jbs
22-09-2010 om 11:30
School verplicht fruit
Op de school van mijn kind is het sinds dit schooljaar verplicht om op woensdag als tussendoortje fruit mee te geven. Over het algemeen kregen de meeste kinderen koek of iets anders mee. Nu begint het mij op te vallen dat het op veel scholen het geval is dat ze zich bemoeien met de eetgewoonten van de kinderen. Terwijl een hoop kinderen een achterstand op lopen qua leren. Ik begin me af te vragen of ik de enige ben die zich steeds meer begint te storen aan de bemoeienissen qua opvoeding van scholen. Want ik vind dat het aanleren van een gezond eetpatroon mijn taak is als ouder. Mag een school dit eigenlijk wel verplichten? Is er iemand die dit weet?
Mvg
jbs
Sterre42
22-09-2010 om 11:41
Nee
Nee, volgens mij mag een school dit niet verplichten. Ze mogen het wensen, maar verplichten is een ander ding.
Bij ons op school is ook een hype over fruit eten en ook dat je moet ontbijten. Onlangs stond er nog een in nieuwsbrief waarom je moet ontbijten en wat je dan het beste kunt eten. Dat gaat me echt te ver
Dat een school een gezonde insteek wil, dat is prima. Maar ik ben ook niet zo'n fan van deze bemoeienissen, hoe goed bedoeld ook. Het is inderdaad wat je zegt, als ouder is het jouw taak om een gezond eetpatroon aan te leren.
Helaas is de praktijk vaak andersom, ouders zien de school vaak als de verantwoordelijke voor de opvoeding. En eigenlijk haakt de school daar dan nog op in ook.
Puck
22-09-2010 om 11:43
Verplichten
Ik wordt altijd zo recalcitrant als scholen dat soort dingen verplichten. Hier kreeg dochter (die 's morgens als ontbijt de halve fruitschaal leegsnaait) ook heel vaak van juf te horen dat ze beter fruit mee kon nemen ipv brood, crackers of koek. Kind werd er helemaal verdrietig van dat ze altijd commentaar kreeg. Toen heb ik toch wel heel duidelijk aan juf laten blijken dat IK bepaal wat mijn kind eet en zolang ze niet met lollies of snoepgoed tijdens de pauze naar school komt ik daar geen commentaar op wenste te krijgen. Het heeft wel effect gehad want ook op de nieuwsbrieven is nooit meer zo nadrukkelijk aandacht besteed aan verplicht fruit mee. In plaats daarvan werd er wel een artikeltje in de nieuwsbrief geplaatst over gezonde voeding.
Ik weet niet of school het kan verplichten. Ze zullen misschien zeggen dat je ooit iets hebt ondertekend waarin je aangeeft dat je je conformeert naar de regels die school opstelt?
Maar het is wel zo dat er in het eetpatroon van veel kinderen het nodige verbeterd schijnt te kunnen worden (waren er geen onderzoeken dat een behoorlijk % van de schoolgaande kinderen niet ontbeet). Ik vind wel dat school daar in mag stimuleren om dat te verbeteren, maar van welke dwingende maatregel dan ook wordt ik altijd erg obstinaat.
koentje
22-09-2010 om 11:47
Nee,
weet ik niet! Maar ik vind het helemaal geen slechte zaak dat scholen zich ermee bemoeien: alleen jammer dat ze het alleen verplichten meteen want dan strijk je ouders tegen de haren in.
Hoewel ik het van jou flauw vindt om het punt erbij te halen dat kinderen een achterstand hebben. Je doet net alsof scholen hun werk niet goed doen en dat dat zou komen omdat ze zich met voedingsgewoonten bemoeien.
In sommige gevallen hebben kinderen misschien wel een achterstand omdat ze slechte voedingsgewoontes hebben! Bijv. niet ontbijten.
Maar ik ben het met je eens dat het jammer is dat zij het direct verplichten.
Bij mijn zoon hebben ze op school een fruit-beloningssysteem: iedereen die op woensdag alleen fruit eet als 10-uurtje, die krijgt een stickertje. Bij 8 stickertjes krijgen ze.... een snoepje!
(dat is nou weer een beetje jammer...hadden ze niets anders kunnen verzinnen?)
Puck
22-09-2010 om 11:53
En ook dat koentje
Zo'n beloningssysteem gaat mij al te ver. Wat gebeurt er met de kinderen die niet goed tegen fruit kunnen/ een allergie hebben. En wat met mijn dochter die 's morgens geen hap brood wegkrijgt maar wel een appel en een mandarijn en een banaan naar binnen werkt en dan in de pauze de benodigde granen eet?
Pippin
22-09-2010 om 11:53
Koentje
Dat meen je niet! Een snóepje als beloning voor het fruit eten? Hihihihi, lekker slim bedacht... Je blijft je verbazen
)))
annemir
22-09-2010 om 12:02
Heel fijn!
ik ben er heel blij mee dat onze school fruit verplicht in de kleine pauze.
ideaal, zo krijgen ze minimaal 1 stuk naar binnen. het went uiteindelijk bij de kinderen hoor.
jbs
22-09-2010 om 12:20
Gelukkig niet de enige
allereerst bedankt voor jullie reacties. Hieruit blijkt dat ik dus niet de enige ben die hier nogal dwars van wordt. Het gaat mij voornamelijk om het verplicht stellen van fruit als tussendoortje. En de nadruk die hierop gelegd is. Ook ik besef heel goed dat er genoeg kinderen zijn die geen gezond eetpatroon van huis uit mee krijgen, helemaal in mijn omgeving
. Helaas...........maar moet deze taak bij school neergelegd worden? Scholen krijgen er al steeds meer "opvoedtaken" bij. Terwijl ik eigenlijk wil dat mijn kind zonder achterstand het basisonderwijs kan verlaten. Want de taak van school is toch het onderwijzen van kinderen i.p.v. het controleren wat mijn kind voor tussendoortje in zijn/haar tas heeft.
jbs
Puck
22-09-2010 om 12:23
Annemir
En dat is dus precies de clou. Jij besteedt zo dingen uit die je thuis kennelijk met moeite voor elkaar krijgt mooi uit aan school. Jij moet je kinderen opvoeden, niet school in de eerste plaats .
En het heeft in mijn beleving helemaal niets met wennen te maken, mijn kind hoeft helemaal niet gewend te raken aan fruit en ik ben ook niet van plan om het gezonde eetpatroon dat mijn kind heeft aan te passen aan de eisen van school.
T&T
22-09-2010 om 12:25
Gewoon gezond eten!
Hier mag alleen brood en fruit mee naar school. Ik heb bepaald niet de grootste fruit eters, die eten dan gewoon een extra boterham. (kunnen ze qua lijntje best hebben
)
Ik ben wel blij met het beleid, er komt in ieder geval geen koek en snoep de school in, dat mogen ze gezellig thuis eten! Maar ik heb ook al van die bruisende ouders ontmoet die zwaar beledigd waren omdat school het waagde te zeggen dat zoonlief geen koekjes meer mee mocht nemen... beetje overdreven vind ik. Als school die regel stelt moet je je daar gewoon aan houden, is niks mis mee, en mijn kinderen komen thuis echt nog wel aan hun nodige portie snoep en koek 
groetjes, Tess
T&T
22-09-2010 om 12:29
Opvoeden / onderwijzen
Overigens vind ik voeding ook een stukje opvoeding, maar met de obesitas epedemie die we dreigen te krijgen vind ik een stukje educatie over voeding ook alleen maar goed. Wat voeding is en wat het doet met je lichaam zou eigenlijk op iedere school verplichte kost moeten zijn 
Tess
Starry Night
22-09-2010 om 12:48
Wat kun je hier nou tegen hebben...?
School ziet het kennelijk als taak kinderen ook op te voeden op eetgebied. En dat dat voor jullie kind niet nodig is, betekent natuurlijk niet dat dat voor geen enkel kind nodig is.
Wat maakt het nou in hemelsnaam uit of je je kind op woensdag (bijvoorbeeld) een appel meegeeft in plaats van een stuk ontbijtkoek? Dat snap ik dus echt niet.
Overigens valt het me op dat in veel gezinnen fruit er inderdaad bij inschiet. Gewone, normale gezinnen. Je hebt het druk, rent van hot naar haar en aan het eind van de dag besef je ineens dat je helemaal geen fruit hebt genomen. Weet je dat dat mij ook overkomt soms?
Dat school iets aan die bewustwording wil doen: chapeau.
Oh, en wat betreft allergieën: je maakt mij niet wijs dat daar niet over te praten valt.
jbs
22-09-2010 om 12:48
T&t
Lessen over voeding en het belang daarvan, helemaal mee eens. Maar het gaat mij over het verplicht stellen van fruit als tussendoortje. En de controle hiervan of het kind het wel meeheeft. Als ik hierboven lees dat kinderen beloont worden met een snoepje als ze volgens school genoeg fruit hebben gegeten gaan mijn haren helemaal rechtovereind staan. Ook hier bestaan veel traktaties/beloningen uit snoep. (alleen niet voor het eten van fruit
Ik vind dus dat school eerst zelf het goede voorbeeld moet geven. Heeft iemand wel eens gezien wat een leerkracht in zijn/haar tas heeft als tussendoortje? Mijn mening hierover is dus schoenmaker hou je bij je leest. In dit geval dus lesgeven ( en ja ook over voeding ![]()
Tijgeroog
22-09-2010 om 12:54
Puck, anders
"En het heeft in mijn beleving helemaal niets met wennen te maken, mijn kind hoeft helemaal niet gewend te raken aan fruit"
Mijn kinderen eten ook graag fruit, maar toch ben ik blij dat er op school een vast moment is om fruit te eten. Ik ben nogal een chaoot, en als het lekker weer is en we buiten zijn schiet het er 's middags nogal eens bij in om fruit te eten. Ook vind ik het 's middags wel eens leuk om koekjes of popcorn te bakken. Dan vind ik het handig dat ze op school al fruit gegeten hebben, zodat de portie fruit 's middags wat minder belangrijk is.
Picasso
22-09-2010 om 13:16
Hier ook op woensag fruitdag
Maar niet verplicht. School wil gewoon de kinderen een goed voorbeeld geven (er zijn er bij die cola en chocolade meekrijgen) en daarom is woensdag nu fruitdag. Voor mij geen enkel probleem, jongste kreeg altijd alle dagen al fruit mee omdat ze geen koek lust en bij oudste varieer ik.
Zodra school het verplicht noemt en gaat controleren zou ik meteen recalcitrant vooral geen fruit meegeven......
Chippie
22-09-2010 om 13:19
Ik ben erg voor!
Mijn kinderen zijn echte fruitmonsters. Maar... omdat iedereen allerhande koeken meeneemt willen zij dat ook (en dus schiet de mandarijn er bij in). Ze zijn dol op fruit maar zonder het fruitmoment op school zou het er hier ook wel eens bij inschieten: ze gaan meestal direct na school spelen, tussendoor naar zwem/drum/voetbal/tennis/schaatsles en na het avondeten gaan ze al bijna naar bed.
Ik ben dus erg voor: fruit, groente, boterham of ontbijtkoek mee!
Pandia, als je kind geen fruit lust dan kun je toch wel iets verzinnen? Komkommer, worteltjes, snoeptomaatjes, bloemkoolroosjes, etc. Iets niet-koekerigs-of-snoeperigs?
Nee, ik vind het ook niet gek dat school iets met 'gezonde voeding' doet. Je kunt het wel uit boeken leren maar het zet meer zoden aan de dijk als het ook echt wordt uitgedragen. En inderdaad, niet ontbijten is funest voor leerprestaties (fruit kan ook een goed ontbijt zijn). Dus ja, daar mogen ze wat mij betreft wat mee.
dorle
22-09-2010 om 13:43
Achterstand op school en fruit
Wat heeft de achterstand van kinderen te maken met het verplichtstellen van fruit?
Hoeveel tijd kost deze "opvoedtaak" nou helemaal?
Engelandvaarder
22-09-2010 om 14:05
Hier heel streng, maar geen problemen mee
Ik ben wel blij dat er hier gewoon helemaal geen discussie over pauzesnacks is, in de onderbouw krijgen ze fruit of groente van school (of nemen zelf fruit mee) en in de bovenbouw krijgen ze dat niet meer maar mogen ze alleen fruit mee.
Tja, en het komt dus wel voor dat onze dochter (onderbouw) iets aangeboden krijgt dat ze liever niet eet. Dan is de keus aan haar, of ze probeert het, of ze eet niets. Ze kan best overleven tot lunch zonder tussendoortje (ze ontbijt om kwart over 8 en luncht om 12 uur). Overigens wil ik mijn kinderen ook helemaal niet aanleren dat tussendoortjes zo ontzettend belangrijk zijn. Mijn oudste zou wel wat meer kunnen innemen maar heeft weinig interesse in eten en maalt er niet om wat en of hij iets in de pauze eet, maar onze jongste lijkt de erfelijke aanleg van haar vader geerfd te hebben en kan maar beter niet aanleren dat je er meerdere momenten per dag gekoekt en gesnoept moet worden. Ze krijgen als ze thuiskomen uit school een cereal bar oid en daarmee houdt het op normale dagen wel op met snoepen hier.
Verder dringt de school erop aan dat elk kind een fles water mee naar school neemt en geven ze advies over de lunch. Daar wordt overigens dan weer minder streng op gecontroleerd, zo kun je je kind dus wel een koek of chocolaatje meegeven voor bij of na de lunch als je echt dat zou willen.
Ik denk dat de regelingen hier zijn ingesteld omdat er traditioneel in Engeland (te) weinig groenten en fruit gegeten werd. Ondertussen krijg ik een beetje het idee in een omgekeerde wereld terechgekomen te zijn. Ik lees hier op het forum over koek mee naar school, snoep als beloning en dat zie ik hier helemaal niet. Er wordt niet in de klas getrakteerd (ook ivm met voedselallergieen) maar na school, waar de ouders bij zijn.
Gek genoeg lijken er nauwelijks ouders te zijn die het niet eens zijn met de situatie zoals die hier is. Now shoot me ![]()
jbs
22-09-2010 om 14:55
Uitleg voor dorle
Ik vind dat school teveel tijd besteed aan onzinnige dingen die niets met lesgeven te maken hebben. Het verplicht fruit meegeven en de controle hierop vind ik te ver gaan en is 1 van de "opvoedtaken" (lees meervoud) die school op zich heeft genomen waarvan ik vind dat dat mijn taak als ouder is. Vandaar mijn vergelijking met achterstand op school.
Yta Chalne
22-09-2010 om 15:49
Dorle (geheel ot)
Wat ik me nou toch zo afvraag, hoe kom jij aan je nick? Zomaar nieuwsgierigheid...
Annet
22-09-2010 om 16:27
Het nadeel van fruit
Zoon zit sinds dit jaar op een zogenaamde gezonde school. In de ochtendpauze is alleen fruit toegestaan. In de middag alleen bruin brood met gezond beleg.
Nadeel voor mijn zoon is dat een appel veel minder vult. Voor hem is de tijd tussen ontbijt en lunch te lang voor alleen een appel of mandarijn.
Dus sinds dit schooljaar eet hij elke ochtendpauze een banaan omdat dat wat meer vult. Zo redt hij het wel.
Hij eet graag fruit en doet dan in de middag thuis ook nog.
Overigens zweeft hij rond de grens ondergewicht, dus als hij behoefte heeft aan eten in de ochtend dan moet dat kunnen.
Starry Night
22-09-2010 om 16:39
Pandia
"je kinderen geen fruit lusten en nooit gelust hebben?"
Hier heb ik even geen commentaar op, sorry. Fruit is zoet, fruit is fruitig, er is maar een ding laagdrempeliger dan fruit en dat is snoep. En bovendien is er een ruime keus aan fruit. Lust je geen appel? Dan neem je een peer. Lust je geen banaan? Dan neem je druiven.
Nee, sorry, geen fruit lusten, dit gaat - geef ik ruiterlijk toe - mijn verstand te boven. Geef ze dan maar een zak chips of een rol drop mee zou ik zeggen.
Starry Night
22-09-2010 om 16:50
Engelandvaarder
Een fles water? Waarom dat dan? Het idee dat we ons vol dienen te gieten met water is achterhaald. Je schijnt meer dan genoeg vloeistof uit andere dingen te halen en teveel drinken kan zelfs gevaarlijk (dodelijk) zijn.
Bastet
22-09-2010 om 16:52
Fruitgruit
Mijn dochter heeft een half jaar twee keer per week schoolgruiten gekregen,met als nadeel:er zit weleens/vaak fruit bij wat je niet lust.Nu is er op school de afspraak: op dinsdag en donderdag fruit en/of groente mee.Dan kun je in ieder geval zelf kiezen wat je meeneemt.Daarbij waren de knalgroene en knoertharde appels van schoolgruiten knap onhandig voor beugelklantjes...)
Bastet
Starry Night
22-09-2010 om 16:55
Okay, sorry
Bij allergie kan ik het me voorstellen, want veel fruit veroorzaakt zelf bij mijn verder niet allergische kinderen soms reacties. Ik kan me voorstellen dat je dan een afkeer van fruit krijgt, ik zeilde weer eens te kort door de bocht.
Maar goed, nogmaals, daar valt over te praten met school, lijkt me.
ayla
22-09-2010 om 19:39
Nee
ik vind dat zolang mijn kind niet te dik en niet te mager is en verder gezond ik mag bepalen wat zij eet in de pauze. Ze mag al zat dingen niet, moet ik haar dan ook nog verplichten om fruit te eten. Bij ons op school ook eigenlijk alleen maar gezonde dingen, dus of fruit of peperkoek of een boterham. Dochter eet het broodje al in de grote pauze, GV peperkoek is niet lekker en veel andere gezonde GV snackrepen zijn er niet. Dus krijgt ze af en toe een plakje cake of een GV choco reep mee voor in de pauze. Juf begrijpt dat en maakt er verder ook geen probleem van
Tirza G.
22-09-2010 om 19:48
Fruit is helemaal niet
zo gezond hoor, je kunt prima zonder. Het bevat ook nog eens best veel suiker. Een handje druiven: hoppa, 4 suikerklontjes.
Maar buiten dat: ik beslis zelf wel wat ik mijn kind meegeef. En zolang dat geen whisky is met gemalen scheermesjes, heeft school daar niets mee te maken.
Tirza
Sascha2
22-09-2010 om 22:19
Kort door de bocht hoor
Mijn tweede kind eet geen fruit. Geen peer, geen banaan, geen appel, geen perzik, geen.. nou ja, het is duidelijk. Ze heeft het als baby allemaal wel gekregen, maar ze lust het gewoon echt niet. Rauwe groente ook niet. Warme groente daarentegen wel. Er is geen allergie, geen bijzondere geschiedenis of wat dan ook.
Mijn oudste en derde eten fruit bij het leven. Dezelfde thuissituatie, maar andere kinderen. Mijn vierde is bijna een jaar en eet ook fruit, maar heeft haar eigen wil nog niet ontdekt.
Ik vind het wel erg kort door de bocht om te stellen dat alle kinderen fruit kunnen eten, omdat het zoet is. En om dan als alternatief gekscherend een zak chips te vermelden komt wel heel snerend over.
Ik vind het ronduit waanzin als een school gaat bepalen dat er verplicht fruit moet worden gegeten. Dat gaat school niet aan, dat is een rol voor de ouders. Ik bepaal liever zelf wel of en wanneer mijn kinderen fruit eten. In aansluiting bij Tirza: veel fruit is helemaal niet zo gezond als dat vaak wordt voorgehouden.
kakelot
22-09-2010 om 22:41
Ikke nie snap
Vroegah kregen wij nooit een tienuurtje mee, en ik heb in al die lagere-schooljaren nog nooit iemand zien doodvallen van de honger. En zo gek: er waren ook veel minder dikke kinderen (bij mij op school dan, slechts mijn observatie dus).
Maar goed, tegenwoordig ben je een ontaarde moeder als je je bloedjes van kinderen dat tienuurtje ontzegt dus geef ik maar wat mee. Daarin laat ik mij vooral leiden door de inhoud van de voorraadkast en niet door de bemoeizucht van de juffen. Juffen op jongstes vorige school hadden ook eens zo'n fruitmanie, maar toen juf zelf eens geprobeerd had het brave mandarijntje (dat overigens al drie dagen heen en weer was gereisd tussen school en thuis
) in mijn zoon te proppen haalde ze maar bakzeil: een 'gezonde' koek is nu voortaan ook toegestaan
)
Vic
22-09-2010 om 22:58
Hele discussies met mijn kleuter
Jongste gelooft alles wat de juf zegt en is er nu van overtuigd dat koeken met chocolade niet mee mogen. In de 'regeltjes' staat dat de voorkeur wordt gegeven aan een 'gezond tussendoortje', en ik vind bijv. een liga milkbreak met chocoladesmaak niet persé ongezond. Bovendien, volgens mij is er door die koeken hooguit een cacaoboon heen gevlogen, dus ik zou dat niet omschrijven als een 'koek met chocolade'. Oudste gaat er gelukkig wat luchtiger mee om. Die wil geen gewone sultana's mee omdat er dan niemand is die met haar wil ruilen ![]()
Bastet
23-09-2010 om 06:56
Vic
Ik geloof niet zo in dat gezonde koek gedoe.Zeker koeken voor kinderen staan stijf van de toevoegingen,en sultana lijkt slank,maar is het niet.
Bastet