Salie
03-03-2009 om 15:16
Schoolarts
Hallo,
Mijn dochter zit in groep 2 en dan moet je naar de schoolarts. Sommige vriendinnen hun kinderen (andere school) zijn inmiddels al opgeroepen voor de schoolarts. Sommige zijn al geweest en ik heb begrepen dat de kinderen daar alleen naartoe gaan. Ze hoeven zich niet uit te kleden ofzo.
Wat me niet duidelijk is geworden is of er iemand meegaat. De juf ofzo. Ik vind het niet fijn dat mijn dochter dan alleen met een voor ons wildvreemd iemand is.
Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Ga uiteraard aan de juf vragen of ik daar gewoon bij mag zijn.
Ben ik nu te overbezorgd, want ik wil eigenlijk gewoon echt niet hebben dat ze daar alleen naartoe gaat.
Graag jullie reactie en ervaringen hierover. Dan heb ik een idee.
Gr. Salie
maggietel
03-03-2009 om 15:52
Bij ons met ouder erbij
Bij ons op school is het de bedoeling dat er een ouder/verzorger mee gaat naar de schoolarts of de verpleegkundige. Beetje vreemd om zulke jonge kinderen alleen naar een arts te sturen. Kunnen toch ook nog niet echt goed overbrengen wat er besproken is.
sabje
03-03-2009 om 16:14
Bij ons ook want je moet ook
een vragenlijst invullen en die moet je meenemen.
Verder het boekje van het consultatieburo en de inentingspapieren.
Het is om te kijken hoe je kind het doet maar ook of jij nog vragen hebt over de ontwikkeling.
Dus gewoon mee gaan hoor.
groetjes
Sabine
angel3
03-03-2009 om 16:32
Gaat bij ons niet via school
Krijg gewoon via ggd een oproep per post.
Met vragenlijst inderdaad.
Het duurde iets van een uur bijna wel in totaal en ik ben dus meegegaan. Zoon moest uitkleden tot onderbroek (rug controleren en heupen).
Ze vroeg of balletjes gedaald waren zodat ze niet perse hem hoefde te bevoelen.
verder moest hij tekenoefeningen doen, evenwichtoefeningen, oog test, gehoortest.
Vragenlijst bespreken en wat losse vragen over eetgedrag, slaapgedrag, algehele 'lekker in zijn vel' gevoel etc etc.
Dus alleen ....nee....
Anneque
03-03-2009 om 16:48
Ook mee
ben ook pas geweest, hier gaat standaard een ouder mee. Ik vond het echt in het verlengde liggen van een cb-bezoek (incl. ergernis mijnerzijds maar goed, da's heel persoonlijk).
Ze vragen overigens wel toestemming om later als het nodig mocht zijn, wél je kind alleen te onderzoeken. Ik zou in ieder geval zeker de eerste keer meegaan, vind dat niet overdreven nee.
Guinevere
03-03-2009 om 20:35
Niet mee geweest
Ik ben in groep 2 wel mee geweest. In groep 3 moest zoon nog een keer, maar dan alleen voor een herhaling van de ogentest. En omdat ik moest werken heb ik hem alleen laten gaan. Wel na telefonisch overleg met de schoolarts trouwens, waarin ik aangaf dat hij alleen zou komen.
De ogen waren trouwens in orde, hij had een briefje voor mij meegekregen waarin dat stond.
Pippin
03-03-2009 om 21:11
Niet alleen
Ik zou mijn kind nooit alleen blootstellen aan een onderzoek door de GGD. Wát een rare mensen werken daar zeg! Mijn zoon en ik moeten soms nog lachen om de arts die hem vier jaar geleden onderzocht.
Pippin
EsmeePF
03-03-2009 om 21:36
Echt niet alleen
Toen ik jong was moest ik wel eens alleen naar de schoolarts. Dit was een onaangekondigd bezoek, alle kinderen in de klas moesten "even" langs de arts, was ook gewoon in de school. Ik heb daar een nare ervaring met de schoolarts aan overgehouden. Ik was nogal vroeg ontwikkeld, zeg maar, en vond het erg vervelend dat ik mijn ondergoed ook uit moest doen. Bleek later ook totale onzin, is nog een hoop ophef over geweest.
Maar goed, alleen al daarom zou ik mijn kinderen nooit alleen naar de schoolarts laten gaan! Gelukkig is dat tegenwoordig volgens mij ook zeer zeldzaam. Op de school van mijn kinderen wordt er in ieder geval gewoon vanuit gegaan dat (één van) de ouders met kind gaan. Het onderzoek is ook niet op school maar bij de ggd, die hier toevallig naast school ligt.
Jesse_1
03-03-2009 om 22:08
Niet meegeweest
Ik weet niet meer hoe het ging, van te voren wel een vragenlijst gehad en ik ben zelf niet geweest. Ik kreeg wel een te verwachten folder en er waren verder geen bijzonderheden. Via de vragenlijst had ik wel speciaal gevraagd of ze zijn gehoor goed wilden testen.
Bij de oudste een aantal jaar geleden ben ik wel meegeweest. Toen was het ook echt in een ander gebouw. Waar het nu was weet ik eigenlijk niet (foei).
Jesse
Salie
04-03-2009 om 19:52
Reactie
Iedereen bedankt voor zijn reactie. Het is me duidelijk. Ik vraag me alleen af of dat per regio verschilt ofzo. Wellicht doen ze het bij ons het school wel weer anders. Maar 1 ding is zeker en dat is dat ik erbij ben en anders is het gewoon niet.
En Anna, nee ik moet inderdaad niks. Daar heb je gelijk in. Zo zie ik het ook niet hoor.
Gr salie
Rinkie
04-03-2009 om 20:25
Hier verplicht met ouder
Het was hier (dinsdag) verplicht om er als ouder bij te zijn, anders ging het hele onderzoek etc niet door. Vond overigens het onderzoek bij de assistente (lengte, gewicht, oren, ogen) wel nuttig, de arts vond ik niet veel toevoegen.
Carlotte
13-03-2009 om 14:08
Verpleegkundige?
Bij ons op school hebben ze dit jaar iets nieuws, misschien is dat ook waar Salie het over heeft?
Er komt een verpleegkundige op school, die doet tijdens schooluren een onderzoekje met de kinderen. Hiervoor hoeven ze zich niet uit te kleden (ze zit in een kamertje met glazen wand, dus is zichtbaar vanaf de gang). Het gaat volgens mij voornamelijk om ogen en oren. Dat vind ik wel zinnig.
Ik hoefde er niet bij te zijn, en vond dat ook niet nodig.
jasset
13-03-2009 om 17:27
Hier
was er in groep 2 een ogen en oren-test. Gewoon hup allemaal in de rij, en achter elkaar door. Waren de ouders niet bij nodig. De juf regelde het.
Monique D*
15-03-2009 om 16:03
Bij ons wel ouders erbij
Dit misschien omdat de locatie van de schoolarts zich buiten de school bevond. En de schoolarts kan ook vragen stellen, die alleen de ouders kunnen beantwoorden en die het niet nodig vinden dat de school hiervan af weet.
Als ze op de VO zitten dan gaan ze er alleen naar toe. Dan mogen ze een vragenlijstje invullen en er wordt een gesprekje gevoerd met de leerlingen. Overigens mag je als ouder dit ook weigeren.