Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolhond

Mijn dochter komt thuis met een enquête over een eventuele schoolhond. Er is een meester die een hond heeft en die willen ze een schoolhond maken. Dus meester neemt iedere dag de hond mee naar school en leerlingen kunnen hem uitlaten. Wat is jullie mening?


Moeder

Moeder

06-02-2018 om 05:45

nog steeds

Ik vind het nog steeds een slecht idee. In het begin postte ik dat ik het wel iets voor in de Luizenmoeder vind. Dat is dan wat extreem gesteld misschien, maar toch.
Ik verbaas me altijd hoe makkelijk er gedaan wordt over kinderen en volwassenen die bang zijn voor honden. Die wennen er schijnbaar vanzelf aan als er éénmaal een hond is. Enig idee hoe moeilijk dat is als je een diepgewortelde angst voor iets hebt?
Verder terug lees ik over ontroerende taferelen met kinderen die bang zijn voor honden. Dat was wel een speciaal getrainde hulphond lees ik die wél geaaid kon worden. Doorgaans mogen hulphonden dat niet namelijk.
Een hond van een meester die verder geen oplossing weet is echt iets anders.
En ik ben het er ook mee eens dat je als school de verantwoordelijkheid hebt te zorgen voor een dier. Dus ook als er een nieuwe directeur komt of een nieuwe leerkracht of leerling met een allergie of angst voor honden.
Nogmaals: ik vind het een slecht idee. En er komen toch ook een beetje: hilarische taferelen zoals in die serie in mij op.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2018 om 09:19

Moeder

Ik zei ook dat het alleen kan doorgaan als álle ouders akkoord gaan.

Ik weet dat angst voor honden diep kan zitten, maar ik weet ook dat die diepe angst door gewenning af kan nemen. Je mag geen wonderen verwachten, maar als een kind ziet dat het ook gewoon leuk kan zijn met een hond, kan dat grote winst betekenen.

En ik ga nu iets zeggen wat hopelijk niet al te verkeerd valt, maar ik heb ook regelmatig de indruk dat angst voor honden niet door een voorval is ontstaan, maar omdat de ouders al een antipathie tegen honden hebben, of wie weet zelf een vervelende aanvaring met een hond hebben gehad. Ik ken mensen waar dat volgens mij ook zo is. Een van de ouders moet niets van honden hebben, nou ja... veilig op afstand dan. Twee van de kinderen zijn in verschillende mate bang voor honden, eentje is wel geïnteresseerd. Als deze kinderen los van hun ouders aan een hond kunnen wennen, op de juiste manier bewegen en reageren, wil dat nog wel eens werken. Ik zeg niet dat dat per se op school moet gebeuren, want hoe leuk ik een hond in de klas ook vind, school is niet bedoeld voor hondentherapie, maar gewoon samen in een klas bij elkaar zijn, zonder iets van elkaar te moeten kan al genoeg zijn.

Moeder

Moeder

06-02-2018 om 09:36

Kaaskopje

Ik ben het met je eens dat ouders hun angsten projecteren op hun kinderen en dat die daardoor ook bang zijn. Het is daardoor alleen niet minder reëel en aanwezig, maar dat bedoel je hier waarschijnlijk ook niet.
Ik vind dat er genoeg werk te doen is op een school. Een hond daarbij hoeft voor mij niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2018 om 09:38

Moeder

Het is daardoor alleen niet minder reëel en aanwezig===

Daarover kun je van mening verschillen . De angst is aanwezig, maar in veel gevallen niet reëel.

mwah

Gelet op het aantal bijtincidenten zou ik angst voor honden niet als irreëel willen afserveren. De kans dat je door een hond wordt gebeten is aanzienlijk groter dan de kans dat je problemen krijgt met spinnen, maar toch wordt angst voor spinnen geaccepteerd en die voor honden niet.

Een kind dat bang is voor honden, is raar. Want kinderen vinden dieren leuk. Dus als een kind bang is voor honden dan is dat a) de schuld van de ouders en b) komt het kind er wel overheen als maar...

Wat allemaal misschien nog tot daar aan toe zou zijn als er voor andere gevoelig- en zwakheden bij mensen een vergelijkbare houding zou bestaan. Maar nee. Iedere allergie of zwakke plek moet met begrip en acceptatie tegemoet worden getreden, maar als een kind bang is voor honden dan hoeven we dat nauwelijks serieus te nemen.

Ik word daar, zoals je merkt, een tikje narrig van. Overigens niets persoonlijks hoor, begrijp me niet verkeerd. En er zijn ook hondeneigenaren die wel onmiddellijk de lijn binnenhalen als ze de reactie van een bang iemand zien. Maar meer dan eens had ik leden van de "hij wil alleen maar spelen"- brigade met liefde de nek omgedraaid, alleen kon dat dan niet omdat ik op dat moment met beide armen mijn kleuter moest vasthouden die in doodsangst tegen me opgesprongen was.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

06-02-2018 om 12:49

Ik snap dat hoor, Temet

Ik vind ook dat deze angst bij kinderen geaccepteerd moet worden en dat een hond op school niet zomaar kan als er kinderen zijn met angst voor honden.
Dochter had vroeger een vriendinnetje dat heel bang voor honden was. Zij is er uiteindelijk met heel veel begeleiding vanaf gekomen, maar ook dat werd niet altijd geaccepteerd op school. O.a. met fietsen e.d. Ze moest dat maar kunnen, ook als de fietsroute langs een dijkje ging waar menigeen zijn hond uit liet. Ik ging weleens mee met fietsen en heb haar regelmatig verstijfd naast me gehad. Was echt angst!
Zoon hier had het in lichtere mate. Ook een ervaring gehad met een klein hondje uit de buurt dat hem had gebeten. Eigenaresse ontkende het, nee dat deed haar hondje niet. Hij ging nooit meer spelen bij dat gezin.
Een ander gezin had een boxer, die door de kamer liep waar de kinderen speelde. Moeder haalde het beest niet weg, want hij deed niet. Zoon ging daar dus niet alleen spelen, toen ik naar huis ging, ging zoon mee. Tja, sommige hondeneigenaren zijn zo. Je neemt er de angst van het kind niet mee weg in ieder geval. Daar is vaak echt goede begeleiding voor nodig.

Zomer

Zomer

06-02-2018 om 13:14

Kaaskopje

Mijn ouders waren helemaal niet van de honden. Helemaal niet van dieren. Mijn vader was er ook echt bang voor en mijn moeder moest niks van katten hebben, had daar een angst voor. Mijn broer en ik hebben waarschijnlijk de liefde voor dieren geerfd van mijn oma want mijn broer en ik zijn dol op dieren. Al van jongs af aan. Ik zelf denk niet dat het vaak projectie van de ouders is op het kind. Vaak zit het ook wel in het dna en zijn de kinderen automatisch ook bang. Al geldt dat niet voor mijn broer en mij .

Verder vind ik het zelf niet op een school horen. Ik zie het al voor mij. 30 kinderen die allemaal met die hond wil wandelen. De haantjes de voorste voorop

Moeder

Moeder

06-02-2018 om 13:25

angst via ouders

Even half-topic
Vroeger op vakantie wandelden wij wel door weilanden met koeien. Mijn moeder zei dat ze wel voorop wilde lopen maar ik voelde hoe ze zachtjes terugdeinsde als de koe in de buurt kwam. En dat voelde mijn dochter weer van jongs af aan precies zo als ze met mij langs de koeien liep. Valt niet veel tegen te doen
Ik kan me voorstellen hoe dat met honden gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2018 om 13:29

Temet

Een kind dat bang is voor honden, is raar. ===

Ik geloof dat ik niemand dát heb zien zeggen. Ik zeg dat ook niet. Ik zeg ook niet dat de ouders standaard schuld hebben aan de hondenangst van hun kinderen. Er gebeuren helaas vervelende dingen en dan snap ik volledig dat een kind daar iets aan overhoudt. Maar ik zie óók dat ouders een kind angst aan kunnen praten. Dat is misschien niet aardig om te zeggen, maar het gebeurt. Als de gezinsopvatting is dat honden gevaarlijke beesten zijn, dan zit dat in het hoofd van de kinderen. En kinderen uit die groep kunnen los van hun ouders ontdekken dat het wel meevalt. Kan.. hoeft niet te gebeuren natuurlijk.

Wij hebben een hond gehad die bang voor kinderen is, hond leeft nog. Een meisje die bang voor honden was en ik denk nog is, heeft onze hond elke avond eten gegeven, om de hond zo aan het fenomeen kind te laten wennen. Ik vond dat héél erg dapper. Dat heb ik uitgebreid laten merken.

Kaaskopje

Nee, niemand zegt het, maar ik vind het opvallend dat als een kind gewoon uit zichzelf bang is voor honden, de meeste mensen dat niet kunnen accepteren als iets wat gewoon zo is. Vanuit de norm dat kinderen van dieren - met name harige dieren - horen te houden.
En dan hoeft het kind die angst niet te hebben omdat de ouders dat op de een of andere manier hebben veroorzaakt, of omdat het kind ergens wat aan heeft overgehouden. Het kind is gewoon helemaal uit zichzelf bang. Dat kan, maar dat lijken veel mensen niet te (willen) snappen.

Een kind dat helemaal uit zichzelf ernstig verlegen is, hoogtevrees heeft of allergisch is, daar zit niks achter, maar angst voor honden, daar moet ergens in de jeugd wel iets mis zijn gegaan...

groeten,

Temet

CC

CC

15-02-2018 om 17:51

Op zich wel leuk, een dier op school

Ik denk dat dieren op elke school thuis horen. De school van onze zoon heeft geiten, kippen, konijnen en volgens mij cavia's.
Mijn vader zat zestig jaar geleden op deze school en vertelde dat in zijn tijd de broedmachine in de hal stond en de kinderen de eieren konden zien uitkomen. Dat is toch juist gaaf? Hij had ook lange tijd een tamme kauw mee naar school, die bleef in de klas en zomers vermaakte hij zich in de bomen bij de school. Kwam mijn vader naar buiten, dan kwam de kauw weer...
Een hond weet ik niet, in verband met allergieën en onvoorstelbaar gedrag. De geiten en andere dieren bevinden zich buiten het gebouw.

Florida

Florida

15-02-2018 om 18:32

Hier een hond op beide scholen

Wij wonen in de VS en op beide (middelbare) scholen van onze kinderen hebben ze een schoolhond (een Golden Retriever en en Labrador meen ik). Ik heb alleen nog maar positieve ervaringen gezien/gehoord. Het brengt, hoe zal ik het zeggen, een bepaald familie gevoel op school. De hond is speciaal voor school aangeschaft en een faculteitlid zorgt ervoor. De hond is altijd aangelijnd, maar kan met wisselende leerkrachten/studenten op de gang e.d. gevonden worden. Een aai of een knuffel geeft de studenten een goed gevoel denk ik.

Hier trouwens een doodsbange dochter, die nadat we desondanks een puppy hadden aangeschaft, nu voor 100% over d’r angst heen is.

Dus ik zou voor zijn. Het is echt heel leuk voor de kinderen.

Ik had het wel leuk gevonden om vroeger een hond op school te hebben.
Hond meegemaakt op het werk. Dat was superleuk, hij hoorde er gewoon bij en was ook geliefd door mensen zonder hond. Allergie snap ik, maar angst voor honden moet ergens vandaan komen. Dat kan door een slechte ervaring, maar ik merk dat ouders het kinderen ook aanleren. Het scheelt als men honden leert lezen.

Ik maak regelmatig mee dat kleine kinderen mijn jonge grote boze wolf (duitse herder) willen aaien. Als je dat rustig begeleid, gaat dat prima en vaak krijgt Snuf de hond ook nog een aai van de bezorgde ouder. En als ze het niet willen, dan doen we het niet.  Communicatie mensen, daar gaat het om!

die hond is inmiddels bejaard denk ik...

Fransien schreef op 05-02-2018 om 16:09:

en het volgende jaar?

Als zo'n leraar een klassehond heeft gehad voor dit jaar en het volgende jaar zit er een allergisch kind in de klas? Dan ligt het ineens aan het kind dat de hond weg moet en dan is dat zo zielig voor hond, leraar en de andere kinderen.
Lekker hoor!
Als je een hond neemt, moet je er ook voor kunnen zorgen zonder dat je anderen daarmee benadeeld. En dan noem ik een allergisch kind (kan het kind niks aan doen) wat zich schuldig gaat voelen omdat vanwege hem/haar een lieve hond weg moet, iemand die benadeeld wordt.

Precies. En als zo'n kind dan toch al niet lekker in de groep ligt, is het een mooie aanleiding om dat kind weg te pesten.

Ik vind dieren niet in een klas thuishoren. Buiten is prima, maak er voor mijn part een kinderboerderij van, maar laat kinderen niet gedwongen met een dier in de klas zitten. Bij mijn dochter op de basisschool hadden ze overigens vissen, maar er werd zo slecht afgesproken wie die beesten eten moest geven in de vakanties, dat ze zelden langer dan een paar maanden bleven leven. En dat vind ik dan weer zielig. 

Alleen als de kinderen goed worden begeleid. Meeste kinderen zijn niet leuk voor honden, weten niet hoe ze hem/haar goed moeten benaderen en aanhalen. Dat is sneu voor de hond. Krijg je straks een hond die een hekel heeft aan kinderen. 

Kikki39 schreef op 03-02-2018 om 17:47:

Allergie

Deze hond heeft een anti allergische vacht.

Waarbij de kans iets minder groot is dat er allergien zijn. Maar de allergie kan er ook zijn voor bijv. speeksel van de hond.

Nee, ik vind een hond ook niet in school horen. Andere dieren vind ik ook niet zo'n heel goed idee gezien het feit dat ze het hele weekend in hun hok zitten te kijken tot er eens iemand naar ze omkijkt.
Op school heb je vaak ook beperkt budget en beperkt ruimte waardoor de dieren vaak in kleine behuizing zitten en niet echt het beste van het beste. Dus ik vind het naar de dieren toe niet echt goed, ook in het geval van de hond. Het zou dan een heel goed getrainde hond moeten zijn, speciaal voor op school. Dat kost geld, heel veel geld en ik vind het niet terecht dat dat daarheen gaat.
Daarnaast vind ik het ook een apart uitgangspunt van school: alle ouders moeten het er mee eens zijn. Maar ieder schooljaar komen er nieuwe ouders en gaan andere er af. Dus wat dan: ieder jaar stemmen? En gaan we heel allergische kinderen weigeren i.v.m. de hond?

Pippeltje schreef op 13-09-2022 om 20:32:

Nee, ik vind een hond ook niet in school horen. Andere dieren vind ik ook niet zo'n heel goed idee gezien het feit dat ze het hele weekend in hun hok zitten te kijken tot er eens iemand naar ze omkijkt.
Op school heb je vaak ook beperkt budget en beperkt ruimte waardoor de dieren vaak in kleine behuizing zitten en niet echt het beste van het beste. Dus ik vind het naar de dieren toe niet echt goed, ook in het geval van de hond. Het zou dan een heel goed getrainde hond moeten zijn, speciaal voor op school. Dat kost geld, heel veel geld en ik vind het niet terecht dat dat daarheen gaat.
Daarnaast vind ik het ook een apart uitgangspunt van school: alle ouders moeten het er mee eens zijn. Maar ieder schooljaar komen er nieuwe ouders en gaan andere er af. Dus wat dan: ieder jaar stemmen? En gaan we heel allergische kinderen weigeren i.v.m. de hond?

Ik denk dat ze er na 4.5 jaar wel uit zijn😉

Nyx

Nyx

13-09-2022 om 21:19

Nee ik ben ook tegen een hond op school ivm angstig kind. En ik begeleid mn kind zelf wel in die angst dat hoeft school niet te doen, laat hem daar maar tot leren komen ipv zich druk moeten maken om een hond. 

En die angst van mijn kind is helaas ontstaan doordat hondenbezitters hun honden los laten lopen, aan lange lijnen laten lopen, etc etc. Een peuter die door een hond die groter is dan hij hard wordt toegeblaft, die opeens op zo’n kind op loopfiets afrent, die langs eigenaar door de deur naar buiten schiet en kind bijna omver loopt of die zelfs tegen hem opspringt. Zo ontstaat angst.. leg dat nou niet allemaal bij de ouders, maar kijk eens naar het aandeel van de hondeneigenaar. ‘Maar hij doet niks’ is dan het antwoord. Ja dat zal ik ook tegen hen zeggen als ik met Godzilla aan de wandel ga.. 

Nyx

Nyx

13-09-2022 om 21:21

oops oud draadje.. toch effe mn gal kunnen spuwen 😂

Kikki39

Kikki39

13-09-2022 om 21:30 Topicstarter

haha, de hond is er wel geweest, voor korte duur. Maar dat heeft niks met de hond zelf te maken dat hij er maar even was. De kinderen vonden het toch wel geweldig. Je ging naar de hond toe als je het leuk vond. Maar ja, of dat voor langere tijd gewerkt had, ik denk het niet.

Zoals het in de OP staat lijkt het een opvangprobleem van de leerkracht dat zo even 'makkelijk' kan worden opgelost. Mijn dochter zou het ook leuk vinden. Net als dat ze het leuk zou vinden als de juf haar baby mee zou nemen. Maar school is om te leren, niet om met dieren en baby's te knuffelen.
Daarnaast moet er één iemand verantwoordelijk zijn voor zo'n beest. Een hond met 26 baasjes, dat gaat niet werken. Een beest dat door de klas loopt, lijkt me erg afleidend en een beest dat heel de dag in een hok/bench moet zitten vind ik zielig. Het lijkt me gewoon niet in het belang van het beest. 
En met allergieën en angsten wordt het ook lastig. Beesten horen gewoon niet op je werk, tenzij het een hulphond is. En zelfs dan zitten er grenzen aan. 

Wij hadden vroeger trouwens wel een goudvis in groep 4. Die mochten we om de beurt eten geven en er was één jongen die de vis in de vakanties mee nam naar huis en er daar voor zorgde. Dat was ook met zijn moeder overlegd. Aan het einde van het schooljaar is de vis daar blijven wonen. 

Ik vind het prima om kinderen verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen, maar een hond uitlaten hoeft ze niet op school te leren. Onder schooltijd moeten er al genoeg andere dingen en de school is verantwoordelijk voor leerlingen onder schooltijd.
Het blijft een dier dat onvoorspelbaar kan reageren op onverwachte situaties. Zeker een hond van iemand anders met 26 'baasjes' waar die naar moet luisteren.
Dat verantwoordelijkheidsbesef leert mijn kind thuis beter dan op school. 
En over het algemeen vind ik het verantwoordelijkheidsbesef van kinderen belabberd. De meeste klasgenootjes van mijn dochter wordt nog heel veel voorgedaan of nagedragen. Begin eerst maar met zelf brood smeren, zelf aan de gymkleren denken, dat soort zaken. 

Op 'groene' scholen is het wat anders. Daar is dierenverzorging een schoolvak, zijn de dieren van de school en is er aandacht voor goede huisvesting voor de beestjes. Ze zijn daar ook thuis en niet op het werk van hun baasje. En op de momenten dan de leerlingen theorievakken hebben, zitten ze rustig in een lokaal zonder beesten. 

zeer goed idee een hond op school want kinderen houden van honden en ook als het een hond is die van kindern houd

Ik vind het een heel goed idee. Natuurlijk moeten er wel duidelijke regels komen omtrent de hond.
Uit veel reacties lees ik af dat mensen ervan uit gaan dat de hond zelfstandig door de school heen loopt. Als dat het geval zou zijn, lijkt mij dat geen goed idee. Er moet altijd toezicht zijn als een hond en kinderen bij elkaar zijn.

Juist voor de kinderen met angst kan het heel goed helpen. Zeker als het een hond is die goed opgevoed en rustig is. Ze kunnen dan van een afstandje observeren hoe andere kinderen ermee omgaan.

Ik hoop dat ze bij de enquête ook vragen stellen over regels die er over de hond zouden zijn. Zodat er door ouders aangegeven kan worden wat ze zeker niet willen. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat er een leeshoekje komt waar de hond ook mag komen, maar ook waar de hond zeker niet mag komen.

Meteen heel hard NEE roepen vind ik erg jammer. Het levert voor vaak kwetsbare kinderen heel veel op. Kinderen die het moeilijk hebben thuis, moeilijk vrienden maken en moeilijk rust vinden. Deze kinderen zijn werkelijk gebaat met de aanwezigheid van een hond.

Triva schreef op 05-02-2018 om 10:09:

tja

wat staat er dan precies in de brief? Wordt het een hond die gewoon mee gaat of wordt het een hond zoals in de linken van #42 Dat moet een school toch weten voor ze de vraag stelt?

Even heel off-topic hoor, maar zie jij nummers bij reacties staan? Omdat je het over nummer 42 hebt? En waarom staat er bij zoveel reacties tegenwoordig een “titel” boven in dikgedrukt? Is dat iets nieuws wat ik gemist heb ofzo? 😁

Qua vraag uit de OP zou ik nee zeggen. Ik spreek vanuit mezelf, maar weet dat dit bij dochter voor veel te veel afleiding zou zorgen. Die is gek op dieren en heeft daar continu haar aandacht bij als we bijvoorbeeld ergens zijn waar ze een hond hebben. Dat zou in de klas dan niet anders zijn, weet ik nu al. Haar juf van vorig jaar woonde om de hoek en haar vriend kwam soms langs met hun hondje. Maar dat was dan een half uurtje en alle aandacht voor de hond. Daarna ging hij weer naar huis. Dat is prima lijkt me, al moet je natuurlijk wel opletten met allergieën (want een hond waar je niet allergisch voor kan zijn, bestaat niet). Daarnaast blijft het een dier en is het altijd opletten geblazen. Met 26 kinderen in de klas zou ik dat risico niet willen nemen als leraar. Je weet nooit wat je hond ineens kan doen. Ik ben ooit in mijn billen gebeten door de labrador van een oom en tante. Liep gewoon door de voordeur naar binnen en hap. Waarschijnlijk door de drukte in de hal waar de hond ineens tussen zat. Dat soort dingen kunnen ook gebeuren en met een volle klas vraag ik me ook af hoe leuk het daadwerkelijk voor de hond is. Dus ik zou zeggen, nee. Hoe leuk dochter het ook zou vinden.

Over welke hond wordt er eigenlijk nu gediscussieerd? De vraag van TS is al van 4,5 jaar geleden dus dat "probleem"  is allang opgelost. 

Bijtje82

Bijtje82

14-09-2022 om 09:54

Als zoiets gedaan zou worden kan het geen ongetrainde hond zijn. Ieder kind benaderd de hond anders en daar mort de hond mee om kunnen gaan. Je wilt geen bijt incidenten lijkt me. 

Allergieën ben ik niet zo bang voor, er zijn rassen die niet verharen en geen tot weinig allergische reacties geven. 

Ook ik vind de gegeven informatie nogal karig. Heeft school het nou over een hulphond of over gewoon een hond die van een leerkracht is en mee mag komen? Dat laatste zou ik niet toestaan. 
Ook zijn niet alle rassen geschikt. 

Daarbij heeft een pup heel veel aandacht en training nodig. Lijkt me niet handig als dit gedaan wordt door 300 leerlingen op een school.
En een asielhond is gewoon niet betrouwbaar. 
Dus dan kom je toch uit op een hulphond. Die zijn vaak tijdelijk op scholen.
Daar kan een kind even mee knuffelen als het verdriet heeft bijvoorbeeld. Een hond voelt dat soms beter aan dan een mens. 

even in de herhaling: het is een oud topic

Max88 schreef op 14-09-2022 om 10:04:

even in de herhaling: het is een oud topic

Hoe dan? Zo oud is dit forum toch nog helemaal niet? 🤔

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.