Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Leandra

Leandra

22-02-2012 om 15:12

School is dicht door staking. moet zij voor opvang zorgen?

Hallo,

Vandaag kreeg ik een brief dat de basisschool van mijn kinderen op 6 maart dicht is omdat men staakt. (Vast niet de enige school)Gewoon op een dinsdag. School zorgt verder niet voor vervangende opvang. Is school dat niet verplicht? Ik baal sowieso omdat school afgelopen maandag ook al een vrije dag was voor de onderbouw en zo blijf je van alles regelen buiten de reguliere vakanties om. Op de stakingsdag is de bso niet open als er niet een minumum aan kinderen is en bovendien valt dit uiteraard buiten het regulierre pakket en heb je dus extra kosten. Nou ja, dat zijn andere frustraties. Mijn vraag is eigelijk of school zomaar dicht mag om te staken zonde rouders een alternatief te bieden.

Groet Leandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

22-02-2012 om 15:35

Same here

Ik lees mee, ik vind het ook een raar verhaal

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Cynthia

Cynthia

22-02-2012 om 15:57

Staken

Natuurlijk is een staking lastig qua organisatie voor ouders, maar als bv. het ov staakt, regelen ze toch ook geen alternatief vervoer. Is er onderling met ouders niet iets te organiseren? Het stakingsdoel lijkt mij belangrijk genoeg om de school een dagje voor dicht te gooien...

Wilma

Wilma

22-02-2012 om 16:04

Waar staken ze voor?

Waarom gaan ze staken eigenlijk ? Hier nog niks gehoord, maar ja, dit is het zuiden en hier ligt alles de hele wereld op z'n gat vanwege carnaval.

Ik weet niet of ze voor opvang MOETEN zorgen, maar het zou ze wel netjes staan, als school.

amk

amk

22-02-2012 om 16:08

Verplichting school

de school is wettelijk verplicht tijdens stakingsacties voor opvang te zorgen indien ouders dat niet kunnen.
Dit staat in de info die wij vanuit de school hebben ontvangen.

Ze staken tegen de bezuinigingen in het onderwijs .
Op 6 maart zijn er stakingsacties in het basisonderwijs: De vakbonden hebben hun leden opgeroepen om op 6 maart te staken tegen het voornemen van de regering driehonderdmiljoen euro te bezuinigen op passend onderwijs. Op 6, 7 en 8 maart behandelt de Tweede Kamer de wet op het passend onderwijs. Deze wet zal waarschijnlijk worden aangenomen, maar het invoeren van een wet en er direct op bezuinigen is politiek niet onomstreden.
De leerkrachten staken, omdat zij het onacceptabel vinden dat er bezuinigd wordt op het passend onderwijs. Juist de kinderen die extra ondersteuning behoeven, worden getroffen door deze bezuinigingen. Het is niet onmogelijk dat hierdoor een domino effect zal ontstaan, waar alle leerkrachten en leerlingen de dupe van kunnen worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-02-2012 om 17:39

Prima

prima doel, van mij mogen ze staken. (ik heb er hier op school overigens nog niets over gehoord, maar het is nu vakantie) Het gaat er toch om dat ook mijn kinderen goed onderwijs krijgen.
Maargoed, ik heb makkelijk praten want ik hoef niet te werken, dus geen opvangprobleem. Ik zou het overigens geen probleem vinden om die dag een paar andere kinderen op te vangen.

Hier ook.

Om het extra leuk te maken is dinsdag 6 maart mijn eerste werk(stage) dag na een decennium TBM-schap.

Is het niet hilarisch? Mijn allereerste werkdag. En dan word ik nota bene LERAAR. op het VO wel te verstaan, en die staken uit fase met het basisonderwijs geloof ik.

Proest!

Ingrid

Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-02-2012 om 07:16

Passend onderwijs

Ingrid, wat een bak inderdaad. Staken op je eerste werkdag. Ik begrijp wel dat het VO gedeeltelijk mee gaat staken. Tenslotte zal ook het VO de gevolgen gaan merken als er wordt bezuinigd op passend onderwijs - minder ambulante begeleiding bijvoorbeeld en minder plekken in het speciaal onderwijs.

Cynthia

Cynthia

23-02-2012 om 08:15

Bezuinigen

Nederland zet geld voor onderwijs niet altijd in op de plek waar het nodig is en waar het nodig is, wordt bezuinigd. Het wordt tijd dat het hele onderwijs (BO en VO) eens een duidelijk standpunt inneemt. Het gaat tenslotte om onze kinderen! Daar heb ik graag een dagje regelwerk voor mijn kids voor over . Kunnen we als ouders niet ook meedoen?

Hanne.

Hanne.

23-02-2012 om 09:53

Schoolplicht?

En hoe zit het dan met de schoolplicht?

Als ouder ben ik verplicht mijn kind naar school te sturen. School moet een x aantal uren onderwijs bieden. Nu deze dag uitvalt gaan ze dat aantal niet halen. Kan ik school daar op aanspreken?

Ik wil als ouder ook wel een dag in staking. Weiger ik de kinderen naar school te brengen. Maar dan heb ik de inspectie op m'n dak....

Cynthia

Cynthia

23-02-2012 om 10:20

Schoolplicht

Mee eens; en toch vind ik kwaliteit van onderwijs belangrijker dan de kwantiteit...

Tineke

Tineke

23-02-2012 om 10:21

Min. aantal uren

Hanne, waaruit maak jij op dat jouw school de uren niet gaat halen? Heb je het voor jullie school exact nagerekend? Praktijk is dat vrijwel alle scholen er standaard ruim overheen gaan, en dat het dus kan lijden als er jaarlijks een dagje uitvalt om verschillende redenen.
De basisschool is 7520 uren, de meeste scholen passeren de 8000 standaard.

Tineke

Tineke

23-02-2012 om 10:24

Opvang

School is geen kinderopvang, dus nee, zij hoeven er niet voor te zorgen. Geldt ook voor als de cv stuk is oid.

Tineke

Tineke

23-02-2012 om 10:26

Overdrijven is ook een vak

Ik zei dat scholen de 8000 uren halen, dat is zwaar overdreven. Ik bedoel de 7800. Maar goed, de boodschap blijft hetzelfde.

Fiorucci

Fiorucci

23-02-2012 om 12:26

Hier....

De basisschool van mijn kinderen kennende, zorgen ze voor opvang. Ik sta achter een staking, want ik betrap me erop dat ik blij ben dat mijn jongste de basisschool afsluit dit schooljaar. Want mijn ervaring is dat juist in het bo, waar ik 16 jaar rondliep, de bezuinigingen niet veel goeds doen.

Urennorm

Hanne, als het goed is heeft jouw school iets meer uren ingeroosterd dan het minimum. Dit noemen ze marge-uren en zijn bedoeld om onverwachte uitval op te vangen (zoals de kinderen een dag naar huis moeten sturen omdat de verwarming uitvalt, een staking) zonder dat ze onder het minimum komen.

Leerlingen moeten gemiddeld 940 uur per jaar leskrijgen. Leerkrachten mogen maximaal 930 uur lesgeven. Voor alle uren die meer ingeroosterd worden moet meer personeel ingezet worden. Dat kost geld. Daarom zullen veel scholen zo weinig mogelijk marge-uren inbouwen en die aan het einde van het jaar, als ze niet 'opgebruikt' zijn, compenseren met een lastminute studiedag of roostervrije dag.

Kaatje, ik heb eens zitten uitrekenen of onze school wel uitkomt met zijn uren nu ze een nieuw rooster ingevoerd hebben. Volgens mijn heel precieze berekening niet. De hoogste en de laagste klassen komen wel uit, maar de middenbouw niet. De huidige groep 5 komt in de hele schoolcarriére 120 uur les te kort. Ik heb echt alles helemaal uit zitten tellen, met woensdagen versus lange dagen, op welke dag valt welke feestdag, een middagje eerder naar huis vanwege Sinterklaas, enzovoorts. Ik heb dit wel gemeld bij school, maar ze zeiden dat ze zelf een globalere berekening hadden die de inspectie accepteert als zijnde voldoende.

skik

Vergelijking

Als je vergelijkt met stakingen van de NS is het handig om te weten dat de NS altijd op een woensdag staakt. Een dag waarop er veel minder forensen met de trein reizen. Een school (of degene die de staking organiseert) zou naar mijn idee ook best voor een stakingsdag kunnen kiezen waarop opvang minder ingewikkeld is. De woensdag of vrijdag is een dag waarop er het vaakste een ouder vrij is.

Hanne.

Hanne.

23-02-2012 om 13:15

Geen vrij met sint

Ik ben bang dat mijn school niet aan de uren gaat komen.

Toen ze zich (wat laat) realiseerden dat 5 december op een maandag viel was er nl niet genoeg marge om de kinderen de middag vrij te geven....

amk

amk

23-02-2012 om 13:44

Heksenvet

bij ons geeft de school zelf aan dat zij wettelijk verplicht zijn voor opvang te zorgen indien ouders dit niet kunnen.

Van de website van de algemene vereniging van schoolleiders haal ik dit:
Ouders zijn verplicht hun kind deel te laten nemen aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. (WPO art. 41 lid 1 en WEC art. 46 lid 1). Op hun beurt hebben scholen daarmee de verplichting de leerlingen op te vangen, omdat de kinderen volgens het lesrooster, opgenomen in de schoolgids, op de stakingsdag ingeroosterd staan.

http://www.avs.nl/node/10586

Tijgeroog

Tijgeroog

23-02-2012 om 14:27

Joyeux

"Maar als je de vergelijking met de school correct doorvoert, gaat het hier niet om een staking van de NS, maar om een staking van jouw eigen werkgever. Die gooit de deur van je kantoor op slot, zonder jou de mogelijkheid te bieden om die uren elders (werkend) door te brengen."

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie mijzelf/mijn kinderen niet als werknemers van de school, maar als klanten, de school als leverancier. Zij leveren (met op sommige punten wat beroerde algemene voorwaarden) onderwijs aan m'n kinderen.
En ja, als ze gaan staken hebben wij daar last van. Maarja, dat is inherent aan staken...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-02-2012 om 14:36

Joyeux

"Dus waarom pikken we het van scholen dan wel?"
Omdat veel ouders blij zijn dat leerkrachten gaan staken ten behoeve van HUN kinderen. Of ga je liever zelf staken om de bezuinigingen tegen te gaan?

School is wettelijk verplicht voor opvang te zorgen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/vraag-en-antwoord/wat-is-kinderopvang.html
Basisscholen zijn wettelijk verplicht voor kinderopvang te zorgen tussen 7.30 en 18.30 uur, dus voor, tussen en na de schooltijden.

Tja praktijk en theorie

Zet het hier even neer omdat stellig beweerd wordt dat school geen opvang is. Dat is het wettelijk dus wel. Dat de uitvoering in de praktijk in Nederland vaak beroerd is, is weer een ander verhaal. Maar dat zelfs leerkrachten glashard beweren dat school geen opvang is, zal er wel wat mee te maken hebben.

KGO

KGO

23-02-2012 om 15:46

Hier...

Kregen we vandaag een brief met als laatste zin: "Wij voelen het als een steunbetuiging wanneer u op dinsdag 6 mrt uw kind thuis houdt".
Grappig met als contrast dat morgen hier extra controles plaatsvinden voor luxeverzuim.

Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

23-02-2012 om 15:52

Wel/geen opvang

De opvang die school moet regelen buiten onderwijstijd, wordt apart betaald door ouders. De opvangruimte buiten onderwijstijd, wordt ook streng gecontroleerd door GGD, met andere regels dan voor dezelfde kinderen, in hetzelfde lokaal, gelden binnen onderwijstijd. Kinderopvangleiders moeten ook een EHBO-diploma hebben, leerkrachten niet. Oftewel: school moet wel voor opvangmogelijkheden zorgen die ouders apart betalen, maar is zelf geen opvang.
Nou ja, mss dat dit is hoe scholen de regeltjes interpreteren. En zit het wettelijk anders inelkaar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-02-2012 om 16:02

Inderdaad

Inderdaad, het klopt helemaal wat Kaatje schrijft. Scholen moeten opvang bieden, maar meer ook niet. Een vermelding dat de BSO open is, is voldoende. Aan de ouders om een overeenkomst met de BSO te sluiten en de rekening te betalen. En heb je als ouder geen contract bij de BSO, dan heb je gewoon pech bij zo'n stakingsdag.

amk

amk

23-02-2012 om 16:28

Nee

alleen een verwijzing naar de bso is niet voldoende.
De school moet meer doen voor de uren dat de kinderen normaal in de school aanwezig zouden zijn.

Overigens p

Kan een school ervoor kiezen om niet met alle leerkrachten te gaan staken. Er zullen er een paar moeten blijven voor de kinderen van ouders die opvang nodig hebben. Of die ouders hebben die zogenaamd "niet solidair" zijn. In bepaalde beroepen kan je nou eenmaal niet zomaar vrij nemen. "Sorry mevrouw Jansen, ik kan niet komen om uw steunkousen aan te doen, maar dat is voor een goed doel".
Ben zo blij dat mijn kinderen geen opvang meer nodig hebben. Of het nou voor een goede zaak is of niet, de basisschool is al veel te vaak gesloten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-02-2012 om 20:21

En ik ook

En ik ook. Ben blij dat de leerkrachten dit zeer serieus nemen en er zelfs een dag voor willen staken. Fijn. Ik zie mijzelf nog niet een dag op het Malieveld met een spandoek staan - dus ik ben blij dat leerkrachten de moeite wel nemen. Ten behoeve van ONZE kinderen.
En dat dat betekent dat de kids een dag thuis zijn, nou, dat is dan maar zo. We kunnen niet alles hebben.

Chippie

Chippie

23-02-2012 om 20:55

Ik ook

Ik ben ook blij dat alle leerkrachten van onze school naar Amsterdam gaan: dit gaat niet om de leerkrachten zelf, dit gaat vooral om het belang van ALLE kinderen. Onze directeur heeft de consequenties heel helder uitgelegd voor oa onze school. Er verdwijnen in onze regio 100 ambulante begeleiders inclusief alle kennis en kunde. De begeleiding aan zorgleerlingen komt in de knel en dat komt niet-zorgleerlingen niet ten goede.
In de Trouw stond gisteren/vandaag ook een helder stuk.

En ik vind het als werkende moeder niet zo'n probleem: er kan altijd iets tussen komen (ziekte kinderen, zelf ziek, onverwachte vrije dag...).

Tango

Tango

23-02-2012 om 21:11

Geen idee

Of ze bij ons ook gaan staken, kinderen hebben nu vakantie. Ik ga maar voor de zekerheid niet teveel werkafspraken plannen, want ik werk dus wel op dinsdag. Tangozoon zou w.s. wel naar de bso kunnen, deze is binnen de school. Tangodochter heeft alleen vakantieopvang, dus dat wordt al lastiger. Maar onoverkomelijk is het niet voor ons.
Wel vraag ik me altijd af of staken nou echt zo zinvol is. Maar dat zal haast wel gezien de hoeveelheid stakingen van de laatste tijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.