Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuze aanpassen omwille van vriendinnen?

Mijn dochter start volgend jaar in het secundair onderwijs. Ze zegt al sinds vorig jaar dat ze naar school A wil. Deze school is vlakbij en staat goed aangeschreven. Voor ons zeker ok dus. Nu is er toevallig op een km van school A nog een andere school, school B, die ook in aanmerking komt en ongeveer dezelfde richtingen aanbiedt. Ook deze school staat goed aangeschreven. Aanvankelijk waren er veel kinderen uit haar klas die zeiden voor school A te willen kiezen. Maar nu de definitieve schoolkeuze dichterbij komt, blijkt mijn dochter ineens de enige van haar vriendinnen te zijn die nog voor school A kiest. De rest kiest allemaal voor school B. De enige van haar klas die nog mee zou gaan naar school A is een meisje waar ze niet goed mee kan opschieten en waar ze zo weinig mogelijk contact mee heeft.
Ze geeft nu zelf aan dat ze nog steeds liever naar school A wil, maar dat ze het niet zo ziet zitten om daar in haar eentje naar toe te gaan. 
Wat doe ik nu best? Haar aanmoedigen om bij haar eerste keuze te blijven? Of eerder overtuigen toch maar voor school B te kiezen. Ik maak me zorgen dat ze op school A in haar eentje tussen allemaal groepjes komt die elkaar al kennen en wat uit de boot gaat vallen. En als ze dan met haar oude vriendinnen zou afspreken, dat ze daar ook niet meer helemaal bij gaat horen omdat ze als enige op een andere school zit. 

je dochter geeft zelf aan naar school A te willen, dus ik zou dat volgen. 
Waarom denk je dat ze in klas komt met allemaal groepjes? Mijn dochter zit in brugklas waar ze niemand kende, meerdere kinderen zonder bekenden, maar ook kinderen die elkaar wel al kenden. 
Schoolkeuze en straks ook vakkenpakket en vervolgopleiding zouden niet van vrienden afhankelijk moeten zijn. Het moet bij kind passen. Mijn kind zit op school met optie voor technisch profiel, vriendin kiest voor school met kunstklas. Ze doen ook nog ander niveau. Dochter heeft snel vrienden gemaakt in haar brugklas. Volgend jaar andere samenstelling, want nu havo/vwo combiklas.

Het lijkt mij dat jij je kind het best kent en weet of ze straks niet verdrinkt te midden van allemaal onbekenden en jaren een éénzaat wordt.
(Been there, done that en ik kan het niet echt aanraden.)

Als beide scholen quasi even goed zijn zou het mij toch echt niet uitmaken.
En zou ze van mij ook rustig voor school B en haar vriendinnen mogen gaan.
Belangrijkste lijkt mij dat ze op een bepaald moment toch echt een knoop doorhakt zodat de inschrijving kan gebeuren.

Hoe zeker is het overigens dat ze met dat éne kind in dezelfde klas zou komen?
Want er gaat er dus één mee naar school A, maar de kans bestaat toch echt dat die in een totaal andere klas terecht komt dan zij. En ze er dus echt all alone voor staat.

De scholen zijn blijkbaar vergelijkbaar (qua niveau, resultaten, afstand), dus ik zou gewoon de uiteindelijke keuze van dochter volgen.

dochter laten kiezen.

Mijn dochter ging net als een aantal vriendinnen naar school C. De vriendinnen kwamen bij elkaar in de klas, dochter niet. Dit lag aan het verschil in niveau. Dochter vond het fantastisch. Want zij had nieuwe vriendinnen gemaakt in haar klas, terwijl het groepje vriendinnen in de andere klas als groepje bij elkaar bleef en pas meer dan een jaar later nieuwe vriendinnen had. 

Mijn dochter ging als enige van haar klas haar niveau doen op haar school.  Er zaten nog wel wat meiden waar ze op de basisschool vriendinnen me was op andere niveaus.  Eigenijk vanaf het moment dat ze op die school zat waren die vriendschappen over.  Behalve met haar bestie ( die is naar een heel andere school gegaan) maar daar is ze nu ze beide op heel andere plekken studeren ook nog steeds vriendinnen mee.  Ze had binnen no time nieuwe vriendinnen. Een jaar later werden de klassen omgegooid en in haar nieuwe klas kreeg ze ook weer nieuwe vriendinnen. Nu heeft ze al jaren een stabiele vriendinnengroep. Ze zaten bij elkaar op school maar deden allemaal andere niveaus,  gingen op andere plekken studeren etc. Het hoort er bij.  Als je dochter naar school B gaat kan ze nog in een andere klas komen,  of kunnen de klassen omgegooid worden,  er blijven mensen zitten, wisselen mensen van niveau,  kiezen andere pakketten. Ik zou heron op haar gevoel af gaan

Misschien is het wel beter om die oude vriendinnen te laten gaan. Ik zat in de brugklas met een meisje uit mijn oude klas en ik begon mij toch zo aan haar te irriteren. Ik had snel nieuwe vriendinnen gevonden en ging zelfs met jongens om, maar zij bleef ontzettend eenkennig en focuste zich alleen op mij. Als ik naast iemand anders zat schoof ze haar tafel er naast. Het was ontzettend verstikkend. 

Vergelijkbare situatie hier, dochter is de enige van haar vriendinnen die niveau X heeft - en gaat naar een school passend bij dit niveau, waar ze zelf superenthousiast over is. Ze had ook naar een school kunnen gaan met meerdere niveaus, mét vriendinnen, maar daar voelde ze zich minder op haar plek zei ze. Ook hebben we haar uitgelegd dat je toch uiteen gaat in niveaus (bv al in de brugklas heb je vaak havo-vwoklas en vwo-klas) en dus ook niet bij elkaar in de klas zit. Ze gaat nu helemaal alleen naar de nieuwe school, maar ze is vast niet de enige in die situatie en ik heb alle vertrouwen in haar social skills. Waarmee ik maar wil zeggen, dat ook in dit geval, het belangrijk is hoe je dochter zich voelt op de school en waar ze zich op haar plek voelt. Dus volg haar wens - met uitleg dat vriendschappen veranderen door de jaren heen en dat sommige vriendinnen blijven, ook als je op andere scholen zit. Er is altijd ruimte voor nieuwe vriendinnen. 

In de brugklas begint groepsvorming echt helemaal opnieuw over het algemeen! Als kind dus aangeeft dat ze nog steeds het liefst naar A wil, zou ik dat aanmoedigen en bij keuze A blijven. Waarschijnlijk is er in juni al een kennismakingsmiddag met haar nieuwe klas en alle kans dat ze dan al leuke eerste contacten opdoet!

Docent VO hier: we doen in het eerste leerjaar heel veel aan groepsvorming en we proberen juist die vriendinnengroepjes een beetje uit elkaar te halen bij groepswerk, zodat ze ook anderen leren kennen. Ook is het geen garantie dat je per se bij elkaar in de klas komt. Op de meeste scholen waar ik heb gewerkt mag je één voorkeur voor een vriend of vriendin opgeven. Op sommige scholen plaatsen ze wel zoveel mogelijk kinderen van dezelfde school in dezelfde klas zodat ze samen kunnen fietsen. 
Ik denk dat je in België woont gezien je taalgebruik en omdat we in Nederland tegenwoordig een centrale aanmeldweek hebben en hier de leerlingen dus al gekozen hebben. 
Ik zou je dochter zelf laten kiezen. Misschien helpt het om haar wat dingen bij elkaar op een rijtje te zetten. Voordelen/Nadelen van school a/b. 

Promethium schreef op 23-04-2026 om 10:28:

In de brugklas begint groepsvorming echt helemaal opnieuw over het algemeen! Als kind dus aangeeft dat ze nog steeds het liefst naar A wil, zou ik dat aanmoedigen en bij keuze A blijven. Waarschijnlijk is er in juni al een kennismakingsmiddag met haar nieuwe klas en alle kans dat ze dan al leuke eerste contacten opdoet!

Dat wou ik ook zeggen. Op de middelbare school veranderen oude vriendschappen over het algemeen toch wel, doordat er met nieuwe mensen andere groepsdynamiek ontstaat. Er is ook geen garantie dat je dochter als ze toch voor school B zou kiezen, bij al haar basisschoolvriendinnen in de klas komt. 

Dit. 

Is ook onze ervaring, bij alle kinderen (en ook bij mijzelf, lang lang gelden). Zelfs als ze met vrienden overgingen naar dezelfde brugklas viel dat heel snel uit elkaar. Het is ook echt een flinke overgang, van basisschool naar voortgezet onderwijs, van prepuberteit naar puberteit, van kind naar tiener.

Maar vriendschappen die al buiten de klas bestonden, zijn er nog steeds. Een echte vriendschap kan er tegen dat kinderen niet op dezelfde school zitten.

Dezelfde situatie als Teigera hier. Mijn dochter vond deze school de leukste en ze vindt het ook niet erg om er alleen heen te gaan. Ik heb alle vertrouwen in haar sociale vaardigheden. In juni hebben ze al een kennismakingsdag.

Ik zou niet voor een school kiezen omdat haar vriendinnen erheen gaan, dat is een wat onzekere reden. Je weet immers niet of ze bevriend blijven en hoe het zal lopen. Volgens mij is de brugklas best een grote overgang.

Ik wens alle bruggers een goede start toe en hoop dat ze zich snel thuis zullen voelen op de middelbare school. Een hele nieuwe fase! 

Dit is ook mijn ervaring. Het is leuk op de kennismakingsdag, maar daarna ontwikkelen nieuwe vriendschappen zich razendsnel. Wel of geen kinderen kennen maakt dus vrij weinig verschil. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.