Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolhond

Mijn dochter komt thuis met een enquête over een eventuele schoolhond. Er is een meester die een hond heeft en die willen ze een schoolhond maken. Dus meester neemt iedere dag de hond mee naar school en leerlingen kunnen hem uitlaten. Wat is jullie mening?


Triva

Triva

04-02-2018 om 09:21

Een kat

geeft sowieso altijd veel meer kans op allergie dan een hond. Mijn kind had van school gemoeten als er een kat op school zou rondlopen maar is niet allergisch voor honden.

Fransien

Fransien

04-02-2018 om 10:17

wat is er mis met een aquarium?

Als je graag dieren in de klas wil, neem dan een mooi groot aquarium. Geeft volgens mij van alle dieren het minste kans op allergieën.
Een schoolhond zou ik niet vrolijk van worden, er zijn genoeg kinderen bang voor die beesten en je zit met uitlaten. Wat mij betreft is dat de verantwoordelijkheid van de leraar en kan die zijn/haar tijd beter besteden met lesgeven.

Triva

Triva

04-02-2018 om 10:22

Fransien

Verdiep je even in de link die eerder is gegeven. Uitlaten is niet waar je 'mee zit'. Je moet het zien als een hond die kinderen helpt die geholpen willen worden door een hond. Als je bang bent hoef je niets met die hond te doen.

vlinder72

vlinder72

04-02-2018 om 10:49

Triva

Als ik de openingspost lees gaat het om een leraar die zelf een hond heeft en deze voortaan mee naar school wil nemen. Het wordt dan een schoolhond en de kinderen kunnen de hond uitlaten.

Ik wil best geloven dat een aantal kinderen steun aan zo'n hond kunnen hebben. Net als kinderen die steun hebben aan hun knuffel.

Ik zou tegen stemmen. Een hond hoort niet op school. Een school is er om les te geven en niet om kinderen te leren hoe ze een hond moeten uitlaten. Die leraar zoekt maar een andere oplossing voor zijn hond. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het leuk is voor zo'n hond om elke dag tig kinderen om zich heen te hebben om te aaien, te knuffelen en uit te laten.

Triva

Triva

04-02-2018 om 10:57

vlinder

Nee ik denk dat het meer zoiets is als in de link als ik tussen de regels doorlees. Hond is er namelijk nog niet.

Triva

Triva

04-02-2018 om 10:59

onduidelijk

in 1 staat idd dat er een hond is en in 12 dat er nog geen hond is. Zomaar een hond zou ik niet willen, een hond die er speciaal voor getraind wordt zoals in de link wel maar hond mag niet in de klas maar moet in eigen gebied blijven ivm toch een mogelijke allergie.

lang lang geleden

Hadden wij een duif in de klas. We hebben 'm zelfs nog wel eens mee naar huis gehad in een vakantie. Hij legde soms eitjes die we dan gingen uitblazen. Leuk hoor.

Maar ja, dit was in de tijd dat de meester nog gewoon pijp rookte in de klas

vlinder72

vlinder72

04-02-2018 om 11:08

Wie betaalt dat?

Zo'n speciaal getrainde hulphond is heel erg duur. Wie betaalt dat? De school?

Ik denk toch echt dat het gaat om de situatie zoals beschreven in de openingspost. Die leraar heeft een labradoodle of Portugese waterhond gekocht en heeft nu het plan om deze hond voortaan mee naar school te nemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2018 om 11:59

Even los van wat 'hoort'

Ik ben bevooroordeeld. Wij hebben zelf meerdere honden gehad en hebben er nu ook een, dus ik hou van honden. Ik kan me voorstellen dat als je niet van honden houdt, je dit plan niet bepaald toejuicht. Ik zie er nadelen in: allergie, angst voor honden, onrust voor kinderen die snel afgeleid zijn, sommige mensen vinden honden 'vies' en alleen buiten horend. Maar ook voordelen: als de hond in de klas mag rondlopen en geaaid mag worden, kan dat kalmerend werken, aaien en knuffelen werkt stressverminderend, kinderen leren ervan om onbaatzuchtig met een levend wezen om te gaan, maar ook: leerlingen die in die klas zitten ontdekken dat een hond niet dús eng en gevaarlijk is.

Als ik kijk naar hoe mijn kinderen erop gereageerd zouden hebben, zou de oudste het niet zo'n strak plan gevonden hebben, de jongste zou het geaccepteerd hebben en ik denk ook wel leuk. Ik als moeder zou het geweldig leuk gevonden hebben .

Bij de 'groene' vmbo en mbo hier in de stad, komen ook regelmatig honden met de leerlingen zelf mee.

zebra

zebra

04-02-2018 om 12:48

elke dag?

elke dag de hond mee naar school zou ik wel veel vinden, ook voor de hond zelf. Maar afhankelijk van het doel zou ik er geen bezwaar tegen hebben als de hond op een vaste dag per week mee gaat gedurende het schooljaar.

Triva

Triva

04-02-2018 om 12:54

Vlinder

Zo iets is helemaal niet duur, learning on the job (het kost alleen veel tijd) hond hoeft niet 'af' te zijn als die begint op school.

https://www.ed.nl/eindhoven/even-stoom-afblazen-met-schoolhond-hannes-in-meerhoven~a92481aa/

https://www.ad.nl/rotterdam/schoolhond-juffrouw-toos-mag-langer-blijven~a1aba8b5/

http://www.indyhelpt.nl/?page_id=143

http://www.burchtrietheim-onzewijs.nl/wp-content/uploads/sites/34/2015/07/Schoolhond-Tibbe.pdf

Wat hier het probleem is is dat er niet genoeg duidelijkheid is. Is het een hond die meekomt naar school met de leerkracht en verder niets (niet doen) of is het een soort therapiehond? Ik weet het niet en gok maar wat.

mirreke

mirreke

04-02-2018 om 13:34

Leuk en juist goed

Ik zou meteen voor zijn. Leuk, een schoolhond.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2018 om 13:46

Triva

Mijn inschatting is dat het gewoon een hond van de leerkracht is, die het gezellig vindt om de hond mee te nemen. Ik vind er wat voor te zeggen, maar alleen als iedereen het goed vind. Ik heb een tijdje als receptioniste gewerkt en mocht mijn hond meenemen. Tussen de middag liep ik er een rondje mee. Ik blij, want ik vond het in de kantine matig, hond blij met het uitje. Met onze huidige hond zou het lastiger worden, omdat ze nogal waaks is. Geblaf is storend natuurlijk.

Vogel

Vogel

04-02-2018 om 17:52

Leuk!

Een dier brengt veel gezelligheid, en een school is bij mijn weten nou ook weer niet zo klein dat die hond niet te ontwijken is. Ik neem aan dat hij in de klas los rondloopt, en door de school en buiten aan de riem is.
Op mijn werk (school voor meervoudig gehandicapte kinderen) hadden we een vrijwilliger met NAH (niet aangeboren hersenletsel). Deze meneer had een hulphond en nam die uiteraard ook mee naar zijn werk op school. Het dier mocht in tegenstelling tot andere hulphonden wel door vreemden geaaid worden. Dat leidde tot ontroerende taferelen tussen hond en kinderen. Diverse kinderen raakten ook minder angstig.
Ik zou het liefst een schoolkat hebben, maar dat geeft allerlei praktische bezwaren.

Tango

Tango

04-02-2018 om 21:35

Werk en school

Ik weet het niet hoor. Ik vind eigenlijk dat dieren niet op school of werk thuis horen. Groene scholen daargelaten, maar op de groene school waar zoon zit zijn ook geen honden. Alleen konijnen, cavia's, muizen, ratten en kippen. Die overigens ook allergieen kunnen veroorzaken, dus degene hierboven die het over een schoolkonijn had, ook dat kan dus zeker een probleem zijn.
Voor kinderen die bang zijn voor honden lijkt het me niet fijn om elke dag op school weer die hond te zien. Honden kunnen onvoorspelbaar reageren, zeker als er veel kinderen om hen heen lopen, ze aanraken etc.
Prima als de hond af en toe komt, in de vorm van biologie-les o.i.d. Maar zeker niet elke dag. De meester moet toch echt een andere oppas zoeken lijkt mij. Honden horen niet mee naar het werk. Ik verbaas me daar wel vaker over. Mijn man doet zaken met een bedrijf en daar zit ook dagelijks een hond, een keeshondje dat altijd heel agressief gaat blaffen als man langs komt. Vreselijk vervelend. Ik vind dat niet professioneel over komen ook.

Kikki39

Kikki39

04-02-2018 om 22:12 Topicstarter

Nee

Er is nog geen hond.
Eerst kijken naar hoeveel ouders voor en tegen zijn.
Dan moet iemand een hond aanschaffen wie wilt.

Triva

Triva

04-02-2018 om 23:23

kikki

Lees nu nog eens je beginvraag...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2018 om 01:26

Tango

Mijn man doet zaken met een bedrijf en daar zit ook dagelijks een hond, een keeshondje dat altijd heel agressief gaat blaffen als man langs komt. Vreselijk vervelend.===

Keeshonden, groot en klein, zijn waaks, dat is hun natuur. Om die reden hebben wij een grote keeshond naar een nieuwe baas laten gaan. Het was geen doen. Dat was ook een foutje van ons, we hadden er niet bij stil gestaan dat dat zo'n probleem kon worden. Deze hond kiezen was in zijn geheel een foute beslissing. Deels door hoe we de hond hadden gekregen, de hond was dusdanig weinig gewend aan van alles en nog wat, dat dat goed merkbaar was en door de dikke vacht en ons goed geïsoleerde huis, liep hij ook de hele dag te hijgen, ik werd er compleet gestoord van. Zodra de deur open kon deed ik dat, maar vanwege dat geblaf stond ik constant met een been buiten. Gelukkig was de nieuwe eigenaar gewend aan keeshonden, hij had ook een fijne dichte achtertuin, dus geen reden om daar constant te blaffen. Bij ons durfden postbodes te tuin niet eens in. Ik snapte dat heel goed. Deze hond heeft nog tien jaar een fijn leven gehad bij de nieuwe baas.

Maar je zegt dat het een bedrijf is, waar dat keeshondje bij zit. Is die hond buiten openingstijden wel mee naar huis, of is het dan echt dé waakhond? Op een bedrijventerrein hier in de stad zitten ook honden bij een bedrijf, ik heb daar moeite mee, maar die honden weten niet beter. Soms horen we ze blaffen, echt zo'n zware bullebak-blaf en daar reageert onze hond dan ook op door te blaffen. Ik vind het zo naargeestig...

Voor ons geen keeshonden dus meer, maar ook geen andere honden met zo'n vacht.

Kikki39

Kikki39

05-02-2018 om 07:13 Topicstarter

Triva

Dat was fout van mij beschreven, dat schreef ik later al. Toen ik de brief nog eens pas zag ik dat er nog geen hond was.

Triva

Triva

05-02-2018 om 10:09

tja

wat staat er dan precies in de brief? Wordt het een hond die gewoon mee gaat of wordt het een hond zoals in de linken van #42 Dat moet een school toch weten voor ze de vraag stelt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-02-2018 om 10:42

Wat ik me nu afvraag?

Wat maakt dat je twijfelt Kikki?

Als de school van mijn kinderen dit zou voorstellen zou ik daar niet zo heel veel moeite mee hebben. Want, mijn kind is niet allergisch voor honden en ook niet bang voor honden. Waar zit bij jullie het probleem?

Erica

Erica

05-02-2018 om 11:03

Idem

Ik zou er ook niet zo'n moeite mee hebben. Ik ga er dan wel vanuit dat de hond ergens zit en niet zo maar door de school loopt. Kinderen kunnen de hond dan opzoeken als ze willen, onder begeleiding. Kinderen die bang of allergisch zijn, hoeven niet met de hond in aanraking te komen, al kan ik me voorstellen dat je bij kinderen die bang zijn kijkt of je kunt helpen om de angst te verminderen.

De link heeft betrekking op een middelbare school, dat maakt misschien nog uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2018 om 12:03

Hond ergens zit

Als de hond mee naar school mag en vervolgens in een hok ergens anders zit, zou ik dat juist vreemd vinden. Tenzij het zoals eerder verteld werd een ruimte of veldje zou zijn waar meer honden zitten, zodat ze gezelschap aan elkaar hebben. Dus óf mee de klas in, al dan niet in een ruime bench, óf thuis en zo geregeld dat hond niet de hele dag alleen zit, want als dat dan het alternatief zou zijn, zou de hele pup afgeblazen moeten worden in mijn optiek.

Maar ik ben met Triva mee ook nog steeds nieuwsgierig naar de reden dat de leerkracht de hond mee wil nemen. Puur uit nieuwsgierigheid dus, want ik vind het sowieso leuk, maar voor anderen kan de reden wel verschil maken misschien.

rutiel

rutiel

05-02-2018 om 13:31

Leuk

Ik vind het een origineel idee. En ik zou ook wel voor zijn denk ik. Mits er over een aantal dingen goed wordt nagedacht.

Een eerste vraag die in me opkomt is: wie wordt de 'eigenaar' van de hond? Want als een leuk idee, gekoppeld aan enthousiaste mensen die na een paar jaar weer een nieuwe hobby ontwikkelen, eindigt dit project denk ik in een kwijnend bestaan voor de hond in kwestie.

Een hond is natuurlijk geen gebruiksartikel, het welzijn moet wel goed geregeld zijn. Niet voor 1 of twee jaar, maar voor de levensduur van de hond. Daarom: wie wordt er nu precies verantwoordelijk en gaat voor de hond zorgen, ook als het project toch niet zo geslaagd blijkt en de hond van school moet?

Erica

Erica

05-02-2018 om 13:56

Niet in een hok uiteraard

maar bij de directeur, of de conciërge, of de administratie. Niet in de klas, want dan kunnen allergische kinderen de hond niet ontlopen. En kinderen uit andere klassen hebben er dan ook niet veel aan, of de klas met de hond heeft geen rust.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2018 om 16:00

Erica

Als de hond niet in de klas kan vanwege een allergisch kind, vind ik dat het hele plan niet door kan gaan. Je kunt een ander niet opzadelen met jouw hond. Dus eigenlijk vind ik dat het alles of niks is. En als het niks is, moet de onderwijzer óf geen hond nemen, óf een regeling treffen voor opvang. Honden die dagelijks of meerdere dagen per week meer dan vier uur per dag alleen moeten zitten, vind ik niet acceptabel.

Fransien

Fransien

05-02-2018 om 16:09

en het volgende jaar?

Als zo'n leraar een klassehond heeft gehad voor dit jaar en het volgende jaar zit er een allergisch kind in de klas? Dan ligt het ineens aan het kind dat de hond weg moet en dan is dat zo zielig voor hond, leraar en de andere kinderen.
Lekker hoor!
Als je een hond neemt, moet je er ook voor kunnen zorgen zonder dat je anderen daarmee benadeeld. En dan noem ik een allergisch kind (kan het kind niks aan doen) wat zich schuldig gaat voelen omdat vanwege hem/haar een lieve hond weg moet, iemand die benadeeld wordt.

Erica

Erica

05-02-2018 om 16:51

Ik ga uit van de gestelde feiten

Er is nog geen hond. Een leraar overweegt er een te nemen en die wordt dan schoolhond. Hij kiest dan voor een hond die minder aanleiding geeft tot allergie. Er wordt een enquete gehouden over de vraag wat ouders ervan vinden. Onder die omstandigheden ga ik ervan uit dat die meester de steun van de school heeft. Dan lijkt een goede plek voor de hond mij bij de directeur, de concierge of de administratie. Ik ga ervan uit dat betrokkene ermee instemt. Als de enquete er aanleiding toe geeft, komt er geen hond. Die is dan dus ook niet uren alleen. Ik ben het met je eens dat een hond niet hele dagen, of halve dagen, alleen kan zijn. Ik heb nota bene om die reden zelf geen hond. Ik ben het met je eens dat de hond niet in de klas kan als er een allergisch kind is (of een bang kind). Maar ik zie niet in waarom een hond niet bij iemand anders kan zitten als diegene ermee instemt. Tenslotte komt opvang daar ook op neer. Is uitlaatservice eigenlijk voldoende? Ook dan is een hond vooral alleen. Het is mogelijk wel een probleem als er een nieuwe directeur, concierge of administratie komt, al kun je dat meenemen in de sollicitatieprocedure. Voor een schoolhond ga ik uit van een algemene plek, anders is het een klassehond. De hond moet gezelschap hebben en hij kan niet vrij door de school lopen. In mijn ogen vindt de opvang plaats na schooluren, door de leerkracht die bereid is de schoolhond mee naar huis te nemen.

Tango

Tango

05-02-2018 om 21:26

Kaaskopje, over de keeshond

De keeshond is geen waakhond van het bedrijf. Is een lang verhaal eigenlijk. Het is een klein familiebedrijf met wat personeel. Hond is van de dochter van de eigenaar. Dochter ging scheiden, kon de zorg voor de hond niet meer goed aan etc. etc. Daarvoor bracht ze de hond daar al vaak als ze bijv. aan het werk was en nu heeft de eigenaar en zijn vrouw (die daar dus ook werkt) hond over genomen. Hond is er dus nu structureel. Na werktijd gaat hij weer mee naar huis. Hij kan niet alleen thuisblijven want blaft de hele dag dan. Op de zaak is hij rustig zolang er niemand binnen komt, maar man mag hij sowieso niet, om wat voor reden dan ook, en gaat dan dus helemaal tekeer.
Maar ik blijf het raar vinden. Ook tegen andere vreemden blaft hij altijd. En van de week was de eigenaar naar een beurs en had hij personeelslid met de hond opgezadeld. Toen wist het beest helemaal niet meer hoe hij het had. Personeelslid was er ook niet blij mee. Dus wat mij betreft, honden horen niet in een bedrijf. En keeshonden al helemaal niet. en eigenlijk is het dus ook gewoon zielig voor zo'n beest.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2018 om 23:32

Tango

Als je weet dat je een blafkees hebt, zo noem ik ze van welk ras ook 😃, dan kan het inderdaad niet. Onze hond is in huis ook waaks, maar binnen acceptabele vorm. Toch zou ik hem niet meenemen. In een bedrijf kun je klanten gewoon niet laten (af)schrikken door een blaffende hond. Mijn vroegere hond zorgde niet voor overlast. Ken je hond, dus eigenlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.