Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkosten, vind jij dat je te veel betaalt?


Huh Pinkflower, wie anders dan de school weet dan wat er is betaald aan de ouderbijdrage van de school? Iemand moet die rekening toch ook gewoon beheren?
Iets anders is met hoeveel mensen dat eventueel gedeeld wordt. Dat zou wel een erg beperkt en select groepje moeten zijn.

Egel. schreef op 04-09-2021 om 09:12:

Huh Pinkflower, wie anders dan de school weet dan wat er is betaald aan de ouderbijdrage van de school? Iemand moet die rekening toch ook gewoon beheren?
Iets anders is met hoeveel mensen dat eventueel gedeeld wordt. Dat zou wel een erg beperkt en select groepje moeten zijn.

Hier weet alleen de overkoepelende stichting dat. School krijgt alleen het bedrag door voor de begroting. 

Je kunt daar als individuele school natuurlijk ook iemand voor aanstellen daar zijn vast bedrijven voor. Zodat je als school niet weet wie wel en niet betaald. Of desnoods dat alleen de directeur het weet maar de rest van de leerkrachten niet. 

Als je nl niet weet wie wel en niet betaald is iedereen gelijk. Dat wil je ook als je het wel weet maar je onbewuste zal er toch iets mee doen met het gegeven.


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-09-2021 om 10:09

M Lavell schreef op 04-09-2021 om 08:03:

[..]

Scholen worden daar ook al voor betaald. De gedachte dat er niks is als u niet betaalt, klopt niet. Dat is u wijs gemaakt door schoolbesturen die hun zaakjes niet op orde hebben.

Of als u wat er is niet voldoende vindt, dan staat het u vrij om een particuliere school te kiezen.

Je kunt niet én onderwijs van de grote hoop willen én van dat onderwijs met particuliere bijbetaling een elitaire school maken.
Dat zou hetzelfde zijn als huursubsidie gebruiken om het wonen in een grachtenpand betaalbaar te maken.


Wat een merkwaardige manier van verwoorden. Alsof het elitair is om kinderen op hun eigen niveau les te geven. Of begrijp ik je verkeerd? Het plusaanbod waar ik het over heb, wordt op reguliere scholengemeenschappen aangeboden.

Verder is mij niets “wijsgemaakt”. Waarom zo neerbuigend formuleren? Ik ben heel pragmatisch. Ja, scholen zouden voor alle kinderen een passend aanbod moeten hebben. Alleen is dat in de praktijk gewoon niet zo. Dan roei je als ouder en leerling dus met de riemen die er zijn. 



PinkFlower schreef op 04-09-2021 om 08:49:

[..]

Onderwijs in Nederland is gratis. Ik heb zelf ook flink in de geldzorgen gezeten dus ik ken het echt wel. Soms moet je je over je schaamte heen zetten. Maar als school actief benaderen bij betalingsachterstand krijg ik de kriebels van. Dat legt juist druk op de mensen. Het is vaak ook een stukje trots dat ze juist zelf willen betalen ook al moeten ze daar andere dingen voor laten.

Ik vind het echt schandalig dat jullie blijkbaar weten wie er wel en niet betaald en ook nog eens wie een achterstand in betaling heeft en dan gaat vragen naar het geld en of er misschien hulp bij nodig is. Dat treft mensen in hun trots en zal er juist voor zorgen dat ze niet gaan toegeven niet te kunnen betalen.

Scholen zouden niet moeten weten wie wel en niet betaald, dat maakt de drempel voor niet betalen als je dat niet kan veel lager.

Hoe kan je als school níét weten of ouders wel of niet betaald hebben als school een factuur stuurt en uit de administratie blijkt dat het bedrag (deels) nog openstaat?

Inmiddels is de situatie met de wetgeving rondom ouderbijdrage veranderd, maar voorheen was het zo dat een ouder tekent voor de ouderbijdrage van dat schooljaar. Veel scholen zullen bij betalingsachterstanden aanmaningen gaan sturen of zelfs een incassobureau erop zetten, wij gaan bellen en vragen of ze het misschien vergeten zijn of dat er een nog gespreidere betalingstermijn wenselijk is, of hulp van het studiefonds of Stichting Leergeld. 

skik schreef op 05-09-2021 om 13:57:

[..]

Hoe kan je als school níét weten of ouders wel of niet betaald hebben als school een factuur stuurt en uit de administratie blijkt dat het bedrag (deels) nog openstaat?

Inmiddels is de situatie met de wetgeving rondom ouderbijdrage veranderd, maar voorheen was het zo dat een ouder tekent voor de ouderbijdrage van dat schooljaar. Veel scholen zullen bij betalingsachterstanden aanmaningen gaan sturen of zelfs een incassobureau erop zetten, wij gaan bellen en vragen of ze het misschien vergeten zijn of dat er een nog gespreidere betalingstermijn wenselijk is, of hulp van het studiefonds of Stichting Leergeld.

Omdat school het dus niet naar ons stuurt. Dat doet de overkoepelde organisatie. School weet alleen het totaal bedrag. 

Dit is echt niet moeilijk om te doen. En als je dan als school het perse zelf wil doen zorg dan dat maar 1 persoon weet welke ouders wel of niet en hoeveel betalen. Het gaat de andere leerkrachten niets aan of Pietje betaald heeft of niet.


Er achteraan bellen vind ik ook niet netjes. Dat zet juist druk. Omdat je de mensen dan echt persoonlijk aanspreekt. Wij krijgen wel een herinnering per mail met daarin aangegeven dat als we toch niet tot betaling over willen gaan we de mail als niet verzonden mogen beschouwen. En dat is dan ook alles. Het is een automatische mail bij gespreide betaling.

Interessante discussie. Mijn kinderen hebben beide HB onderwijs nodig. Dit is voorhanden en ze gaan daar nu dus naar toe. Echter, de ouderbijdrage is fors hoger en ik heb het niet breed. Ik kan mijn ex vragen, maar ik weet het antwoord al, die gaat niet betalen. 
Nu vind ik dat als onderwijs nodig is, geld geen belemmering mag wezen, maar hoeveel trots heb ik. Voor mijn gevoel is het echt not done om "er onderuit te komen" .
Ga het denk ik wel bespreekbaar maken, maar ik voel een forse drempel.

PinkFlower schreef op 05-09-2021 om 16:31:

[..]

Omdat school het dus niet naar ons stuurt. Dat doet de overkoepelde organisatie. School weet alleen het totaal bedrag.

Dit is echt niet moeilijk om te doen. En als je dan als school het perse zelf wil doen zorg dan dat maar 1 persoon weet welke ouders wel of niet en hoeveel betalen. Het gaat de andere leerkrachten niets aan of Pietje betaald heeft of niet.


Ons schoolbestuur heeft 30.000 leerlingen. Het versturen van de ouderbijdragefacturen is gedecentraliseerd. Buiten eventueel een mentor weet alleen de liaison van het studiefonds van ouders met een betalingsachterstand die anders is dan 'vergeten'. Die handelt volgens een gedragscode die in samenwerking met de ouderraad en de MR is opgesteld. Het gaat hier niet om een basisschool met een door ouders gerunde activiteitencommissie die zich daarmee bezig houdt waarbij betalingsachterstanden een schoolpleinkletsonderwerp is.

OudersenOnderwijs

OudersenOnderwijs

06-09-2021 om 09:40 Topicstarter

Evaluna schreef op 05-09-2021 om 20:20:

Interessante discussie. Mijn kinderen hebben beide HB onderwijs nodig. Dit is voorhanden en ze gaan daar nu dus naar toe. Echter, de ouderbijdrage is fors hoger en ik heb het niet breed. Ik kan mijn ex vragen, maar ik weet het antwoord al, die gaat niet betalen.
Nu vind ik dat als onderwijs nodig is, geld geen belemmering mag wezen, maar hoeveel trots heb ik. Voor mijn gevoel is het echt not done om "er onderuit te komen" .
Ga het denk ik wel bespreekbaar maken, maar ik voel een forse drempel.

Beste ouder, 

Veel ouders ervaren een drempel om dit bespreekbaar te maken. Daarom vindt Ouders & Onderwijs het ook belangrijk dat scholen actief verwijzen naar bijvoorbeeld Stichting Leergeld. Dit hoort wat ons betreft in de schoolgids te staan. Op die manier zijn ouders goed geïnformeerd over waar zij terecht kunnen voor hulp. 

Ouders & Onderwijs CL

OudersenOnderwijs

OudersenOnderwijs

06-09-2021 om 09:42 Topicstarter

Ted68 schreef op 03-09-2021 om 08:50:

Ja, tot en met de middelbare school, heb ook nooit boeken moeten kopen.... alleen een rugzak en gzymkleding.... De schoolkampen moest ik wel betalen.

Voor schoolkampen en uitjes wordt vaak een vrijwillige ouderbijdrage gevraagd. Maar let op, betalen is écht vrijwillig. Ook als ouders de bijdrage niet betalen, mag hun kind dus mee op schoolkamp. 

Ouders & Onderwijs CL

OudersenOnderwijs schreef op 06-09-2021 om 09:40:

[..]

Beste ouder,

Veel ouders ervaren een drempel om dit bespreekbaar te maken. Daarom vindt Ouders & Onderwijs het ook belangrijk dat scholen actief verwijzen naar bijvoorbeeld Stichting Leergeld. Dit hoort wat ons betreft in de schoolgids te staan. Op die manier zijn ouders goed geïnformeerd over waar zij terecht kunnen voor hulp.

Ouders & Onderwijs CL

Ik ben helemaal niet blij met stichting leergeld, noch met tegemoetkomingen van gemeentes. Door dit soort initiatieven blijft de boodschap dat betalen moet, maar dat wie niet kan betalen het excuus heeft om elders om geld te bedelen.

Jaren geleden (wanneer was het ook weer?) heb ik misleiding voorgelegd aan de reclame code commissie tegen een Haagse school die dyslexie onderwijs aanbood voor 625 euro per maand.
Met verwijzing naar stichting leergeld voor wie het niet kon betalen.

Ik kreeg gelijk. De school moest voortaan explicieter maken dat betalen helemaal niet hoeft.




Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.