Hillie
16-01-2009 om 14:15
Schoolkrantideeën gevraagd
Onze kinderen krijgen 3 a 4 keer per jaar een schoolkrant mee naar huis (naast de wekelijkse nieuwsbrieven). Ik vind de schoolkrant erg saai en weinig creatief (er zitten wat kleurplaten in, elke klas geeft een bijdrage door alle kinderen iets kleins te laten tekenen/schrijven. Ik wil de school graag helpen de schoolkrant leuker te maken. Hebben jullie iedeen, hoe gaat dat bij jullie op school. Lezen jullie ouders de schoolkrant ook? Wat lezenjullie er graag in?
Sandra
16-01-2009 om 14:47
Tips
Wat van belang is om (met de school uiteraard) helder te krijgen wat het DOEL van de schoolkrant is. Het doel is heel bepalend voor de uitvoering. Is de schoolkrant echt voor de kinderen? Is het de opzet dat ook ouders de krant lezen? Of is het juist van belang dat kinderen zelf een bijdrage leveren aan de krant? Meestal wordt geroepen dat al deze dingen belangrijk zijn. Advies: maak keuzes. Het is onmogelijk een blad te maken dat én leuk is voor kids van 4 tot 12 én door de kinderen zelf is gemaakt én ook nog eens boeiend is voor de ouders.
Volgende vraag: wie maakt de krant, of gaat deze maken? Vaak is het zo dat 'iedereen' wat aanlevert, en dat zorgt voor een ratjetoe aan losse stukjes. Een 'redactie' kan juist zorgen voor wat meer lijn in zo'n blad, bijvoorbeeld een thema, interviews etc. En iemand moet de kar trekken. 'samen zijn we verantwoordelijk voor de schoolkrant' werkt meestal niet.
Als je dit helder hebt, kun je kijken welke onderwerpen/artikelen een bijdrage leveren aan die doelstelling. Bijvoorbeeld:
- een interview met een leerkracht
- interview met een kind dat iets speciaals heeft gedaan (naar Afrika is geweest, aan een aparte sport doet of wat dan ook maar)
- recepten
- knutseltips
- puzzels
- 'uit de oude doos' (een foto van vroeger met leuk bijschrift)
- voorleesverhaal
- column
- strips
- evenement of activiteit in de wijk
- kleurplaat
- tekenwedstrijd
etc. etc.
Je kunt ook overwegen om de krant in tweeën te splitsen: een onder- en bovenbouwdeel (als je 'm omdraait, blijkt de achterkant ook een voorkant te zijn, zoiets).
Een jeugdredactie kan ook leuk werken. Een groepje kinderen uit de bovenbouw dat onder begeleiding een deel van de schoolkrant verzorgt.
Sandra
16-01-2009 om 15:51
Oh ja, nog een tip
... als je er mee bezig gaat, overweeg dan serieus om de schoolkrant gewoon lekker af te schaffen. Klinkt misschien gek, maar een schoolkrant kost vaak heel veel tijd, energie, frustraties én geld (waarschijnlijk bekostigd dor de ouderraad?). Terwijl het niveau van een schoolkrant vaak bedroevend laag is, en daardoor amper wordt bekeken door de kinderen en/of de ouders. Ja, iedereen zoekt nog net zijn eigen dingetje op, meer niet.
Het geld en de tijd die je bespaart door de schoolkrant op te heffen, kun je vaak veel efficiënter inzetten om de doelen (zie mijn vorige berichtje) te halen.
marie
16-01-2009 om 18:46
Geen schoolkrant
Hallo
Hier hebben ze al jaren geen schoolkrant meer, maar staan er gewoon leuke dingen/foto's per groep op de website van de school.
Voordeel is dat het altijd actueel is.
Wellicht een idee?
succes
Maylise
16-01-2009 om 19:58
Bovenbouw maakt krant
Hier op school maakt de bovenbouw de schoolkrant. Ze regelen alles zelf maar er zijn wel twee leerkrachten en een paar ouders die helpen met begeleiden. De leerlingen mogen zelf kiezen of ze mee willen helpen aangezien ze deels ook buiten schooltijd (thuis of even na school) dingen er voor moeten doen. Omdat ze ook een groot deel onder school mogen doen willen de meesten wel mee doen
Het leuke is dat de kinderen zo ongemerkt toch heel wat leren op gebied van spelling, ict vaardigheden en schrijfstijl en techniek.
Verder maken de bovenbouw kinderen een speciale sectie voor de jongere kinderen en die mogen daar ook aan meewerken als ze willen maar de meeste kleuters zal het nog niet echt boeien denk ik
De kinderen vinden de krant leuk omdat ze hem zelf maken en hun ouders vinden het leuk omdat hun kinderen het zelf gemaakt hebben.
Of de inhoud interessant is, dat terzijde. Dat geeft ook niet. Het is niet bedoeld als informatie voorziening (daarvoor zijn er nieuwsbrieven) dus zolang de kinderen er lol aan hebben is het best.
Maylise
Agnet
16-01-2009 om 22:48
Hier wel
een schoolkrant. Iedere laatste vrijdag van de maand krijgen de kinderen deze mee. Op de site van school staat de krant ook. Ik wil hier de link niet neerzetten, maar je mag me mailen op [email protected]. Dan mail ik je de link terug.
Pennetje
17-01-2009 om 12:45
Willen ze wel dat je helpt?
Hillie, dat klinkt precies als de schoolkrant van dochters school. Ik heb me (werkte toen als redacteur bij een tijdschriftenuitgever) aangeboden om te helpen. Ik had een enorme lijst ideeën. Maar school had daar helemaal geen boodschap aan. De juf en de administratieve kracht die de krant in elkaar draaien vonden het maar een hoop extra werk en hadden er duidelijk geen zin in. Dan niet! De schoolkrant verdwijnt hier inderdaad na vluchtig bladeren meteen bij het oud papier.
an-ka
17-01-2009 om 13:18
Klassenkrant
Bij mijn dochters op school krijgen ze eind van het jaar een klassenkrant. Met berichtjes, liedjes, tekeningen en foto's van de klas zelf door het hele schooljaar heen. Leuk! De oude schoolkrant ging naar de oudpapierbak, deze klassenkranten bewaar ik.
Per klas is er één moeder (soms 2, helaas geen vaders natuurlijk) die dit verzorgen met hulp van juf en de klas.
wil40
18-01-2009 om 00:04
Zelfde schoolkrant als hillie
Mijn kind zit vast op dezelfde school als die van Hillie. Ik blader de krant wat door, maar ze lijken allemaal op elkaar. Een bladzijde per groep met wat krabbeltjes,gedichtjes en tekeningen. Verder geen nieuws of belangrijke dingen, Die staan idd iedere week in een nieuwsbrief. Op de website van de school staan foto`s.
De schoolkrant lijkt idd wat weggegooid geld. Ik vind de klassenkrant van an-ka beter klinken. Vooral als er ook foto`s in staan. Leuker om te bewaren voor "later."
anne
19-01-2009 om 22:21
Interviews
In onze schoolkrant interviewen de leerlingen altijd een ouder met een bijzonder beroep en ook een leerkracht. De schoolkrant heeft een redactie van vijf leerlingen onder leiding van twee ouders.
De directrice schrijft ook altijd een stukje over wat er gebeurd is of staat te gebeuren.