Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-04-2026 om 22:12
Mijn dochter start volgend jaar in het secundair onderwijs. Ze zegt al sinds vorig jaar dat ze naar school A wil. Deze school is vlakbij en staat goed aangeschreven. Voor ons zeker ok dus. Nu is er toevallig op een km van school A nog een andere school, school B, die ook in aanmerking komt en ongeveer dezelfde richtingen aanbiedt. Ook deze school staat goed aangeschreven. Aanvankelijk waren er veel kinderen uit haar klas die zeiden voor school A te willen kiezen. Maar nu de definitieve schoolkeuze dichterbij komt, blijkt mijn dochter ineens de enige van haar vriendinnen te zijn die nog voor school A kiest. De rest kiest allemaal voor school B. De enige van haar klas die nog mee zou gaan naar school A is een meisje waar ze niet goed mee kan opschieten en waar ze zo weinig mogelijk contact mee heeft.
Ze geeft nu zelf aan dat ze nog steeds liever naar school A wil, maar dat ze het niet zo ziet zitten om daar in haar eentje naar toe te gaan.
Wat doe ik nu best? Haar aanmoedigen om bij haar eerste keuze te blijven? Of eerder overtuigen toch maar voor school B te kiezen. Ik maak me zorgen dat ze op school A in haar eentje tussen allemaal groepjes komt die elkaar al kennen en wat uit de boot gaat vallen. En als ze dan met haar oude vriendinnen zou afspreken, dat ze daar ook niet meer helemaal bij gaat horen omdat ze als enige op een andere school zit.
23-04-2026 om 15:55
De vraag is natuurlijk of al haar vriendinnen naar exact hetzelfde niveau gaan (dat lijkt mij zeer uitzonderlijk). En of ze dan ook nog eens bij elkaar in de klas komen. De gemiddelde middelbare school heeft per stroming meerdere klassen. En ze moeten met tal van zaken rekening houden bij de indeling. Dus groepen blijven niet samen. Het is al een uitdaging 2 kinderen samen te plaatsen.
In de brugklas begint iedereen opnieuw. Sommige vriendschappen blijven. Andere vallen uit elkaar. En er komen veel nieuwe mensen bij. Zeker als jij een sociaal kind hebt. Geef haar uitleg. En laat haar zich niet blindstaren op de kindertijd op de basisschool. Het is juist belangrijk om je leven te verrijken met nieuwe contacten. Die paar echte goede vriendinnen blijven wel. Een gevarieerde groep mensen is een meerwaarde. En je ziet inderdaad vaak dat verstikkende van kinderen die niet openstaan voor nieuwe vrienden omdat ze een bekende gaan claimen.
23-04-2026 om 17:54
Nieuwe school, nieuwe start. Heerlijk. In de brugklas verandert van alles, het is helemaal niet nodig dan te moeten bouwen op klasgenoten van de basisschool. Prima dat ze er zijn, maar zo niet: wees blij met een nieuw begin. Docenten die je nog niet kennen, geen verhalen van ons kent ons rond de basisschool.