Guinevere
22-09-2008 om 13:18
School verantwoordelijk voor medicatie?
Kan ik van de school eisen dat ze mijn zoontje op tijd zijn medicatie geven? Nu vergeten ze het regelmatig, ik word er behoorlijk moe van. Ik wil het gesprek hierover aangaan, maar wat zijn mijn rechten en hun plichten?
Zoon is nog te jong om erop te vertrouwen dat ie het zelf doet, en hij blijft over dus ik kan het ook niet zelf geven.
Bastet
22-09-2008 om 13:36
Horloge
Misschien helpt het om je zoontje een horloge met alarm te geven,als de pieper gaat,loopt hij naar de leerkracht voor zijn medicijnen.Rechten/plichten op dit gebied,dat weet ik niet.
Groetjes,Bastet
Mactrees
22-09-2008 om 13:44
Ander tijdstip
Kun je de tijd van innemen niet veranderen? Bijvoorbeeld net voor school begint of na schooltijd? Over welke medicatie gaat het eigenlijk?
Groet Leen
Guinevere
22-09-2008 om 13:46
Eisen
Ja, eisen is wellicht wat bot verwoord, maar ik word er zo moe van dat het steeds vergeten wordt. Ik geef het spul (Ritalin) 's morgens persoonlijk af aan de leerkracht trouwens. Zoon is trouwens 6, en te smal aan de polsen voor zo'n alarmhorloge. Of bestaan die ook voor kleine smalle jongetjes?
Dus ik vraag me af of hier richtlijnen voor zijn? En alle andere tips neem ik natuurlijk ook mee. Ik zat al aan een wekker te denken waar ik het medicijn aan vast bind, maar ik vind dat ook weer zo vreselijk flauw.
Hoe gaat dat trouwens bij kinderen die echt afhankelijk zijn van hun medicatie, vraag ik me af??? Een gemiste dosis Ritalin is gezondheidstechnisch niet zo'n ramp gelukkig.
Temet
22-09-2008 om 13:49
Guinevere
Hij kan zo'n horloge toch ook in zijn zak/tas/etui oid stoppen? Kies er een met een luid alarmsignaal, dan verstoort het de les en is leerkracht snel weer bij. Een stopwatch is anders misschien ook een idee.
Ik weet niet genoeg van de werking van Ritalin, maar zou je niet aan de school kunnen uitleggen dat als dit niet tijdig wordt ingenomen, zoon problemen krijgt waar ook de school zelf last van heeft? Of gaat dat hier niet op?
Groeten,
Temet
Guinevere
22-09-2008 om 13:50
Tijden
Leen,
Hij krijgt 's morgens al een dosis en moet er na de lunch weer een krijgen...
Vanwege zijn leeftijd wil ik het niet in zijn trommeltje doen. Misschien als ie 8 jaar is.
Temet
22-09-2008 om 13:56
Guinevere
kan je dan niet een geheugensteuntje in zijn trommeltje doen, om hem te helpen herinneren dat hij bij de leerkracht even een doses moet halen?
Groeten,
Temet
*Twinkel*
22-09-2008 om 14:01
Beetje jammer
Dat ze op school vergeten hem zijn medicijnen te geven! Wij hebben hele andere ervaringen! Onze dochter krijgt ook Ritalin maar krijgt keurig om half 1 haar tabletje. Inmiddels is ze oud genoeg voor een horloge en houdt ze zelf de tijd bij, maar nog nooit heeft ze een dosis niet gehad. Ik ben een keer gebeld toen we het doosje vergeten waren in haar broodtrommel te doen. Zij geeft het doosje smorgens aan de juf en die zorgt er dan voor dat zij hem op tijd weer inneemt.
Ik zou dus even naar de leerkracht stappen, want ik neem aan dat hij ook gebaat is bij een kind wat wel Ritalin heeft ingenomen!
reina
22-09-2008 om 14:08
Ik denk
Ik denk dat juf het gewoon vergeet. Misschien kun je haar vragen of zij een wekkertje (wat je bijv zelf meeneemt) neer wil zetten, het zal vast geen onwil zijn. Maar eisen kun je het volgens mij niet.
Puck2
22-09-2008 om 14:27
Medicijndoosje met alarm
Guinevere,
Een vriendje van oudste heeft als hij hier komt spelen altijd een medicijndoosje bij zich waar al een alarm op zit. Dat geeft hij altijd af als hij binnenkomt en om een uur of 4 gaat het ding piepen. Erg handig. Misschien is dat een optie?
Puck2
22-09-2008 om 14:30
Voorbeelden
Hier zie je wat voorbeelden van dat zoort pillendoosjes:
http://www.anbo.nl/keuzewijzer/IM1.html
Guinevere
22-09-2008 om 14:48
Aha
Ah, en nog in een mooie hippe kleur te krijgen ook! Ik denk dat ik dat maar ga aanschaffen, dat is niet zo kinderachtig richting de school maar geeft wel enige zekerheid.
Het enige waar ik dan nog mee zit is dat dat ding iedere keer en plein public afloopt. Maar vooralsnog kan het zoon geen bal schelen dat hij een pilletje krijgt en de anderen niet.
albana
22-09-2008 om 17:20
Verantwoordelijk
volgens mij kán je een school niet verantwoordelijk stellen voor medicatie. je 'mag' het wel vragen en als ze het doen is het meegenomen. maar een school mag 'officieel' de verantwoordelijkheid niet nemen omdat ze niet 'bevoegd' zijn tot medicijnenverstrekken. of ze moeten een verpleegkundige/verzorgende (minstens big 2) in dienst hebben...........
zoiets was het. heb het vorig jaar of 2 jaar terug nageplozen voor een discussie in de m.r. (of ik moet alle notulen weer terug gaan lezen en daar heb ik geen zin in.)
groeten albana
Knutselkei
22-09-2008 om 18:18
Albana big....
is dat niet alleen voor spuiten? Dat mogen wij niet maar.... ik mocht als PM wel een epipen zetten mits de ouders een schriftelijke verklaring hebben waarin staat dat zij ons opdracht geven voor medicatie en dat er geen verdere gevolgen zijn na spuiten.
Prikken voor bloedsuikerspiegel mocht toen ook.maar voor het bijspuiten kwam de moeder of verpleegkundige indien nodig.
Medicatie mag hier na het invullen van een formulier gegeven worden.
Groetjes lilian
koentje
22-09-2008 om 21:31
Guinevere
is medikinet geen goed medicijn voor je zoon?
Niet zo langwerkend als concerta en wel zo lang werkend dat hij op school niets hoeft?
Merla
22-09-2008 om 22:22
Guinevere
Ander alternatief is misschien Equasym xl. Werkt precies zolang als een schooldag duurt, 7 á 8 uur. Daarnaast is het ook nog zo dat de werkzame stof van zowel Equasym als van Ritalin, Methylfenidaat is. Het kan dus heel goed ipv of zelfs naast Ritalin gebruikt worden.
Wij zijn daarop overgestapt omdat de tussen_de_middag_dosis hier ook regelmatig vergeten, of te laat gegeven werd. In principe krijgt mijn zoont na schooltijd geen extra medicatie meer, maar af en toe, als het wel nodig is, krijgt hij dan nog een gewone Ritalin.
Nadeel is alleen dat Equasym niet (door alle verzekeringen?) volledig vergoed wordt. Wij moeten zelf bijbetalen. Maar dat heb ik er wel voor over. Dit werkt nl veel fijner.
tonny
22-09-2008 om 23:29
Kan me dat 'vergeten' prima voorstellen
als het niet op een praktisch moment is, bijvoorbeeld als de pauze begint of zo. Ik zou er een wekker bij nodig hebben hoor, beslist!
Het herinnert me aan een invaldag vorig jaar; een moeder stopte me net voor half negen een stripje met twee tabletjes in de hand, ik meen dat die om 10.00 uur gegeven moesten worden. Achteraf niet allebei die tabletjes, maar slechts een halfje! Nou, fijn zo'n correcte instructie.
Dat meisje had dus voor de rest van de dag in plaats van een halve twee hele tabletjes ritalin achter de kiezen. Ik vond het erg naar, maar voelde me niet verantwoordelijk voor deze fout. Het liep allemaal goed af gelukkig, maar deze moeder deed in mijn ogen wel erg makkelijk met de pilletjes...
tonny
Anne Mieke
23-09-2008 om 08:51
Tonny
Idd erg slordig. Medicijnen mogen enkel en alleen verstrekt worden als ze in de originele verpakking zitten, met etiket met alle gegevens erop. Dat sluit de gever uit van enkele risico's.
Mijn zoon krijgt concerta, ik vond het maar niks, dat gedonder met medicijnen op school.
Guinevere
23-09-2008 om 11:56
Een ander, langwerkender medicijn zal inderdaad op den duur een optie zijn. We zijn echter nog maar net begonnen met het spul dus we zijn nog erg in de verkennende fase mbt de juiste dosis. Dus we hebben met de kinderarts afgesproken nog even "gewone" Ritalin te gebruiken.
Ik geef per keer natuurlijk precies de dosis af die hij moet krijgen, en er zit ook nog een notitie bij met zijn naam, de toedientijd en de hoeveelheid, dus dat zit allemaal wel goed, zelfs als er opeens een andere leerkracht staat.
Tonny, hoe reageerde het kind dan op die overdosering? Heeft ze de hele morgen zitten slapen in de les??? Errug slordig inderdaad van die moeder.
Ik snap trouwens best dat de leerkracht het incidenteel kan vergeten, ik ben zelf ook nogal een warhoofd, maar ja, ik wil de regelmaat erin houden en zorgen dat ie geen rebound krijgt in de klas of bij de NSO.
rutiel
23-09-2008 om 13:26
Geen verantwoording
Volgens mij hoeft een school juridisch gezien geen verantwoording te nemen voor het toedienen van de medicatie. Het is aan jou als ouder om ervoor te zorgen dat je kind de medicatie krijgt. Als je dit delegeert aan de juf of meester van de school, blijft het jouw eigen verantwoordelijkheid. Je bent dus afhankelijk van de 'goodwill' van de school.
Voor noodmedicatie (zoals de epipen) gelden weer andere regels.
n@nny
Sjillie
24-09-2008 om 13:01
Ervaring hier is
dat met medicatie het aan de leerkracht ligt of het gegeven wordt, maar dat over het algemeen de leerkracht er niet moeilijk over doet.
Voorwaarde is wel dat er duidelijk overgedragen wordt: welke medicatie waarvoor en hoelaat en wat als het vergeten wordt.
Over noodmedicatie wordt absoluut niet moeilijk gedaan. Mijn dochter heeft sinds kort Epipennen voor allergische reactie op wespen/ bijensteek. Directeur heeft mij uitgenodigd om het hele team de Epipen uit te legegn en te vertellen hoe en wat.
Nu valt de Epipen ook onder de levensreddende handelingen dus dat is sowieso een ander verhaal.
Anne Mieke
24-09-2008 om 19:28
Guinverre
Er zit een notitie bij met de naam en de dosering schrijf je. Wat ik bedoel is dat de originele verpakking plus etiket erbij geleverd dient te worden. Het etiket van de apotheek. Want als jij een foute notitie maakt, en de gever het daardoor fout doet, is de gever de verantwoordelijke, wettelijk gezien.
Ook wij zijn begonnen met losse methylfenidaat. En de school heeft daar nog steeds geen beleid op gemaakt volgens mij, ze gingen er heel nonchalant mee om. Vond ik best slordig.
Guinevere
24-09-2008 om 21:16
Hm, ja, Anne Mieke, maar het doosje houd ik gewoon thuis hoor. Ik doe alleen één dosering in het bakje, dus hij kan nooit een overdosis krijgen. Als ik het doosje met sticker geef en een los (half) tablet, dan kan de juf niet controleren dat dat halve tablet inderdaad die dosis is. En als ik er een hele strip Ritalin in laat zitten, dan laat ik een medicijn dat ook nog onder de opiumwet valt buiten mijn gezichtsveld vallen, en wel binnen bereik van allerlei andere kinderen.
Bedankt voor alle reacties. Ik zal het trouwens eens bespreken met ouders van andere ADHD-kinderen, hoe die het aanpakken.
dirksmama
25-09-2008 om 13:24
Help de juf
Ik denk dat de juf het inderdaad gewoon vergeet (en in de middag zit ze zelf met de gebakken peren).
Zelf had ik 4 jaar geleden een klas met 2 ritalinklanten en een epilept. Voor die laatste hadden we met de klas een evacuatieplan, als hij een aanval kreeg moest ik namelijk iets anaal toedienen. Op een afgesproken sein verdween de klas naar de hal (even op de deur van de directie kloppen en zeggen dat het zo ver was) en ik kon dan het jochie helpen.
Moet zeggen dat dat een stuk lastiger was dan die pilletjes. Die had ik gewoon in het dagrooster van de klas staan (en ik had een wekkertje), dus op dinsdag als voor de taalinstructie eerst even bekertje water en pilletje geven.
De hele klas wist van de medicatie, en mijn ervaring is dat dat het beste werkt.
Ardnax
29-09-2008 om 22:53
Over naar concerta
Ook hier zijn we in verband met de "problemen" met het innemen van de Ritalin overgestapt naar Concerta.
5 mg Ritalin per 4 uur, komt overeen met 1 capsule Concerta 16. Ideaal !
We hebben inmiddels ook Medikinet geprobeerd, maar het probleem daarvan vind ik dat je alsnog Ritalin moet geven op een moment dat je nooit zeker weet waar je kind is (speelafspraakjes).
Ik zou uitzoeken hoe je verzekering er mee om gaat en dan met de arts overleggen of concerta iets is (dr T ?)
Grtz,
Ardnax
Guinevere
30-09-2008 om 11:29
Ook gij, ardnax
Aha Ardnax, ook gij! Ik denk dat ik inderdaad op den duur wil overstappen naar een langerwerkend medicijn. Volgens mij wordt dat gedeeltelijk vergoed door IZA. Maar .....vooralsnog is het niet meer nodig, de regelmaat zit er helemaal in! Ik denk dat de juf hier stiekum meeleest....hmmm, dan ben ik ook niet anoniem meer.
Nu zou het fijn zijn als ze het op de NSO óók niet vergeten, heb ik ze gisteren alweer op moeten aanspreken.
By the way, je slaapzakjes e.d. worden intensief gebruikt!
Ardnax
01-10-2008 om 00:27
Meelezen
Ik denk dat het wel meevalt met het meelezen, je bent toch hartstikke anoniem ?
Ja, dus ook hier. Inmiddels is de dame bijna 12 en hebben we inmiddels 6 (lange) jaren ervaring met allerhande medicijnen en dan vooral de bijwerkingen daarvan (incluis psychotische angstaanvallen,zo zielig....) en nu dus het ideale evenwicht gevonden, met af en toe een dosering aanpassing omdat ze nu eenmaal groter en zwaarder wordt.
Grtz.
Ardnax