Even anoniem
22-04-2009 om 09:01
Schoolplein
Er was eens een basisschool in Haarlem, waar de directrice bekend stond als een soort tyraan die geen tegenspraak dulde. De laatste episode is dat het opgeknapt pleintje van de schooldependance nu pontificaal een bord met de naam van de directrice draagt: het XX-ZZplein. Ik stond gisteren op het schoolplein op mijn dochters te wachten, en alle ouders hadden het erover, vonden het niet kunnen, schokkend, belachelijk, etc. Maar niemand (ik ook niet) die durft iets erover te zeggen, wat ook typerend is voor de sfeer op school. Kunnen we de inspectie over zo iets aanspreken? Ik kan er met mijn verstand niet bij, ik dacht dat zo iets alleen in communistische landen gebeurde...
Anoniem uit Haarlem
M Lavell
22-04-2009 om 09:19
Angst is een slechte raadgever
"ik dacht dat zo iets alleen in communistische landen gebeurde..."
Het gebeurt in landen en omgevingen met bange mensen. De vraag is even of het wel zo zinnig is om in dit geval zo bang te zijn. De directie heeft niet de macht om de Stasi op je af te sturen.
"Kunnen we de inspectie over zo iets aanspreken? "
Zolang niemand iets durft te zeggen kun je niemand aanspreken. Het verschijnsel 'schoolplein draagt naam directrice' is geen bewijs van permanent verstoorde verhoudingen of een tiraniserende directrice.
Groet,
Miriam Lavell
roanne
22-04-2009 om 10:35
Hé anoniem
Het lijkt me dat een school daar geen toestemming van de inspectie voor hoeft te hebben. Uit je bericht spreekt inderdaad wel angst. Zijn er geen andere zaken die je aan kunt kaarten? Bijvoorbeeld communicatie van de directie met de ouders? Dat is wel een punt dat de inspectie belangrijk vindt. Je kunt op internet soms ook verslagen opzoeken van de inspectie over de scholen.
Roanne
Tirza G.
22-04-2009 om 15:38
En ik woon niet eens in Haarlem, maar hier worden pleinen (school, speel) ook wel naar directeuren genoemd. Overigens wel vaak als afscheidskadoo
Of een speelplein naar een wethouder ofzo die extra zijn best heeft gedaan voor een mooi speeltoestel.
Gewoon, aardigheidje. Men spijkere een blauw bordje met een naam aan de gevel.
Tirza
Rafelkap
23-04-2009 om 10:10
Wat doe je daar dan nog?
Wat doe je daar dan nog, op die school, als die sfeer zo vreselijk is. Wegwezen!
Zo'n bordje is niet verboden, hier ook een school in de buurt die vernoemd is naar (oud-)directeur. Hoe weet jij dat het haar eigen idee was? En al zou ze een ijdeltuit zijn, waarom zou je hier niet naar vragen hoe dat zit?
rutiel
23-04-2009 om 13:02
Ach
Zo'n schoolplein de naam van de directrice geven lijkt me nou van minder belang dan de manier waarop zij haar functie invult.
Waarom zou je de inspectie lastigvallen met iets als een naam van het schoolplein terwijl er (blijkbaar) veel grotere problemen zijn? Is de directrice eigenlijk nog wel in dienst of gaat het om een oud-directeur? In het laatste geval of als ze al bijna weg gaat zou ik me er al helemaal niet druk over maken.
n@nny