Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Manoniem

Manoniem

16-05-2020 om 20:13

School eist betaling ouderbijdrage


Pennestreek

Pennestreek

04-06-2020 om 15:34

Daar zou ik nou van gaan steigeren

en dat heb ik ook gedaan . Van die verplichte geldinzamelacties. Ieder jaar weer van die o-zo-leuke-sponsoracties. Maal 2 kinderen. En dan komen de buurkinderen en de neefjes en nichtjes ook nog langs. Wil je ook geen nee tegen zeggen. Naast de vrijwillige schoolbijdrage natuurlijk he. En dan ook dat soort acties voor de scouting, de korfbal en de badminton. Bleh!

Het toppunt vond ik de actie van de school van een neefje (groep 6). Kinderen moesten een kerstkaart tekenen en daarvan werd dan door een bedrijf allerlei 'leuke' meuk gemaakt. Bekers, muismatten, kaarten, you name it. Die waren dan te bestellen via een website. Waartoe de artiest in kwestie toegang had, zodat hij/zij keurig kon zien wie er al wat besteld had. En wie niet. En er was een minimaal op te halen bedrag. Echt, ik heb een paar keer op het punt gestaan die school een mail op pootjes te sturen. Echt way over de grens van het betamelijke.

Triva

Triva

04-06-2020 om 16:39

precies pennestreek

en dan lekker trots kunnen roepen dat de ouderbijdrage zo laag is. Ga eens vragen of mensen liever 20 euro meer betalen of de zoveelste sponsorloop of 'verkoop je oude boeken' actie ziet voorbij komen (inclusief al het werk erom heen voor de ouders, je weet het: tijd is ook geld....)

Flavia

Flavia

04-06-2020 om 17:39

Triva

de statiegeld actie hebben ze geregeld bij de supermarkt, een week lang alle gedoneerde statiegeld bonnetjes. Komt een deel van de ouders die daar ook boodschappen doen maar dat is niet te traceren. Heeft jullie supermarkt niet zo'n doos waar je je bonnetje voor het goede doel in kunt doen?

De knakworstjes werden gedoneerd door de supermarkt. En het standje stond ook bij de supermarkt en niet bij school.

Sponsorlopen en dergelijke deden ze niet aan.

De kalender hoefde je zeker niet zelf te verkopen of te kopen, werd volledig door de stichting gedaan.

Als ouder alleen het verzoek een ouderbijdrage te doen, liefst rond het richt bedrag.

Triva

Triva

04-06-2020 om 23:45

Flavia

Nou prima geregeld. Het geld hier voor statiegeld gaat naar kika of de voedselbank. Niet naar al die 'arme rijke' kindjes waarvan de ouders best een tientje meer kunnen betalen voor de ouderbijdrage.

Ik vind het vestzak broekzak, het geld komt érgens vandaan.

ElenaH

ElenaH

05-06-2020 om 04:00

Hier niet

'dat de ene school de ouderbijdrage aanvult met geld uit een ander potje en de andere school niet (of minder).'

Wij hadden als ouderraad een eigen begroting en moesten jaarlijks verantwoording afleggen. Daar zat echt alleen de ouderbijdrage in.

Dees

Dees

05-06-2020 om 07:01

Ruinte

Hier op school is het de 50 euro en de uitgaven worden standaard gerapporteerd aan alle ouders. Alle inzamelingsacties worden voor andere doelen gedaan, en dat is volgens mij alleen de sponsorloop en inderdaad die meuk die van een rekening worden gemaakt.

Schoolreisjes zijn vooral duur door het busvervoer toegang voor de parken zijn bizar laag, ook de Efteling toegang is bizar laag. Van het budget gaat het ene jaar ongeveer 25 euro naar de schoolreis en het andere jaar ongeveer 20 euro (omdat de reis het ene jaar verder weg is en het andere jaar dichterbij). Schoolreis is alleen met de groepen 3 TM 7. Groep 8 krijgt een mooi afscheid en groep 1/2 krijgen een dag op school met plein spelletjes, patatjes, een voorstelling etc etc. Het budget voor die dag en het afscheid is ook ongeveer 25 euro per kind. Bij ons gaat ook best veel geld naar de Kinderboekenweek waar standaard schrijvers op school worden uitgenodigd, super leuk en educatief.

Ik weet dat er van andere scholen geld uit andere potjes wordt gehaald voor de feestjes en reisjes soms zelfs uit onderwijs potjes. Dat zijn wel scholen met veel kinderen van allochtone afkomst en waarbij de ouderbijdrage niet of nauwelijks betaald wordt. Deze scholen krijgen een hogere subsidie ivm de afkomst van de kinderen en zitten dus ruimer in hun geld.

Hahahaha Dees

Dat is zo achterhaald wat jij zegt over scholen die met meer allochtonen meer geld krijgen. Is allang niet meer can toepassing. Ook allochtone ouders heb en namelijk meer opleiding dan basisschool en dus krijg je als school helemaal niks extra.

Wel.zijn er scholen die goed zijn in gebruik maken allerlei subsidies en fondsen waardoor er meer kan.

Dees

Dees

05-06-2020 om 08:14

Marsy

Nou marsy dat is niet achterhaald, dag is nog steeds flink van toepassing.

Welnee

“Nou marsy dat is niet achterhaald, dag is nog steeds flink van toepassing.“
Nee.

De gewichtenregeling gaat niet meer over afkomst (afkomst mag de school ook niet meer registreren) maar over opleidingsniveau van de ouders.

Sommige scholen hebben meer geld dan anderen.
Katholieke scholen bijvoorbeeld (Rome is de suikeroom). Christelijke scholen (de inzamelingsactie in de kerk is ook voor de school). Algemeen bijzondere scholen (met een eigen stichting “vrienden van” of “oud leerlingen van”)

Het is volstrekt niet inzichtelijk waar de geldstromen van scholen vandaan komt en hoe het wordt verdeeld.

Daar maakt niemand zich druk om.....
Nou ja, behalve als alibi om Islamitische scholen of schooltypen die opzien baren mee op de huid te zitten.

Triva

Triva

05-06-2020 om 09:33

Dees

'Ik weet dat er van andere scholen geld uit andere potjes wordt gehaald voor de feestjes en reisjes soms zelfs uit onderwijs potjes.

Dat zijn wel scholen met veel kinderen van allochtone afkomst en waarbij de ouderbijdrage niet of nauwelijks betaald wordt.

Deze scholen krijgen een hogere subsidie ivm de afkomst van de kinderen en zitten dus ruimer in hun geld.'

Zin 1 is dus precies waar ik op doelde.
Zin 2 daar zeg ik niks over, weet ik niks van.
Zin 3 klopt dus niet, zie hierboven.

Budget

Sinterklaas is hier een budget van 25 euro per groep (5 groepen) plus 25 euro aan strooigoed. Sinterklaas en Pieten worden door school betaald. Maar in overleg met het dorpscommitee is het altijd dezelfde als die bij de intocht komt.

We gaan met groep 4 tm 8 naar een pretpark dat in de buurt is. Entree met vroegboekkorting kost 14,50 per kind en twee bussen 600 euro. Groep 1 tm 3 gaan naar een speeltuin/kinderboerderij dat kost aan inkom on totaal 75 euro plus 1 harmonica bus van 300 euro.

Groep 8 krijgt het geld als bijdrage voor hun groep 8 afsluiting. Dit jaar bestaat groep 8 uit 10 kinderen. Wat ze er mee doen, is aan groep 8. Ouders betalen wellicht zelf nog bij, iedereen neemt wat mee en school draagt ook nog bij, maar dat gaat buiten de ouderraad. Daar bemoei ik mij niet mee en ik heb nog geen kind in groep 8 gehad. De musical is in school. De decors en kostuums
zijn bewaard van voorgaande edities, worden geleend van verenigingen of gemaakt op school als handenarbeid dus materiaal komt dan vanuit school, maar ook de lokale bedrijven zijn ook niet te beroerd om materiaal te sponsoren of gereedschap uit te lenen. Het dorpscommitee organiseert ook van alles voor de jeugd en heeft ook nog van alles, zeker aan het eind van het seizoen. De snoep/chips/ranja die met carnaval en jeugdwerk over is, is in juni echt nog wel goed en prima voor groep 8. Dat soort dingen. Podium kunnen we lenen via de fanfare. School heeft een geluid en lichtinstallatie. Soms hebben ze bepaalde spullen nodig en dan komt er wel een oproep op ISY. Dat regelt zich wel. De sfeer op school en in het dorp is goed.

En als er bijvoorbeeld nieuwe decors/kostuums nodig zijn dan hebben we daarvoor ook nog onze spaarpot mits het bewaarbaar is en dus hergebruikt kan worden. Zo hebben we vorig jaar als Ouderraad een set doeken aangeschaft met o.a. fluweelrood, bospatroon, strand/zee, wintersfeer en een confetti/feest print. Bruikbaar voor musical maar ook het themahoekje, aankleden speelzaal voor andere feesten of net wat je wil.

Het wordt wel steeds lastiger om met een krimpende school en stijgende kosten het rond te krijgen. Het lukt nog voor 25 euro en de steun van school, vrijwilligers etc. We hebben wel flink bezuinigd, kritisch gekeken (goed is goed genoeg en meer niet altijd beter) en beter overlegd met school over wat wel en wat niet. Maar de rek is er wel uit als we het niveau willen houden zoals het nu is dan denk ik dat 30 euro over een jaar of twee best een optie kan zijn. Sommige dingen worden niet automatisch goedkoper met minder kinderen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2020 om 11:35

Dat zal misschien wel eens gebeuren Triva

Maar ik weet ook zeker dat dat op de school van mijn kinderen ABSOLUUT niet het geval is.
Zelfs geen sponsorloop.

Mirjam

'Katholieke scholen bijvoorbeeld (Rome is de suikeroom). ' Rome als suikeroom? Dat is nieuw voor me. In het kader van financiering door buitenlandse organisaties zou daar een parlementair onderzoek naar moeten komen.
Heb je een link?

Tsjor

Welnee

“ In het kader van financiering door buitenlandse organisaties zou daar een parlementair onderzoek naar moeten komen.”
Welnee. Dat is helemaal niet verboden.
Dat is de kern van de vrijheid van onderwijs en de vrijheid van godsdienst.
Juist daarom is het zo hypocriet om moord en brand te schreeuwen bij Islamitische scholen.

Ik heb geen link naar de boekhouding van de paus.
Die is ook geheim
Net als de boekhouding van de Nederlandse katholieke kerk en de katholieke schoolbesturen. Dat die twee van elkaar profiteren is ondertussen evident.

Niempje77

Niempje77

06-06-2020 om 14:57

Geen gewichtenregeling meer

Lees hier dat de gewichtenregeling niet meer over de afkomst zou gaan. De gewichtenregeling ging inderdaad niet over de afkomst, maar die gewichtenregeling is vorig jaar afgeschaft en nu speelt de afkomst juist wel weer mee bij de bepaling van de bekostiging. In de nieuwste regeling wordt de bekostiging van een school bepaald op basis van de achterstandsscore van een school en daarin is die afkomst juist wel meegenomen, maar bijvoorbeeld ook nog steeds het opleidingsniveau van de ouders, de verblijfsduur in Nederland en of de ouders in de schuldsanering zitten. Scholen met veel achterstandsleerlingen krijgen dus wel degelijk meer geld. Al heeft die nieuwe regeling natuurlijk niet meteen al voor potjes gezorgd, er is ook en overgangsfase geregeld.

Wat je wel ziet, is dat er scholen zijn die veel gebruik maken van allerlei extra subsidies, bijvoorbeeld voor cultuur en scholen die er veel minder gebruik van maken. Ook is dat voor een deel afhankelijk van de gemeente. Zo kan het zijn dat een school in Amsterdam meer subsidies kan krijgen dan een school in een kleine gemeente. Maar ook in een gemeente die veel subsidies verstrekt, moet je ze wel aanvragen en dat gebeurt niet overal. Zo kan het zijn dat de ene school meer te besteden heeft (los van de ouderbijdrage) dan de andere. Uiteraard zegt dat niets over de ouderbijdrage en er zijn ook scholen die veel subsidies aanvragen en daarnaast ook een hoge ouderbijdrage. Ik weet niet of die regeling in Amsterdam er al door is, dat ze die subsidies niet meer wilden geven aan scholen met een hoge ouderbijdrage? Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Verder zijn er scholen die creatief omgaan met de uitjes en ze aan een onderwijsactiviteit koppelen, waardoor ze voor het budget minder afhankelijk zijn van de ouderbijdrage. En uiteraard ook verschillen in de hoeveelheid en soort extraatjes van de scholen. Hier zaten de kinderen op een basisschool die wat mij betreft wat teveel aan extraatjes deed (en dat bij een populatie waar dat niet per se voor nodig was) en die bij ieder thema wel een uitje bedacht. Als ze dat allemaal uit de ouderbijdrage zouden doen, was die niet te betalen. En achteraf hoorde je veel ouders klagen dat ze liever hadden gehad dat school wat meerijd aan onderwijs had besteed en bleken er wel heel veel kinderen al op de basisschool bijles te krijgen...

Mijn hemel

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-315.html

Ik zie het inderdaad.
Maar het is kennelijk niet langer de school die de gegevens verzamelt, maar het CBS aan de hand van gegevens over de gemeente. Voortaan een mengelmoes van opleidingsniveau, afkomst en sociaal economische kenmerken (in de schuldsanering bijvoorbeeld).

40er

40er

06-06-2020 om 15:36

Basisschool

Was voor zover ik me kan herinneren rond de €40.
Voortgezet volgens mij €130, inclusief de solidariteitskas, exclusief buitenland reisjes.

We kunnen het betalen en ik had het voor beide scholen wel over.

Katholiek

Geen idee of onze school geld uit Rome krijgt, mocht dat zijn dan heeft de paus een slechte deal. De communie lessen zijn na schooltijd, de pastoor krijgt slechts een lokaal en gebruik van de kopieermachine. Verder is de kerk alleen in beeld als invulling rondom Pasen en Kerstmis. De pastoor legt de kinderen graag de bijbelse reden van de feesten uit in de klas of in de kerk. Dat is het enige kerkelijke wat school doet, ook al zijn ze RK.

En hier hebben we ook wel eens een combi gehad van schoolreis en excursie. De dierentuin is echt leuk voor kleuters bij het thema dieren maar school had een probleem met het vervoer qua budget en voor de ouderraad de entree. Dus beide potjes samenben zijn de kleuters dat jaar naar de dierentuin geweest ipv de speeltuin.

Katholiek kapitaal

Katholieke schoolbesturen hebben vaak vermogen/vastgoed uit het verleden waar ze rendement van hebben. Gezien de ontkerkelijking krijgen ze er steeds minder communicantjes voor terug.

skik

Grapje

'Ik heb geen link naar de boekhouding van de paus.
Die is ook geheim
Net als de boekhouding van de Nederlandse katholieke kerk en de katholieke schoolbesturen. Dat die twee van elkaar profiteren is ondertussen evident.'

Gelukkig is er dan in elk geval één persoon die wel weet hoe het zit. Ik vind je grappig, Mirjam.

Overigens zijn de jaarverslagen van katholieke schoolbesturen gewoon op internet te vinden.

Tsjor

Eleonora

Eleonora

10-06-2020 om 21:50

Toegankelijkheid school

Elke euro ouderbijdrage meer maakt de school minder toegankelijk. De huidige groep ouders is nu nog betrokken maar je moet toch ook ouders trekken die in de toekomst hun kind op school gaan zetten? Of moeten dat alleen ouders zijn met een dikke portemonee?

Ach gossie tsjor

Volgens mij ben jij de enige die het niet weet.

Openbare jaarverslagen laten zien dat er bijzonder baten zijn, maar niet waar ze vandaan komen. Soms (niet altijd) vind je een curieuze post als “huuropbrengst”. Vraag je af hoe een school daar aan komt. (Zie opmerking skik) Maar nogmaals, ook als er huuropbrengsten zijn (of andere baten van katholiek bezit) dan hoeft dat niet precies zo benoemd te worden in een jaarverslag.

De school van mijn kinderen had de beschikking over een oud internaat dat als schoolvakantie bestemming gebruikt en geexploiteerd werd. Nee, dat stond niet als zodanig in het jaarverslag.

Annaniem licht ook een tipje van de sluier, zeker in relatie tot de ouderbijdrage.
Want de invulling door de kerk en in de kerk van lestijd scheelt ook op de begroting.

Gebouwen

En die gebouwen zijn dus van Rome? Voor zover ik weet is 'Rome' vooral een kostenpost.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

11-06-2020 om 17:53

Kostenpost?

Of die schoolgebouwen van de curie zijn, weet ik niet. Maar een kostenpost zou ik Rome niet noemen.Het totale bezit van het Vaticaan vertegenwoordigt een waarde van 2,6 miljard euro. En dat is dus nog zonder alle vrijwillige donaties elk jaar.

Anoniem

Anoniem

11-06-2020 om 21:21

Gecontroleerd

Heb jarenlang jaarrekeningen van scholen gecontroleerd en kwam eigenlijk nooit directe inkomsten uit Rome tegen, maar had ook niet de indruk dat dat hier bedoeld werd. Wel zag je bijvoorbeeld vaak dat besturen die aan een kerk verbonden waren (niet alleen die uit Rome) nog oud vermogen hadden. Zo zijn er bijvoorbeeld scholen die ooit een directeurswoning hadden, die woning is inmiddels al lang en breed verkocht, maar de opbrengst is bij de school terecht gekomen. Ook op andere manieren zie je wel overige opbrengsten bij scholen. Kunnen ook die private inkomsten die hier al werden genoemd zijn.

Bij openbare besturen zie je dat vaak minder, die zijn vaak pas de afgelopen jaren verzelfstandigd en hebben vaak niet extreem veel geld meegekregen van de gemeentes.

Naar mijn idee maakt dat echter niet het verschil in de ouderbijdrage die gevraagd wordt. Zover ik kan zien zijn het vaak juist openbare besturen die minder ouderbijdrage vragen en toch genoeg leuke dingen kunnen doen.

Meer of minder

“ Naar mijn idee maakt dat echter niet het verschil in de ouderbijdrage die gevraagd wordt.”
Vermoedelijk niet (ik denk wel eens het tegendeel) maar daar ging het dan ook niet over. Het ging over de bewering dat scholen met meer allochtonen meer geld hebben, want meer geld krijgen.

Dat is niet zo.

Scholen met een kerkelijke achtergrond hebben meer geld (bezit, vermogen) en krijgen meer geld (kerk, exploitatie van het bezit/vermogen).
Dat is meer geld dat ze krijgen op grond van overheidssubsidie.

Eigenlijk hebben alleen openbare scholen het uitsluitend te doen met wat ze aan overheidssubsidie krijgen en hebben ze per definitie geen eigen afgescheiden vermogen. Hoewel dat sinds de privatisering van die scholen wel zoetjes aan verandert.

specht

specht

12-06-2020 om 10:22

giften

Openbare scholen krijgen dan misschien geen geld van kerken, maar ook daar zijn ook soms ouders die gastlessen geven. Of een ouder over zijn werk verteld, of een pastor over het geloof maakt wat dat betreft niet uit.
Hier profiteert de openbare school overigens al jaren indirect mee van een “gift” aan de christelijke school. Omdat de christelijke school kerst en paasvieringen in de kerk mag vieren, kunnen zij op hetzelfde moment de grote gemeenschappelijke aula gebruiken, dit gaat al jaren in goed overleg.
Iedereen kan op prime-time f die bijeenkomsten houden.

Robin

Robin

14-06-2020 om 17:57

Jarenlang geen ouderbijdrage betaald

Op een van de scholen van mijn kinderen had ik geen zin om de ouderbijdrage te betalen wegens problemen die ik met die school had. Kind zat inmiddels al in de voorlaatste klas. Wegens de locatie waar wij wonen en de populariteit van de andere scholen kon mijn kind nergens anders terecht, dus was het de laatste tijd op de school uitzingen...

De school heeft wel zitten drammen en we hebben vaak brieven gehad met dat de ouderbijdrage van dit jaar en de vorige jaren moeten betalen plus de wettelijke rente erop. Nooit betaald. Kind is inmiddels al een tijd van de school af en we hebben er nooit meer wat van gehoord.

Mijn kind interesseerde de activiteiten waar de ouderbijdrage aan besteed werd niet en meldde zich dan ziek. Maar van uitsluiting is geen sprake geweest, kind zou officieel overal aan mee moeten en dus ook mogen doen...

Robin

Robin

14-06-2020 om 18:02

Sturing in populatie

Wat ik hier in de omgeving zie is dat de ouderbijdrage wordt gebruikt om te sturen in de populatie die de school bezoekt.
De "witte scholen" hebben de mond vol over multiculturaliteit, anti-discriminatie en dat ze goed voor de kinderen zijn, terwijl multiculturele ouders massaal voor de "zwarte scholen" kiezen. Raad maar welke (basis)scholen meer dan 100 euro per kind per schooljaar vragen en welke slechts enkele tientjes en een korting bij meerdere kinderen...
Op een locatie staan hier zelfs een "witte" en een "zwarte" school met de gebouwen tegen elkaar elkaar, waar bewust voor is gekozen bij de nieuwbouw om segregratie tegen te gaan. Alleen werkt dat niet, mede omdat de "witte" school een enorme ouderbijdrage vraagt.
Er is hier ook sprake van "witte scholen" die zelfs 600 euro per leerling vragen. (Schoolverenigingen en de plaatselijke vrije school)
Voor die 600 euro per kind kan ik ze ook makkelijk op twee clubjes buiten schooltijd zetten en wellicht nog geld overhouden ook.

Overigens hadden mijn kinderen in de basisschoolleeftijd een pesthekel aan de excursie naar de Efteling. Het was er zo druk dat ze die dag maar twee attracties hebben gezeten. De school was niet de enige school die voor deze locatie koos die dag.

Tja

Ik snap de commotie wel maar ik heb het zelf altijd wel vanzelfsprekend gevonden om de ouderbijdrage te betalen. Je wil als school ook iets extra's kunnen doen wat betreft gemeenschapszin en binding.

Je kreeg wel steeds meer tweedeling. En het moment dat een kind niet meer meekon op schoolreis vanwege het niet betalen van het schoolgeld vond ik een absoluut dieptepunt. Ik had het graag voor haar betaald. Had ik het geweten.
Het was notabene ook nog een kind dat ondergebracht was in een pleeggezin waar het blijkbaar allemaal niet zo goed georganiseerd was.

Inmiddels is het meestal duidelijk, zeker op het voortgezet onderwijs. Bijzondere activiteiten, zoals een schoolreis, worden apart gefinancierd en wie niet betaald gaat niet mee. Met als gevolg dat zoon op schoolreis ging met maar eenderde van zijn klas. Dat was in mijn tijd onvoorstelbaar. Maar goed ik heb nog geprofiteerd van het Marshallplan zullen we maar zeggen, daar werd die sociale flauwekul van betaald, en dat geld is echt op.

Maar goed, de binding van scholen met ouders is, zeker in ons geval, soms moeilijk te zoeken. Scholen potten geld op en hebben meer op met het organisatiebelang of het uitbuiten van de leerkrachten dan met goed onderwijs. Vreemd eigenlijk dat ik desondanks nog steeds het idee heb dat je met school toch een gemeenschap wil vormen om samen voor de kinderen te zorgen.

Maar goed, ik ben dan ook een fossiel uit de vorige eeuw geworden. Een heel ander perspectief inmiddels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.