Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

24-08-2021 om 13:47

Schoolplein verhalen, irritaties, noodzakelijk “kwaad” of gezellige boel?

Het schoolplein, voor de één een dagelijks terugkerend irritatiebron, voor de ander één gezellige boel.
Hoe ervaar jij het om op het schoolplein te staan? 
Sta je vaak op een “vaste “ plek en is er groepjesvorming?
Kun je niet wachten tot je niet meer op dat plein hoeft te staan of vind je het super gezellig?
Sta je vooral bij de ouders waarmee jouw eigen kind vaak speelt of in de klas zit of staat alles door elkaar?
En stap je zelf op de voor jou nieuwe ouders af?
Vertel hier alles wat je ervan vindt.

Om zelf te beginnen;
Gisteren zijn hier de scholen begonnen en ik merk dat ik dat toch soms spannend vind, waarschijnlijk doordat de kinderen naar een hogere klas gaan en er weer even inkomen na de vakantie. Ik heb geen vaste plek en ik zie wel of en bij/met wie ik sta. Soms gewoon alleen, net hoe het uitkomt.
Ik vind het wel altijd een gekrioel van ouders, grootouders en kinderen, en nu mogen de ouders ook weer mee naar binnen wat wel een mierenhoop gevoel geeft. Vorig jaar was het afzetten bij de deur en weer gaan.


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

24-08-2021 om 13:51

De keren dat ik mn kind van school haal blijf ik in mn auto zitten tot ik hem naar buiten zie komen. Ik merk dus niks van schoolpleingedoe, zijn moeder doet het volgens mij ook zo.

Ik hou er niet van, geklep op het schoolplein. Heel soms maak ik een praatje met de moeder van een van de vriendjes van kleuter, maar geregeld sta ik achteraan op het schoolplein. Ik kom ook vooral niet te vroeg.

Ik neem altijd de hond gezellig mee en blijf buiten t hek staan, op veilige afstand van al het gekeuvel. Van mij hoeft het ook niet.

Ben heel blij dat mijn kinderen puber en jongvolwassene zijn.  Hoef niet meer op dat schoolplein te staan. Wat een roddelbladen was dat zeg.  Soms praatte ik met een mede ouderraadslid en dan kwam er altijd wel iemand meeluisteren of ze al iets kon opvangen over de dingen die op stapel stonden.

Ik sta altijd op dezelfde plek. Je kan op meerdere plekken het schoolplein op dus vaak staan er wel dezelfde mensen op dezelfde plek. Af en toe praat ik even wat maar liever niet   

dan

dan

24-08-2021 om 14:05

inmiddels alweer heel wat jaartjes geleden maar ik vond het meestal gezellig op het schoolplein. De ene keer stond ik met de ouders van een vriendje van onze zoon te kletsen maar soms ook met ouders van kinderen waarmee onze zoon niet vaak omging. 

Haaknaald schreef op 24-08-2021 om 13:59:

 Soms praatte ik met een mede ouderraadslid en dan kwam er altijd wel iemand meeluisteren of ze al iets kon opvangen over de dingen die op stapel stonden.

Goh, ik zou niet eens weten wie daar in zaten.

Maar ieder jaar was hetzelfde, dus het zou ook niet de moeite waard geweest zijn om ze te gaan uithoren

Ik heb er een neutraal gevoel bij. Ik sta te wachten en dan komt mijn kind naar buiten en dan gaan we. 

Een paar ouders ken ik omdat onze kinderen vrienden zijn, dus daar maak ik soms een klein babbeltje mee. Soms willen de kinderen spelen en dan heb je kort overleg hoe of wat. 

Voor de rest bemoei ik me nergens mee. Ik heb geen zin en tijd om me daarmee bezig te houden. Ik besteed mijn energie liever aan andere dingen en volgens mij geldt dat voor de meeste ouders bij ons op het schoolplein. 

Misschien speelt het verschil dorp, of stad mee? En de omgeving waarin een school staat? 

Ik blijf nooit lang. Ik breng kind bij het hek, geef een knuffel en kind rent het plein op om te spelen en dan ga ik weer. Bij ophalen ben ik nooit heel vroeg want dat heeft geen zin, ze is niet opeens eerder uit of zo. Dan wacht ik tot kind naar buiten komt en gaan we naar huis of ze gaat naar een vriendinnetje of vriendinnetje gaat mee. Ik praat soms wel even met andere ouders, gewoon oppervlakkig. Roddelpraat heb ik niks mee. Er is wel zo'n kliek met moeders die weinig beters te doen hebben die dan echt een uur bij school nog staan te praten soms.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

24-08-2021 om 15:08

Ik herken wat hierboven geschreven word dat moeders na een uur (had ik al de was er in en stofgezogen en liep met de hond) nog bij school stonden te praten 🤐

Nose schreef op 24-08-2021 om 15:08:

Ik herken wat hierboven geschreven word dat moeders na een uur (had ik al de was er in en stofgezogen en liep met de hond) nog bij school stonden te praten 🤐

Werken die moeders allemaal niet? 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

24-08-2021 om 15:10

Julali schreef op 24-08-2021 om 15:09:

[..]

Werken die moeders allemaal niet?

Geen idee misschien partime of in de zorg met late diensten? 

Sophia_!

Sophia_!

24-08-2021 om 15:10

Het is al een poos geleden,  maar ik stond altijd wel te kletsen op het schoolplein. Eigenlijk altijd met ouders van vriendjes van de kinderen. Gezellig hoor. 

Er was ook wel een roddelkliek, zij vonden zichzelf enórm belangrijk, maar daar hield ik me verre van. Dat waren ook degenen die elke dag wel iets moesten overleggen met de juf over hun prinsjes/prinsesjes en haantje de voorste waren bij elke activiteit op school. Vreselijke types.  

Sophia_! schreef op 24-08-2021 om 15:10:

Er was ook wel een roddelkliek, zij vonden zichzelf enórm belangrijk, maar daar hield ik me verre van. Dat waren ook degenen die elke dag wel iets moesten overleggen met de juf over hun prinsjes/prinsesjes en haantje de voorste waren bij elke activiteit op school. Vreselijke types.

Hier doen die types juist vrij weinig qua activiteiten/helpen maar hebben wel altijd commentaar op hoe het dan gaat/gegaan is. Ga dan meehelpen, denk ik dan. 

Sophia_!

Sophia_!

24-08-2021 om 15:19

MamaE schreef op 24-08-2021 om 15:16:

[..]

Hier doen die types juist vrij weinig qua activiteiten/helpen maar hebben wel altijd commentaar op hoe het dan gaat/gegaan is. Ga dan meehelpen, denk ik dan.

Nou, zeg dat. Dat is eigenlijk nog erger , wel commentaar maar niks doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.