herfst
24-05-2011 om 08:39
Schoolreisje
Hallo
Komende vrijdag ga ik als begeleidende ouder mee met de klas van mijn zoontje, groep 2. Ze gaan samen met groep 1 en groep 3 een dagje naar een boerderij.
Het is de eerste keer dat ik meega. Hoe werkt zoiets? Wat wordt er van mij verwacht behalve mee opletten? Moet ik ver bij mijn zoontje uit de buurt blijven of juist ervan genieten en bij hem blijven? Ik wil hem niet in verlegenheid brengen en ik wil dat hij gewoon zijn gang kan gaan zonder dat zijn moeder er te dicht op zit.
Het lijkt me wel heel leuk om hem te observeren in zijn groepje vriendjes en klas.
misschien/waarschijnlijk zijn er ook andere ouders bij, blijf ik bij hen? Of juist niet?
Toen ik me ervoor opgaf heb ik verder niet veel nagedacht erover maar nu opeens slaat de twijfel toe...
Bedankt!
Herfst
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pennetje
24-05-2011 om 08:57
Instructie van de juf
Als het goed is krijg je van tevoren te horen wat er van je wordt verwacht. Misschien krijg je een groepje van een paar kinderen onder je hoede, misschien ben je wel 'limonademoeder' of sta je bij een spelletje. Bij dochter op de basisschool mocht je kiezen of je je eigen kind in je groepje wilde of juist niet. Ik ging meestal liever bij de catering of zo, dochter kon als ik erbij was soms heel erg aan me gaan hangen, terwijl ze veel zelfstandiger was als ik er niet bij was.
Anders gewoon even vragen aan de juf!

ayla
24-05-2011 om 08:58
Bedoeling
Als begeleidende ouders krijg je een groepje kinderen toegewezen waar je die dag op moet letten, bij ons is dat altijd het groepje waar je eigen kind in zit. Bij de kleuters heb je hier normaal 3 kinderen per ouder. Het is vooral opletten dat je er geen kwijtraakt, dat ze allemaal hun boterhammen opeten, hun drinken opdrinken, geen zware ongelukken gebeuren en dat ze elkaar niet vermoorden . Het is vaak handig wat extra drinken en eten mee te nemen voor een hongerlap, wat snoetepoetsers om vieze handjes schoon te maken, wat pleisters en eventueel een reserve onderbroek.

Temet
24-05-2011 om 09:54
Instructies
Een vergelijkbare vraag stelde ik hier een ruime maand geleden. Inderdaad kregen wij uitgebreide instructies vooraf, op een velletje, en e.e.a. werd ook nog eens duidelijk gemaakt op de dag zelf.
Ik kreeg vier jochies onder mijn hoede, onder wie mijn eigen zoon. Ze hadden me gelukkig ontzien en de echte doerakken bij de juf en de klasse-assistent geplaatst.
Ik moest zorgen dat ze bij elkaar bleven en op bepaalde tijden op bepaalde punten waren.
Het was een erg warme dag toen, en ik had een grote fles deels bevroren water mee, daar waren de heren erg blij mee. Pleisters en zonnebrand had ik mee maar heb ik niet gebruikt.
Tip van dit forum: fluitje mee, kan je ze bij elkaar fluiten. Maar ook dat heb ik eignelijk niet gebruikt.
Groeten,
Temet

fuut
24-05-2011 om 11:38
Gaat vanzelf
Ben al met veel schoolreisjes meegeweest, en het wijst zich eigenlijk vanzelf. Meestal krijg je je eigen kind in het groepje, met wat andere kinderen erbij. Handig is om ook met de andere begeleidende ouders afspraken te maken, zodat je kan combineren en even op elkaars kinderen kan letten indien nodig (bv als een kind opeens heel nodig naar de wc moet). Behandel je eigen kind net zo als de andere kinderen (zeg hem dat ook van te voren), dus niet te veel en niet te weinig aandacht. Spreek van te voren duidelijke regels met de kinderen af, zoals niet alvast naar iets toe rennen, zodat het groepje uit elkaar valt.
Maar nogmaals: mijn ervaring is dat de kinderen op een schoolreisje goed luisteren en meedoen. Ik had dit jaar een groepje met ook een paar 'wilde' jongens erbij, maar die waren nog het makkelijkst! De meisjes waren veel eigenwijzer en ondernemender, en moesten soms tot de orde worden geroepen.

herfst
24-05-2011 om 20:57
Thx
bedankt voor jullie tips en aanmoedigingen. ik ben erg benieuwd en heb er ook wel veel zin in.
herfst