Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkamp in groep 3, met een nacht blijven slapen

Mijn oudste zit in groep 3 en ze gaan op school elk jaar op kamp. Vanaf groep 3 dus inclusief een nacht slapen daar. Mijn dochter heeft al vanaf het begin geroepen dat ze dat niet wilde. En nu het wel heel dichtbij komt, ben ik met haar juf gaan praten. Alles leuk en aardig. Juf zei dat het toch echt wel de bedoeling is dat ALLE kinderen meegaan en blijven slapen. En zo niet, dan hebben we een probleem. Nu mogen er wel ouders mee en ook blijven slapen, dus daar ben ik al blij om. Dat gaan we nu dus maar doen (mijn man. Maar toch blijf ik met een rot gevoel zitten, ondanks dat dochter nu wel wil.

Is 6/7 jaar niet erg vroeg om al te overnachten ergens? En stel ik me aan als ik zeg dat ik het eigenlijk niet oke vind? Kinderen moeten gewoon thuis slapen. Zeker tot een jaar of 12. Je hoort tegenwoordig zoveel rare dingen over kindermisbruik en dergelijke. Niet dat ik meteen denk dat dat zal gebeuren, maar je denkt wel aan wat er met bijvoorbeeld Nikky Verstappen is gebeurd op kamp.
Laat jullie licht hier eens over schijnen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lentezon

Lentezon

17-04-2009 om 21:52 Topicstarter

Ik zie het nu wel zitten omdat mijn man meegaat. Maar anders had ik mijn dochter toch echt niet gedwongen.

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2009 om 21:55

Nee

Als het kind niet wil, is het klaar. Ik heb nog nooit een pedagogisch overtuigend argument kunnen vinden wat dit soort kampen nodig maakt. Hou toch op met die flauwekul over "leuk en leerzaam". Leer ze gewoon lezen, schrijven en rekenen. Dan maak ík me als ouder wel druk over de rest van de ontwikkeling.

Tirza

Heel jong hoor

Ik vind het heel jong hoor. Ik zou er zelf niet zo'n moeite mee hebben, maar mijn man wel denk ik!
Jonne

Ik vind

een kamp in groep 3 echt nogal apart. Waarom hebben ze hiervoor gekozen? Kinderen op die leeftijd vinden dat toch vaak best nog erg spannend, en het lijkt me ook niet echt handig omdat zdeze kinderen nog niet zo zelfstandig zijn. Ik zou er ook niet gelukkig mee zijn.
Raar dat zoiets verplicht wordt gesteld. Omdat het waarschijnlijk in verplichte lestijd is, kunnen ze als alternatief de kinderen die niet mee willen 2 daagjes mee laten draaien in groep 2 of 4 ( maar dan met werk op eigen niveau natuurlijk).

Annet

Annet

17-04-2009 om 23:01

6 jaar is niet te vroeg

om ergens anders te overnachten. Onze kinderen zijn met een jaar of 3 begonnen met een nachtje slapen bij opa/oma of zoiets. Nu slapen ze heel makkelijk bij een vriendje/vriendinnetje. De jongste is 6 jaar. Kamp hebben we nog niet meegemaakt maar dat zou hier ook geen probleem zijn.
Een nachtje ergens anders slapen is een normale ontwikkeling die ik zeker niet tegen zou houden tot 12 jaar omdat er allerlei foute dingen kunnen gebeuren.
Andersom zou ik ook niet doen. Hoewel ergens anders slapen heel leerzaam kan zijn, moet het wel leuk blijven. Dus als kind niet wil, houdt het op.

Jade

Jade

17-04-2009 om 23:03

Wat een onzin...

...dat een kind perse mee moet overnachten, terwijl het kind niet wil. Wat een flauwek*l dat het jammer zou zijn dat ze leuke dingen zou missen als ze niet blijft slapen.

Schoolkamp verplichten?? Ik krijg spontaan rode vlekken in mijn nek van deze onzin. "Zo niet, dan hebben we een probleem"? Hoezo ´we´.....

Maar er mogen ouders mee, en als ze dan wel wil omdat haar vader meegaat dan zou ik er zelf ook minder moeite mee hebben.

" Kinderen moeten gewoon thuis slapen. Zeker tot een jaar of 12."

Ook na de leeftijd van 12 jaar kan er wat gebeuren. Maar ik vind schoolkamp met een overnachting voor groep 3 ietwat overdreven.

mamavogel

mamavogel

18-04-2009 om 08:17

Niet te jong

Mijn dochter ging met scouting al op kamp vanaf het moment dat ze 5 jaar is. En ze heeft het altijd erg leuk gevonden.

Maar ik zou hou nooit gedwongen hebben.

De vragen apart

de vragen apart vindt ik ook een goed idee...
om maar te beginnen met vraag 1 (moet je een kind van 6-7 dwingen iets tegen haar zin te doen dat geörganiseerd is door school?)
Ja ik vindt van wel....als ik deze stelling volg had onze jongste nu nog hele dagen thuis gezeten...ze wilde niet naar de cresche zonder mij, niet naar de kleuterschool en niet naar de basisschool en álle uitstapjes, bijzondere dingen (zoals sportdag etc.) zag ze als een berg tegenop.Met tranen in de ogen zat ze elke schoolreisje in de bus en de nacht ervoor bracht ze slapeloos door...en dan eruit en mij nog 10 keer voor de laatste keer kussen....drama's. Maar als ze terug kwam was ze altijd blij dat ze tóch geweest was, want het was zó leuk! En ondanks al die ervaringen was het de volgende keer wéér hetzelfde drama. Dus ja wij hebben haar héél wat keren gedwongen. Haar school gaat in groep 4 1 nacht op 'kamp' dat wil zeggen...bij een boerderij hier vlakbij, een soort jeugdherberg. Niet zo 'verplicht' als geschetst wordt, maar wel met de nodige aandrang. Ik geloof dat er uiteindelijk in haar klas 2 ouders waren die het écht niet zagen zitten en die hebben hun kinderen 's avonds opgehaald en 's morgens weer gebracht. Dat kon dus ook. Maar zij is wel meegeweest. Enigzins gedwongen dus. Maar wel zo dat juf wist dat áls ze verdrietig zou worden, heimwee zou hebben we meteen zouden komen. En wij ook wisten dat juf dat zéker zou doen (wist jongste niet trouwens, dan was het zéker gebeurd). Het was niet nodig, zodra ze daar was had ze plezier.
Ondertussen is ze ouder(11) en nog steeds heeft ze moeite met dingen álleen ondernemen of ergens logeren of uitstapjes met school/gym ofwat dan ook. Ondertussen weten we dat het niet dat ver weg is(zonder ons) dat ze moeilijk vindt, maar het 'afscheid' dat haar emotioneel maakt. Maar ja dat kan een kind van 4,5,6,7 niet uitleggen en een 11-jarige wel. Dus heimwee is niet eens aan de orde! Hadden we toegegeven dan had ze in al die jaren héél wat leuke groepsaktiviteiten die toch heel goed zijn voor je ontwikkeling en zelfstandigheid gemist enkel en alleen omdat het afscheid haar emotioneel maakt...

Om nog vraag 2 te beantwoorden...(moet een groep 3 op kamp?)
Nou waarom niet? En kan je niet diezelfde vraag stellen voor een groep 8 die een week weg gaan b.v.? Of een voortgezet onderwijs-groep die zelfs naar het buitenland gaan???
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-04-2009 om 11:37

Lentezon

Allereerst zou ik mij er niet al te druk over maken. Paps gaat mee, dochter wil ook mee, probleem opgelost.

Maar toch een antwoord op jouw vragen.
"Is 6/7 jaar niet erg vroeg om al te overnachten ergens?"
Nee, ik vind zes jaar niet te jong om elders te overnachten. Zelfs al het niet geheel vrijwillig is. Mijn kids moeten/moesten ook wel eens verplicht bij oma of een tante logeren, omdat wij ergens naar toe moeten of willen.

"Kinderen moeten gewoon thuis slapen. Zeker tot een jaar of 12."

Vind ik dus niet.

"Je hoort tegenwoordig zoveel rare dingen over kindermisbruik en dergelijke. Niet dat ik meteen denk dat dat zal gebeuren, maar je denkt wel aan wat er met bijvoorbeeld Nikky Verstappen is gebeurd op kamp."

Pfoe, je haalt er weel heel erg veel bij hoor. Pas op dat je je niet laat leiden door (extreme) incidenten. Waakzaamheid is goed, maar het geeft geen zin je kind 'op te sluiten'. Angst is een slechte raadgever.

Maylise

Maylise

18-04-2009 om 12:18

Wel vrij jong

Ik vind zes jaar wel vrij jong om op kamp te gaan en ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van een kamp op die leeftijd. Als mijn kinderen graag zouden willen dan zouden ze het wel mogen maar ik zou ze niet dwingen. Hoogstens zou ik kijken of er een alternatieve oplossing beschikbaar is in de vorm van ik als ouder mee of kind alleen overdag mee.
Dat is niet omdat ik vind dat je een kind van zes niet mag dwingen om wat te doen. Ik dwing mijn kinderen regelmatig wat te doen wat ze niet willen. Echter ik zal ze alleen dwingen bij iets wat IMHO een toegevoegde waarde heeft. Een kamp op zes jarige leeftijd heeft dat voor mij niet. Dus als een kind pertinent niet zou willen dan maar niet.
Overigens vind ik helemaal niet dat kinderen tot 12 jaar alleen maar thuis zouden mogen slapen of niet op kamp zouden mogen maar echt dwingen vind ik wel ver gaan. Een kind wat eigenlijk wil maar het toch nog wat eng vind aanmoedigen is een ander verhaal.
Mijn dochter is en was altijd een vrij angstig kind. Ze zit nu in groep 8 en ze gaan straks op afscheidskamp. Nu durft ze wel mee maar alsnog vind ze dit super eng. In groep 3 had ze echt nog niet gedurft. Op haar tennisclub hebben ze een keer in het jaar een feestje en waar ze een nachtje daar mogen slapen. Ik heb haar behalve de allerlaatste keer (toen ze dus al 11 was) elke keer 's avonds op moeten halen. Ze wil ook heel graag op ponykamp maar tot nog toe is ze alleen nog maar naar een dagkamp geweest (dus thuis slapen) want ze durfde echt nog niet. Daarintegen slaapt ze al wel jaren bij haar oma en bij haar tante zonder enig probleem want dat is vertrouwd.
Ik zou dus niet mijn kind dwingen om op kamp te gaan, hoogstens aanmoedigen. Ik vind niet dat de waarde van een kamp zo enorm is dat dit afgedwongen moet worden. Je kan ook heel prima groot worden zonder op kamp te gaan.

Maylise

jow

jow

18-04-2009 om 12:52

Hier op het sbo

Hier een zoon die naar het speciaal basisonderwijs gaat vanaf zijn 7e jaar. Wat zag ik er tegenop, dat kleine ventje met de taxi, hele dagen weg naar een enorm grote school, met voornamelijk kinderen met gedragsproblemen, ik vond het maar niks, hijzelf ook niet, maar o wat is dat meegevallen. Hij kon toch best wel zonder mij. Toch is het wel gek, dat juist de meest kwetsbare groep kinderen soms dingen moeten doen die kids op een gewone basisschool pas op het middelbaar gaan doen. Nou juist die meest onzelfstandige kinderen...

Hier moeten kinderen ook verplicht mee op een kamp van 3 dagen. Ik vond het niks, dezelfde argumenten als jij, toch ging ie. Hij was dagen doodzenuwachtig, ziek, zwak en misselijk. Toch ging ie, met een waslijst aan weetjes op papier voor de juf. Ik vond het tien keer niks, zo'n klein kwetsbaar jochie tussen die grote druktemakers dagenlang weg. Maar bij thuiskomst bleek dat ie me niet had gemist, en waarom duurde kamp zo kort? Het was de tijd van zijn leven. Niet de mijne, het zijn stille dagen geweest. Ik had wel wat geleerd, hij ook, we zijn allebei de drempel overgegaan. Ik heb er geen spijt van. Er zijn maar weinig kinderen die aanvankelijk willen, bang voor het onbekende, maar zijn ze eenmaal geweest dan vinden de meeste kids het toch geweldig geweest. Hier mogen geen ouders mee, ook geen contact zoeken, is er wat dan worden ouders gebeld, maar dat gebeurd eigenlijk nooit. Ik zou trouwens ook niet meewillen, wetende dat mijn zoon steeds aan mij blijft kleven, en ik toch overal apen en beren zie lopen
De kinderen zaten in vakantiehuisjes 4 kinderen op 2 leerkrachten/stagelopers. Onze zoon, nu 9 kijkt verschrikkelijk uit naar het kamp na de zomervakantie, wie had dat gedacht, ik niet, leuk vind ik het nog steeds niet, maar vertrouwen heb ik wel.

kaatje43

kaatje43

18-04-2009 om 12:52

Misschien kun je haar 's avonds ophalen

en 's morgens weer brengen. Of zeggen tegen haar dat ze opgehaald kan worden als ze het niet leuk vindt. Is waarschijnlijk een veilig idee voor haar. Lijkt mij niet dat de school daar een probleem mee heeft. Een kamp is er voor bedoeld om het leuk te hebben en niet om er een "trauma" aan over te houden.

Tirza G.

Tirza G.

18-04-2009 om 14:03

Ik ga mee met maylise

Moet je een kind van 6-7 soms ergens toe dwingen? Ja. Als ik daar als ouder het nut van inzie. Tandarts ofzo. Zwemles. Ik vind kampen grote flauwekul die werkelijk niets toevoegen aan je leven.
Op welke leeftijd dan wel een kamp? Eh, nooit?
Ik moet wel een beetje lachen als ik denk aan het draadje wat in een andere rubriek loopt (off topic geloof ik), over een vrijgezellenfeestje. Daar geven volwassen vrouwen aan, geen zin te hebben in een hele dag leuk doen met mensen die ze niet cq amper kennen. Zijn dat dezelfde vrouwen die in dit draadje hun kind op kamp sturen met onvrijwillig toebedeeld gekregen klasgenoten?

Tirza

Terpi

Terpi

18-04-2009 om 14:21

Eens met tirza

Ik onderschrijf alles in jouw postings Tirza, zo heb ik mijn anti-carnaval kind ook thuisgehouden tijdens de carnavalviering. Zodra ze me kunnen uitleggen hoe deze onzin in het curriculum past zal ik erover nadenken. En dan nog zullen mijn kinderen de boodschap krijgen dat het gezond is om je grenzen aan te geven en erop te staan dat deze gerespecteerd worden. Binnen de kaders van wat ik als opvoeder vindt dat ze nodig hebben om goed voorbereid het leven in te stappen natuurlijk.

Alles wat ze op school niet kunnen leren tijdens normale schooluren lijkt me meer een taak van mij als moeder
Groet Terpi (ging vroeger graag op kamp trouwens)

Dirkje

Dirkje

18-04-2009 om 15:00

Hmm

Het is blijkbaar in jouw situatie al opgelost, maar nav jouw posting toch nog een reactie.
Ik ben het grotendeels met Tirza eens, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf mijn hele leven een grote hekel aan kampen heb gehad.
Ik vind niet dat kinderen nooit iets hoeven doen waar ze geen zin in hebben. Een van mijn kinderen wil ook meestal niet naar school. Maar daar moet het ook naar toe. Net als naar de tandarts moet ook, de zwemles. Kind moet ook nog beleefd zijn en netjes eten. En zo ken ik nog wel een rijtje.
Ik vind die leeftijd ook zeker niet te vroeg om eens ergens anders te overnachten. Onze kinderen logeren regelmatig op andere plekken, ook al toen ze nog jonger waren. Maar kinderen zijn daar heel verschillend in. Oudste bij ons was nog maar heel klein en wilde bij iedereen slapen en blijven logeren. Tweede wilde dat heel lang per se niet. Daar hebben we lang niet moeilijk over gedaan, maar op een gegeven moment (kind was een jaar of vijf) wel afgedwongen. Wel op een voor kind heel veilige plek , bij heel bekende en geliefde mensen. Daarna ging kind zelf logeerprtijen regelen.
Ik vind groep 3 wel weer heel erg jong voor een schoolkamp. Daar zou ik mijn kind niet toe dwingen denk ik. Ik kan me tegelijkertijd weer wel voorstellen dat de school er op aandringt dat een kind meegaat. Als bekend is dat dit een jaarlijks terugkerend onderdeel is, had je je kind ook niet naar die school kunnen doen als je het er niet mee eens bent. Maar ik vind niet dat een juf kan zeggen dat 'we' een probleem hebben. Zij heeft een probleem misschien, maar ik kan me niet voorstellen dat je verplicht kunt worden je kind mee te sturen.
Groet,
Dirkje

Monique D*

Monique D*

18-04-2009 om 16:45

Op de lagere school waar ik op zat..

.. gingen alle klassen, dus de eerste tot en met de zesde klas in mei mee naar kamp. En ook toen waren er ouders die er bezwaar tegen hadden, maar het ging naderhand wel goed. Wel gingen er toen een aantal ouders mee als begeleiding (hulp bij kamp, eventueel vervoer per auto). Ik heb er geen slechte herinneringen aan. Ik praat over begin tot midden jaren 70.
Ik zou mijn kinderen niet zo snel sturen naar kampen die niet door school worden georganiseerd. Maar dat is zo omdat ze geen vrienden hebben die er ook naar toe gaan. Maar als ze dat wel zouden hebben dan is het geen enkel probleem vanaf een bepaalde leeftijd (9 of 10 jaar). Toen ze jonger waren dacht ik er niet aan om ze naar een vreemd kamp te sturen.
Bovendien gaat alleen groep 8 van de basisschool van mijn dochter voor een week met kamp. De kinderen in groep 7 (waar mijn dochter zit) verheugen zich er nu al op!
En wat Nicky Verstappen betreft: dit is een incident. Hoeveel kinderen gaan met kamp en komen er ongedeerd weer thuis? Een kans op een auto-ongeluk is groter. Bovendien hadden die begeleiders van die kamp van Nicky Verstappen ook een verleden als pedofiel (zie de uitzending van P.R. de Vries).
Ik zou geen zorgen maken over een schoolkamp.

Tirza G.

Tirza G.

18-04-2009 om 17:00

Pelle

Ze kennen hun klasgenoten........tja. En dat is feest? Dat is fijn, veilig en geruststellend? Met hoeveel kinderen heb je daadwerkelijk een "ik ken jou"-contact in een groep van 30? In alle klassen van mijn kinderen zaten en zitten kinderen waarvan ze amper weten hoe ze héten. Goed, dat kan aan mijn kinderen liggen natuurlijk, maar dat noem ik niet echt "kennen". Ze zien hun klasgenoten 26 uur in de week - ruim 140 uur per week niet dus. En dat 40 weken per jaar; da's 1040 uur. Een jaar heeft 8760 uur....Zouden ze ook nog ooit een VSO, TSO en NSO-kamp verzinnen? Een KDV-kamp? Die kinderen kennen ze toch ook?
Enne......over het voeren van een principiele strijd: wie zegt dat ik dat niet doe? En wie zegt dat ik mijn kind een kamp ontzeg als het dolgraag meewil? Ook dán (principes zijn principes) zal ik niet aarzelen om het nut er van ter discussie te stellen.

Tirza

Linda

Linda

18-04-2009 om 19:50

Hier al bij de kleuters

Hier op school blijven de kleuters al een nachtje slapen op school.
Alle kinderen worden geacht hier aan mee te doen, en anders heb je een hoop gezeur.
Van mij zou het allemaal niet hoeven eerlijk gezegd, vind het erg overdreeven,

groetjes Linda

Jennifer

Jennifer

18-04-2009 om 19:56

Hier ook kleuters

Bij ons blijven de oudste kleuters (groep 2 dus) aan het einde van het schooljaar ook een nachtje slapen. De grote meerderheid vindt dat best een beetje spannend maar vooral erg leuk. Ik denk dat in de praktijk 95% blijft slapen. Mijn oudste 2 keken er al naar uit vanaf het moment dat ze naar groep 1 gingen (de jongste zit nu in groep 1 en ik denk dat zij het ook erg leuk zal vinden tzt)
Maar wil een kind het niet, dan hoeft dat ook niet en er wordt dan geen enkele druk uitgeoefend op ouders of kleuters om tóch op school te blijven slapen.

Wolk

Wolk

18-04-2009 om 20:48

Hoeft niet

Ik vind groep drie wel erg jong. En scholen kunnen je niet verplichten om mee te doen aan schoolactiviteiten die 's avonds of 's nachts plaatsvinden. http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/moet-mijn-kind-mee-op-schoolreis-of-schoolkamp.html

Onze zoon is dit jaar bijvoorbeeld niet meegeweest op schoolreisje. Hij vindt dat altijd verschrikkelijk en komt altijd super gefrustreerd terug. Ik vraag me altijd af of dit soort activiteiten een toegevoegde waarde hebben voor mijn kind.

Te jong

hoi lentezon,

voor mij is het wel heel herkenbaar wat je schrijft. mijn dochter is net 7, en zit sinds januari op volleybal. Binnenkort hebben ze een volleybal-kamp, waarvoor mijn dochter ook een uitnodiging kreeg. Ik vind haar daar nog echt te jong voor! ze is net 7, moet dat nu al? ik vind het nu nog echt niet nodig en ze gaat dan ook niet mee.

maar ja dit is volleybal, en niet het schoolkamp. daar zit dan toch weer wat meer verplichting achter. Aan de andere kant: ze is daar wel alleen met leeftijdsgenootjes, dat scheelt weer wat. Moeilijke situatie, in hoeverre ben je op school vrij om te kiezen of je al dan niet mee gaat?

Gruffalo

liora

liora

18-04-2009 om 22:21

Tirza

Hoi Tirza,

De nso van kennissen van mij organiseert elke zomer een kamp met twee of drie nachtjes logeren. Schijnt erg leuk te zijn. Weet niet vanaf welke leeftijd, ik meen zes jaar. Ik vind dat juist ontzettend leuk!

Op school zou ik het ook wat te vroeg vinden in groep 3, maar vanaf groep 4 is het vast prima.

Liora

liora

liora

19-04-2009 om 08:43

Altair

Hoi Altair,

Fijn dat je me even uitlegt waar deze discussie over gaat. Ik reageerde op Tirza die zich afvroeg of NSO's nu ook kampen zouden organiseren. Het antwoord op die vraag is dus: ja.

Liora

Monique D*

Monique D*

19-04-2009 om 12:51

Als het kind het zelf niet leuk vindt..

..dan zou ik hem of haar niet mee laten gaan. Als een kind bijvoorbeeld wordt gepest (en dat zal zeker erger worden op een schoolkamp)of heeft helemaal geen aansluiting met de kinderen en wil zelf helemaal niet meegaan dan zou ik hem thuishouden.
Ik vond een kamp die in de eerste klas van de middelbare school niet zo leuk en ben daarom in de tweede niet meer meegegaan. Van mijn ouders hoefde ik niet. Wel probeerden leerkrachten mij en hen om te praten, maar dat lukte niet. De kinderen die niet mee wilden moesten wel op school komen, maar dat vonden wij niet erg.
Toen mijn zoon in groep 8 meeging met kamp was er ook een meisje dat niet mee wilde. Zij werd ook thuis gehouden. Dit omdat zij het helemaal niet naar haar zin had in de klas. En dan is zo'n schoolkamp zeker geen toegevoegde waarde.
In de meeste brugklassen organiseren ze wel een kennismakingskamp. De kinderen kennen elkaar en de leerkrachten niet zo goed en zo'n kamp is dan wel een hulpmiddel om elkaar beter te leren kennen. Het is wel zo dat je van allerlei activiteiten moet houden, zoals bjivoorbeeld kano varen (met het risico dat je in een blubbersloot valt) kilometers afstanden fietsen, dropping, sportdagen, etc., etc.
Maar wat beteft een kamp in groep 3 zou ik zelf geen problemen mee hebben. Het is best wel spannend! Hoe lang duurt zo'n kamp en wat te doen als het kind heel erg veel last van heimwee heeft? Kan je hem als ouder dan ophalen? Kan het kind zelf ook bellen naar huis?
Tijdens het kamp in groep 8 kon het kind wel op een avond bellen naar huis bellen met zijn mobiel, maar dat werd weer ingenomen door de leerkracht. Dit om verliezen van de gsm's tegen te gaan. Voordat het kind meeging op kamp werd aan de ouders ook gemeld dat het niet de bedoeling is dat wij het kind gaan opzoeken (ik denk dat het te maken heeft met ouders die spontaan het kind op kamp willen verrassen).

MaximeM

MaximeM

19-04-2009 om 19:37

Ik vind het jong

Hoi,

Ik vind het jong en mijn kinderen zouden ook echt zelf niet mee hebben gewild. Hier op school gaan ze alleen in groep 8 op kamp, dat vind ik een prima leeftijd. Jonger hoeft voor mij (en de kinderen) niet.

Maxime

mirreke

mirreke

19-04-2009 om 21:52

Lentezon, vraag of je zelf als begeleidend ouder meemag

Mijn kinderen zaten ook op een basisschool waar ze vanaf groep 3 een nachtje op kamp gaan. Er gaan twee groepen per keer, dus groep 3 en 4.
Dit wordt waarschijnlijk ook bij jullie goed voorbereid in de klas, ze leren liedjes, doen werkjes, enz enz. op de kinderen erop voor te bereiden.
Ik ben de eerste keer met het kamp van onze oudste meegeweest. En het was zó leuk! Daarna zat ik er echt niet meer mee.
Het is echt niet te jong, ze vinden het hartstikke leuk, en het gaat fantastisch, dat zul je zien.
Als jij bij je kind onbewust uitstraalt dat je het maar niets vindt, zal zij dat gevoel misschien overnemen. Probeer dat niet te doen. Echt, laat je zorgen los. Het is voor haar ook een hele leuke ervaring.
Oh, en maak je geen zorgen over allerlei dingen die kunnen misgaan, dan zou je kind niet meer op straat mogen. De meeste ongelukken gebeuren bv. op weg van en naar school... laat je ze dan niet meer naar school gaan?
Laat het los, immers opvoeden is loslaten, en vertrouw erop dat het goed gaat. School is er ervaren in, die weten heus wel wat ze doen.

Hillary

Hillary

20-04-2009 om 13:46

School erop uitgekozen

Hier in het dorp 3 basisscholen, uiteindelijk twijfelde ik tussen 2 en wat de doorslag was is dat ze bij de openbare school al vanaf groep 1 op "kamp" gaan. Bij de kleuters is het gewoon op school slapen hoor, maar toch en steeds wat verder en vanaf groep 5 al echt kamp van een paar nachten. Ik ben daar geen voorstander van, maar besef ook dat ik het mezelf en de kinderen vrij lastig had gemaakt als ze toch naar die school waren gegaan. Dus zijn ze naar de andere gegaan.
Wist jij het niet vantevoren dan? Overigens kunnen ze je volgens mij nooit verplicht stellen hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.