Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Manoniem

Manoniem

16-05-2020 om 20:13

School eist betaling ouderbijdrage


Het moet nog even door de Eerste Kamer

Maar als het wetsvoorstel er dan door is mag een school een kind niet uitsluiten van een activiteit als de ouderbijdrage niet betaald is.

skik

Hmmm

"Maar als het wetsvoorstel er dan door is mag een school een kind niet uitsluiten van een activiteit als de ouderbijdrage niet betaald is."

Heb jij een link naar die wettekst?

Ik betwijfel of de wet een positief effect zal hebben naar ouders. Ik denk eerder dat het erop neer zal komen dat er voor activiteiten voortaan wel betaling afgedwongen kan worden. (en inderdaad, dan ook niet meer mogen uitsluiten)

Penningmeester

Penningmeester

15-06-2020 om 11:06

Geld nodig

Bij ons in de pot zit aardig wat geld, een basissaldo vanuit een gift en een saldo ontstaan na fraude door een van de penningmeesters. Die fraude kwam aan het licht toen ik de administratie overnam en ikzelf heb dat geld bij de voormalig penningmeester teruggevorderd.

De ouders zijn geïnformeerd en we gebruiken het geld als buffer en om de komende jaren een verhoging van het schoolgeld tegen te gaan. We gaan de komende jaren dus bewust verliezen maken.

Toen school hoorde van de buffer werd al snel geopperd dat we wel wat van dat geld konden gebruiken om het plein op te knappen of andere zooi die de directie wel wilde kopen. We hebben duidelijk aangegeven dat het geld voor activiteiten is bedoeld dat het jammer is dat het allemaal is is gelopen maar dat we dit geld voor activiteiten blijven gebruiken.

Hoewel ik mijn eigen mening heb over mensen die niet betalen voor de activiteiten maar wel.met hun kind vooropstaan om het beste profeit van de activiteiten te hebben zijn deze kinderen niet de dupe, zij mogen gewoon meedoen aan onze activiteiten. We hebben er weleens een mail over gekregen van een ouder die vond dat ze bij kind 3 korting hoorde te krijgen, toen we aangaven dat voor haar kind het schoolreisje en alle andere activiteiten net zo duur is voor ons begreep ze dat wel maar ze weigerde überhaupt te betalen. Tja dat is dan maar zo.

Merel

Merel

15-06-2020 om 11:28

vroeger wat soberder maar prima

Vroeger, toen ik op de lagere school zat ( 1975-1981) hadden we zelden schoolreisjes. Ik kan me er maar eentje herinneren, we gingen naar een stoomgemaal en werden gereden door ouders, het was een plaats 45 minuten verder op. En op schoolkamp gingen we ook, in de zesde klas. Dat was 20 minuten op de fiets. Beiden waren een geweldig uitje en het zal gok ik, minder gekost hebben dan de busreizen die mijn kinderen maakten op de lagere school. Dus ja, als het geld er niet voor is, dan moeten scholen gewoon niet gaan. Soms lijkt het of het aldoor beter een spectaculairder moet.
Voor de lagere school de echte grote pretparken en bij het middelbaar onderwijs gaan ze nog verder.
Ik heb nu al reizen gehoord van scholen naar Peru en Senegal (dochters van vrienden, verschillende gezinnen en scholen) ik vind dat nogal overdreven allemaal.

Penningmeester

Penningmeester

15-06-2020 om 11:47

Hier

Ik ging in 1982 naar de basisschool en er gingen gewoon op schoolreis, ook een keer naar de Efteling, Drievliet en Artis die kan ik me herinneren. Schoolkamp was met de bus naar een kampeerboerderij nabij ponypark Slagharen want naast een speurtocht, zwemmen en een stuk fietsen zijn we ook een dag naar het ponypark geweest.

Op zich niet zo heel veel verschil met de school van mijn kind nu. Alleen kamp is wat extremer want heb het idee dat de juf van groep 8 de luxe van echte bedden enzo wil want daar gingen ze tot 2 jaar terug ook met een scouting tent op kamp.

Van mij mag het allemaal wel wat minder hoor een vreetpartij met kerst en Pasen, een schoolreis, een mooie voorstelling bij de Kinderboekenweek, cadeautjes met Sinterklaas en dat soort dingen het mag wat minder en school is het daarmee eens. Geloof dat in de planning staat dat de boel wordt afgebouwd. Dat past mooi in de financiën van de oudervereniging, afbouwen reserves en dan minimale verhogingen indien nodig.

Penningmeester

Penningmeester

15-06-2020 om 13:27

Skik

Een link neerplempen kan iedereen.......waarom plemp je hem neer en wat vind je er zelf van?

Flavia

Flavia

15-06-2020 om 13:40

Penningmeester

ze plempt de link niet neer, dat is het antwoord op de vraag van M Lavell.

Misschien omdat iemand naar die link gevraagd had ....

Er is een paar reacties daarboven naar die link gevraagd.

Korte lezing lekje boven

“ Artikel 46a. Deelname leerlingen aan extra activiteiten
1. De deelname van leerlingen aan activiteiten die geen onderdeel uitmaken van het verplichte onderwijsprogramma en worden georgani- seerd onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, wordt niet afhankelijk gesteld van een bijdrage als bedoeld in artikel 40, eerste lid.”

Dus worden de activiteiten (zoals op veel scholen trouwens al het geval is) voortaan onder verantwoordelijkheid van de oudercommissie/vereniging georganiseerd.
Dan mag uitsluiten namelijk wel.

Mirjam

Hmm, ik weet niet of ze dat bedoelen zoals jij het uitlegt. Ik denk dat je het organiseren onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag niet los kan zien van activiteiten die geen onderdeel uitmaken van het verplichte onderwijsprogramma.

skik

Maya

Maya

24-06-2020 om 18:48

Geld is er niet

Het geld is er niet, en daarmee is de kous af.

Als de school geen administratieve lasten wil met ouders die de ouderbijdrage niet betaald hebben is dat hun eigen probleem.

Manoniem

Manoniem

13-07-2020 om 21:17

Het houdt niet op

Kinderen hebben eind deze week vakantie, toch vond de leerkracht van een van mijn kinderen het vandaag nodig om mijn kind te vertellen dat ik de bijdrage moet gaan betalen...

Tessa

Tessa

14-07-2020 om 18:02

Manoniem

Dat is wel heel grof. Daar zou ik wel een gesprekje met die leerkracht en de teamleider aan wagen. Een kind betrekken in de financiële perikelen tussen ouder en school, dat kan echt niet.

ElenaH

ElenaH

14-07-2020 om 20:00

Manonien

'om mijn kind te vertellen dat ik de bijdrage moet gaan betalen...'

Daar is richting je kind maar één reactie op mogelijk:" de juf is een beetje dom, die zegt dingen die niet kloppen".

rode krullenbol

rode krullenbol

15-07-2020 om 11:45

Nee, dat kan beter (denk ik)

Wat dacht je van: "Oh, heeft de juf dat gezegd? Dat vind ik vervelend voor je. Maar maak je er maar geen drukte over, hoor. Ik zal dat zaakje wel in orde brengen."

Hiermee voorkom je dat het kind een volwassen verantwoordelijkheid komt te dragen, maak je de zaak niet nog groter dan 'ie is door aan te sturen op een gezagsconflict tussen juf/school en kind en bevorder je een aangename tijd op school en haar schoolprestaties.

Rode krullenbol

Lotte

Lotte

16-08-2020 om 15:13

Belachelijk

De volgende keer dat de school vraagt om inzage in jullie inkomen en uitgaven zou ik het afkappen met: waar bemoei jij je mee?
Los van de vraag waar toeslagen als kinderbijslag en kindgebonden budget voor bedoeld zijn is het tegenwoordig lastig om, zeker met een weggevallen inkomen, de kosten van alleen al de huur of hypotheek te kunnen betalen.

Ik herken het probleem wel. Wij zijn hier vijf jaar geleden komen wonen en onze tweeling heeft de leeftijd waarop we hen moeten inschrijven. De ene school in de wijk vraagt honderden euro's per kind per schooljaar aan ouderbijdrage en wordt voor een aanzienlijk deel bezocht door kinderen van expats. De andere school een halve kilometer verderop is juist het tegenovergestelde. Lage ouderbijdrage, maar ook bekend om veel problemen tussen leerlingen en ouders onderling. Bij ons in de straat is er geen enkel gezin dat de kinderen op een van deze twee scholen zet, terwijl op de eerste school ook maar weinig kinderen uit de wijk zitten.

Naar horen zeggen wordt die hoge ouderbijdrage niet betaald door de ouders maar door hun werkgevers.

Dees

Dees

16-08-2020 om 15:37

Lotte

Wellicht is dat dan een internationale school.....die zijn niet openbaar.

Lotte

Lotte

16-08-2020 om 22:21

Nee

Zeker geen internationale school. Wel een die adverteert met dat de klassen wat kleiner zijn en dat er veel aandacht is voor cultuur. Ik ben er zelf wezen kijken en ik mag mijn kinderen er ook gewoon inschrijven. Maar de meeste ouders hier brengen hun kind naar scholen buiten de wijk en voor de kinderen is het ook leuker als de buurtgenootjes op dezelfde school zitten. (los van dat ik honderden euro's ouderbijdrage per kind te duur vind)

X

X

17-08-2020 om 12:16

Schoolvereniging

Die scholen die honderden euro’s ouderbijdrage vragen zijn meestal scholen van schoolverenigingen. Dit is een vorm van selectie aan de deur die eigenlijk niet mag. Eerder was er (dacht ik) op dit forum ook een draadje over Eindhoven, Leiden en de Rotterdamse Schoolvereniging waar het helemaal de spuigaten uit loopt.
Wellicht zetten expat-ouders hun kind bij voorkeur op zo’n school als de internationale school te duur voor hen is.

Een van die scholen noemde dat zij te weinig bijdrage van het rijk krijgen om de doelen in het onderwijs te behalen... Dat is onzin, andere scholen lukt het wel.

IGBO/IGVO

“ Een van die scholen noemde dat zij te weinig bijdrage van het rijk krijgen om de doelen in het onderwijs te behalen... Dat is onzin, andere scholen lukt het wel.”

Dat zijn internationale scholen gesubsidieerd via de IGBO pot.
Dat de scholen te weinig subsidie krijgen voor al het aanbod wordt ook in die regeling genoemd. Deze scholen mogen(moeten) dus wel een ouderbijdrage vragen. De scholen zijj in beginsel niet toegankelijk voor gewone NL kinderen.

Verwarrend is dat tegenwoordig veel gewoon gesubsidieerde scholen ook een internationale afdeling hebben en dat eigenlijk steeds onduidelijker wordt wie waar nu wel of niet voor moet betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.