Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marcb

Marcb

12-06-2011 om 20:51

Schoolniveau in nederland

Goed, ik ben nieuw in dit forum en zit met een beetje een rare situatie. Ik heb daarbij wat ervaring van mede-ouders nodig om te weten wat tegenwoordig 'normaal' is in Nederland.

Ik woon al sinds geruime tijd in het buitenland. Mijn vrouw (italiaanse) en ik wonen met onze dochters in Italie. Ze zijn daar beide geboren, en groeien dus met de italiaanse cultuur op.

Onze oudste heeft net het eerste jaar basisschool afgemaakt. Uit pure nieuwsgierigheid heb ik zo eens met haar gekeken op welk niveau van lezen/schrijven en rekenen ze zit (spelenderwijs).
Tot mijn verbazing laat dat nogal te wensen over. Althans, zo lijkt het. Aangezien ik niet in Nederland zit of daar ouders ken, kan ik volstrekt niet verifieren wat tegenwoordig als een normaal eerste jaars niveau wordt gezien.

Vandaar dus mijn berichtje.

Het blijkt dat onze oudste nog niet in staat is om alle letters van het alfabet probleemloos te schrijven. Schrijft nog steed veel letters achterstevoren of begint van onderaf te schrijven als ze juist van bovenaf moet beginnen. Nummber 9 is een mooi voorbeeld daarvan.

Als het op rekenen aankomt dan gaat optellen en aftrekken nog wat moeizaam. Vermenigvuldigen heeft ze nog niet gehad en de wat meer ingewikkelde optelsommen is ze net aan begonnen (16+27 bv.).

Het wekt bij mij wat de indruk dat er daar op school meer om prestatie van kwantiteit dan kwaliteit gaat, want ze neemt 4x per week uren aan huiswerk mee (wat normaal is hier in Italie), en praat over het halen van 'targets' ed.

Ik herinner me niet goed meer wat mijn niveau was aan het einde van de eerste, maar herinner me toch erg goed dat er erg veel op gehamerd werd dat we toch echt wel wisten hoe we alle letters en cijfers moesten schrijven aan het einde van de eerste.

Goed, jullie begrijpen mijn probleem. Moet ik die leraressen (hier hebben ze ook op de lagere school voor elk vak een andere lerares) nu eens ernstig toespreken, of is dit een volstrekt normaal beeld voor een kind dat net de eerste klas afgemaakt heeft?

Ben benieuwd naar jullie reacties,

Marc

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

12-06-2011 om 21:07

Het niveau in spanje

Misschien heb je er iets aan, in het kader van de EU. Mijn dochter zit in de tweede klas van de "lagere school" en toen ze het eerste jaar had doorlopen kende ze alle letters, kon optellen en volgens mij ook aftrekken. Het wat ingewikkelder werk begon inderdaad zo tegen het einde van het schooljaar. Vermenigvuldigen en de tafels zijn pas in het tweede jaar aan de orde gekomen en voorzover ik het me van mijn eigen schooltijd kan herinneren is dat in NL ook zo. Houd er rekening mee dat de opbouw van de cijfers en letters trouwens and dan in NL, de 8 kringelt in Spanje bijvoobeeld de andere kant op als in NL (in NL begint men met de lijn links naar beneden), ook de 9 wordt anders geschreven, "onze" 9, met zo´n hoekig puntje rechtsboven, wordt vaak voor een g aangezien, een slordig geschreven 4 lijkt in Spaanse ogen op een u. Ik dacht eerst ook dat mijn dochter de letters fout schreef, totdat ik in lesboeken zag dat het echt zo moest. Spiegelschrift e.d. zou niet meer moeten. Kan er trouwens ook iets anders aan de hand zijn? Dat de juf of meester niet zo goed is of je kind niet zo slim?

g

g

12-06-2011 om 21:17

In nederland groep 3

Hoi, Hier in nederland gaan kinderen over het algemeen met 4 jaar naar school, 5 jaar is verplicht.
Ze beginnen dan met groep 1 en 2 (de kleutertijd), hierin leren ze de schoolstructuur en hebben ze nog vrijheid om te spelen. Daarna gaan ze naar groep 3 (6-7 jaar, hier leren ze lezen, schrijven rekenen.
In dit jaar gaat het erg snel!! Mijn dochter leert lezen en schrijven aan de hand van de methode maan roos vis van Zwijssen (is ook op internet na te zoeken) Aan de hand van periodes leren ze verdieping en nieuwe klanken. Eerste jaar loopt van kern 1 tot en met kern 12. Rekenen leren ze nog met een voudige sommetjes. Pas vanaf groep 4 leren ze de tafels.

Verder kan ik je nog geen info geven, mijn dochter is nog niet zover. Het is wel zo dat 1 juf of meester in principe de klas draait (tenzij ze partime werken dan meerder leerkrachten), dus niet ieder vak iemand anders.
Wel merk ik dat ze dit jaar heel veel hebben geleerd en leest ze boekjes. Wel schrijft ze de woorden precies zoals je ze zegt. polisie = politie

Marcb

Marcb

12-06-2011 om 22:43

Grappig

Tsja, het is inderdaad zo dat er hier en daar wat verschillen zijn. Mijn vrouw kan me daar gelukkig voldoende van op de hoogte stellen.
We hebben ook een officieel boek aangeschaft dat alleen maar gaat over het oefenen van het schrijven van letters en cijfers (buitengewoon goed boek).

Nee, het vermoeden bestaat dat er op de school een wellicht niet ideale onderwijsmethode wordt toegepast (en dan druk ik me voorzichtig uit).
Onze oudste leest al vrij goed. Volgens mij beter dan dat ik dat deed op die leeftijd. En rekenen is voor haar geen probleem.

Het is ons in het verleden al opgevallen dat bijvoorbeeld huiswerk niet werd gecontroleerd en derhalve fouten niet gecorrigeerd. Ze is ook nog nooit met opdrachten thuis gekomen waarbij werd uitgelegd hoe geschreven moest worden. Dus ik denk dat dit gewoon overgeslagen is.

Het schoolsysteem is hier helaas niet zo goed. Ik weet dat het bijvoorbeeld in Spanje stukken beter is (mijn vrouw is half spaanse, dus van die kant krijgen we van de familie wel informatie .

Overigens, het lijkt me sterk (op dit moment althans) dat het wellicht met een gebrek aan onze dochter te maken heeft. Temeer omdat ze op allerlei fronten juist uitblinkt. Ze is op school al gebombardeerd tot één van de beste leerlingen. Wel is me dyslexie al eens door het hoofd geschoten, maar op dit punt lijkt het me nog wat vroeg om daar aan te denken.

Wel heel erg bedankt voor je reactie. Ben erg blij met de informatie.

Marc

Marcb

Marcb

12-06-2011 om 22:54

Goede info!

Ah, kijk, dat is zo'n beetje waar ik naar op zoek was.

Ja, ik ben er helemaal uit. Ben zelf nog met het oude systeem van kleuterschool, basischool, ed. opgegroeid, dus heb geen idee hoe het tegenwoordig in NL werkt.

In elk geval zat ik er niet zover naast met wat ik dacht dat men zou mogen verwachten van dit niveau. Onze dochter doet inderdaad hetzelfde met het schrijven van woorden die ze niet kent en schrijft dan vooral phonetisch. Gelukkig gaat dat in het italiaans 9 van de 10 keer goed, maar soms ook niet.

Overigens, zijn kinderen dan ook echt in staat op redelijk probleemloos woorden cursief te schrijven? Ik merk dat onze oudste, doordat ze vaak fout begint, dan in woorden in de knoei komt als ze de letters aan elkaar moet schrijven.

Overigens, het schijnt dat zij hier niet alleen in is. Vandaar dat ik er dus over denk om de school eens ernstig toe te spreken. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik bij de directeur op de stoep stond. Gelukkig met resultaat, dus dat geeft hoop.

Ik wilde er alleen eerst zeker van zijn dat ik niet met onredelijke eisen aankom, maar als het in NL en dus kennelijk ook in Spanje in feite normaal is dat een kind aan het einde van de eerste klas zou moeten weten hoe alle letters en cijfers geschreven worden, is er reden voor een gesprek.
Of dat dan over de kwaliteit van de school gaat of the capaciteit van ons kind is wat mij betreft een ander verhaal. Maar dit lijkt me niet iets om maar gewoon weg te wuiven.
Ik wil wel dat ze goed leert schrijven. Dat lijkt me redelijk fundamenteel.

Ik zal die lesmethode overigens zeker even na gaan kijken. Ben daar erg benieuwd naar. Want zonodig scholen we haar thuis bij. Dat heeft mijn schoonmoeder ook met mijn vrouw gedaan, omdat volgens haar toen het schoolsysteem hier al te wensen overliet. Dit dan volgens de catelaanse standaard, om het maar zo te zeggen.

Hartelijk bedankt voor de informatie. Die erg handig.

Marc

Janna3

Janna3

12-06-2011 om 23:14

Spiegelbeeld

Het is wel logisch dat kinderen aan het eind van groep 3 de letters en cijfers beheersen. Echter, het in spiegelbeeld schrijven van bepaalde letters en cijfers (met name b en d, 5 en s etc.) komt regelmatig voor. Dat heeft grofweg te maken met de manier waarop het kind de letter waarneemt. Dat hoeft dus niet aan het onderwijs te liggen.

Primavera

Primavera

12-06-2011 om 23:45

Niet vergelijken met nederland, maar met andere italiaanse basis

Beste Marc,
Je moet het schoolniveau niet vergelijken met Nederland maar met andere Italiaanse scholen als je het idee krijgt dat de leerkrachte niet genoeg eruit halen. Juist omdat een kind in Italië in principe steeds dezelfde juffen) houdt die met de klas meegaan is een goede juf belangrijk. Als je eentje treft waar je geen vertrouwen in hebt kun je het beste gelijk van school veranderen.
Ik woon in Italië en mijn vierde kind is net met de 1e klas (in Nederland groep 3) klaar. Mijn ervaring is dat ze in Italië weinig doen aan netjes schrijven in de eerste klas. De populatie is van oudsher jonger (de grens tot overgang ligt al minstens 35 jaar op 1 januarie en kinderen die in de eerste 4 maanden van het jaar geboren zijn woden vrij makkelijk versneld als ze wat voor lopen. Terwijl in Nederland de kinderen juist door dat gedoorkleuter vaak ouder zijn. In Italië begin je te leren schrijven in blokletters en dan in het eerste jaar leren ze de drukletters en vervolgens schrijfletters erbij. Spiegelen blijft door de blokletters en de jongere leeftijd vaak wat langer bestaan, maar gaat meestal in de tweede als ze steeds meer met schrijfletters moeten werken vanzelf over.
Je hebt hier geen schrijfles zoals ik dat in Nederland ken. Het wordt denk ik niet zo belangrijk gevonden, het gaat erom dat het leesbaar is. Als je kijkt hoe de meeste middelbare scholieren in Nederland gaan schrijven kun je je inderdaad wel eens afvragen of dat precies aanleren van schrijfletters wel zo fundamenteel is. Als je het belangrijk vindt zul je het in ieder geval zelf moeten doen, want na 4 kinderen en twee verschillende lagere scholen is mijn ervaring dat ze er hier niet aan doen.
Aan de andere kant gaan ze in Italië juist sneller met lezen. Niks AVI0 of AVI1 teksten, maar gelijk moeilijker en langere woorden zodat de kinderen niet schrikken van langere of moeilijkere woorden en vrij snel alle soorten teksten kunnen lezen. Ze mogen lezen wat ze willen. Accenten en apostroven moeten ook gelijk erbij geleerd worden en dat blijft toch een kwestie van zien. Zo schreef mijn dochter laatst "La More" ipv "L'Amore" omdat het fonetisch gelijk zou worden uitgesproken. De nederlandse teksten die worden aangeboden zijn vergeleken bij de italiaanse erg simpel en weing natuurlijk.
In Italië hebben ze al vanaf de lagere school vrij veel huiswerk, maar daarintegen hebben ze ook de meeste middagen vrij. Er wordt van je verwacht als ouder dat je zelf ook in de gaten houdt waar je kind tegen aanloopt en zeker het eerste jaar, maar ook later nog zul je vaak aan het kind moeten uitleggen wat de bedoeling precies is. De meeste ouders kijken trouwens vervolg zelf het huiswerk van het kind na en laten het verbeteren waar het de fout in gaat.
De mentaliteit die ik hier tegenkom is dat ouders meestal vinden dat zoiets belangrijks als de vorderingen van je kind je niet zomaar helemaal aan de leerkrachten over kunt laten. In Nederland wordt door scholen vaak verwacht dat ouders zich inzetten voor allerlei hand-en spandiensten, als versieren, leesmoeders, vervoer, enz. in Italië wordt verwacht dat je je kind met het huiswerk helpt.
In Italië is wel bij de wet vastgelegd wat het programma minimaal moet omvatten op de basisschool en de boeken die je gratis krijgt zijn als methode goedbevonden. Verder krijgen Italiaanse kinderen in de 3 maanden durende zomervakantie ook altijd één of meerdere werkboeken waarin de stof van het jaar nog eens dunnetjes wordt herhaald, zodat ze in September eventuele hiaten hebben bijgewerkt.
Op http://www.edscuola.it/archivio/norme/programmi/elementare.html vindt je meer informatie over het schoolprogramma. De hele site www.edscuola.it is interessant voor het vinden van informatie. Onder famiglia kun je veel lezen over rechten plichten van school en ouders.
Wat je verder over je dochter verteld is gewoon gemiddeld aan het eind van de eerste klas. Kinderen kunnen dan optellen en aftrekken t/m 20, een min of meer leesbaar schuinschrift schrijven, blokletters en drukletters en lezen vrij aardig.
Persoonlijk ben ik wel tevreden met het italiaanse basisonderwijs, al moet ik natuurlijk nog zien wat er na de hervormingen van overblijft. De klassen zijn kleiner en als ouder heb je veel meer in te brengen dan in Nederland. Het onderwijs is zeker in de onderbouw van de basisschool vrij klassikaal, maar dat wordt weer ondervangen doordat het niet hele dagen duurt en vervolgens ieder op zijn eigen tempo met net zoveel uitleg van de ouders als het nodig heeft de rest van de stof 's middags thuis doet.
De hoeveelheid huiswerk hangt erg van de leerkracht af en verder ook van het kind. Mijn oudste met prima intelligentie was er in de eerste vrij lang mee bezig, mijn jongste doet het in hooguit 10 minuten (behalve als er getekend moet worden, want dat legt ze haar ziel en zaligheid erin). Dat de oudste zoveel tijd kwijt was komt waarschijnlijk ook doordat ik toen nog niet begrepen had dat je als ouder wordt geacht op zelf de draad op te pakken en teveel van haar verwachtte dat ze zelf las en snapte wat de bedoeling was.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

13-06-2011 om 00:01

Aanvulling

Nog even voor de duidelijkheid, cursief schrijven heeft in Italië gewoon geen prioriteit. Het is echt niet gek dat je dochter nu af en toe nog niet weet hoe de letters aan elkaar moeten. Die van mij vraagt ook vaak nog bevestiging.
Wel vindt ik het apart dat je de kwaliteit van het onderwijs voornamelijk aan de schrijflessen afmeet. Persoonlijk denk ik dat goed leesonderwijs uieindelijk veel belangrijker is voor de schoolcarriere van een kind.
Groeten Primavera

Dat heet spiegelen

Dat hebben heel veel kinderen in de beginperiode van school. Vaak gaat het vanzelf over,soms moet er ook extra aandacht aan besteed worden.
Misschien moet je een beetje googelen erop?
groeten albana

Marcb

Marcb

13-06-2011 om 10:27

Aardige info

@ Primavera:

Goede info, daar kan ik wat mee.

Tsja, voor mij is het allemaal een beetje één pot nat. Uiteraard vergelijk ik met het niveau van andere landen omdat we nou eenmaal een internationale familie zijn. Tegelijkertijd staat het italiaanse onderwijs niet bekend om zijn hoge niveau. Dat laat her en der nog wel eens te wensen over. Doe maar eens een snel onderzoekje naar de opleidingsvereisten van leraren en leraressen, en je valt prompt van je stoel.

In veel gevallen wordt pedagogie als 'luxe' gezien, en hebben wij aan den lijve ondervonden wat het betekend als je met leerkrachten te maken hebt die niet formeel als leerkracht zijn opgeleid.

Vandaar dat ik in eerste instantie een vergelijking met italiaanse scholen niet een goede maatstaf vind, zeker als je ook bedenkt dat het niveau nog wel eens extreem kan verschillen.

Neemt niet weg dat jouw informatie wel heel waardevol is. Je zegt in feite dat het redelijk normaal is voor italiaanse maatstaven dat onze dochter haar huidige niveau heeft. Ikzelf vind dat zorgelijk, want ik vraag me af hoe ze dat gaan bijsturen.
Ook hier klaagt men op hoger niveau steen en been over het feit dat de gemiddelde italiaan niet eens fatsoenlijk zijn eigen taal spreken kan, laat staan dat hij het dan ook nog eens goed kan schrijven.
Persoonlijk vind ik het wat makkelijk dat men maar vind dat ouders delen van de taak van een school op zich moeten nemen. In praktijk komt het er vaak op neer dat dit niet gebeurt simpelweg omdat de ouders daar geen tijd voor hebben.

Enfin, ik denk dat ik inmiddels voldoende informatie heb om mee verder te kunnen.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie informatie.

Marc

koentje

koentje

13-06-2011 om 11:30

En let even op

Als je van plan bent op school te gaan praten dat je dit op respectvolle wijze doet naar de juf/meester?
Want je komt namelijk akelig arrogant over omdat je het tot twee keer toe hebt over 'ernstig toespreken'

Moet ik die leraressen (hier hebben ze ook op de lagere school voor elk vak een andere lerares) nu eens ernstig toespreken?

Pfffffffffffffffffff daar moet je zo niet mee aankomen!

Primavera

Primavera

13-06-2011 om 12:01

Ik denk dat je meer informatie nodig hebt

Beste Marc,
Het is onzinnig om in Italië te wonen en vervolgens van de school te verwachten dat het aan Nederlandse maatstaven moet voldoen en een op Nerland gelijkend programma moet volgen. Eerlijk gezegd vindt ik de PABO helemaal niet zo'n goede opleiding voor leerkrachten. Goede spelling leer je er in ieder niet, het wiskundige niveau laat te wensen over en de achterhaalde pedagogische onzin die ze vaak daar voorschotelen doet meer goed dan kwaad.
Wat de opleidingsvereisten van leerkrachten betreft, ik denk dat je je vergist met wat vroeger nodig was. Tegenwoordig moeten leerkrachten in Italië ook voor de lagere school een speciale universitaire opleiding hebben.
Ik denk dat jij en je vrouw idealistische herinneringen van vroeger vergelijken met wat je nu in de praktijk met je kinderen tegenkomt. Neem eens een kijkje in de rubriek ouders en school hier. Ook in Nederland wordt geklaagd dat men niet meer kan spellen en rekenen.
Persoonlijk ben ik heel blij met de kleinere klassen hier en bovenal met de inspraak van schoolkeuze en de acceptatieplicht die scholen in Italië hebben. In Nederland hoeven scholen van de wet haast niets en moeten ouders van alles. Hier in Italië is het tenminste niet mogelijk dat een samenwerkingsverband je kind naar een school die niet je keuze is kan sturen met de smoes dat ze je kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft en moeten scholen van de wet tenminste ook aan een aantal plichten voldoen.
In PISA onderzoeken scoort Nederland hoger met zijn 15-jarigen vergeleken bij Italië, maar Spanje scoort lager dan Italië.
Helpen met huiswerk, in de zin van ondersteuning, uitleg en leren plannen hoort in Italië bij de taakomschrijven van ouders en niet van school. Het idee is dat je zoiets belangrijks niet zomaar aan een min of meer vreemde die je toevallig voor de klas treft kunt overlaten. Het sluit aan bij het italiaanse idee dat degene die het het beste weet voor het kind de ouder is en niet een vreemdeling ook al is die geschoold. Dat heeft nadelen in de zin dat je als ouder meer moet begeleiden, maar tegelijk ook voordelen dat je als ouder meer in te brengen hebt en de schoolcarriere van je kind veel minder van de meningen van de leerkrachten die het toevallig treft.
Ik ben na mijn middelbare schoolperiode naar Italië geemigreerd, mijn indruk was toen dat ze in Italië minder in praktische kennis zoals wiskunde en natuurkunde investeren maar daarintegen wel cultureel en literair een veel bredere opleiding hebben.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

13-06-2011 om 12:12

Meer kwaad dan goed bedoel ik

De pedagogische onzin die ze vaak op de PABO voorschotelen doet meer kwaad dan goed, bedoel ik. Alle wetenschappelijke onderzoeken ten spijt, hoor je nog steeds wauwelen over de 'rijping van het kind' die je af moet wachten alvorens bepaalde stof aan te bieden.
Ook in Nederland hangen de resultaten die een kind op school boekt erg af van wat het thuis al aangeboden heeft gekregen. Alleen omdat dat speels en indirect gebeurd zonder dat de ouders bewust zijn dat ze in feite leerstof aanbieden, wordt nog vaak gedaan alsof een kind alleen maar op school leert.
Jouw stelling, "het is niet eerlijk om van ouders te verwachten dat ze hun kind met huiswerk begeleiden op school want daar hebben ze vaak geen tijd voor" is niet anders als die van allochtonen in Nederland, die verwachten dat de school wel voor een goed leesonderwijs zorgt zonder zich te realiseren dat ouders van goed lezende kinderen al van kleins afaan daar mee bezig zijn. Eerst door voorlezen en vervolgens door te zorgen dat er genoeg leesvoer aanwezig is en dat ook te stimuleren. Ook in Nederland is het niet vanzelfsprekend dat je alles aan school overlaat. Alleen is het stimuleren van lezen zo gewoon geworden voor veel Nederlandse ouders dat ze er niet bij stilstaan dat dat eens als exclusieve taak voor school gezien werd.
Groeten Primavera

+ Brunette +

+ Brunette +

13-06-2011 om 14:49

Correcte spelling

Mijn dochter is een van de besten van de klas (tweede klas/groep 4 in NL) maar haar spelling is slecht, ook herinner ik me van mijn eigen schooltijd dat het jaren duurt totdat een kind een beetje fatsoenlijk kan spellen. Wat helpt is veel boekjes lezen, dan krijg je de juiste spelling vaker onder ogen en blijft dus beter hangen, probeer dus lezen te stimuleren. Kanttekening hierbij is dat veel kinderen pas enthousiast worden voor lezen als ze er wat handiger in zijn, dus geef het nog een jaartje de tijd.

Tineke

Tineke

13-06-2011 om 21:41

Primavera, de pabo bestaat niet

Primavera: "De pedagogische onzin die ze vaak op de PABO voorschotelen doet meer kwaad dan goed, bedoel ik. Alle wetenschappelijke onderzoeken ten spijt, hoor je nog steeds wauwelen over de 'rijping van het kind' die je af moet wachten alvorens bepaalde stof aan te bieden."
Ik weet dat dé Pabo niet bestaat. Er doceren heel verschillende mensen. Ik heb weleens een module les gekregen, van alleen docenten waar ik enorme jeuk van kreeg. Maar in een nieuwe module, met nieuwe vakken, dus andere docenten, is ieder uur een feestje. Dan sta ik zelfs versteld van hun kunde en zeer kritische blik richting onderwijs. Er blijkt dan zo ontzettend veel kennis en ervaring op de Pabo aanwezig te zijn! Mijn beeld is dus juist heel wisselend.
De verplichte toetsen (taal, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur&techniek) zijn van redelijk niveau, er is wel verschil in wat een Pabo met de normering doet. Wettelijk stelt het niet overdreven veel voor, maar toevallig wilde mijn Pabo hogere minimumscores zien bij rekenen en taal. En ik kan je vertellen, dat was pittig. Rekenen zelfs zeer pittig, vooral omdat het -bij mijn pabo- allemaal uit het hoofd moest, en dat viel mij niet mee met inhoud van druppels berekenen en dan hoeveel liter water er verbruikt wordt bij 8 minuten douchen.

Opeldingsniveau leerkrachten

De mensen die ik ken die in Italië op lagere scholen werken hebben allemaal een universitaire opleiding. Ik heb zelf in de jaren 80 PA gedaan, de afgelopen 10 jaar met stagiaires van de PABO gewerkt en gezien wat ze moeten leren. Ik was 25 jaar geleden al niet echt onder de indruk van het niveau van de opleiding, ik ben het nog steeds niet.
Maar ik ben het helemaal met Kaatje eens: er zitten parels tussen en tref je die, dan ziet het er opeens heel anders uit.

Maw. ik geloof eerlijk gezegd niet dat Italiaanse leerkrachten slechter opgeleid zijn dan Nederlandse. Misschien wel anders, maar goed, ander land, andere cultuur, andere waarden.

Mijn kinderen zitten een groot deel van het jaar op een Amerikaans georiënteerde internationale school. Zeker voor de jongste ben ik niet echt blij met wat ze leert.
Dat los ik dan op door thuis aan te bieden waarvan ik vind dat ze het op school mist.
Het heeft mij dus zeker 2 jaar gekost om er achter te komen dat het dus bij de 'projects' en 'posters' die thuisgedaan moesten worden niet de bedoeling was dat kindlief dat zelf deed, maar dat de ouders dat huiswerk voor het kind deden.

Marcb

Marcb

14-06-2011 om 01:17

Ter verduidelijking

Jongens, laat de gemoederen niet hoog oplopen.

De redenering is simpel: ik heb stof tot vergelijking nodig om mijn eigen waardeoordeel te kunnen maken. Dat was de hele opzet van mijn berichtje.

Dat hier allerlei conclusies aan verbonden worden verbaasd mij zeer, temeer omdat ik de hele achtergrond van deze school, de leerkrachten en het bestuur niet uiteengezet heb. Dat zou namelijk teveel tekst vergen om dat uit te leggen.

Helaas is het op deze school niet zo dat de leraressen opgeleid zijn voor hun vak. Tevens lijkt het me niet de taak van ouders, hoe je het ook wilt zien, om recht te breien wat een school verkeerd onderwijst.

Ik was slechts op zoek naar een indruk van het niveau van een zevenjarige dat het tweede jaar van een basisschool in moet. Hoe een systeem ook opgezet is, als ik de indruk krijg dat het niveau dusdanig is dat het lastig wordt om na 5 jaar degelijk voorbereidt te zijn voor een vervolgopleiding, dan maak ik me dus zorgen.

Maak me overigens sterk dat het arrogant is om een school aan te spreken over slechte prestaties. Het gaat hier wel om de toekomst van mijn kind, en daar maak ik me hard voor. Het maakt me daar volstrekt niets bij uit wat een ander daarvan vind. Dat doet volgens mij ook niet ter zake.

Enfin, nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik heb de info waar ik naar opzoek was, en kan verder.

Een fijne zomervakantie voor iedereen, en houdt het hoofd koel.

Marc

Primavera

Primavera

14-06-2011 om 09:36

Kaatje

Natuurlijk, je hebt gelijk dat het verschil per PABO erg anders is. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op wat ik van sommige mensen die op de PABO gestudeerd hebben heb gehoord (al een tijdje terug).
Alleen vond ik de suggestie van Marc dat nederlandse leerkrachten en spaanse kennelijk allemaal fantastisch waren opgeleid en de italiaanse niet een verkeerde voorstelling van zaken maken.
Het is nog niet zo lang dat je in Italië een universitaire opleiding moet hebben om leerkracht te worden van de lagere school. Ik herinner me dat tijdens de lagere school tijd van mijn oudste (nu bijna 13) er een oudere juf was die er een studie bij deed om alsnog die kwalificatie te halen.
De toon uit Marc's berichtje dat het hele Italiaanse onderwijs slecht zou zijn in vergelijking bij het spaanse en nederlandse klopt gewoon niet. Sommige punten zijn beter in Nederland, andere in Italië en waarschijnlijk weer andere in Spanje (het spaanse onderwijs ken ik niet). Het kan best dat zijn dochter op een zwakkere italiaanse school zit, die heb je in Nederland ook. Alleen krijg je die dan met praten niet sterk en kan het kind beter van school verwisselen.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

14-06-2011 om 10:11

Dirksmama

Het is hier gelukkig niet zo dat je als ouder geacht wordt de projecten voor je kind te doen. Alleen heb ik gemerkt dat andere ouders het huiswerk van hun kinderen op de lagere school vaak nakijken voordat het wordt ingeleverd.
Het nederlandse idee van huiswerk is dat het kind dat helemaal zelf maakt en de leerkracht vervolgens kan zien welke fouten het kind nog maakt om dat vervolgens in de les op te pakken. Een soort test eigenlijk om de aangeboden leerstof op aan te passen.
Het italiaanse idee van huiswerk is dat dat eigenlijk gewoon lesstof is dat thuis wordt gedaan vanwege de mindere uren die italiaanse kinderen in het schoolgebouw zitten (vergeleken bij nederlandse kinderen). Op die manier hoeven de snellere kinderen niet 's middags nog uren hun tijd te verdoen met iets wat ze allang snappen en krijgen langzamere kinderen juist meer tijd zodat ze met de stof bij blijven. Voordeel is ook dat juist degene die de verantwoordelijkheid heeft en de belangen van het kind het beste kan behartigen, namelijk de ouder, goed in de gaten heeft hoe het met de schoolse vorderingen van het kind gaat. Nadeel is dat het die ouder natuurlijk tijd kost.
Als het kind veel fouten in het huiswerk heeft zitten dan wordt dat weinig op school in het klassikale systeem aangepakt (de andere kinderen hebben het immers niet nodig) maar krijgt het kind dat huiswerk met de correcties van de juf de volgende dag weer mee om het nou goed te schrijven zodat het het alsnog leert. Als je dat als ouder gelijk de eerste dag doet ben je sneller klaar, dus vandaar.
Het is een verschil in mentaliteit waar huiswerk voor dient. Voor nederlanders is het een test wat een kind al zelf kan, voor italianen is het een manier om lesstof thuis te leren zodat het kind niet 's middags nog in een (heet) klaslokaal hoeft te zitten.
Idem voor het huiswerk in de zomervakantie. De kinderen krijgen een extra maand vrij (en hebben dus 3 maanden ipv 2) als ze dat deel van de lesstof, die uit een globale herhaling bestaat van wat dat jaar behandeld is, vervolgens volgens eigen planning in die zomer vakantie doen. Daarbij kun je ook niet tot september wachten om de leerkracht om extra uitleg te vragen.
Voor ouders die geen tijd hebben doordat ze bijv. lange dagen maken met werk en er geen grootouders of andere familie als opvang is zijn er ook buitenschoolse opvangmogelijkheden in de middagen dat de kinderen vrij zijn, waar ze dan ook het huiswerk begeleiden.
En verder zoals Dirksmama al noemt wordt het schoolprogramma natuurlijk bepaald door de waarden die er in een bepaalde cultuur heersen. In Italië wordt netjes volgens een bepaalde manier schuinschrijven niet erg belangrijk gevonden aangezien de meesten dat schrift vroeg of laat toch weer loslaten en dus wordt daar weinig tijd in gestoken. Ik heb hier nog nooit een cijfer voor schrijven gezien, terwijl ik me van vroeger in Nederland herinner dat schoonschrijven in de eerste klas een vak apart was waar je een cijfer voor kreeg. Terwijl ze aan de andere kant in Italië juist meer tijd stoppen in het van begin af aan lezen van moeilijker teksten (gelijk AVI10 ofzo), terwijl ze dat in Nederland in de eerste groepen veel langzamer en voorzichtiger opbouwen.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

14-06-2011 om 11:11

Marcb

Als jij je zorgen maakt over het niveau is het wat raar dat je dat internationaal gaat vergelijken, tenzij je het plan hebt om na 5 jaar naar Nederland of Spanje of welk land dan ook te emigreren.
Mijn ervaring met emigranten die alles in hun nieuwe land maar niks vinden en juist alles uit hun geboortelanden ophemelen is dat ze inderdaad in dat tijdsbestek meestal weer remigreren.
Praktisch gezien is, mocht het schoolniveau werkelijk onder de maat zijn, het handiger om je dochter van school te laten veranderen dan als daarvoor niet opgeleidde buitenstaander te proberen om de leerkrachten te zeggen hoe ze hun vak moeten uitoefenen. Tenzij je natuurlijk op een eilandje als Capraia of één van de Eolische eilanden zit, dan wordt dat moeilijker.
In Italië worden er in iedere lagere school in de 2e en 5e klas de zogenaamde INVALSI-testen gehouden. Van daaruit kun je zien hoe de leerlingen op jullie school scoren vergeleken met het gemiddelde van het land en het gemiddelde van de regio.
Na 5 jaar lagere school is er niet een vervolgopleiding, maar alleen maar de middenschool waar iedereen naar toe gaat. Op dit moment zijn de publieke lijsten met wie daar overgaat en blijft zitten bekend. Op de middenschool in de buurt kun je nu dus zien of er van de leerlingen die van jullie school afkomstig zijn relatief veel blijven zitten.
Een andere indicatie krijg je door bijv. aan bijlesleerkrachten te vragen. Die weten precies van welke lagere school afkomstige leerlingen vaker bijles nodig hebben dan anderen. Ook door gewoon met ouders te praten, vooral degenen met oudere kinderen die al verder in de schoolcarriere zijn kun je te weten komen of die moeite hebben ondervonden met aansluiting van vervolgopleidingen en naar welke vervolgopleiding ze zijn gegaan.
Verder maakt het uit of je dochter op een staatsschool of op een privéschool zit. De staatscholen moeten aan bepaalde nazionaal bepaalde minimumeisen voldoen met goedgekeurd lesprogramma. Privéscholen, die niet gesubsideerd worden zijn daar vrijer in, waardoor er bepaalde scholen zijn onstaan die van niet zo'n goede kwaliteit zijn omdat de betaling van de ouders van het niet mis te verstane lesgeld belangrijker wordt dan de resultaten van het kind.
Eerlijk gezegd vindt ik je uit wat je in je eerste berichtje over de schoolvorderingen van je dochter schrijft wat voorvarend om uit het spiegelen van je dochter gelijk te concluderen dat ze over 4 jaar niet goed voorbereid zou zijn voor de middenschool. Koop een goedgekeurd vakantiehuiswerkboek voor klas 1. Als ze de stof daaruit kan dat is ze volgens Italiaanse maatstaven op niveau. Als je graag wilt dat ze mooi leert schrijven leer het haar dan zelf. Tijd genoeg met die korte schooldagen die ze hier hebben. Het is ietwat arrogant om van school te verwachten dat ze hun lessen gaan aanpassen aan een nederlands lesprogramma wat jij kennelijk in je hoofd hebt.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

14-06-2011 om 11:28

Izar

Zoals ik al in een eerder berichtje schreef komt dat begeleiden met huiswerk meer voor uit het feit dat de kinderen relatief weinig lesuren op school hebben en niet uit het taak over moeten nemen van juf.
Huiswerkbegeleiding is vooral in de eerste jaren wat intensiever (hangt ook erg van het kind af) maar in de bovenbouw van de lagere school kunnen ze het meestal zelf wel en hoef je alleen maar te helpen met aan de planning herinneren, overhoren of bijspringen als het kind zelf aangeeft moeilijkheden te hebben. Tenzij je een zorgenkind hebt, dan kost het een hoop energie.
Werktijden zijn hier overigens vaak anders dan in Nederland en bovendien gaan kinderen veel later naar bed, waardoor er meer tijd is.
Ook speelt de italiaanse mentaliteit mee dat ouders het het beste weten in tegenstelling tot de nederlandse mentaliteit waar ouders snel als onkundig worden neergezet. Zoiets belangrijks als de schoolvorderingen van je kind willen de meeste italiaanse ouders helemaal niet totaal in handen van de juf leggen.
Groeten Primavera

Ouderparticipatie

Wat ik nu in verschillende landen gemerkt heb is dat men huiswerk vooral als een manier ziet om ouders betrokken te hebben bij school.
In veel landen kom je als ouder nauwelijks het schoolgebouw, laat staan een klas in. Leerkrachten zien huiswerk ook echt als een manier om ouders bij het onderwijs betrokken te houden. Het huiswerk is ook echt onderdeel van het volledige programma, kinderen missen echt delen van de stof als ze het niet maken. Ik heb gemerkt dat het al vanaf vrij jong (jaar of 5) om veel werk kan gaan. Kostte al snel een uur per dag.

Lastig als je zelf als juf op de PA hoorde dat huiswerk op de lagere school alleen gegeven wordt door juffen die hun werk niet goed doen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.