tonny
01-06-2010 om 13:29
Schoolreisvragen
Gisteren werd mijn hulp ingeroepen als begeleiding bij een schoolreisje. Ik sta nooit voorop bij deze klus, maar er waren te weinig begeleiders en ik ging mee.
Groep 3 / 4. Bus naar Dierentuin, speeltuin. Heel gewoon.
- hoeveel kinderen per groepje, vinden jullie?
- kinderen bij eigen ouder in de groep?
- zakgeldbudget?
- wat te doen met kinderen die geen geld meekrijgen?
- uitzwaaien - zijn er kinderen die niet worden uitgezwaaid/ opgehaald?
- op een school met allochtone kinderen: gaan hun ouders mee als begeleiding?
Ik ben beniewd naar jullie reacties.
Tonny

Temet
01-06-2010 om 13:39
Ouders mee
Mijn zoon zit op een zwarte school en ik ga er dan ook vanuit dat er kennelijk ook genoeg allochtone ouders meegaan, anders zouden ze de planning denk ik niet rondkrijgen. Zoon zat in elk geval bij een Marokkaanse vader in de groep.
Zoon zit overigens in groep 1 en de kinderen daar hadden vziw geen geld mee, maar dat terzijde.
Wat uitzwaaien betreft: ik moest zoon brengen die dag en kon niet uitzwaaien, dus heb hem in de klas achtergelaten (waar hij het heel druk had met het vergelijken van de naamkaartjes met zijn vriendjes). En vader stond klaar voor de bus om te verwelkomen, maar toen was de bus te laat waarop mijn partner alsnog eerst naar het kdv moest om te voorkomen dat dochter te laat werd opgehaald. Toen hij terugkwam bij de school had hij dus net de bus gemist ... Jammer, maar helaas. Volgende keer beter . Zoon was trouwens opgevangen door de BSO-mensen (die daar op dezelfde brede school rondlopen)
groeten,
Temet

Puck
01-06-2010 om 14:15
My two cents
Ik begrijp dat er wat dingen anders waren dan jij zou regelen? Misschien heb je wat aan mijn mening
hoeveel kinderen per groepje, vinden jullie? Groep 3/4 denk ik aan 5-8 kinderen per volwassenen. Mijn ervaring is dat 2 volwassenen en een grotere groep kinderen (10-15) vaak plezieriger is.
- kinderen bij eigen ouder in de groep? Nee, juist niet
- zakgeldbudget? Geen, school regelt eten/drinken/snoep/ijsje etc. zodat er ook geen scheve gezichten ontstaan omdat JAntje veel meer geld mee heeft dan Pietje. Ouders houden zich namelijk toch lang niet altijd aan het opgegeven richtbedrag van school.
- wat te doen met kinderen die geen geld meekrijgen? Zie boven, is dan niet aan de orde
- uitzwaaien - zijn er kinderen die niet worden uitgezwaaid/ opgehaald? Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat groep 3/4 ook van en naar school gebracht wordt op reguliere dagen, dus dan zeker op schoolreisje
- op een school met allochtone kinderen: gaan hun ouders mee als begeleiding? Hoe bedoel je dat? Zijn er geen allochtone ouders die meewillen als begeleider van een groepje of willen de allochtone ouders juist wel mee om hun eigen kind te begeleiden?
En ik ben nu ook wel benieuwd naar jouw reaktie, geef je die als er een aantal postings zijn?

Pippin
01-06-2010 om 14:26
En hier
hoeveel kinderen per groepje, vinden jullie? zes.
- kinderen bij eigen ouder in de groep? Ja, is hier de gewoonte.
- zakgeldbudget? Tot groep 5 geen zakgeld mee.
- wat te doen met kinderen die geen geld meekrijgen? nvt
- uitzwaaien - zijn er kinderen die niet worden uitgezwaaid/ opgehaald? Ja, de kinderen waar de ouders van werken. Die gaan gewoon naar de NSO.
- op een school met allochtone kinderen: gaan hun ouders mee als begeleiding? Alleen de ouders die Nederlands spreken. De rest van het groepje moet de ouder ook kunnen verstaan.

rodebeuk
01-06-2010 om 14:54
Hier
4-6
ja
- zakgeldbudget?
0 euro
zie boven
ja
weet niet

Jvo
01-06-2010 om 14:57
Bij ons..
- hoeveel kinderen per groepje, vinden jullie? 6
- kinderen bij eigen ouder in de groep? Ja, hier wel altijd!
- zakgeldbudget? Geen.
- wat te doen met kinderen die geen geld meekrijgen? Nvt.
- zijn er kinderen die niet worden uitgezwaaid/ opgehaald? Ja, ouders moeten werken! Ophalen gebeurt ook door de BSO.
- op een school met allochtone kinderen: gaan hun ouders mee als begeleiding? Nvt.

Tinus_p
01-06-2010 om 15:04
Uitzwaaien
Tonny:
"- uitzwaaien - zijn er kinderen die niet worden uitgezwaaid/ opgehaald?"
Dat zijn de kinderen waarvan de ouders (in de praktijk: moeders) moeten werken voor hun geld. Klachten svp indienen bij hun baas, die zo raar is om te eisen dat mensen waaraan hij salaris betaalt ook op hun werk verschijnen.
Samenwerken met de BSO is in dit verband ook fijn, zodat die kinderen nog naar de BSO kunnen na het schoolreisje. Anders gaarne vergoeding niet-gewerkte uren uitbetalen.
[cynische bui ja, over dit onderwerp]

Hanne.
01-06-2010 om 15:56
Reactie
Kind of 5 lijkt mij prettig, maar liever 2 ouders met een grotere groep (als er wat met een kind gebeurt kan 1 ouder weglopen)
Persoonlijk zeg ik nee, maar vele ouders zullen het niet met me eens zijn. Voor mij is het feit dat mijn kind bij mij in het groepje zou zitten één van de redenen om niet mee te gaan.
- zakgeldbudget?
Hier (groep 1/2 ) is zakgeld verboden. Hoop dat dat in hogere groepen zo blijft
nvt
Ja natuurlijk, maar ik denk dat daar vanuit school best bij te sturen valt. Als je de begin en eindtijden van het schoolreisje zoveel mogelijk gelijk maakt aan de reguliere schooltijden wordt het wel makkelijker. Hier gaan ze bv 45 minuten later dan normaal weg (maar
Geen idee, weet uberhaupt niet wie er mee gaan.

Mach
01-06-2010 om 16:53
Hier
- 6 kinderen per groepje, vind ik ok
- kinderen niet bij eigen ouders in de groep, vind ik ok
- hier mag maximaal 3 euro zakgeld mee, vind ik ok
- als je geen geld mee hebt heb je pech. Je hebt ook geen geld nodig, het is alleen voor een onnozele knuffel ofzo. Er zijn hier genoeg kinderen zonder geld
-hier worden alle kinderen uitgezwaaid en opgehaald. Meestal door ouders, een enkeling door de BSO
- nauwelijks allochtonen hier. Maar die er zijn gaan mee als dat zo uit komt. Maar dat zijn erg geintegreerde allochtonen ( Indiers, Molukkers, Surinamers die hier al 20 jaar wonen)

amk
01-06-2010 om 19:31
Pelle
ook scholen uit het noorden van het land willen nog wel eens naar de Efteling. Duurt zonder files van uit Den Helder best lang om daar te komen. Zo'n 2.5 uur. Dus die gaan vroeg weg en zijn laat thuis.

Yta Chalne
01-06-2010 om 20:10
Benieuwd
4 Kinderen per ouder, geen zakgeld mee, geen uitgezwaai (kinderen vertrekken pas om 9u), geen opwachten (kinderen kwamen half drie weer aan op school), allochtone ouders gaan ook gewoon mee. Wat was je verbazing? Kindeten met 50 euro voor extra snoep? Twintig kinderen per ouder? Of juist maar twee?

Jvo
01-06-2010 om 20:28
Girls only mom
Hier hebben we alles binnen redelijke afstand: Blijdorp, Speeldernis, Archeon, etc. Als we om 7.30 zouden weg rijden staan we dus eerst een uur in de file, en daarna een uur voor een gesloten attractie. Als ze om 9.30 wegrijden draaien ze om 10u de parkeerplaats op. Prima toch?

Vic
01-06-2010 om 20:35
Antwoorden
- hoeveel kinderen per groepje, vinden jullie? Voor groep 3/4, 5-6 kinderen (hier waren het er 4);
- kinderen bij eigen ouder in de groep? Dat is geen probleem, gebeurt meestal ook;
- zakgeldbudget? Geen idee, mijn kinderen hadden gisteren geen geld mee (gr 1 en 7);
- wat te doen met kinderen die geen geld meekrijgen? Die krijgen toch een ijsje.
- uitzwaaien - zijn er kinderen die niet worden uitgezwaaid/ opgehaald? Toevallig heb ik gisteren zowel uitgezwaaid als opgehaald. Dat valt niet altijd te regelen met mijn werk. We moesten om 8 uur op school zijn. Dan zijn er altijd miepies die pas om 08.35 komen aanzetten, waardoor de bussen pas om 08.45 wegreden. Normaal gesproken wil ik toch wel om 09.00 uur achter mijn bureau zitten. Ophalen was om 16.30 uur. Dat wordt altijd later, maar je staat er toch op tijd 'voor het geval dat'.
- op een school met allochtone kinderen: gaan hun ouders mee als begeleiding? De volledige ouderraad ging mee als begeleiding (allemaal Nederlands). Verder diverse ouders, vaders en moeders, allochtonen en autochtonen.

Vic
01-06-2010 om 20:52
Tonny
Ga je nog vertellen waar je je zo over hebt verwonderd? Ik neem aan dat dat de aanleiding voor je vraag is.

Pollewop
01-06-2010 om 21:07
Reactie
- hoeveel kinderen per groepje, vinden jullie? 5-8 kinderen
- kinderen bij eigen ouder in de groep? Is hier niet gebruikelijk
- zakgeldbudget? Er wordt hier aangegeven dat we de kinderen geen geld hoeven mee te geven, maar wordt niet expliciet verboden.
- wat te doen met kinderen die geen geld meekrijgen? Hier krijgen ze patat en drinken op kosten van school dus geen enkel kind komt tekort. Tjsa er zullen altijd kinderen bij zitten die niets mee krijgen, die van ons bv. maar die hoeven niet ontzien te worden, het is nu eenmaal zo.
- uitzwaaien - zijn er kinderen die niet worden uitgezwaaid/ opgehaald? Wij zorgen er altijd voor dat een van ons de kinderen uitzwaaien en weer ophalen, kan het niet over mijn hart verkrijgen om dat niet te doen. Baal dan ook als een stekker dat ik de jongste morgen niet kan ophalen, moet werken, gelukkig kan mijn man dit wel doen.
- op een school met allochtone kinderen: gaan hun ouders mee als begeleiding? Wij hebben maar 1 allochtoon kindje op school en die moeder is al eens mee geweest.

Pollewop
01-06-2010 om 21:09
Het is hier nog nooit voorgekomen dat een kindje niet werd opgehaald. Het is al weleens gebeurd dat de bus veel te vroeg was en dat de ouders er nog niet waren, toen zijn ze opgevangen in school.

Maylise
01-06-2010 om 21:13
Antwoorden
hoeveel kinderen per groepje, vinden jullie?
Hier meestal 5/6 kinderen per groepje. Vaak trekken gedurende de dag meerdere groepjes met elkaar op. Dat is ook handiger voor de begeleiders.
Mag hier wel maar is niet standaard
- zakgeldbudget?
Geen richtlijn bedrag gehoord de afgelopen jaren. Ik heb dit jaar 5 euro meegegeven. Het is alleen voor souvenirtje want ijs en snoep krijgen ze al van de school.
Die kunnen dan geen prullaria kopen. Ik weet zeker dat lang niet alle kinderen hier wat meekrijgen. Is ook geen probleem verder.
Ja, brengen is hier meestal op gewone schooltijd maar ze gaan niet altijd gelijk weg en genoeg ouders die naar werk moeten of geen zin hebben om 45 minuten te wachten. Ophalen is hier altijd laat (vaak tegen 18h) dus dan zijn de meeste ouders er wel. Oudere kinderen gaan ook wel zelf naar huis. Mijn zoon gaat al zelfstandig naar huis maar vroeg zelf of we hem na schoolreisje dit jaar op kwamen halen. Dat heb ik dus gedaan. Niet alle kinderen hebben daar behoefte aan en niet alle ouders hebben tijd natuurlijk.
Ja, merendeel autochtone ouders maar er gaat ook wel eens een allochtone ouder mee. Zover ik kan nagaan want ik ben zelf 8 jaar geleden of zo voor het laatst mee geweest maar de school geeft hier altijd uitgebreide nieuwsbrieven mee waarop ook alle ouders die mee zijn geweest op schoolreisje genoemd worden naast een drie pagina tellend gedetailleerd verslag van de reis.
Maylise

nietmasjien
01-06-2010 om 22:02
Geld mee?
Bij ons mag geen geld mee worden gegeven en dat vind ik een prima regel. Ze krijgen lunch en 1x drinken van school (zal wel patat worden hahaha) en verder worden ze gewoon kotsmisselijk van al het snoep .
Die kinderen hebben op schoolreis toch geen geld nodig?

vlinder72
01-06-2010 om 22:08
Hier ook geen geld
Bij ons op school mogen kinderen ook geen geld mee. En ook geen snoep. Maar ja, daar houdt bijna niemand zich aan. Kinderen zitten alsnog met hele grote zakken snoep in de bus. Helaas hebben mijn kinderen pech. Geen geld en tot nu toe ook geen snoep. Ben benieuwd of mijn zoon volgend schooljaar gaat vragen om snoep. Hij zit dan in groep 5. En zielig zijn ze niet hoor. Ze krijgen tijdens het schoolreisje drinken, snoep, chips en een lunch.

Hillary
01-06-2010 om 23:05
Hier
Ben ook benieuwd wat er nou afwijkend was. Hier de antwoorden. Volgens mij waren het 4 of 5 kinderen per begeleider in deze groepen. Meestal lopen 2 groepjes samen, handig als niet alle kinderen in een attractie moeten of als een paar naar de wc moeten, vind dit zelf ook een prima aantal. Kinderen gaan hier bij eigen ouders, denk dat veel ouders anders ook niet mee zouden gaan. Zakgeld doen ze hier niet aan, zie ik het nut ook niet van. Alle kinderen krijgen dus geen geld mee en wie dat wel krijgt moet dat inleveren tot eind van de dag. Het is me nog nooit opgevallen dat een kind niet werd uitgezwaaid of opgehaald (kinderen zitten nu in gr 7 en 8, dus sta er al wat jaartjes), schoolreis is ook op woensdag dus veel ouders zijn vrij. Wij hebben nauwelijks allochtone kinderen of niemand ziet ze zo misschien. Nu ik erover nadenk zit er bij zoon een jongetje met een Surinaamse moeder en twee met een Indonesische moeder (niet Indisch dus, maar vers uit Indonesie gekomen), die gaan gewoon mee, waarom niet. Een van de Indonesische moeders is ook klassemoeder geweest.

tonny
01-06-2010 om 23:57
Mijn reactie
Aanleiding was iets wat me raakte tijdens dit 'invallen tijdens schoolreis'. Ik ga trouwens zelden met schoolreisjes mee.
Bij ons waren er twee volwassenen per 10-11 kinderen.
Dat gebeurde wel en ik vond het in 'mijn' groep storend. Als kind riep 'we gaan éérst naar de ijsberen' dan stribbelde moeder tegen maar we gíngen naar de ijsberen (zij wist beter dan ik waar die waren, ik kom zelden in die dierentuin en zij zeer regelmatig).
Als moeder een foto maakte, wilde kind óók een foto maken. Kortom kind vroeg steeds moeders aandacht en ook al probeerde moeder dat te negeren, het lukte haar niet.
Mijn mening: géén eigen kinderen in de groep. Allemaal dezelfde 'objectieve' aandacht. Verder was het heus een vrolijke, enthousiaste, aardige moeder hoor. Daar niet van
- zakgeldbudget?
Dat was vier euro.
Kinderen kregen in de speeltuin een ijsje van school.
Ik merkte toen we bijna de bus weer in gingen dat er één kind zonder zakgeld was. De hele groep ging tot slot namelijk naar 'het winkeltje' om iets onder de vier euro te zoeken en speelde in de bus met de zojuist aangekochte knuffels, en dat ene kind had als enige niets. Ik vond het zo sneu... In de winkel had het kind rondgelopen met iets duurs (zoals veel kinderen in eerste instantie, voor groep 3 is het nog lastig prijsjes te lezen) en toen ontdekte ik dat deze leerling als enige geen geld had meegekregen.
Alle kinderen werden door een volwassene (ouder, grootouder, buurvrouw) uitgezwaaid of opgehaald. Maar dat ene kind niet. Die moest met een buurmeisje (groep 6) mee dat haar broertje (groep 4) kwam halen.
Op onze school zijn maar een paar allochtone gezinnen; de moeders spreken geen/weinig Nederlands en komen zelden op school. Ik vraag me af of ze beseffen dat ze hun kind zo in een uitzonderingspositie plaatsen. Als ze eens mee zouden gaan, zouden ze misschien wat meer snappen van het schoolreisjesfenomeen? Zo wordt het niks met de integratie...
Nou ja, ik zal er eens verder achteraan.

tonny
02-06-2010 om 08:19
Het gaat me vooral om het erbij horen
ik heb het idee dat die ouders helemaal niet weten hoe het gaat met een schoolreisje. Ze hebben zoiets zelf wellicht nooit meegemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat ze anders willens en wetens hun kind zou buiten de groep zouden laten vallen.
Zelf ben ik zelden meegeweest als begeleiding, niet als ouder in elk geval, een enkele keer vanwege mijn functie op school. Maar mijn eigen schoolreisjes herinner ik me nog prima. Ook veertig jaar geleden speelden Veel Snoep, iets kunnen kopen van je meegekregen geld een grote rol.
Dat kind over wie ik het heb werd niet uitgezwaaid/ opgehaald, had geen snoep mee (alleen brood en drinken, natuurlijk prima!), en geen zakgeld. Dan ben je als kind buitengesloten op twee fronten van de schoolreisbeleving...
Misschien voortaan vanuit school wat lekkers meegeven en een vast bedragje om zelf iets te kopen (best leerzaam hoor... Ik heb heel wat keren geduldig helpen zoeken wat je wél zou kunnen kopen voor vier euro
Het voelt schrijnend. Zulke kleine kinderen nog. De een heeft niks, geen spullen, geen aandacht, en de ander enorme overdaad: die krijgt bij de bus nog een extra zak snoep, een tientje van oma, en gaat na de schoolreis nog met mama naar tennisles en naar de avondvierdaagse.
Het leven is oneerlijk!
En ondertussen zou ik het toejuichen als de school voor zover dat mogelijk is de scherpe kantjes van die oneerlijkheid afhaalt.

Hanne.
02-06-2010 om 08:46
Wat is de rol van school bij 'het er bij horen'
Ik vraag me af wat de rol van school is als het gaat om 'er bij horen'
Als je het voor iedereen gelijk wilt hebben moet je denk ik als school alles gaan verstrekken (eten, drinken etc) en geen geld meegeven.
Als je zegt 'een snoepje mag' krijgt het ene kind letterlijk een snoepje mee, en het andere kind een zak snoep.
Ouders verplichten om hun kinderen geld mee te geven kan je niet maken. Ik ken in mijn omgeving diverse mensen voor wie het al een opgave is om het geld voor het schoolreisje bij elkaar te sprokkelen, en als je dan ook nog eens 4 euro oid per kind extra moet ophoesten kan dat simpelweg niet meer (als ze 's avonds ten minste ook nog willen eten)
Aan de andere kant, kinderen weten zelf vaak prima dat het leven niet voor iedereen gelijk is. Komen ze vast wel weer overheen.
Ik kan me van mijn eigen schoolreisje overigens niet herinneren dat er overdadige hoeveelheden snoep waren en dat ik wat kon kopen. Ook het uitzwaaien staat mij niet bij (ophalen wel) In die zin zijn belevingen dus ook erg anders.

vlinder72
02-06-2010 om 09:37
Begeleiding
Ik ga nooit meer als begeleider van een schoolreisje. Dat lijkt mij echt verschrikkelijk om te doen. Bovendien denk ik dat mijn kinderen zich anders gedragen als ik erbij ben. Gelukkig zijn er genoeg vrijwilligers die wel mee willen. Ik doen wel weer andere dingen op school.

Jvo
02-06-2010 om 09:49
Tonny
Oei, dan ben ik ook een slecht geïntegreerde moeder (oer-Hollands, dat dan weer wel).
Mijn kind was pas op schoolreis, ik was niet mee, kind had geen geld mee en geen snoep. Hij was wel een van de weinigen die is uitgezwaaid (uitzonderingspositie?), want voor 90 kinderen stonden er 5 ouders. Overigens keek hij niet eens, hij was veel te druk met andere dingen...
Ik vind het verbazingwekkend dat bij jullie álle kinderen-op-een-na geld en snoep bij zich hadden, en álle kinderen-op-een-na werden uitgezwaaid en opgehaald (dat je dat kon overzien!). Dat halen we hier bij lange na niet.. er zijn altijd wel kinderen zonder.
Er gaat na schoolreis een bakfiets met kinderen naar de BSO, kinderen gaan met bevriende ouders mee naar huis, snoep moet worden gedeeld en geld is sowieso niet toegestaan (school koopt het ijsje). Bij het uitzwaaien is het maar net de vraag wie er vrij kan krijgen van z'n werk.

Geenzakkensnoep
02-06-2010 om 11:35
Oeps te weinig snoep meegegeven.....
Mijn kinderen zijn vandaag op schoolreisje.
Wat eten betreft.
Van school krijgen ze lunch, friet geloof ik. Verder heb ik meegegeven klein zakje chips, chocolade koek, kleine mars en 4 snoepjes en bakje aardbeien. Drinken pakje sap, pakje gewone melk en flesje water. Dit is vast te gewoon en niet genoeg snoep schiet me nu te binnen. Moet ik wellicht volgend jaar liever een paar zakken snoep mee geven?
Verder wordt er bij ons door veel ouders uitgezwaaid, zelfs zoveel dat ik meer ouders dan kinderen zie....

Massi Nissa
02-06-2010 om 11:47
Tonny
"Het voelt schrijnend. Zulke kleine kinderen nog. De een heeft niks, geen spullen, geen aandacht."
Dit is mijn dochter over een half jaar. Man en ik hebben allebei een beroep waarbij je echt nauwelijks vrij kunt krijgen (zeg maar gewoon: niet). Dochter zal dus bij dit soort uitjes alleen bij de bus staan. Ze zal aan het einde van de reis worden opgehaald door een mevrouw van de BSO. En ze krijgt weinig of geen snoep mee, want ze eet slecht en ik wil dat wat erin gaat, gezonder is dan spekkies en chips. Ik begrijp dus dat dochter straks een schrijnend geval is?
Ik schrijf het een beetje scherp, en dat moet je absoluut niet persoonlijk opvatten. Ik wilde alleen laten zien dat dat kind waarmee jij zoveel medelijden had, misschien helemaal niet zielig is. Of wel, en misschien zijn wij dan beroerde ouders. Kan ook.
Groetjes
Massi

tonny
02-06-2010 om 13:28
Tja, wat is zielig
Kilozakken Jamin vind ik net zo zielig als niks!!
Natuurlijk is een BSO-mevrouw die een kind komt ophalen een goeie keus, die BSO-mevrouw kent haar/hem, da's een prima welkom terug toch?
Ik heb inderdaad gezien dat iedereen opgehaald werd, ze gingen een voor een de bus uit waarbij de juf keek of er iemand was voor het desbetreffende kind.
Maar bedankt allemaal voor jullie verhalen!
Wat mij betreft volgende keer geen geld mee (of allemaal!) en een helder en beperkt snoepbeleid.
En géén eigen kind in de groep, ook al vinden ouders (en sommige kinderen?) dat kennelijk leuk. Hoe je ook je best doet, je kijkt naar je eigen kind nooit zo objectief als naar andere kinderen.
En inderdaad, wat is zielig, misschien vindt kind zelf het geen probleem.

Vic
02-06-2010 om 13:34
Snoep
Ik heb van de week juist aan mijn kinderen verteld hoe dat 'vroeger' bij ons ging. Wij mochten snoep meenemen op schoolreis, maar dat moest je inleveren bij de leerkracht en dan werd zo nu en dan uitgedeeld. Tegen de tijd dat je aan de beurt was waren jouw lekkere snoepjes dus meestal op. Die fout maak je maar een keer, dus de jaren daarna nam ik een zak winegums of tumtums mee voor in de snoepbak, en de lekkere snoepjes hield ik achter om met mijn vriendinnen te delen. Slecht he?!
De kinderen hier op school mochten 'enkele snoepjes' mee. Dat is een ruim begrip dus de leerkracht van groep 7 had dat gedefinieerd als 150 gram. Oudste heeft dus exact 150 gram snoep geschept en meegenomen. Jongste had 5 minirolletjes fruitella mee. De bedoeling was dat ze het deelde met haar groepje, maar ik kwam er achter dat ze het allemaal zelf heeft opgegeten. Nou ja, ze is er niet misselijk van geworden, maar ik zat wel met een stuiterend kind van al die suiker. Bij de kleuters was ze overigens wel een van de minst bedeelden. Er waren ook kindjes met halve liters cola en bovenbouwhoeveelheden snoep.

Nasha 1st
02-06-2010 om 13:34
Voor het 3e jaar
ga ik mee op schoolreis met de jongste 2. Ik heb alle keren ook mijn eigen kinderen (of 1) in mijn groepje gehad. Voor mij is dat geen probleem. Mijn kinderen krijgen evengoed de pin op de neus als andere kinderen als ze niet luisteren, en misschien ben ik nog wel een tikkeltje strenger, want ze gaan je wel uittesten natuurlijk
Vorig jaar in de dierentuin (groep 2) hadden we 4 a 5 kinderen per groepje en liep je met 2 volwassenen bij elkaar. Bij ons mogen ze 3,50 meenemen, maar je ziet wel enorme verschillen. Ik ben voorstander van helemaal geen geld mee!

Jvo
02-06-2010 om 15:11
Wel kind in eigen groep!
Want ik ken mijn kind precies, weet wat hij in z'n schild voert, hoe hij reageert. Dat is makkelijk opletten, kan ik mooi mijn aandacht geven aan de kinderen die ik minder goed ken.
Overigens ken ik alle kinderen in de klas min of meer. Dat betekent dat ik ook over alle kinderen een oordeel heb en dat ik niet alle kinderen op dezelfde manier behandel. Dat zou ook raar zijn, want niet alle kinderen hebben dezelfde aanpak nodig.
Ik heb bij dit soort dingen dus wél graag m'n eigen kind in de groep (is tenminste een leuk kind, haha) omdat ik met m'n ogen dicht op hem kan letten. Mijn kind maakt in zo'n geval ook niet de dienst uit. Ouders die dat laten gebeuren zullen het ook moeilijk hebben met overtuigende kinderen die niet hun eigen gebroed zijn. Die zijn er namelijk ook, kinderen waartegen het moeilijk nee-zeggen is...
En ja, niet mijn eigen kind in de groep betekent dat ik zeker niet meega op schoolreis. Ik ga namelijk niet mee om de juf te plezieren, maar omdat mijn kind het zo leuk vindt (geldt ook voor mijn man en voor meer ouders). Hou daar dus rekening mee als je dat wilt gaan afschaffen, dat er ouders zijn die dan niet meer zo staan te springen om te helpen.