Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolhond

Mijn dochter komt thuis met een enquête over een eventuele schoolhond. Er is een meester die een hond heeft en die willen ze een schoolhond maken. Dus meester neemt iedere dag de hond mee naar school en leerlingen kunnen hem uitlaten. Wat is jullie mening?


bieb63

bieb63

02-02-2018 om 15:08

vind het wel leuk........ Uiteraard moet het een uiterst lieve hond zijn. En ook niet handig als er zwaar allergische kinderen zijn.

Kikki39

Kikki39

02-02-2018 om 15:11 Topicstarter

Het

Is een hond waar kinderen geen allergie voor hebben.

Anke

Anke

02-02-2018 om 15:12

Lijkt me leuk

Plus een lesje in empathie en verantwoordelijkheid.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-02-2018 om 15:13

Liever niet

Het wordt afgeraden kinderen onder de 14 zelfstandig een hond te laten uitlaten, dus ik zou daar niet zo voor zijn. Ook voor de hond lijkt het me geen feestje, elke dag al die kinderen.

Barbara

Barbara

02-02-2018 om 15:16

Nee

Laat de school zich houden bij waarvoor ze zijn. De meester moet zijn probleem niet met eein leuke smoes op school afwentelen.

Kikki39

Kikki39

02-02-2018 om 15:18 Topicstarter

Denk niet dat het de bedoeling is de hond zelfstandig uit te laten maar onder begeleiding vd leerkracht

Barbara

Barbara

02-02-2018 om 15:21

Jij maakt t helemaal bont, Kiki

Dus jij denkt dat de juf van groep 4 tegen haar kinderen zegt “ga maar even zelf een half uurtje sommen maken, ik ga even de hond van de meester uit groep 7 uitlaten.” Met een leerling van groep zeven want dan leert hij een hond uitlaten.

Jasmijn

Jasmijn

02-02-2018 om 15:22

Leuk

Ik denk dat het leuk is voor de kinderen, ik hoop ook wel een beetje voor de hond, maar ik denk het wel. Volgens mij is omgaan met dieren altijd een plus

Kaori

Kaori

02-02-2018 om 15:29

nee

gewoon niet. Allergie, maar ook angst voor honden komt veel voor.
Het blijft een dier met onverwachte reacties op onverwachte acties van kinderen.
Als het nu een hulphond was voor 1 van de leerlingen of de docent zelf zou het anders zijn. Maar ook daar zouden dan speciale afspraken voor gemaakt worden ook met het omgaan / aanraken van de hond.

Ik vind het wel slim bedacht van de leerkracht om zijn oppas probleem op te lossen.

Kikki39

Kikki39

02-02-2018 om 15:31 Topicstarter

Barbara

Natuurlijk niet. Ik bedoel dat de kinderen onder begeleiding van leerkracht hond uit gaan laten. Met hele klas dus

Kikki39

Kikki39

02-02-2018 om 15:33 Topicstarter

Sorry

Er is nog geen hond. Ze willen dit voor de kinderen en na de enquête kijken..

Jasmijn

Jasmijn

02-02-2018 om 15:36

Bij de school van mijn kinderen

Bij de school van mijn kinderen hadden ze dat trouwens opgelost door een stuk van de schooltuin te omheinen, daar lagen 3 honden (van 3 leerkrachten) met een afdak, lekker gras een hok en het zonnetje erop (als ie scheen) Volgens mij leuker voor die honden dan de hele dag thuis zitten. Ik geloof alleen dat hier de leerlingen er niet veel mee te maken hadden, ze konden ze zien vanaf het plein, de docenten lieten ze zelf uit in de pauzes. (middelbare school)

Half a twin

Half a twin

02-02-2018 om 15:39

NEE!!!!

Heb gelukkig geen bo kinderen meer maar een hond op school? Wie durft dat te verzinnen? Heb hier 2 kinderen die echt bang zijn van alles wat op een levende hond lijkt, al jaren. Die waren niet echt blij geweest met een hond op school, gingen al niet spelen bij vriendjes met honden.

Ook nog allergieën die mogelijk bij kinderen spelen, ik zou er niet blij van worden.

gelukkig

Gelukkig twee reacties van ouders van angstige kinderen. En dit is nummer 3. Mijn kinderen zijn nu 12 en bijna 9 en ze zijn bang voor honden. Altijd al geweest. Moet je je voorstellen dat je dan iedere dag gedwongen met zo'n beest wordt geconfronteerd in de school omdat anderen het wel leuk vinden.

Voor kinderen die bang zijn voor honden is de straat al een mijnenveld, mag de school er alsjeblieft van verschoond blijven?

En dan de allergieproblemen nog. Hoezo "dit is een hond waar kinderen niet allergisch voor zijn", is daar een gietijzeren garantie op dan? Zijn er honden die gegarandeerd nooit bij welk kind dan ook een allergische reactie veroorzaken? Want misschien is er nu niemand allergisch, en komt er over twee jaar een kind in een klas dat dat wel is. En dan moet de hond weg en dat is dan Heel Zielig.

Leerlingen zelf zo'n beest laten uitlaten lijkt mij inderdaad ook een buitengewoon slecht idee, en met de hele klas gezamenlijk zal ook wel niet de bedoeling zijn, dus hoe dat er dan uit moet gaan zien vraag ik me af.

Meester moet gewoon een opvang voor dat beest regelen als hij zelf werkt. Zo doen andere hondeneigenaren dat ook.

groeten,

Temet

Moeder

Moeder

02-02-2018 om 15:58

Alsjeblieft zeg

De directrice van de superhippe vinexwijkschool van mijn dochter stond elke dag vrolijk ouders te begroeten bij de deur. Maar dan met een joekel van een hond aan haar zijde ), dat is voor veel kinderen helemaal niet leuk (en ook niet voor veel ouders)
Dat grasveldje met een hek voor de leerkracht die geen oplossing heeft vind ik dan nog wel kunnen. Mits niet in het zicht. Kinderen en honden zijn geen ideale combi, al helemaal niet zonder begeleiding.

Belachelijk

Wat is het volgende: een schoolkat? Een schoolcavia? Een schoolslang?Dieren horen om diverse redenen niet in de school.

De enige uitzondering is een hulphond en blindengeleidenhond

Moeder

Moeder

02-02-2018 om 16:35

)

Ik vind het wel iets voor in de Luizenmoeder!

Triva

Triva

02-02-2018 om 17:35

Inderdaad

Als er over nagedacht is en het lijkt op wat 40er schrijft is het wel een heel ander verhaal dan zomaar een hond die moet worden uitgelaten

40er

40er

02-02-2018 om 17:42

Hier

Zou ik maar wat graag het op de basisschool hebben gehad. Mijn kind paste niet in de groep, anders als de gemiddelde en dan ook nog onbegrip van een paar leerkrachten. Onze toenmalige hond heeft heel wat aangehoord en verdrietjes weg geknuffeld. Ik denk dat het voor hem heel goed zou zijn geweest!

Onze huidige hond heeft trouwens heel wat minder gehoord hoor, op het voortgezet voelt mijn zoon zich als een vis in het water thuis!

Jasmijn

Jasmijn

02-02-2018 om 17:54

ik zou het ook als kind geweldig hebben gevonden

Ik zou het als kind echt geweldig hebben gevonden, mijn ouders wilden heel lang geen hond, en ik zó graag. Misschien helpt het juist op een gegeven moment de wat bangere kinderen? Ik neem aan dat de docent dit serieus aanpakt en dat de hond niet 'zomaar' naar alle kinderen toe kan lopen of tegen ze op springt, honden kom je regelmatig tegen in je leven, dan is het fijner als je er niet zo angstig voor bent en ziet dat er ook leuke/lieve honden zijn.

Ja had ik vroeger

Al weer jaren geleden maar mijn leerkracht in groep 7 en 8 had een hond en nam die altijd mee naar school. Was een heel rustige oude lobbes. Leerlingen mochten ook helpen met uitlaten tussen de middag, mits toestemming van de ouders natuurlijk. Een andere leerkracht had ook een hond, kennelijk kon dat toen gewoon Ik heb er zelf heel goede herinneringen aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2018 om 19:38

Eerst uitzoeken of er bezwaren zijn

De leerkracht moet eerst uitzoeken of er allergieën en angsten zijn, zo niet, dan vind ik het een heel erg leuk plan.

De kans is ook heel groot dat de angstige kinderen ontdekken dat een hond wel meevalt, als de hond als pup opgroeit in de klas. Als de leerkracht het in het volgende schooljaar wil voortzetten, kennen de nieuwe leerlingen in de klas de hond ook al. Maar goed, als ouders het een te groot bezwaar vinden, moet dat wel gerespecteerd worden.

Dees

Dees

02-02-2018 om 20:07

Ik weet toevallig van een schoolhond in onze omgeving. Uiters rustige hond die zich op de gang van school begeeft en regelmatig uitgelaten wordt. Het helpt kinderen heel goed van angsten af.

Kikki39

Kikki39

03-02-2018 om 17:47 Topicstarter

Allergie

Deze hond heeft een anti allergische vacht.

Als allergie geen punt is en je verwacht dat er verantwoordelijk omgegaan wordt met de hond dan zou ik er direct voor zijn.
Liever nog een kat.

Triva

Triva

03-02-2018 om 20:21

bestaat niet

Ook dat soort honden kunnen een allergie oproepen, er wordt ook altijd gezegd dat je met kinderen eerst een aantal keer langs moet komen voor je een pup koopt van dat soort rassen.

Met een hypoallergeen ras wordt in dit geval bedoeld een hondenras dat in mindere mate zorgt allergische reactie en dus van allergische symptomen. Volledig allergievrije honden bestaan helaas niet.

http://www.allergieoplossingen.nl/allergievrije-honden/

Ik zou tegen school zeggen dat er geen anti-allergische vachten bestaan.

Leuk voor de kinderen

maar zielig voor het beest, sommige kinderen gaan echt heel vreemd om met dieren, op het sadistische af. Ik zou als school die verantwoordelijkheid niet willen nemen. Twee katten is misschien een betere optie, alhoewel qua allergieën onmogelijk.
Toch is het idee verfrissend, misschien een proefperiode?
Ik zou zelf wel heel graag een kantoorkat willen hebben.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-02-2018 om 22:14

Katten

Ik vind katten leuker maar die kunnen onberekenbaar zijn. Wij hebben er een die er ontzettend schattig uit ziet, maar die nogal geïrriteerd kan reageren. Kleine kinderen houd ik erbij uit de buurt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2018 om 08:55

Bij bewezen geschiktheid

Lijkt een kat op school met best een leuk idee.
Je moet ze er dan wel op uitzoeken. Er zijn ook zat gezellige theemutsen die het prima vinden om in de kleuterklas met kleertjes aan in de poppenwagen te slapen...

Ivm allergien lijkt de schoolvis, of desnoods het schoolkonijn mij een beter idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.