Nasha 1st
07-12-2010 om 13:30
Schoolplein ijs/sneeuwvrij, wie is verantwoordelijk?
Op het schoolplein van de kinderen ligt een behoorlijke hoeveelheid aangevroren sneeuw. Het schoolplein is openbare ruimte, dwz, het is tevens de speelruimte voor de in de buurt wonende kinderen. Is nu de gemeente of de school verantwoordelijk om dit schoon en ijsvrij te houden? En wie stel je aansprakelijk als je onderuit gaat en wat breekt?

Chippie
07-12-2010 om 13:49
Nasha
"Het schoolplein is openbare ruimte, dwz, het is tevens de speelruimte voor de in de buurt wonende kinderen."
Het schoolplein is waarschijnlijk open gesteld voor de buurt als speelruimte. Maar dat wil niet zeggen dat het 'openbare ruimte' is. Gemeente en onderwijsbestuur maken afspraken over onderhoud etc. Het enige wat je kunt doen is gemeente bellen.
Ik vraag me trouwens af of je kunt afdwingen dat een plein schoon en ijsvrij moet zijn. De stoep (van de gemeente) wordt ook niet ijsvrij gehouden.
Bovendien is er ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Ik ga er vanuit dat school iets te verwijten valt als er geen looppad vrijgemaakt is om de school te bereiken. Buiten dit looppad is het een kwestie (mijn inziens) van eigen verantwoordelijkheid. Spelen na schooltijd valt zeker onder de eigen verantwoordelijkheid.

Moppeke
07-12-2010 om 15:30
Onder schooltijd: school
Want school moet toch zorgen voor een veilige speelomgeving voor je kind?
Buiten schooltijd vind ik een ander iets, dan is het ook meer eigen verantwoordelijkheid.
Als kinderen op een ijsplein naar buiten worden gelaten om buiten te spelen (onder schooltijd), dan is dat de goden verzoeken. En dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de school.
Hier is het plein ook een ijsbaan, gevaarlijk. Alleen een beetje bij de voordeur gestrooid.

T&T
07-12-2010 om 15:44
Jaaa lekker glijden!
Hier een besneeuwd en beijzeld schoolplein met looppaadje... kinderen spelen gewoon buiten, glijden dat het een lieve lust is, en iedere twee minuten valt er eentje... van botbreuken heb ik nog niet gehoord, al kan er altijd iemand net verkeerd vallen natuurlijk. Vorig jaar ben ik zelf wel flink gevallen, net voor de school overigens, op het stoepje dat ook niet ijsvrij is, en dan hebben we het nog niet over de weg, waar de auto's af en aan glijden, want gestrooid word er niet meer. Het is gewoon best gevaarlijk weer, je moet opletten, maar echt, kinderen kunnen overal vallen! (en mama's ook )
Tess

Yura
07-12-2010 om 17:15
Klasgenootje gevallen
Vanmorgen is een klasgenootje van dochter gevallen op het plein. Was vrij hard blijkbaar want hij was vanmiddag niet op school. Groep 8 is gister de hele middag bezig geweest kerstspullen rond te brengen, ook van het ene naar het andere gebouw, dus steeds over dat gladde plein, als je ze dan toch voor klusjes in zet, had ze dan liever de gladheid laten aanpakken, nu is er inmiddels een "kalf verdronken".

reina
07-12-2010 om 17:56
Gemeente vragen
Als je wilt weten wie verantwoordelijk is kun je dat navregen bij de gemeente. Wil niet zeggen dat je antwoord krijgt trouwens . Ik erger me rot aan de spekgladde bushaltes, uitstappenj is elke keer weer een gok, juist in de bus rijden veel ouderen, mensen op kruken etc., voor hem is het extra lastig. De busmaatschappij verwijst naar de gemeente en die geven geen reactie als ik hen mail wie ik kan vragen de boel stroef te houden. Bij mij op school wordt het looppad en een deel van het plein schoongehouden en nu met de aanvriezende gladheid wordt er 's morgens zout gestrooid , maar of dat een verplichting is zou ik niet weten.

Nasha 1st
07-12-2010 om 18:01
Toch gek
dat het zo'n grijs gebied is...Ik zal de gemeente inderdaad eens vragen. Gelukkig is er nog niks ernstigs gebeurd, maar gister moest ik, in het donker, en over dat gladde plein, de kinderen ophalen bij de BSO (die zit in de school zelf). Ook een andere moeder had er al achteraan gezeten. In ieder geval willen we het ook via het bestuur gaan laten lopen met het team, OR en MR.
Ik moet zeggen dat school nu wel als maatregel heeft dat de kinderen meteen naar binnen kunnen, maar ja, wel weer over dat gladde plein En inderdaad, buitenspelen is er nu niet bij, en ze moeten toch energie kwijt?

Picasso
07-12-2010 om 19:07
Of je doet het anders
In plaats van opzoeken wie er verantwoordelijk is kun je het ook anders aanpakken. Bij ons op school hebben ze gisteren tijdens de overblijf alle kinderen (en de overblijfouders) met bezems, scheppen enz. aan het werk gezet om het plein ijsvrij te krijgen. Is best goed gelukt en er zijn geen ernstige valpartijen geweest.

Temet
07-12-2010 om 21:58
Goeie vraag
Nasha, hier een vergelijkbare situatie: een groot schoolgebouw (brede school) met inpandige BSO en een loeigroot openbaar toegankelijk schoolplein. Kennelijk valt het onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid, want ik heb er verleden jaar een strooiwagen gezien. Die was toen ook te laat, en dat is dit jaar niet anders, kennelijk strooien ze pas op het plein als de rest van het stadsdeel geweest is en ze nog zout over hebben.
Ik kan begrijpen dat het plein niet ijsvrij is maar zou het wel waarderen als vanaf de verschillende ingangen in elk geval een vrij pad zou worden gemaakt, het is nu eng om te zien hoe iedereen aan het glijden en glibberen is.
Misschien toch eens een mailtje naar de school sturen om te vragen of er nagedacht kan worden over een plan voor gladheidsbestrijding.
Groeten,
Temet

Minet
08-12-2010 om 09:11
Eigen verantwoordelijkheid nemen
Ik vind (is dus mijn persoonlijke mening die op mijn werkplek leidend is) dat de school/kinderopvang als eigenaar of huurder van het pand verplicht is aan hun klanten/leerlingen/ouders/personeel te zorgen dat er een paadje sneeuw- en ijsvrij is. Zoveel moeite is het niet om na sneeuwval te zorgen dat er een paadje van 50 cm breed schoon is tot aan de openbare weg. Een sneeuwschuiver en een paar emmers zout doen wonderen.
En bij echte ijzel kun je zand gebruiken.
Ik weet echter ook dat niet elke school- of kinderopvangmanager er zo over denkt, dan krijg je dus heel gevaarlijke situaties waar de kinderopvang in ieder geval wel verantwoordelijk voor is. Ook het onderhoud en in goede staat verkeren van het buitenterrein valt nl. onder de risico-inventarisaties, en aan een gevaarlijke situatie moet onmiddelijk iets gedaan worden om deze op te heffen.

Wilma
08-12-2010 om 12:54
Hier
was het ook spek- en spekglad. En ik was dus maandag en dinsdag overblijfkracht (Sini, heerlijk dat je ons even noemde . Wat vond ik 't vréselijk. Heb na een tijdje ook maar wat grotere kinderen met een kinderschepje het ijs laten stukslaan (laag bij de grond en de andere kinderen ver uit de buurt), zodat in elk geval rond de zandbak het ijsvrij was. Daar zag ik in gedachten al kinderen uitglijden en met hun hoofd op de rand van de zandbak vallen.
Op het grote plein waren ze zelfs aan het voetballen op het sneeuw/ijs, vréselijk.
Gelukkig is er niks gebeurd, maar oh oh, wat een valpartijen. Van mij hadden de kinderen binnen mogen blijven, maar ja, juist de kinderen vinden die glijpaadjes leuk :-S.
Groetjes,
Wilma

Nasha 1st
08-12-2010 om 21:24
Concierge
nee, die hebben we niet....
Er is van de week wel door 1 van de bovenbouwgroepen op het plein gepekeld, maar toch niet voldoende om een veilig plein te creeeren. Ik zie wel dat het een complexe zaak is waarbij eigenlijk niemand "echt" verantwoordelijk is. Ja, je moet verantwoordelijkheid nemen wellicht, als buurt/school/BSO, je dient een gezamenlijk belang. De buurt, omdat de kinderen daar spelen, de school, omdat de kinderen daar naar toe moeten, en de BSO, omdat de kinderen veilig moeten kunnen spelen....Lastig.....Laten we maar duimen dat het snel warm water gaat regenen en er geen gekke dingen gebeuren....

Nasha 1st
09-12-2010 om 20:08
Mail via gemeente
en die stellen gewoon, gemeente is niet verantwoordelijk, school is dat zelf. Helder dus...toch?

Rosase
10-12-2010 om 00:11
Klopt
Dit is niet de verantwoordelijkheid van de gemeente. Het schoolplein behoort niet tot de openbare ruimte en de gemeente is er geen wegbeheerder en daarom dus niet verantwoordelijk voor de gladheidbestrijding. Dat ze op de school van Temet vorig jaar na verloop van tijd gestrooid hebben is op te vatten als niets meer en niets minder dan coulance.
Ik weet ook niet wat jullie dan verwachten van een gemeente, maar het is echt ondoenlijk om alles ijsvrij te krijgen. En in feite is een gemeente dat ook helemaal niet verplicht. Een gemeente moet een goed dichtgetimmerd gladheidsbestrijdingsplan hebben, en er voor zorgen dat de doorgaande wegen begaanbaar zijn
(en zelfs dat is eigenlijk nog maar de vraag) en de rest is eigen verantwoordelijkheid.

reina
11-12-2010 om 09:20
Rosase
"het schoolplein behoort niet tot de openbare ruimte", Dt is toch per gemeente verschillend? Er zijn ook gemeentes waar de meeste schoolpleinen open en openbaar toegankelijk zijn en waar de jeugd op mag spelen in hun vrije tijd. Hoe ligt het dan? Ik denk dat het gemeentelijk beleid is, dus verschillend per gemeente. Ja, gemeentes moeten keuzes maken, vaak ligt de prioriteit bij de auto, hier worden slechts enkele fietspaden ijsvrij gehouden, de echt doorgaande, en ook dan vaak maar gedeeltelijk. Als voetganger moet je je eigen zakje zout meenemen wil je veilig over straat kunnen ;-(
Eigen verantwoordelijkheid? Ja, ik kan ervoor kiezen niet te gaan werken.... Zelfs als ieder zijn stoepje en het stukje weg voor zijn huis schoonhoudt (wat ik braaf doe) is nog lang niet alles veilig om te lopen/rijden omdat er (gelukkig) lang niet overal woningen staan.

Rosase
11-12-2010 om 10:33
Reina
Uitzonderingen daar gelaten behoort het schoolplein dan nog steeds niet tot de openbare ruimte. En bovendien worden parken en speelvoorzieningen, die wel tot de openbare ruimte behoren, ook niet gestrooid.
Gemeenten maken keuzen in wat ze wel en niet strooien, en zijn niet verplicht om dit soort voorzieningen te strooien. Je kunt wel gaan verwachten dat de gemeente dit soort dingen allemaal gaat oplossen, maar dat gaat niet lukken om dat
a. ze daar niet genoeg mensen en machines voor hebben. b. er daar vast niet genoeg strooizout voorhanden voor is (de eerste zoutleveranciers beginnen alweer te piepen namelijk) en
c. jij als inwoner daar vast niet de rekening voor wil betalen. In mijn gemeente kost een enkele strooiactie namelijk rond de 4000 euro en wordt er gemiddeld zo'n 25 maal uitgerukt (en vorig jaar 80x!). Kun je je voorstellen wat het voor de kosten zou gaan betekenen als er dan ook nog stoepen en andere locaties gestrooid zouden moeten worden? Dan zit je al gauw een factor 5 tot 10 hoger. Dat zijn dan echt geen leuke bedragen meer. En bovendien ook erg slecht voor het milieu.
Als jij echter vindt dat er in jouw gemeente essentiele stukken worden overgeslagen is het denk ik het handigste dat je dat schriftelijk bij je gemeente aangeeft. Dat is het enige dat helpt.

reina
11-12-2010 om 14:16
Rosase
Ik verwacht ook niet dat de gemeente alles oplost, ik weet dat de kosten hoog zijn, ik ben op de hoogte van het feit dat het de afgelopen winter extreem was, ik snap ook dat zout dan op is etc etc en ik heb hen al aangegeven dat ze m.i. belangrijke dingen (zoals bushaltes) overslaan. Ik hoef het toch niet eens te zijn met de keuzes die de gemeente maakt? Dat geef ik dan ook aan hen door, alleen jammer dat ik vorig jaar helemaal geen reactie kreeg (en ja, ik had het juiste e-mailadres) en dit jaar alleen de standaardreactie dat het strooibeleid ter inzage ligt op het gemeentehuis.

reina
11-12-2010 om 16:53
Rosase 9ot)
"Uitzonderingen daar gelaten behoort het schoolplein dan nog steeds niet tot de openbare ruimte" Ik werd nu toch nieuwsgierig en heb het even nagekeken : in onze stad vallen schoolpleinen, muv de fietsenhokken en bergingen, onder de openbare ruimte. Wat uiteraard niet wil zeggen dat de gemeente ze dús sneeuwvrij moet houden.
"En bovendien worden parken en speelvoorzieningen, die wel tot de openbare ruimte behoren, ook niet gestrooid." dat vind ik nou net geen steekhoudend argument, want niemand is verplicht zich tijdens gladheid te begeven in parken en bij speelgelegenheden, dat is echt eigen keuze, het schoolplein is voor velen echter wel verplichte kost

Geerke
12-12-2010 om 09:30
Mijn groep 1-2 speelt ook buiten
Op een kleiner stukje plein dan anders. Gaat prima. En wat korter dan anders.

Rosase
13-12-2010 om 19:28
Okee reina
Dan is jouw gemeente dus een uitzondering. Hoe het in mijn woongemeente zit weet ik niet. Weet wel dat de schoolpleinen niet gestrooid worden en dat er wel een looppaadje vrij gemaakt wordt door de school. In mijn werkgemeente proberen we de in ieder geval de aan en afvoerroutes een beetje vrij te houden, mits voldoen tijd en zout. En faciliteren we het zout zodat scholen in de gelegenheid worden gesteld om zelf het schoolplein bij te houden. Overigens werkt strooizout wel het beste als er op gereden wordt. En dat gebeurt meestal niet op een schoolplein...
Maar eigenlijk denk ik dat de pijn hem vooral zit in wijze waarop "jouw" gemeente omgaat met jou en je tips. Wist je ook al dat wethouders vaak spreekuren hebben?

reina
13-12-2010 om 20:54
Rosase (ot)
Ik vind het vervelend dat automobilisten zoveel belangrijker lijken te zijn dan voetgangers en fietsers. "Wist je ook al dat wethouders vaak spreekuren hebben? "Ja, dat weet ik, althans zoiets, ook dat is hier een beetje anders geregeld Zelf kom ik er zelden, maar mijn man is een frequent bezoeker en hij zal dit ook zeker bij de juiste persoon neer gaan leggen, wie weet doen ze er dan volgend jaar iets mee ....

Rosase
13-12-2010 om 22:54
Tja
Al is het maar om aan te geven dat brieven en verzoeken niet adequaat worden afgehandeld lijkt me.
Dat een gmeente ervoor kiest om auto's de voorrang te geven ligt in de beleidsvrijheid van een gemeente. Daar hoef je het als burger natuurlijk niet mee eens te zijn, maar dat wil dan nog niet zeggen dat ze dan meteen hun beleid gaan aanpassen. Zo werkt het meestal niet.
Maar je moet als gemeente(ambtenaar) natuurlijk wel de burger duidelijk kunnen uitleggen waarom je die keuze maakt. Want daar betaal je als burger in ieder geval wel belasting voor.
Zo zie ik het tenminste.

Temet
14-12-2010 om 09:58
Auto's, fietsen, voetgangers en strooizout
Het kan natuurlijk zijn dat de gemeente auto's voorrang geeft, maar een ander probleem is wat Rosase aankaart: gladheidsbestrijding gaat gewoonlijk met strooizout, en dat werkt het beste als erop gereden wordt. Bij voorkeur dan nog door auto's, waarschijnlijk omdat die zwaarder zijn.
Voet- en fietspaden zou je eigenlijk sneeuwvrij moeten maken door te schuiven (en daarna strooien, denk ik), strooizout alleen helpt niet zo goed. Maar er zijn vziw geen schuivers voor voet- en fietspaden. Zou mooi zijn als die er wel waren, maar ja...
Groeten,
Temet

M Lavell
14-12-2010 om 10:32
Zand erover
Schuiven en vegen helpt ook niet zo goed op een voetpad omdat er al snel weer een dun laagje gladheid ontstaat. Te dun om te schuiven of vegen.
Wat het beste helpt is niet vegen of schuiven, maar zand erover. Neem grof zand. Brekerzand. In zakken van 20 kg te koop vanaf 2 euro. Liefst vorstvrij bewaren (anders wordt het een klont en dat strooit zo rot), strooien als zout maar in een dubbele laag.
Het werkt zolang het er ligt en zelfs als er nog een halve centimeter sneeuw op komt. Als het gaat dooien/regenen, spoelt het zand vanzelf weg.
Probeer het eens en doe het op het schoolplein eens voor. Ik gebruik het al jaren op mijn houten plankier. Onverwacht bezoek is telkens blij verrast over de werkzaamheid.
In echte sneeuwlanden gebruiken ze nooit zout. Ook niet voor auto's.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.
14-12-2010 om 11:00
In echte sneeuwlanden
Is het langdurig en constant onder nul. En is zand strooien zinvol, het geeft 'grip', maar het bevriest ook gewoon bij nul graden. In NL varieert het dagenlang tussen min 2 en plus 2, er staat dus elke keer water op de weg. En dát bevriest en geeft gladheid. Zout werkt vriestemperatuurverlagend, zout heeft nog een 'dooiend' effect tot ongeveer min 8. Dan blijft het water dus water en vriest het niet op tot ijsbaan.
Bovendien is ons wegennet (en de schoolpleinen al zeker niet) riooltechnisch niet ingesteld op het afvoeren van grote hoeveelheden zand. Daar verstopt het riool van en als het dan flink gaat dooien danwel regenen in het voorjaar, staat de boel blank.
Tirza

M Lavell
14-12-2010 om 11:11
Ha, commentaar!
Tiraza:"En is zand strooien zinvol, het geeft \'grip\', maar het bevriest ook gewoon bij nul graden."
Ja. Maar dan nog geeft het grip. Zelfs als er een laagje ijs bovenop komt. Het wordt grof ijs, door het zand. Niet glad.
Tirza:"Zout werkt vriestemperatuurverlagend, zout heeft nog een \'dooiend\' effect tot ongeveer min 8. Dan blijft het water dus water en vriest het niet op tot ijsbaan. "
Dat werkt alleen goed als er voordurend overheen gereden wordt. En dat mag niet op het voetpad.
Tirza:"Bovendien is ons wegennet (en de schoolpleinen al zeker niet) riooltechnisch niet ingesteld op het afvoeren van grote hoeveelheden zand. "
Dat is geen een rioolnet. Ook niet die in Zwitserland. In de praktijk heb je ook helemaal geen grote hoeveelheden zand nodig. We zijn geen sneeuwland. Het gaat maar om een paar dagen waarbinnen 1 keer strooien genoeg is omdat zand blijft liggen en niet smelt.
Overgigens zijn er al gemeentes die (soms in specifieke gebieden) zand gebruiken. Om milieutechnische redenen vaak (zout is schadelijk voor planten).
Maar ook daar is het niet gebruikelijk om stoepjes en schoolpeinen te strooien.
Groet,
Miriam Lavell

Silone
14-12-2010 om 13:24
O jawel hoor temet!
Hier worden fietspaden geveegd met een tractortje of grasmaaierachtig geval. Voorop zit een schuiver zoals die ook gebruikt worden op snelwegen (alleen dan kleiner) en achterop zit een strooier gemonteerd die gelijktijdig zout strooit. Niks nieuws hoor. Kwestie van willen doen denk ik. We spraken laatst iemand die werkt bij een afvalverwerker. Deze mensen worden bij gladheid ingezet, en allerlei voertuigen worden tijdelijk omgebouwd. Geldt trouwens ook voor mensen die bij grondverzetbedrijven werken. Misschien zijn we hier in het noorden gewoon wat inventiever?

Temet
14-12-2010 om 14:13
Silone
Nou, hier in Amsterdam heb ik werkelijk nog nooit zo'n schuivertje gezien. En er is toch emplooi genoeg voor, met al die kilometers fietspad.
Ik stel dus voor dat een delegatie experts vanuit jouw woonplaats naar de hoofdstad afreist om hier even flink aan aan ontwikkelingswerk te doen.
Groeten,
Temet

Tirza G.
14-12-2010 om 19:09
Ik zal
jullie opmerkingen doorgeven aan MeteoConsult die mij gisteren tijdens een autorit dit allemaal hebben uitgelegd. Verdorie. Heb ik eens wat zinnigs te melden, is het wéér niet goed.
Overigens: in diepdonker Zeeland hebben ze leuke kleine schuivertjes en strooiertjes voor fietspaden. Maar ja. Probeer maar eens iets over te brengen van uit de provincie naar De Hoofdstad.
Tirza