Vic
01-11-2010 om 10:39
Schoolkeuze
Hoe hebben jullie de keuze voor het voortgezet onderwijs gemaakt? Wij krijgen deze maand het (voorlopig) advies, en in januari zijn de open dagen. Omdat ik graag goed beslagen ten ijs kom, kaart ik het nu vast aan.
Op het moment zijn er drie scholen 'in the picture'. School 1 is een scholengemeenschap, waar ca. 75% van de klasgenoten heen zal gaan. Dat vindt dochter niet persé een pré. Fietsafstand ca. 4,5 km. School 2 is een scholengemeenschap op 6 km. Daar wordt TVWO aangeboden. School 3 is een zelfstandig atheneum, met latijn, op 8 km afstand.
School 1 laat kinderen toe op basis van het schooladvies, 2 en 3 eisen een cito van 544 voor vwo. School 3 is weliswaar het verst, maar lijkt me wel de meest veilige route. Dochter en haar vader hebben een voorkeur voor school 3, daar kan ik in meevoelen maar sta daar niet helemaal achter. Alle drie de scholen hebben ca. 1200 leerlingen, enorm massaal dus! We gaan de scholen natuurlijk ook nog bezoeken, dus misschien valt er een heel erg mee of tegen. Hoe zwaar hebben jullie de mening van je kind laten meewegen? Of vrije keus gelaten?
ishtar
01-11-2010 om 10:54
Mening van kind
dit is theoretisch, want kind dat volgend jaar naar vo gaat zal het met onze mening moeten doen, kind wat over 2 jaar naar vo gaat zal wel wat te zeggen hebben.
wat de keuze zou kunnen beinvloeden:
-weet dochter al een beetje welke kant ze op wil? En is 1 van de scholen daar meer geschikt voor. (bijv: als ze de medische kant op wil is Latijn dan een pre?)
-wat zijn haar redenen om naar die school te willen? Waarbij ik 'leuke schoolreisjes ed' buiten beschouwing zou laten, maar bijvoorbeeld interesse in Latijn wel mee zou nemen
Welk probleem heb jij met school 3? Omdat je zegt dat je niet staat achter haar (en vaders) voorkeur voor die school)
Vic
01-11-2010 om 11:04
Ishtar
Dochter is een echte alfa, wil een taal (Engels en/of Nederlands) studeren en later schrijfster worden. Op school 3 is de samenstelling minder 'divers' dan op de andere scholen. Dat is misschien inherent aan het schooltype (alleen atheneum), maar de plaats waar hij staat speelt ook een rol. Het is een beetje een 'kakschool'. Ik denk dat dochter daar wel tussen past, en dat ze zich daar veiliger voelt. Aan de andere kant wil ik niet dat ze uit de toon valt omdat wij niet op wintersport gaan en nooit buiten Europa op vakantie gaan.
ishtar
01-11-2010 om 11:11
Ik snap je probleem
en dat is lastig.
Ken je ook ouders van kinderen die daar zitten? Dat je daar een beetje 'sfeer' kan navragen?
Yta Chalne
01-11-2010 om 11:12
Groot
Hier een voorstander van grote scholen. Zo vindt je kind altijd wel aansluiting bij anderen. Nadeel van een zelfstandig VWO is ook nog dat áls je kind een jaar heel wat anders aan haar hoofd heeft straks dan leren en ze beslist geen vwo meer wil doen (lijkt nu vast heel onwaarschijnlijk maar komt erg vaak voor
ze niet meteen van school hoeft te wisselen.
Poezie
01-11-2010 om 11:26
Athaneum
Dat hou je denk ik toch, dat de ouders van een groot deel van de kinderen aardig goed in de slappe was zit. Hier zit jongste op het gymnasium. Laatst gingen ze voor de lol eens kijken via google maps waar iedereen woonde. Volgens zoon wonen de meesten in een soort "kastelen". Maar zoon heeft het heel erg naar zijn zin op school, dus voor hem is dat geen enkel probleem.
Dat terug naar de oorspronkelijke vraag: mijn zoons mochten de uiteindelijke beslissing zelf maken, op basis van wat zij qua sfeer de fijnste school vonden.
Oudste zit inmiddels in de examenklas en heeft het al die jaren prima naar zijn zin gehad op school. Goede keuze geweest dus.
Gr. Poezie.
Vic
01-11-2010 om 11:31
Pelle
Hier aan de andere kant van de grens
Wij kijken wel naar Noord-Holland, omdat anders de keuze beperkt blijft tot 1 school. Hoe dat met vakanties uitpakt heb ik me nog niet in verdiept. Volgens mij heeft dochter straks vanaf 11 juli (of nog iets eerder, want dan begint de officiële vakantie op onze school) tot 4 september vrij. Jeetje wat een tijd!
Dat atheneum heeft volgens de website inderdaad zo'n 1200 leerlingen. Ik vond het ook bijzonder.
Astrid
01-11-2010 om 12:10
Basisschool bepaald hier keuze vo (katholiek, protestants of ope
Hier 3 VO scholen met elk boven de 1200 leerlingen. Kijken naar het aantal leerlingen speelt hier niet mee. Verder staan alle 3 de scholen binnen een paar minuten van elkaar. Wij wonen toevallig ook nog binnen 10 min. van de verste school. 2 Scholen bieden HAVO-VWO (VMBO zit elders), school 3 biedt VMBO T(nu MAVO) t/m VWO TTO. Alle 3 de scholen bieden ongeveer het zelfde standaard programma aan. Alleen TTO is dan anders.
Hier (middelgrote plaats randstad) is het zo dat, als spreekt men het niet uit, de keuze van de basisschool beslist welke VO school het wordt. Het gros van de katholieke basisschool leerlingen gaat naar het katholieke VO. Ondanks dat alle ouders roepen dat ze niet katholiek zijn. Maar zo katholieke school zal toch wel serieuzer zijn en beter voor je toekomst. Protestants idem dito. Hier speelt erg mee dat zowel bij basisonderwijs als bij het VO kath. en prot. scholen een hoger aanzien hebben dan openbare. Daarnaast speelt hier erg mee dat openbare scholen hier een enorm groot aantal buitenlandse kinderen hebben (veel vluchtelingen). Nee, we discrimineren niet, maar we hebben dat toch liever niet. De openbare VO school valt bij 75% van de ouders af. Veel ouders gaan daar geeneens kijken met hun kind. Daar komen ze ook eerlijk voor uit. Het komt er eigenlijk op neer dat het kind tussen 2 scholen kan kiezen. Dat mijn 3 kinderen op een openbare school zaten/ zitten die ondertussen voor 50% uit buitenlandse kinderen bestaat vindt men eigenlijk al raar. Daar wordt echt negatief tegenaan gekeken.
Mijn zoon mocht wel zelf kiezen en koos de openbare VO school. Had maar 1 reden en dat was TTO (hij zit nu in 2 TTO gymnasium). Inderdaad veel buitenlandse kinderen, maar bij het TTO zijn dat dan weer hoogopgeleide buitenlandse mensen. Ik vind het prima. Qua kinderen is het gewoon een doorsnede van de bevolking.
Dochter groep 7 gaat ook VWO doen, maar wil ze alle 3 eerst zien. Zij gaat met een groepje meiden VWO doen en ik denk dat zij het laat afhangen waar de rest heen gaat. TTO wil ze zo wie zo niet. Maakt mij niet zoveel uit. Ik heb zelf op die protestantse VO school gezeten (was ook gewoon leuk).
Vic
01-11-2010 om 13:41
Is er in N ook een middelbare school? Dat wist ik niet. Ik ga even googlen.
We kijken nu in 'jouw' H, L en H.
kien
01-11-2010 om 14:08
Vic
Volgens mij weet ik welke school school 3 is. Ik heb er zelf gezeten. Toendertijd was de samenstelling juist heel erg divers, en volgens mij is dat nog steeds zo. Ik woon er nu tegenover, dus zie wat er vandaan komt, bovendien ken ik wat kinderen die erheen gaan. Leerlingen komen van alle kanten en uit alle lagen. maar misschien weet Sini je wat meer te vertellen, die kent de school volgens mij ook, maar dan hoe het nu is. Mijn man en ik vonden het in ieder geval een geweldige school, alhoewel wij helemaal niet bekakt waren. Stiekem hopen we dat onze eigen kinderen er ook heen willen, al pushen we dat natuurlijk niet, integendeel...
Succes!
Kien
Vic
01-11-2010 om 14:17
Kien
Ik ging vroeger (jaren '80) vaak wandelen op het schoolterrein van school 3. Ik zat zelf op een heel diverse school, aan de overkant van de brug, en dat idee had ik van school 3 juist helemaal niet. Hebben we het over dezelfde school? Die waar 25 jaar geleden nog nonnen rondliepen ![]()
kaatje43
01-11-2010 om 15:19
Vic
Bedoel je soms Hageveld. Staat wel goed bekend, nadeel is weer dat als het wat minder gaat je een andere school moet zoeken. Ze komen ook vanuit de hele omgeving.
Op je eerste vraag terug te komen. Als er geen keuze is tussen "slechte" scholen mochten ze bij mij zelf kiezen. Zij moeten zich er prettig voelen. Na het bezoeken van de open dagen werd dat wel duidelijk.
Niny
01-11-2010 om 16:36
Sini (o.t.)
Hoi Sini,
Vier draadjes hierboven is een draadje over woordvolgorde in het Frans en daar wordt jouw mening ook gevraagd. Wil je er even kijken als je tijd hebt, ik ben heel benieuwd wat jij ervan maakt!
Groeten,
Niny
Yura
01-11-2010 om 19:00
Spannend he
Wij mogen dit jaar ook weer aan de bak. Oudste zit nu in de brugklas havo/vwo en nu is nummer 2 aan de beurt. Voorlopig advies komt er ook deze maand aan, maar ik verwacht zelfde als broer. Inmiddels kijk ik wel naar andere dingen dan waar ik vorig jaar naar keek. Zo zit oudste op een school waar ze een enorm gunstig rooster hebben, doordat het een splinternieuw gebouw is en ze ruim in hun jasje zitten en de kinderen nooit tot 5 uur ofzo naar school moeten, ook krijgen ze heel veel tijd op school voor huiswerk. Zoon kan tnt gewoon even veel blijven sporten als hij altijd gedaan heeft (hij staat gemiddeld een 8 tnt)en dat hadden we nooit verwacht (is ca. 6 uren sporten per week), dus wij en hij zijn heel happy. Vriendje zit op een andere vestiging van dezelfde school, ik vermoed dat dat de RK school is waar Astrid het over heeft. Wij wonen in een buurdorp dus zaten tussen twee vestigingen in. Vriendje heeft het echt zwaar, als hij zoon om kwart over 6 moet halen om naar de voetbal te gaan 2x per week is hij 9 van de 10 keer te laat, kwam hij pas laat uit school en in de stress om huiswerk af te hebben voor de voetbal.
Dochter is echter een heel ander kind en ze heeft nu geen leuke kinderen in de klas in groep 8, dus ik zou het voor haar wel fijn vinden als ze lekker onder de nieuwe kinderen kwam (merendeel van onze school gaat naar zelfde school als zoon). De fietsroute is naar de andere plaats wel een regelrechte ramp, continu ligt er weer een straat open, lijkt geen enkel plan achter te zitten, zelfs volwassenen zie je overal verkeerd fietsen. Overigens hebben wij zoon de doorslag laten geven, omdat we geen duidelijke voorkeur hadden en alle scholen even goed leken. Man had lichte voorkeur voor zijn eigen oude school vanwege het jeugdsentiment uiteraard, die is het nu dus wel maar een nevenvestiging in een andere plaats. Nou ja we gaan gewoon weer alle open dagen af, al is het alleen al om dochter het gevoel te geven dat ze ook dezelfde aandacht krijgt in het hele proces.
Vic
01-11-2010 om 20:06
Bedankt
Bedankt voor de reacties. Dat Sini op H werkt vind ik een pluspunt
Ik heb vandaag de uitnodiging voor het voorlopig adviesgesprek gekregen, eind van de maand. Dat vind ik al heel spannend trouwens.
kien
01-11-2010 om 22:00
Zo zie je maar vic,
niets is wat het lijkt ![]()
We hebben het echt over dezelfde school. Ik zat er ook in de jaren 80 en er zat van alles en nog wat op school. Kinderen uit H en A, maar ook uit Z, H, uit de polder, van de boerderij en ook veel van de andere kant van de brug (daar waar jouw school stond). En wat ik prettig vond was dat iedereen heel erg in zijn waarde werd gelaten.
Leuk dat Sini daar werkt, ze kan wel eens een bakkie bij me komen doen
.
Kien
Jujube
02-11-2010 om 00:04
Kind laten kiezen
Wij hebben onze kinderen zelf laten kiezen. Zij moeten daar een fiks aantal jaren rondlopen, dus zij moeten zich er prettig voelen.
Zoon werd niet aangenomen op school van eerste keuze en heeft het op de school waar hij uiteindelijk terecht kwam enorm naar zijn zin gehad. Dit was een scholengemeenschap met 1100 leerlingen. Inmiddels heeft hij zijn eindexamen daar gedaan in mei.
Dochter 1 koos voor een andere school; zij doet gymnasium op een enorm grote scholengemeenschap van 1700 leerlingen (Van VMBO-basis t/m Gymnasium). Jongste dochter zit nu op deze zelfde school in brugklas Havo/VWO-expressie. De school is goed georganiseerd; H/V heeft een eigen verdieping en andere pauzetijden dan het VMBO, waardoor niet alle leerlingen tegelijk in de aula komen/door de school bewegen
De meiden voelen zich er helemaal thuis.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor scholengemeenschappen. Meer keuze in mensen met wie je om kunt gaan, en als het VWO bijvoorbeeld niet lukt, kun je naar de Havo op dezelfde school en hoef je niet van school te wisselen.
Groet,
Jujube
maan.
02-11-2010 om 08:35
Hier kind laten kiezen
Ook hier het kind zelf laten kiezen. En ze heeft een keus gemaakt voor een school die haar erg leuk leek. Ondanks dat ze dan weinig oude klasgenoten in haar klas zou krijgen.
Een groot deel van haar klas heeft voor een andere school gekozen, eigenlijk vooral 'omdat de rest daar ook heen ging' en na twee maanden bleek al dat sommige vriendinnen daar toch wel een beetje spijt van hadden..
Andere kind zal tzt ook zelf mogen kiezen; die zal zich zéker niet laten leiden door eventuele klasgenoten.
rodebeuk
02-11-2010 om 20:28
Kan ook heel slecht uitpakken
Mijn moeder, die toch echt niet meer zo mededeelzaam is, heeft wel nog tegen me gezegd dat ze mijn schoolkeus altijd heeft betreurd. Ik heb ook echt een sjittijd op school gehad. Ging voor de ultieme kakschool, de scholen die mijn moeder wilde hadden wschl beter gepast.
Vic
02-11-2010 om 21:09
Lastig
Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat de huidige basisschool niet de meeste geschikte was voor dochter. Ze heeft erg veel moeite (gehad) om zich prettig en veilig te voelen. De school scoort volgens de onderwijsinspectie veel beter dan haar vorige school, met name op het gebied van aandacht voor het individuele kind. Toch voelde dochter zich op de oude school veel beter, omdat ze lekker mee deed met het (hoge) niveau in de klas en 'stoorzenders' zoveel mogelijk afvloeiden naar het SBO. Diversiteit op allerlei vlakken vind ik zelf een voordeel, maar mijn dochter gedijt daar blijkbaar toch iets minder bij. Misschien kan ik dan toch beter met haar keuze mee gaan. Ik heb van alle middelbare scholen al inspectierapporten bekeken, er zitten geen slechte tussen.
Marjoleine64
03-11-2010 om 14:19
Ze mogen zelf kiezen
maar wij helpen ze daar wel bij. Dus in feite sturen wij de keuze gewoon een beetje, door duidelijk de voors en tegens te noemen die wij zien, zowel vanuit ons perspectief als vanuit zoons perspectief. Oudste heeft vorig jaar gekozen voor een scholengemeenschap (ruim 1000 LL) op 16 km afstand, dat was 1 van de 3 scholen in de regio die technasium aanbieden (wel de verste). Ondanks dat hij met zijn VWO(+) niveau nu in een gemengde HAVO/VWO brugklas zit heeft hij het uitstekend naar zijn zin (en moppert alleen over het vroege opstaan en veel huiswerk).
Jongste zit nu in groep 8 en moet zijn keus nog maken. We hebben met hem vorig jaar al wel een paar scholen bezocht (de keus is hier erg groot, 8 scholen tussen 10-20 km afstand die VWO aanbieden). Iedere school heeft zijn eigen speerpunten. Er zijn 2 scholen die TTO aanbieden, een categoriaal Gymnasium, een school met sportklassen, een met veel cultuur (toneel, muziek). En jongste kan alles en vindt ook alles leuk... en heeft ook heel veel activiteiten buiten school die hij belangrijk vindt. Ik denk dat hij zal kiezen voor de scholengemeenschap met de cultuurklassen (en met het Daltonsysteem wat hem ook erg aansprak), maar het kan best nog wat anders worden.
Voor de mensen hierboven op de grens ZH-NH: ik ken iemand die nu in de 2e (science klas) op het Kaj Munk College in Hoofddorp zit, en hoor daar alleen maar positieve geluiden over. Als dat bij jullie in de buurt is kan ik je aanraden te gaan kijken.
Marjoleine