Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
maria68

maria68

23-08-2010 om 19:18

Schoolreisje 4-jarige

Hallo,

Ik kreeg net een briefje van de school dat het schoolreisje van mijn dochtertje van 4 jaar naar Dolfinarium is. Ze is net een week voor het allereerst naar school, dat gaat goed maar ze is wel doodop. nu is dit schoolreisje over 2 weken en helemaal met de bus naar Dolfinarium (± 1,5 uur rijden) ik vind het doodeng! Zit allerlei uitvluchten te verzinnen dat ze niet hoeft te gaan (moe, nog iets te klein, etc etc) Zie allerlei gevaren. Bus krijgt ongeluk, ze raken haar kwijt, vergeten haar, ze let niet op en valt ergens in , verdwaald etc etc Mijn man heeft zoiets van dat de school wel weet wat ze doen en het schoolreisje hoort er nu eenmaal bij. Ook waar. En het is natuurlijk ook gewoon leuk .Hellup.... hoe staan jullie hier tegenover?

Alvast bedankt, Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

23-08-2010 om 19:27

Maria

heb je de stelling al ingevuld: moeders houden vast, vaders laten los...?

Ik kan me best voorstellen dat je bezorgd bent. Kun je niet mee? Misschien moet je je zorgen delen met juf; die begrijpt dat echt wel. Dan kan er misschien een moeder op gezet worden waar jij vertrouwen in hebt die haar speciaal in de gaten houdt. Meestal delen ze groepjes in zodat iedere begeleider 3 of 4 kindjes heeft op die leeftijd. Hooguit denk ik. Ze bekijken ook wel of dit drukke kindjes zijn, goed of minder goed luisterende kindjes zodat het voor iedereen te behappen is.
En wat vind je dochter ervan? Wil ze graag mee? Is het een meisje die gemakkelijk zonder papa of mama kan?
succes!

maria68

maria68

23-08-2010 om 19:39

Loslaten

Ze kan heel goed zonder papa en mama en ik als ik vraag aan haar of ze het leuk vindt denk ik dat ze het wel leuk vindt alleen schoolreisje is voor haar natuurlijk nog een erg abstract begrip.
Zucht....wat is loslaten moeilijk ....

Gebruikelijk

Het is heel gebruikelijk dat de kleinste kleutertjes nog niet meegaan met een grote schoolreis. Is gewoon veel te intensief voor ze, zo'n hele dag overspoeld worden door indrukken.

Onze school heeft de schoolreizen is vieren gesplitst en de kleuters gaan gezellig naar een binnenspeeltuin.

joep

joep

23-08-2010 om 20:40

Dat ligt aan je kind

Mijn zoon van net 5 is een poosje geleden met school naar een flinke dierentuin geweest. Uiteraard zou ik haast zeggen, zijn ze hem daar kwijt geraakt. Hij dacht de weg wel te weten en ging vast met een kindje op sleeptouw naar de volgende bezienswaardigheid. Gelukkig wel weer teruggevonden, niet overstuur. Ik verwachtte het eigenlijk al, maar besloot ook om het maar over te geven. Als wij zelf op pad gaan, raken we hem ook vaak bijna kwijt.
Heb je een kind wat zelf op onderzoek uitgaat, of erg moeilijk van huis kan, of nog wekenlang over haar toeren is, of in 7 sloten tegelijk loopt, dan zou ik het niet doen.
Wil ze het zelf graag en verwacht je dat ze het leuk zal vinden, dan doen. Wat betreft de bus of ergens invallen, zou ik mij in ieder geval geen zorgen maken.
Gr. Joep

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 21:08

Wel ver

Hoi,

Ik vind het wel ver voor een schoolreisje van kleuters. Hier gingen ze met vervoer van hulpouders naar een speeltuin 15 minuten verderop. Vond ik voor groep 1 en 2 prettiger hoor. Vanaf groep 3 gaan ze met de andere kinderen mee op schoolreis met bussen.

Maxime

Dus, probeer of je mee mag gaan als hulpouder en anders laat je haar toch lekker thuis, ze krijgt wel meer schoolreisjes hoor in haar schoolperiode.

Hanne.

Hanne.

23-08-2010 om 21:09

Zou het anders zijn als ze 5 zou zijn?

Zou het anders zijn als ze 5 zou zijn?

Bussen kunnen inderdaad een ongeluk krijgen, kinderen kunnen kwijtraken (vergeten lijkt me heel erg sterk). Niet opletten wordt helaas ook niet veel beter als ze ouder worden, dus maakt het veel uit dat ze nog 4 is?

Ik denk het niet. Gok eerlijk gezegd dat het je 1e kind is en dat je nog een beetje moet leren loslaten. Moeilijk, maar wel belangrijk.

Mijn oudste zat net een week op school toen ze een onverwacht uitje hadden. Ook een uur in de bus en de hele dag weg. Eerlijk gezegd geen moment bedacht om nee te zeggen. En hij heeft een heerlijke dag gehad.

Doen dus zou ik zeggen.

Vic

Vic

23-08-2010 om 21:09

Gewoon mee

Mijn oudste ging op schoolreis toen ze twee weken op school zat. Mijn insteek was dat ze vier was, dus naar school ging, en dus ook op schoolreisje. Ze gingen met de bus naar Kon. Julianatoren (uurtje rijden). Is prima gegaan. Jongste zat al vier maanden op school toen ze voor het eerst op schoolreis ging. Was ook geen probleem.

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 21:25

Best vroeg

Hoi,

Ik vind zo'n korte tijd op school en dan al op schoolreis best vroeg. Ook voor de ouders die nog moeten wennen. Ik ben de eerste keer dus meegegaan naar die speeltuin dichtbij. Wellicht ben ik een grote muts en mijn kinderen nog meer, dochter heeft de eerste 2 weken veel gehuild 's avonds omdat ze het helemaal niet leuk vond om naar school te gaan. Dus tja.. ik zou haar echt in die tweede week nog niet op schoolreis hebben laten gaan, maar het jaar erop wel, dan is ze gewend aan school, de juffen en de andere kinderen. Ze kunnen na groep 1 nog 7 klassen lang op schoolreisje hoor, ik zou het allang besloten hebben

Maxime

Bastet

Bastet

24-08-2010 om 07:46

Hangt van je kind af

Mijn kinderen bleven alledrie thuis de eerste keer.(Inmiddels heeft school besloten dat kleueters gewoon naar de speeltuin gaan,dus nu zouden ze wel gaan uiteraard.)
Bastet

vlinder72

vlinder72

24-08-2010 om 09:07

Vorig jaar in dezelfde situatie

vorig jaar ging mijn september dochter voor het eerst naar school. Twee weken later was het schoolreisje. Bij ons op school gaan de kleuters om het jaar op schoolreisje en net dit jaar gingen de kleuters ook mee. Van mij hoeft dat niet zo nodig. Spelletjes op school is ook leuk. Maar ja, nu zat ik er toch mee. Ik wou haar thuis houden. Ik had al vrij van mijn werk genomen. Maar mijn dochtert wou zelf graag mee. Dus ze is uiteindelijk mee gegaan. Ze liep zelfs als eerste de bus in. Hand in hand met een vriendinnetje. Dat deden ze dan wel weer handig. De kleuters liepen als eerste de school uit en gingen als eerste de bus in. Bijna niemand huilde. Op een kindje na en die is uiteindelijk volgens mij toch niet meegegaan. De ouders hadden het er moeilijker mee dan de kleuters zelf. Ik ben zelf niet als begeleider meegegaan. Ik help graag op school maar zo'n schoolreisje lijkt mij echt verschrikkelijk. Ik zou gewoon nog even wachten met definitief beslissen. Waarschijnlijk bespreken ze het schoolreisje in de klas en wil je dochtertje heel graag mee. En wil ze niet, hou haar dan thuis.

Mamvantwee

Mamvantwee

24-08-2010 om 11:44

Wel mee laten gaan hoor

Ik heb het ook meegemaakt met mijn dochter, zat toen net een maandje op school. Ze is mijn oudste, dus ook voor ons was het moeilijk.

Maar weet je, je kind zit in de klas in de groep en wil erbij horen. Een schoolreisje is een feest, daar wordt in de klas naartoe geleefd (tenminste, ik zag destijds kleurplaten over het thema, hoorde exact wat ze gingen doen, ze vertelde er veel over). En ja, het was natuurlijk superspannend! Hier ook schoolreisjes op 1 - 1,5 uur afstand, we wonen nou eenmaal niet in de randstad.

Maar als je je dochter nu thuishoudt, mist ze een belangrijk uitstapje waar haar klasgenootjes nog over zullen napraten. Ze valt dan wat dat betreft even buiten de groep. Ik zou het zeker niet tegenhouden omdat jullie bang zijn voor het loslaten...! Gewoon laten meegaan, en ook in de aanloop naar het schoolreisje niet bang of negatief over die dag praten in haar bijzijn.

Een school heeft ervaring met groepsuitjes. Dat gaat meestal heel georganiseerd en gedisciplineerd. Kinderen kennen de regels, houden handen vast, hebben opvallende t-shirts aan of een ketting met naam en telefoonnummers. Er gaat voldoende begeleiding mee en de bussen zijn ook groot genoeg voor alle kinderen. Vertrouw daar gewoon op.

groet, Mamvantwee

Ik vind dat ook kul

Kleuterzoon is vorig schooljaar (aan het eind van het schooljaar overigens) ook op schoolreisje geweest, naar Koningin Julianatoren. Waarom in 's hemelsnaam! We wonen in Amsterdam West, ze hadden toch - zeker met de onderbouw - gewoon naar de Linnaeushof gekund? Lijkt me ook prima vermaak voor die kleintjes.

Maar goed, er schijnt een of andere commissie over te gaan waar kennelijk ouders inzitten (die indruk kreeg ik althans) met dergelijke ambitieuze plannen.

Zoon had overigens een geweldige dag en wil dolgraag weer. Maar ik blijf het onzin vinden, zo ver.

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

24-08-2010 om 15:42

Afstand

Tja, persoonlijk zou ik ook niet met zo'n grote groep kinderen ver weg gaan als er dichterbij genoeg leuks te vinden is. Helemaal mee eens. Maar goed, als de school dat plan heeft en er de organisatie en de middelen voor regelt, dan doen ze maar.

Ik zou mijn kind echter niet níet laten meegaan alleen omdat ik vind dat de lokatie te ver weg is. Of omdat ik bang ben om los te laten. Dat zijn dingen die voor mij misschien onlogisch of lastig zijn, maar voor mijn kinderen er totaal niet toe doen. De busreis alleen al is een feestje...!

groet, Mamvantwee

Bastet

Bastet

24-08-2010 om 18:56

Welnee mam van twee

Het zijn kinderen van net vier jaar,die net weten waar de wc is op school en hoe de juf heet,bij wijze van.Ze liggen echt niet buiten de groep omdat ze niet mee gaan,ze liggen nog maar nauwelijks in de groep.Ik ging met mijn kleuter op de dag van de schoolreis zelf wat leuks doen met ze,was een groot succes,bij alledrie!
bastet

maria68

maria68

24-08-2010 om 19:17

Dank en... ze gaat.....

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Ik heb even aan de juf gevraagd en het is 1 begeleidster per 4 kinderen. Vind ik prima. Daarnaast vond de juf dat mijn dochtertje het echt wel aankan. Ikzelf vind het wel absurd ver weg maar vind ook wel dat schoolreisje erbij horen. En als ik eerlijk ben vind ik natuurlijk alles een beetje eng wat met loslaten te maken heeft. (Zij is enig kind)Ik heb het een klein beetje aan mijn dochter gevraagd hoe ze het zou vinden om met een bus en alle kindjes van school ergens naartoe te gaan. Leuk! riep ze Maar toen..jij gaat toch wel mee..uhhhh nee je gaat met alle kindjes uit jouw groep. Oh...maar je brengt mij toch wel naar het busstation. Tuurlijk schat en ik kom je ook halen... Dat was ok.
Dus ze gaat! (man vond trouwens toch al dat ze moest gaan) Ik ga een hele dag werken en proberen het zo druk mogelijk te hebben (en waarschijnlijk steeds even naar de klok kijkend)

groetjes maria

Mijn ervaring met het dolfinarium

Ik ben al een tijdje niet meer op schoolreisje geweest. De laatste scholen waar ik heb gewerkt (en werk) gaan op kamp. Maar toen ik nog op schoolreisje ging, waren mijn beste ervaringen met het Dolfinarium! Het park was goed georganiseerd. Lekker overzichtelijk. Kinderen konden in groepjes onder begeleiding door het park. Af en toe een gezamenlijke show. En het belangrijkste, de kinderen vonden het geweldig.

Mamvantwee

Mamvantwee

25-08-2010 om 09:41

Nou bastet...

Dan heb ik toch heel andere ervaringen dan jij. Mijn kleuterdochter was echt heel gevoelig voor de groepsdynamiek. Zij wilde echt niet uit de toon vallen. Dat was niet alleen zo met het wel of niet meegaan met een schoolreisje, dat gold (en geldt, maar nu is ze 6) ook voor kleding, welke spelletjes leuk zijn en wat je op een verjaardagsfeestje doet. En ja, ze was ook pas 4, zat net op school.

groet, Mamvantwee

Bastet

Bastet

25-08-2010 om 10:09

Mamvantwee

Ja,mijn kinderen vonden het ook niet leuk,een hele seconde,tot ze hoorden dat wij wat anders leuks gingen doen.Hun interesse in gropesdynamiek kwam pas na de eerste maand.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.