zich waarschijnlijk niet bewust is van hun eigen gigantische escalatie, en dat ze het stoppen van communicatie als een escalatie en "vertrouwensbreuk" zullen interpreteren.

Anyway, de boel is reeds ge-escaleerd of school dat nu beseft of niet, en ik zou dus toch de communicatie stoppen.

Iets van:
"Wij zijn zeer geschrokken van de juridische dreigementen geuit door persoon X in ons gesprek op datum Y. Wij willen bij deze duidelijk maken dat wij de ouderbijdrage niet zullen betalen, tenzij daartoe gedwongen door een rechter. Verdere communicatie over dit onderwerp stellen wij niet op prijs."

En houd je daar dan ook aan. Niet verdedigen, niet toelichten. Als je er toch op aangesproken wordt, houd je antwoord kort en voeg niets toe aan wat je in je brief schreef.

Je krijgt trouwens niet zomaar een deurwaarder. Eerst komt er een incassobureau met "officiële aanmaningen" en dreigementen over incassokosten, en soms zelfs een "conceptdagvaarding" (dat is een frauduleuze intimidatietactiek die niets met een echte dagvaarding te maken heeft). Dat is allemaal de buitengerechtelijke procedure. Een aantal incassobureau's bieden de buitengerechtelijke procedure aan op basis van "no cure no pay" voor de opdrachtgever. Dat betekent dat noch opdrachtgever noch incassobureau iets "geinvesteerd" hebben in de procedure. Alles wat ze doen - hoe intimiderend ook - zijn standaardtactieken die helemaal niets zeggen over hoe sterk de opdrachtgever in zijn recht staat. Pas als er een dagvaarding komt, is er ergens iemand die zeker genoeg is van de zaak om er geld aan uit te geven.

Mocht er een incassobureau langskomen, geef aan dat je de vordering betwist, dat je graag schriftelijk bewijs wilt van de zogenaamde "schuld", en dat je geen enkele andere communicatie van ze wilt ontvangen behalve dat schriftelijke bewijs. Als je desondanks toch bellen/aanbellen/aanbellen bij de buren dien een hele grote klacht in bij de brancheorganisatie.

secretaresse

secretaresse

18-05-2020 om 15:32

dagvaarding

Ik heb jaren als secretaresse op een advocatenkantoor gewerkt. Ik heb daar geleerd om al dit soort discussies af te kappen met de uitspraak: ik zie de dagvaarding graag tegemoet en tot die tijd doe ik niets. Meestal hoor je er dan niks meer van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.