jbs
22-09-2010 om 11:30
School verplicht fruit
Op de school van mijn kind is het sinds dit schooljaar verplicht om op woensdag als tussendoortje fruit mee te geven. Over het algemeen kregen de meeste kinderen koek of iets anders mee. Nu begint het mij op te vallen dat het op veel scholen het geval is dat ze zich bemoeien met de eetgewoonten van de kinderen. Terwijl een hoop kinderen een achterstand op lopen qua leren. Ik begin me af te vragen of ik de enige ben die zich steeds meer begint te storen aan de bemoeienissen qua opvoeding van scholen. Want ik vind dat het aanleren van een gezond eetpatroon mijn taak is als ouder. Mag een school dit eigenlijk wel verplichten? Is er iemand die dit weet?
Mvg
jbs
ayla
23-09-2010 om 08:53
Kakelot
Alle twee mijn kinderen hebben blijkbaar last van een snelle spijsvertering want die hebben echt binnen twee uur honger. Die trekken het gewoon niet langer dan 10 uur. Vooral mijn jongste kan dan vreselijk chagrijnig worden. Bij hem was het zelfs zo erg dat vorig jaar de juf van de psz naar me toe kwam om te vragen of hij wel ontbeet. Ehh natuurlijk 3 tot 4 sneeën brood. Ja zei zijn juf, hij had altijd zo’n honger dat hij moest huilen als hij zijn banaan al op had en de rest van de klas nog aan het eten was. Let op, toen was hij nog geen drie!! Op hun verzoek krijgt hij nu een dubbele boterham of een grote krentenbol mee naar zijn peuterklasje. Als hij dan om 12 uur thuis is krijgt hij nog eens 2 tot 3 sneeën brood.
Temet
23-09-2010 om 09:39
Tienuurtje
Wij hadden vroeger dan wel geen tienuurtje, maar zo ongeveer de hele klas had wel schoolmelk. Een kwart liter halfvolle melk vult bij jonge kinderen toch ook vrij behoorlijk.
Groeten,
Temet
maan.
23-09-2010 om 12:09
Fruitmoment
Hier eten ze elke dag ná schooltijd lekker wat fruit. Tja dat is zo gegroeid en bevalt iedereen prima.
Laat school mijn kinderen leren rekenen en lezen, dan zorg ik ervoor dat ze op tijd hun pitamientjes binnenkrijgen.
Bij oudste nog bijkomend probleem: loopt vanwege ondergewicht bij dietiste en heeft advies gehad om een extra maaltijdmoment rond half elf te nemen.. tja, blij dat er dus geen fruit wordt verplicht!!! Want ze heeft op dat moment dus geen fruit maar een boterham nodig.
blik
23-09-2010 om 12:16
Lastig
Tot voor kort vond ik ook dat school er niets mee te maken had. Maar (bij ons gaat het niet alleen om 10uurtje want er is een continu rooster dus altijd overblijven) ik begin wel problemen te krijgen met dochter van 7 die net wat te dik begint te worden. En wat blijkt. Steeds vaker komen haar boterhammen gewoon weer mee terug. Ze ruilt dus vanalles met vriendinnetjes. En dan zijn het altijd koeken, bifi worstjes, dat soort dingen.
Ik zou er best blij mee zijn, als school een strenger beleid zou gaan voeren, zou me iig in dit geval goed uitkomen. (en wat ik er zelf precies mee moet weet ik niet zo goed, heb het haar wel min of meer verboden, te veel druk durf ik niet goed te leggen, ben al blij dta ze het vertelt en ben bang dat ze het meer stiekum gaat doen. Bovendien heeft het ruilen voor haar ook iets van een sociale functie en vind ik je eten een beetje delen af en toe met een vriendin niet perse negatief, het moet alleen niet overdreven worden. Denk erover om juf in te schakelen maar dochter zal me dat niet in dank afnemen. Het is ook een erg gevoelig meisje en als een overblijfmama/papa/student het heel ongenuanceerd gaat brengen heb ik er nog niets aan. Liever zou ik willen dat het veel normaler zou zijn in de klas gezonder te eten, kinderen nemen toch veel van elkaar over, dochter is er iig erg gevoelig voor.
jasset
23-09-2010 om 13:17
Blij mee
Ik ben blij dat ze op school als regel hebben fruit in de eerste pauze. ( of een gezonde koek).
als mijn kind de hele dag op school zit, en daarna nog bij een vriendje gaat spelen, weet ik niet wanneer ik nog fruit moet geven, dus heel handig als hij dat op school al gedaan heeft!
Chippie
23-09-2010 om 13:52
Maan
Spelen je kinderen dan nooit bij een vriendje of vriendinnetje? Hier dus wel vaak, dus de helft van de tijd zijn ze er niet en komen vlak voor etenstijd binnenvallen.
Sascha2
23-09-2010 om 14:24
Maar
Als een school geen verplichting heeft voor fruit in de ochtend, dan kun je je kind toch gewoon fruit meegeven? Dat je kind daarna ergens gaat spelen/sporten oid doet er niet aan af. Het gaat om de vraag of school een verplichting van bepaald voedsel kan opleggen.
Starry Night
23-09-2010 om 15:14
Ayla en maan
Ayla, maar als je kind zo'n enorme honger heeft dat fruit niet volstaat, wat geef jij dan liever mee aan maagopvullends? Mijn ervaring is trouwens dat een appel meer vult dan een banaan, gek genoeg. Dat voelt toch vaak als een hap gebakken lucht, terijwl ik na een appel niet meer hongerig ben.
En Maan, het feit dat jij je kind fruit geeft zegt natuurlijk niets over andere ouders. Een school richt zich op de grootste gemene deler, die op individuen. En wat is er tegen een extra 'stukje' fruit?
ayla
23-09-2010 om 15:47
Starry night
meestal een grote krentenbol, dubbele boterham besmeert met pindakaas of chocopasta, broodje besmeert met pindakaas ofzo. Ik heb ook wel eens milkbreak of zoiets meegegeven maar ook dat is eigenlijk te weinig. Met appel heb ik ook die ervaring hoor maar hij is geen appel liefhebber.
Starry Night
23-09-2010 om 16:03
Oef
Dat klinkt als een maaltijd, niet als een tussendoortje![]()
(ik durf het haast niet te zeggen, maar mijn zoon moet het met een pakje drinken doen...)
ayla
23-09-2010 om 16:12
Niet allemaal hoor
dus of een dubbele boterham, of een krentenbol of een bruin broodje
Geerke
23-09-2010 om 18:33
Verplicht of niet
Ik vind dat de school zeker wel fruit kan stimuleren, doen wij ook, maar tjeeemig je moet dat weer niet gaan verplichten - werkt averechts, zoals je hier ook leest, ouders gooien de kont tegen de krib
niet handig dus!
Ik geef altijd fruit mee en melk. Hebben ze dat alvast binnen. Maar goed, ik heb ook echte fruitmonstertjes, dat is niet overal zo natuurlijk.
Sera
24-09-2010 om 15:25
Hier
Hier is fruit niet verplicht en daar ben ik wel blij mee want twee van mijn kinderen houden niet zo van fruit. Mijn oudste dochter zou geen problemen hebben met verplicht fruit maar de tweede en derde zouden het absoluut niet fijn vinden. Ze zouden het dan toch niet op eten waarschijnlijk dus zonde van het fruit. Mijn zoon neemt eigenlijk sowieso nooit iets mee naar school voor in de pauze. Hij heeft dan nog helemaal geen honger of zin in iets. Alleen een pakje drinken wil hij soms wel. Mijn oudste dochter neemt soms fruit mee maar ook vaak een koek met drinken. Mijn jongste dochter neemt altijd een koek mee met drinken. Als koek trouwens meestal een snee koek of ook wel een paar thee biscuitjes of Maria kaakjes.
annemir
24-09-2010 om 19:08
Onzin
hoi,
het is onzin om te denken dat ik blij ben dat school fruit verplicht stelt omdat ik het er thuis niet in kan krijgen.
onzin, wij eten smiddags ook nog regelmatig fruit.
draai het eens om....toen onze school het nog niet verplichtte liep een boterham uit op een liga, daarna een chocoladekoek tot een mars.
veel kinderen vinden chocolade lekker, maar als je dan zelf een boterham of fruit had was dat toch niet fijn.
dus...allemaal fruit, dan is er geen verschil.
thein
24-09-2010 om 20:07
Het gekke is
dat mijn zoontje met moeite thuis zijn fruit op eet en als ik het meegeef naar school dan eet hij het wel op.
Dus ik doe nu lekker standaard gewoon fruit in zijn bakkie dan heeft die dat maar weer gehad.
Verders ben ik het er ook mee eens dat ze het niet kunnen verplichten maar wel kunnen wensen.
elsje78
26-09-2010 om 12:00
Hier ook
"verplicht" maar wel met de kanttekening dat ze dat niet kunnen verplichten. Wel verplicht is alles in trommels en bekers, pakjes en voorverpakte dingen gaan ongeopend weer mee naar huis.
Ik vind het prima, alleen fruit om 10 uur. ze krijgt een flinke portie mee en eet alles op. zien eten doet eten denk ik. Geen gezeur om het fruit eten want ze eet het op school.
En dat van die verpakkingen snap ik ook wel, dat zijn anders al snel 200 lege pakjes en 200 plasticjes van een liga oid...
dc
27-09-2010 om 20:32
Allergieen
Mijn oudste is allergisch voor fruit, net als z'n vader. Met arts besproken, en is geen enkel probleem, omdat hij wel vruchtensap, vruchtenmoes en groentes hebben kan.
Ik heb dit op een formulier gezet voor school, apart nog tegen de juf gezegd, en nog heeft hij meerdere keren op z'n kop gekregen dat hij het fruit wat de school geeft niet opat!
Dus er valt over te praten, Starry night, maar helaas tegen dovemansoren!
Redactie Ouders Online
30-09-2010 om 12:25
Oproep
Aanstaande dinsdag (5 oktober) zendt Teleac "De avond van het onderwijs" uit op Ned.2. De redactie van dit programma zou graag in contact komen met de deelnemers aan de bovenstaande fruit-discussie, in het bijzonder jbs die de draad gestart heeft.
Voor meer informatie: zie "Wie gaat er eigenlijk over de opvoeding van de kinderen? Ouders of school?" onderaan de pagina.
Henk Boeke
Redactie Ouders Online
succesmom
07-10-2010 om 23:02
Ja belachelijk, t lijkt of ouders worden geschoold
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of de basisschool net als ik het heb ervaren een fijne veilige omg.is om je te ontwikkelen of een checkpoint voor de overheid en hun zorginstellingen die de basisschool gebruiken om te labelen en subsidies te verwerven van problemen die er niet zijn. Mijn zoontje mocht vanaf kleuterschool alleen fruit meenemen, die kreeg zowat buikscheur en darm problemen hierdoor. Moest een briefje van de huisarts regelen om af en toe een boterham te mogen meegeven, ik weet wel dat als je niet meewerkt en critisch bent je de klos bent. ECHT TRIEST IK ZOEK EEN SCHOOL WAARIN DIT NIET ZO IS
Rembrand
08-10-2010 om 09:33
Scheurbuik van fruit?
Ik neem aan dit een grapje is ? Van fruit krijg je geen scheurbuik en doorgaans ook geen darmproblemen.
M.
Balletmama76
08-10-2010 om 10:04
Rembrand
Bij voedsel-allergie kan je van alle mogelijke dingen darmproblemen krijgen, dus ook van fruit.
Ik krijg darmproblemen als ik melk drink.
Trouwens, elk kind heeft een andere metabolisme - terwijl een kind zonder problemen van ontbijt - lunch kan overleven met een fruit-tussendoortje, heeft de andere misschien juist wel een broodje nodig als tussendoortje. En tijdens groei-spurts wil het ook nog eens gebeuren dat kinderen op eens veel meer honger hebben dan anders. Dochter eet tijdens groeispurts ook als een bouwvakker en dan helpt zo'n stukkie fruit als 10-uurtje echt niet.
Anonix
08-10-2010 om 10:36
Je krijgt juist..
..geen scheurbuik van fruit, aangezien scheurbuik wordt veroorzaakt door een aanhoudend vitamine C-tekort
Maar darmproblemen kan je er wel degelijk door krijgen. Ik verdraag zelf fruit heel slecht (hangt met mijn lactoseintolerantie samen), en mijn oudste zoon ook. Vaak is het kiezen: of een glaasje sap, of een stuk fruit. Allebei is geen optie.
Bij ons op school mag je gelukkig zelf kiezen wat je meegeeft.
Rembrand
08-10-2010 om 11:13
Balletmama
Ik begrijp dat je van allergie buikpijn en darmproblemen kunt krijgen en dus ook van fruit. Als een kind daar last van heeft kan ik mij niet voorstellen dat een school daar moeilijk over doet.
Een banaan als tien uurtje lijkt me toch best zoden aan de dijk zetten. Als een kind met een groeispurt goed ontbijt en een flinke lunch heeft zal het echt wel genoeg hebben aan een flinke banaan als tien uurtje lijkt me.
M.
Puck
09-10-2010 om 11:20
Gegoogeld
OP buikscheur levert idd wel hits op. Vooral van onwetenden die scheurbuik bedoelen, maar ook de medische term hernia. Gewoon dus een scheur in de buikwand. Ik kan me voorstellen dat school dan zegt dat het onzin is om te verklaren dat fruit een buikscheur oplevert....