Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkosten, vind jij dat je te veel betaalt?


mag dat hier? Dit soort onderzoeken? 

Wattenbolleke schreef op 02-09-2021 om 15:18:

mag dat hier? Dit soort onderzoeken?

Heidiiiii kom es kijken 😂

OudersenOnderwijs

OudersenOnderwijs

02-09-2021 om 15:25 Topicstarter

Rachel. schreef op 02-09-2021 om 15:17:

off-topic
Maar ik ben toch een ei!! Ik dacht oudersen? Wat is dat voor naam? Wie noemt dat zo? Wie noemt zichzelf zo???

Toen las ik door en begreep wat voor ei ik ben🤣🤣

hahaha😂 welkom bij ons topic!

Wattenbolleke schreef op 02-09-2021 om 15:18:

mag dat hier? Dit soort onderzoeken?

Zeker! 👍️ Ouders & Onderwijs is een samenwerkingspartner van Ouders.nl en dit forumtopic is onderdeel van de campagne om meer ouders te bereiken voor dit onderzoek. 

Jammer dat dit onderzoek zo vroeg in het schooljaar wordt gehouden. Onze jongste is opgestroomd van mavo naar havo, vandaag de eerste lesdag gehad.  Nog geen informatie ontvangen over ouderbijdrage. 
Dochter zat op een school waar je zelf een atlas en binas moest aanschaffen als je vaker had waar die bij nodig waren. Dan koop je een nieuw boek een is het aan jezelf hoe je daar mee omgaat.  Zo'n krijgt nu een binas via het boekensysteem van school. Het eerste boek dat binnenkwam via van Dijk miste stukken van de kaft en had waterschade. Nieuwe aangevraagd en die is ook mega beschadigd en beklad. 
Dat soort dingen,  ook een grafische rekenmachine vind ik niet erg om aan te schaffen.  Dan weet je wat je koopt en krijg je niet de narigheid van een ander.  Beschadigde batterijen en zo waardoor de rekenmachine steeds heet wordt enzo.  Plus dat je hem dan mag houden als je school klaar is. 

Ik ben tegen alle extra’s die kansenongelijkheid voeden. Ik zie nu alweer  buitenlandse reisjes voorbij komen bij mijn kinderen die echt niet iedereen kunnen betalen en daar erger ik me rot aan. Zorg gewoon dat je iets leuks organiseert waar iedereen aan mee kan doen. Net een rekenmachine voor 110 euro moeten aanschaffen, dat was nog een aanbieding via school ook. Daar kan ik me echt boos over maken, maak een app die leerlingen op hun telefoon kunnen zetten en je bent er ook. 
Maar goed, nog geen rekening voor schoolgeld gekregen, dus daar kan ik nog geen antwoord op geven. 

PinkFlower schreef op 02-09-2021 om 13:40:

School is heel duidelijk over wat er met het geld gedaan wordt. Naast de vrijwillige bijdrage bijna geen extra kosten.
Dochter gaat naar de Vrijeschool die vragen een hogere bijdrage. Dat wisten we van te voren. Ze geven een indicatie op inkomen aan jezelf wat je ermee doet. We kunnen ook kiezen om niet te betalen, maar dat doen we niet want van dit bedrag worden ook extra leerkrachten betaald voor speciale vakken. Er komen ook af en toe voorstellingen op school (kleuterklas), ze doen excursies met gidsen. Wordt allemaal daarvan betaald.
School weet niet welk kind wat bijdraagt. Gaat via een apart centraal systeem voor vrije scholen. Ze krijgen alleen het totaal bedrag door voor de begroting.

Dit jaar betalen we €250.

Als ik dan goed begrijp wordt er aan iedere ouder gevraagd wat ze verdienen? 

Je kunt ouders ook vragen om een bepaald percentage van het inkomen als richtlijn te hanteren. Ik ga echt niet op school doorgeven wat ons precieze inkomen is, daar hebben ze niks mee te maken en ze hebben die informatie ook niet nodig om onderwijs te kunnen geven. Gelukkig vragen ze er hier ook niet naar.

basisschool betaalden we iets van €50 voor alles. Dus schoolreis, kerst, Sint, Pasen noem maar op. Was een potje voor ouders die het niet konden betalen.

Middelbare €150,- hier waren ze heel duidelijk dat er ook een deel ging naar een reiskosten potje voor ouders die daar veel voor moesten betalen. Bijzondere school nog redelijk wat leerlingen van buiten fiets afstand. Dit werd bij de open dagen ed al benoemd.

Voor ons was dit nooit een probleem, aangezien we ons kind daar wel graag op school wilden hebben.

Inmiddels HBO, waar we dit jaar de helft mogen betalen (corona regeling)

Rozi schreef op 02-09-2021 om 18:41:

[..]

Als ik dan goed begrijp wordt er aan iedere ouder gevraagd wat ze verdienen?

Nee hoor. Er is een tabel met inkomens tussen... en .... Advies bijdrage ....

Puur ter indicatie. Hoef je niks mee te doen. Meer als richtlijn. School weet niet eens welk werk ik doe laat staan dat ze de verdiensten weten.

Ja, tot en met de middelbare school, heb ook nooit boeken moeten kopen.... alleen een rugzak en gzymkleding.... De schoolkampen moest ik wel betalen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

03-09-2021 om 09:20

“Scholen mogen geen kinderen meer uitsluiten van activiteiten als de ouderbijdrage niet is betaald. Ga je de ouderbijdrage toch betalen?”

Wat een rare tendentieuze vragen in dit onderzoek. Waarom zou je die bijdrage niet betalen en gaan freeriden op andermans bijdrage? 

Beheerders, hebben jullie deze enquête wel van tevoren gelezen voordat jullie ‘m goedkeurden? Ik ben bij deze vraag afgehaakt, omdat ik dit niet wil ondersteunen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

03-09-2021 om 09:25

Zelf wil ik dat mijn kinderen op school veel verschillende activiteiten doen en heb ik de basisschool daarop uitgezocht. Inmiddels zitten ze (net) op het vo. Hebben eigen schoolkeuze gemaakt en beiden voor een plusprogramma gekozen. Ik betaal daar met liefde (wat) extra voor, voor degenen die dat niet kunnen staan binnen de scholen goede regelingen klaar. 

OudersenOnderwijs

OudersenOnderwijs

03-09-2021 om 10:30 Topicstarter

RosaMontana schreef op 02-09-2021 om 17:49:

Ik ben tegen alle extra’s die kansenongelijkheid voeden. Ik zie nu alweer buitenlandse reisjes voorbij komen bij mijn kinderen die echt niet iedereen kunnen betalen en daar erger ik me rot aan. Zorg gewoon dat je iets leuks organiseert waar iedereen aan mee kan doen. Net een rekenmachine voor 110 euro moeten aanschaffen, dat was nog een aanbieding via school ook. Daar kan ik me echt boos over maken, maak een app die leerlingen op hun telefoon kunnen zetten en je bent er ook.
Maar goed, nog geen rekening voor schoolgeld gekregen, dus daar kan ik nog geen antwoord op geven.

De rekening voor de vrijwillige ouderbijdrage komt meestal aan het begin van het schooljaar. Die komt dus waarschijnlijk nog. Hoe hoog die vrijwillige ouderbijdrage is en welke kosten zijn opgenomen in deze bijdrage vind je in de schoolgids van de school. Dat is de school verplicht. Een rekenmachine moet inderdaad door ouders betaald worden. Hier vind je precies voor welke zaken school betaalt en wat ouders zelf aan moeten schaffen https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/relatie-ouders-en-school/kosten-voor-ouders/schoolkosten/ 

Overigens vind ik een app wel een creatief idee! Leuk 😀

Ouders & Onderwijs CL

RosaMontana schreef op 02-09-2021 om 17:49:

Ik ben tegen alle extra’s die kansenongelijkheid voeden. Ik zie nu alweer buitenlandse reisjes voorbij komen bij mijn kinderen die echt niet iedereen kunnen betalen en daar erger ik me rot aan. Zorg gewoon dat je iets leuks organiseert waar iedereen aan mee kan doen. Net een rekenmachine voor 110 euro moeten aanschaffen, dat was nog een aanbieding via school ook. Daar kan ik me echt boos over maken, maak een app die leerlingen op hun telefoon kunnen zetten en je bent er ook.
Maar goed, nog geen rekening voor schoolgeld gekregen, dus daar kan ik nog geen antwoord op geven.

Eens, Ik heb ook nooit kunnen meegaan met die reisjes naar buitenland. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.