Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
T Slingerland

T Slingerland

14-04-2009 om 22:24

School neemt problemen niet serieus (sorry, lang verhaal)

Mijn dochter zit in groep 6. Al vanaf de kleuterklas zijn er problemen in haar groep. In groep 3 was het op een gegeven moment zo erg dat de juffen letterlijk tegen ons zeiden: wij weten het ook niet meer. In de groep heerst een soort vreemde chemie, waardoor er altijd onrust is. In groep 4 ging het nog redelijk, maar in groep 5 liep het helemaal uit de hand. Er zijn toen aan het eind van het schooljaar vijf kinderen van school gegaan. Uit een groep van 22 kinderen. Er werd gepest, er was onrust, kinderen kwamen niet meer aan leren toe, kinderen kregen psycho-somatische klachten. Maar het grootste probleem was eigenlijk dat de school de problemen niet serieus nam. Erger nog; tot in mei werden de problemen gewoonweg ontkend. Totdat de kinderen van school gehaald werden; toen konden ze niet langer ontkennen. Er werden allemaal mooie beloftes gedaan; andere juf, kanjertraining, stengere aanpak.
Wij hebben de school toen het voordeel van de twijfel gegeven. En dit jaar gaat het een stuk beter (voor het eerst dus eigenlijk). Maar....
Nu maken wij ons grote zorgen over volgend jaar. De juf die ze nu hebben heeft de boel goed op orde. De rust is weergekeerd, de kinderen komen weer aan leren toe, het is voor het eerst een groep. Maar zodra de juf er niet is (ze heeft in januari longontsteking gehad en was toen ruim 3 weken afwezig), vervalt de groep weer in het oude gedrag. Er is nog geen enkele andere juf geweest die de groep aan kan. Nou is het altijd moeilijk om te vervangen, zeker als het iedere dag een ander is, maar dit liep echt uit de hand. We maken ons dus grote zorgen dat als ze volgend jaar een andere juf krijgen, dat het dan weer mis gaat, dat we weer terug bij af zijn. En de juf is dat wel een beetje met ons eens. Een paar weken geleden had ze nog het idee dat ze haar karwei voor de zomer kon afronden en dat ze dan klaar zouden zijn voor groep 7. Maar deze week liet ze doorschemeren dat ze ook bang is dat we volgend jaar weer bij nul kunnen beginnen.
We hebben als ouders (allemaal gezamelijk op een ouderavond die wij als ouders hadden georganiseerd!) aangegeven dat we willen dat er rekening wordt gehouden met de problemen in deze klas bij de keuze voor de juf van volgend jaar (het liefst houden we de juf die we nu hebben). Maar de school wil geen enkele toezegging doen. Zelfs niet dat ze onze zorgen begrijpen en dat ze die delen. De groep wordt net zo behandeld als alle andere groepen. En verder moeten we er maar vertrouwen in hebben.

En nu zitten wij dus met de vraag; wat doen we. Geven we de school weer het voordeel van de twijfel? Gaan we achterover zitten en wachten we af hoe het volgend jaar (uit de hand) gaat lopen? Wanneer hak je de knoop door en ga je weg? We horen pas medio/eind juni wie er voor de klas komt. Dan heb je nog maar een paar weken om eventueel een andere school te zoeken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jammer

Jammer dat de school niet eens begrip voor jullie zorgen kan opbrengen!
Ik snap wel dat ze nog geen toezeggingen kunnen doen, het maken van het wie-staat-voor-welke-groep-op-welke-dagen is zo'n enorme klus, want iedereen wil zijn of haar voorkeur qua werkdagen en qua groepen. Ik snap helemaal dat ze nog geen toezeggingen kunnen doen.
Maar begrip voor jullie standpunt en een goed luisterend oor zodat jullie je ook echt gehoord voelen, dat zou er wel moeten zijn!!
Ook vind ik medio/eind juni ERG laat. Voor de kinderen en de ouders, maar ook voor de leerkrachten, die eventueel oppasdagen moeten omgooien als ze toch op een andere dag zouden moeten werken (dit gaat wel in overleg, maar soms kan het echt niet anders).
Sterkte ermee! Ik weet niet wat je moet doen, naar een andere school of niet. Kan ik zo echt niet beoordelen.
groetjes Geerke (juf)

Massi Nissa

Massi Nissa

15-04-2009 om 17:06

Jeetje

T Slingerland, een heel begrijpelijk verhaal, lastig hoor. Misschien toch alvast rondkijken naar een andere school en al wat gesprekken voeren. Geerkes opmerking over het jaarrooster herken ik helemaal, je kunt er echt niet op rekenen dat ze deze goede juf weer krijgen. Helaas.
Even ot, ik krijg soms wel enorm de kriebels als ik de draadjes in Ouders en School lees, ik houd mijn hart al vast voor als dochter over anderhalf jaar ook naar de basisschool moet (niet "mag", zoals zij het nu zelf ziet: ze kan niet wachten tot ze vier is). Het zal ongetwijfeld allemaal reuze meevallen, maar soms denk ik: het liefst zou ik haar bij mijn eigen oude meester Bos onderbrengen. Als hij nog leeft, is hij ver in de tachtig inmiddels, dus dat gaat niet lukken vrees ik .
Groetjes
Massi

Communicatie is het belangrijkst

Als er niet gepraat kan worden, of als er niet wordt geluisterd, is het einde oefening. Dat is bij ons ook gebleken. Het vertrouwen is dan weg en dat gaat van kwaad tot erger. Ik zou zeggen: wegwezen daar.
Wat betreft je hart vasthouden voor als een kind naar school gaat: dochter heeft het vijf jaar prima gehad. En als die ene meester niet in die ene lastige klas had gestaan, dan had dochter het nog steeds naar haar zin gehad. Je moet vreselijke pech hebben om zulke problemen te krijgen als hier in de draadjes worden beschreven.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-04-2009 om 21:34

Altair en stoepkrijt

Natuurlijk hebben jullie gelijk, de kans is in het echt klein dat er zulke akelige dingen gebeuren. Het is bij mij ook deels beroepsdeformatie, het gros van mijn mentorkinderen deed het slecht op de basisschool en heeft er geen beste herinneringen aan. Ik zelf ook niet aan mijn eigen lagereschooltijd. Lees dan nog wat draadjes hier en boem, je zou je kind het liefst in een harnas naar school sturen (of met zo'n grote To Serve and Protect meneer van station Lelylaan, dat lijkt me ook wel cool: "... en dit is Romano, mijn bodyguard").
Sorry T Slingerland, ik heb je draadje helemaal vervuild.
Groetjes
Massi

T Slingerland

T Slingerland

16-04-2009 om 08:55

Geeft niks!

Geeft niks Massi! Ik snap helemaal hoe je je voelt. Ik zou ook af en toe het liefst willen dat ik haar in een klasje kon zetten met alleen maar leuke, lieve, rustige kinderen. Dat zou haar leerprestaties zeker ten goede komen. Maar aan de andere kant; de wereld bestaat nou eenmaal niet alleen maar uit leuke en lieve mensen, en dus kun je daar maar het best op jonge leeftijd mee leren omgaan.
Maar dan verwacht ik wel van de school dat ze als het uit de hand gaat lopen daar iets mee doen. En dat je je als ouder serieus genomen voelt. En daar schort het dus aan bij ons op school. Gelukkig heeft ze dit jaar een juf die ons wel serieus neemt. Maar die juf is er op woensdag een paar uurtjes niet. Dan neemt een andere juf het van haar over (altijd dezelfde, een goede, lieve, aardige juf). En iedere woensdag komt mijn dochter uit school; het was weer helemaal mis. En zo is het iedere keer als er een andere juf voor de klas staat. En dan vind de directie dat wij er vertrouwen in moeten hebben dat het volgend jaar, met een andere juf, gewoon allemaal goed komt. Dat vertrouwen hebben we dus niet meer. Helaas zijn we door schade en schande wijs geworden.
En ik begrijp best dat ze nu nog geen toezeggingen kunnen doen over welke juf er voor de klas komt. Daar hebben we ook niet om gevraagd. Maar we willen wel het gevoel hebben dat de school onze zorgen deelt. En dat gevoel hebben we dus helemaal niet. Ze doen net of het probleem nu is opgelost omdat het dit jaar met deze juf goed gaat. Terwijl iedere keer als er een ander voor staat blijkt dat dat niet zo is. De directrice zelf heeft zelfs wel eens voor de klas gestaan, en toen ging het ook mis!

Inmiddels kijken we al wat rond naar andere scholen. Na de meivakantie wil ik eens wat gesprekken gaan voeren. Ik hak de knoop nog niet definitief door, maar dan zijn we tenminste voorbereid...

nu nog niet?

Volgens mij hebben de meeste directeuren nu allang geregeld hoe de klassenindeling er volgend jaar uit gaat zien hoor!
Dus: schrijf een brief waarin je je wensen kenbaar maakt en maak ook duidelijk dat je anders echt op zoek gaat naar alternatieven.

T Slingerland

T Slingerland

16-04-2009 om 16:43

Laat vakantie

Wij wonen in het zuiden van het land en hebben dan ook pas erg laat vakantie; eind juli. We zijn net over de helft van het schooljaar. Dus dat het nu nog niet rond is kan ik me wel voorstellen. Maar dat het tot medio/eind juni moet duren (eerder was ons medio mei beloofd) vind ik ook wel een beetje vreemd. Ze weten toch al lang welke klassen er volgend jaar zijn, en welke juffen (meesters hebben we niet meer helaas) er beschikbaar zijn. Dus dat lijkt me ook weer niet zo heel ingewikkeld.
In normale omstandigheden maakt het natuurlijk niet uit wanneer je te horen krijgt wie er volgend jaar voor de klas staat. Al is het de dag voor de zomervakantie, bij wijze van spreken. Maar wij zouden het het liefst morgen weten!

Wat is een 'normale' tijd waarop je dit te horen krijgt?

Misschien

weten ze best hoe de indeling wordt, maar willen ze dat nog niet naar buiten brengen?

T Slingerland

T Slingerland

17-04-2009 om 08:06

Daar ben ik bang voor

Dat is een beetje waar ik bang voor ben. Vandaar dat ik me afvraag wanneer het op andere scholen bekend wordt. Dan kan ik misschien nog eens naar de directrice gaan en eisen dat het eerder bekend wordt gemaakt...

marie

marie

17-04-2009 om 13:27

Twee weken voor zomervakantie

Hallo
Hier op school wordt pas twee weken voor de zomervakantie de nieuwe klassenindeling voor het volgend schooljaar bekend gemaakt.
groetjes

An

An

17-04-2009 om 13:35

Dirksmama

De meeste scholen weten nu nog weinig over volgend jaar hoor. Bij ons op school hebben we gisteren voor het eerst gepraat over een eventuele klassenverdeling. (welke combinaties e.d.) Als dat duidelijk is gaan er pas poppetjes op de groepen.
Ik weet waarschijnlijk in juni pas in welke groep en op welke locatie ik volgend jaar sta.
groet, An

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.